بررسی دلایل ناکامی ال جی در بازار موبایل
زندگی خوب است اما اوضاع موبایل‌های ال‌جی نه!
گزارش‌های مالی ال‌جی از سه ماهه آخر سال 2017، خبر از زیان مالی 187 میلیون دلاری بخش موبایل این کمپانی بزرگ داده‌اند و جالب است بدانید این اولین باری نیست که بخش موبایل ال‌ جی چنین زیان فاحشی را رقم می‌زند.

1606683296_1_0.gif

روزگاری بود که موبایل‌های ال‌جی یکی از بهترین‌های بازار بودند. روزگاری که با لنزهای اشنایدر کروزناخ بزرگترین رقیب نوکیا به حساب می‌آمدند و نوآوری‌هایش مشتاقان فناوری را به وجد می‌آورد. سری پرادا را به خاطر دارید؟ سری شکلات با آن طراحی‌های عجیب و غریب؟ اما حالا خاطرات خوب گذشته را باید فراموش کنیم. اوضاع امروز ال‌جی اصلا خوب نیست.

به این عدد نگاه کنید: 187,000,000 دلار. به پول ما، می‌شود چیزی حدود 842 میلیارد تومان. این رقم هنگفت، سود شرکت ال‌جی نیست، بلکه ضرری است که بخش موبایل کمپانی ال‌جی به این شرکت وارد کرده است! یعنی اگر این شرکت بخش موبایل را تعطیل کند، می‌تواند چنین رقمی را خرج کودکان آفریقایی کند و حد اقل یک نام نیک از خود به جا بگذارد!

ممکن است به نظر خیلی از افراد، ال‌جی هنوز هم یکی از برندهای معتبر بازار باشد؛ اما مسئله این است که LG Mobile تنها با خونی که از درآمد سایر بخش‌ها، مثل لوازم خانگی در رگ‌هایش جاری است، نفس می‌کشد. اما دلیل این امر چیست؟

سیاست‌های تبلیغاتی اشتباه

معرفی گوشی‌های جدید سامسونگ را با معرفی گوشی‌های جدید ال‌جی مقایسه کنید. اصلا نیازی نیست راه دوری برویم. همین نمایشگاه مادرید را در نظر بگیرید. چند نفر متوجه شدند ال‌جی یک گوشی جدید معرفی کرده است؟ چند نفر متوجه شدند که ال‌جی اصلا در این نمایشگاه شرکت کرده است؟! حتی شرکتی مثل Alcatel و ZTE بیشتر از ال‌جی سر و صدا کردند. این یک فاجعه است. این مسئله برای شرکتی که خودش را رقیبی برای سامسونگ می‌بیند، نکته منفی بسیار بزرگی به حساب می‌آید. این مسئله تنها به رویدادهای ختم نمی‌شود. ال‌ جی گاهی واقعا دست به کارهای بزرگی می‌زند. برای مثال، LG G5 با طراحی ماژولار خود می‌توانست به یک نقطه عطف در دنیای گوشی‌های هوشمند بدل شود. اما سرانجام این گوشی چه بود؟ هیچ. همه موتورولا را پیشروی دنیای گوشی‌های ماژولار می‌بینند. در زمینه گوشی‌های ماژولار، حتی بعد از موتورولا هم گوشی‌های اسنشال بیشتر در ذهن کاربران نقش می‌بندد تا ال جی G5. دلیل این امر چه بوده است؟ ضعف تبلیغاتی.

طراحی ناقص گوشی‌ها

دوباره به مثال LG G5 برمی‌گردیم. مردم چه نیازی به داک Hifi دارند؟ بگذارید یک سوال مهم‌تر بپرسیم: چند درصد مردم می‌دانند داک Hifi چیست؟! این مسئله تکمیل کننده مبحث قبلی است. مردمی که نمی‌دانستند این داک قرار است به چه دردی بخورد، چرا باید برای خرید آن دست به جیب می‌شدند؟ البته که اکثر مصرف‌کنندگان طرفدار موسیقی از وجود این داک‌ها خوشحال شده بودند؛ اما خیلی از مردم هنوز هم نمی‌دانند گوشی G5 قابلیت پشتیبانی از داک صوتی B&O را دارد! ال‌جی نه در این زمینه به اندازه کافی تبلیغ کرد و نه از این قابلیت به اندازه کافی پشتیبانی کرد؛ به طوری که در اکثر بازارهای جهان، هیچ کس رنگ این ماژول‌ها را ندید!

همین مسئله باعث شد که سال بعد سیاست این شرکت در زمینه پرچمدارانش به کلی تغییر کند و تمرکزش را روی چیزهایی بگذارد که مشتری‌ها می‌دانند به چه دردی می‌خورد. برای مثال، اخذ گواهینامه نظامی آمریکا برای G6 یک نکته مثبت بود؛ اما استفاده از یک تراشه ساخت سال 2016 بر روی یک پرچمدار سال 2017 به اندازه‌ای اشتباه بود که عدم توفیق این مدل را هم رقم بزند‌.

ال جی موبایل از باخت ترسیده بود و همین مسئله شکستش داد. شاید اگر با قدرت بیشتری از این قابلیت‌ها پشتیبانی می‌کرد، می‌توانست ورق بازی را به نفع خود برگرداند.

نوآوری‌های عقیم

ال جی موبایل نوآوری‌هایی کمی در زمینه موبایل نداشته است. باز کردن قفل با ضربه زدن به نمایشگر، شارژ بی‌سیم و خیلی دیگر از چیزهایی که امروزه روی گوشی‌های مختلف می‌بینیم، اولین بار توسط ال جی موبایل روی یک گوشی هوشمند پیاده سازی شده‌اند. 

با این وجود، ال جی امروز باید یکی از Game Changerهای دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آمد. اما چرا این گونه نیست؟

دلیل این امر، به ثمر نرساندن این نوآوری‌ها است. دوباره از LG G5 به عنوان یک نوآوری شکست‌‌خورده یاد می‌کنیم. این گوشی ظرفیت بسیار زیادی برای تغییر دادن روند بازار داشت؛ اما سیاست‌های غلط ال‌جی موبایل این گوشی را به یک شکست تاریخی تبدیل کرد.

رابط کاربری ضعیف

تا یکی دو سال پیش، سامسونگ و رابط کاربری تاچ ویز به قدری زننده بودند که حتی صدای خود هواداران سامسونگ را هم درآورده بودند. سامسونگ چه کرد؟ تغییر. تغییر راه بقا است. روی دیوار دبیرستان ما هم نوشته بودند: «اگر تغییر نکنی، می‌پوسی». این را باید جایی در شرکت ال جی هم نوشت. مردم رابط کاربری این شرکت را نمی‌پسندند. خود من تا همین چند ماه پیش یک گوشی ال‌جی داشتم و روی آن از یک لانچر استفاده می‌کردم تا رابط کاربری آن را تغییر دهم. ال‌جی هم باید به تاسی از سامسونگ، یک رابط کاربری جدید طراحی کند؛ و یا مثل نوکیا و بلکبری، اندروید خام را در اختیار کاربران قرار دهد. قرار نیست چون راه اشتباهی را شروع کرده‌ایم، تا انتهای آن برویم.

دور درجا

ال‌جی امسال گوشی LG V30 را روانه بازار کرد. بازار ایران را در نظر بگیرید که چندین ماه منتظر این گوشی بود و خبری از آن نشد؛ تنها تخمین زده می‌شد که این گوشی قرار است با قیمتی در حدود 2.7 میلیون تومان وارد بازار شود. عاشقان عکاسی و فیلمبرداری با موبایل حساب ویژه‌ای روی این گوشی باز کرده بودند. اما بعد اعلام شد قرار است به جای LG V30، گوشی +LG V30  به بازار ایران بیاید. این نسخه چه فرقی با نسخه اصلی داشت؟ تقریبا هیچ. قیمتش چقدر بود؟ حدود 4 میلیون تومان! حالا LG V30S ThinQ معرفی شده است. چه تفاوتی دارد؟ تقریبا هیچ. اما مطمئنا با قیمتی بیشتر روانه بازار خواهد شد و اجازه بدهید حدس بزنیم که قرار نیست این گوشی به ایران بیاید!

این سیاست گذاری اشتباه می‌تواند هر شرکتی را به قهقرا بکشاند. 

از دست دادن بازار

 

همان طور که گفتم، من هم زمانی یک گوشی ال جی داشتم؛ اما تقریبا یکی دو هفته بعد از خرید آن، پشیمان شدم. بعد هم برای جلوگیری از پشیمان شدن دیگران از خرید گوشی همراه، تصمیم گرفتم وارد نویسندگی در زمینه موبایل شوم و به آن‌ها راهنمایی بدهم. گوشی من LG X Power بود. به خاطر باتری قدرتمندش آن را خریده بودم و راضی هم بودم. اما دو هفته بعد با برند شیائومی آشنا شدم. این شرکت یه گوشی به نام Redmi 4x عرضه کرده بود که از لحاظ باتری با گوشی من برابری می‌کرد، اما... اما و اما... صد هزار تومان ارزان‌تر بود، بدنه‌اش فلزی بود و حسگر اثر انگشت هم داشت. چیزهایی که گوشی من از آن‌ها بی‌بهره بود. 

این نما، تصویر کاملی از وضعیت ال جی در بازار گوشی‌های هوشمند است. گران، ناقص و خسته‌کننده. 

بدشانسی!

می‌توان به این هم اعتقاد داشت که ال جی کمی بدشانس بوده است. البته من این را قبول ندارم؛ اما می‌خواهم به نحوی این قضیه را توجیه کنم. بیایید منطقی باشیم. شرکت‌ها باید بدانند چه زمانی از گوشی‌های خود رونمایی کنند. باید بدانند چه امکاناتی مورد نیاز کاربران است. باید بدانند چه زمانی دست به تغییر بزنند. باید بدانند چگونه بازار را به خرید گوشی‌هایشان ترغیب کنند. باید خیلی چیزها را بدانند و رعایت کنند؛ و الا به سرنوشت ال‌جی‌موبایل دچار می‌شوند: 187 میلیون دلار ضرر!

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟