حسگر اثر انگشت دیگر مزاحم نیست
ادغام نمایشگر و حسگر اثر انگشت
دوره حسگر اثر انگشت، حسگر ضربان قلب و تشخیص چهره به پایان رسیده است. حتما به این فکر می‌کنید که زمان زیادی از معرفی این فناوری‌ها نگذشته است. البته حق با شما است؛ اما عمر رواج یک فناوری درست تا لحظه‌ای است که نسل جدید آن معرفی نشده باشد و درست همان لحظه که یک فناوری جدید معرفی می‌شود، دوره رکود فناوری قبلی است.

حسگر اثر انگشت چیز مفیدی است. چند سال قبل را به یاد بیاورید که برای باز کردن گوشی هوشمند خود مجبور بودید رمز را تایپ کنید یا الگوی هندسی خاصی را وارد کنید. اما حالا سال 2017 هم رو به پایان است و غول‌های فناوری باید تکانی به خودشان بدهند. با شبکه همراه باشید تا بدانیم چرا عمر حسگرهای اثر انگشت معمولی به پایان رسیده است.

حسگر اثر انگشت با وجود محاسن بی‌شمارش، یک ایراد بزرگ هم دارد: نیاز به داشتن فضایی خاص برای تعبیه شدن. در ابتدا این مسئله چندان بغرنج نبود. اکثر شرکت‌ها آن را روی دکمه Home قرار می‌دادند و برخی هم آن را در پشت بدنه تعبیه می‌کردند. اما در سال 2017 و اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، پس از معرفی گوشی بدون حاشیه Xiaomi Mi Mix بود که شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند به فکر از بین بردن حاشیه نمایشگر افتادند و در این بین، فضایی که حسگر اثر انگشت اشغال می‌کرد، بزرگ‌ترین مزاحم بود. شاید بپرسید قرار گرفتن حسگر گوشی در پشت بدنه چه ایرادی دارد؟ اگر یک بار دست چرب و کثیفتان را به قصد باز کردن گوشی روی لنز دوربین گذاشته بودید، می‌دانستید ایراد این کار چیست.

اپل در این راه پیش‌قدم شد و Face ID را معرفی کرد. این فناوری با تمام محاسنش، ایرادات بزرگی را هم به همراه داشت. باز شدن گوشی توسط برادر یا خواهر دو قلو، فریب خوردن آن از ماسک‌های شبیه‌سازی شده و چند اتفاق دیگر نشان دادند که با وجود عملکرد مناسب این فناوری، تشخیص چهره بدون ایراد هم نیست. شرکت‌های دیگر هم به تبعیت از اپل به سمت این فناوری گرایش پیدا کرده‌اند و سعی دارند نقاط ضعف ان را از بین ببرند. یکی از جدی‌ترین رقبای اپل در این مسیر، شرکت چینی هوآوی است. 

اما این فقط یک جبهه است. جبهه دیگر، شرکت‌هایی هستند که همچنان به حسگر اثر انگشت امیدوارند. اما قرار است آن را کجای بدنه قرار بدهند؟

شرکت سونی در حرکتی انقلابی سعی داشت از ضخامت گوشی‌ها بهره ببرد و آن را در کنار بدنه قرار دهد. این حرکت محکوم به شکست بود و کاربران از آن استقبال نکردند. پس از آن، تمرکز دانشمندان و طراحان مختلف جهان بر روی پروژه جدیدی معطوف شد: ادغام حسگر اثر انگشت با نمایشگر.

در نمایشگاه CES 2017 بود که شرکت چینی Vivo اولین گوشی دارای فناوری حسگر اثر انگشت ادغام شده با نمایشگر را معرفی کرد؛ اما تا این لحظه، هنوز هم خبری از تولید انبوه این گوشی نیست؛ اما شواهد و قرائن نشان می‌دهند که سامسونگ در نمایشگاه CES 2018 قرار است اولین گوشی مجهز به این فناوری را معرفی کند که می‌تواند به زودی به مرحله تولید انبوه برسد. 

نکته مهم این است که این فناوری تنها در گوشی‌هایی قابل اعمال است که از نمایشگر OLED استفاده می‌کنند؛ اما در صورت استفاده صحیح از آن، حتی می‌تواند از زیر لایه‌های دیگر (مانند گوریلا گلس یا گلس‌هایی که کاربر به صورت جداگانه خریداری می‌کند) هم می‌تواند اثر انگشت را تشخیص دهد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟