مشاغل جذاب عرصه دیجیتال
بهترین مشاغل مرتبط با رسانه‌های دیجیتال که درآمد خوبی دارند
خیلی از کارمندان و برخی شرکت‌ها، دورکاری را به‌عنوان یک روند جدید در دنیای اشتغال به رسمیت شناخته‌اند و حتا کارمندان شرکت‌های بزرگی مثل اپل نیز چند وقت پیش به این شرکت اعلام کردند که تمایل به انجام کارها به شیوه دورکاری دارند.‌ از سویی دیگر، محبوبیت روزافزون اینترنت، پلتفرم‌های پیان‌رسان و شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا مشاغل مرتبط با رسانه‌های دیجیتال با تقاضای زیادی روبه‌رو شوند. مشاغلی که برخی از آن‌ها تنوع و جذابیت‌های خاص خود را دارند. اگر به دنبال شغلی در این زمینه هستید، اما آشنایی کامل با مشاغل مرتبط با رسانه‌های دیجیتال ندارید، این مقاله، مشاغل جذاب این حوزه را به شما معرفی می‌کند تا شناخت بهتری نسبت به آن‌ها پیدا کنید و گزینه‌ای هماهنگ با سلایق خود را انتخاب کنید.

1606683296_1_0.gif

مدیر شبکه‌های اجتماعی (Social Media Manager)

اگر سابقه کاری در زمینه ارتباطات دارید، مدیر رسانه‌های اجتماعی می‌تواند یک موقعیت شغلی مناسب برای شما باشد. مدیر رسانه‌های اجتماعی وظیفه بسیار مهمی را در یک شرکت ایفا می‌کند و نباید شرح وظایف آن را محدود به تولید محتوا دانست. مدیر رسانه‌های اجتماعی باید ارتباط نزدیکی با مدیر کسب‌وکار و مدیر فروش داشته باشد تا بتواند برنامه‌ها و نقشه‌های پیشرفت و توسعه مجموعه را شکل دهد و فعالیت خود را بر همان اساس تدوین کند. کار با ابزارها، طراحی منابع، افزایش انگیزه شغلی، بهبود رویه‌ها، ارائه گزارش‌ها از طریق رسانه‌های اجتماعی، شکل‌دهی برند، تعامل با مشتری، مدیریت و نظارت بر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و غیره همگی از وظایف مدیر رسانه‌های اجتماعی هستند. 

تولید محصولات مخصوص رسانه‌های دیجیتال (Digital Media Production)

چقدر در کار با رسانه‌های دیجیتال تبحر دارید؟ فردی که مسئول تولید محصولات برای رسانه‌های دیجیتال است باید در زمینه تولید محتوای ویدیویی، تصاویر دیجیتال، بازی‌های ویدیویی، صفحات وب، شبکه اجتماعی و موارد مرتبط اطلاعات خوبی داشته باشد. بنابراین، اگر تصور می‌کنید مهارت‌ها و توانایی‌هایی در زمینه رسانه‌های دیجیتالی دارید، این عنوان شغلی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. 

قبل از شروع، بهتر است کمی به این موضوع هم فکر کنید که به نظر خودتان با چند شرکت و مجموعه می‌توانید کار کنید و این‌که کارهای روزانه شما چقدر متنوع خواهد بود.

روزنامه‌نگاری دیجیتال (Digital Journalism)

روزنامه‌نگاری سنتی و روزنامه‌های چاپی در گذشته تنها منبع خبری بودند. با این‌حال، امروزه روزنامه‌نگاری دیجیتالی، دنیای اخبار و خبرنگاری را در دست گرفته‌ است. طبق بررسی‌ها، مردم بخش عمده‌ای از اخبار را از طریق تلفن‌های همراه خود می‌خوانند. بنابراین، همین موضوع می‌تواند موقعیت مناسبی برای شما ایجاد کند تا از توانایی‌های خود در زمینه رسانه‌های دیجیتالی در عرصه روزنامه‌نگاری استفاده کنید.

به‌طور مثال،‌ می‌توانید رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی یک شبکه خبری را مدیریت کنید تا مخاطبان همیشه در جریان اخبار روز و لحظه‌ای باشند. در این عنوان شغلی، شما باید به مجموعه اطمینان دهید آخرین روندها، اخبار، گزارش‌ها و مصاحبه‌های به‌روز و معتبر را در اختیار مجموعه قرار خواهید داد. البته، فراموش نکنید که تمام این کارها را باید به‌صورت کاملا دقیق، حرفه‌ای و با مدیریت زمان پیش ببرید. مهم نیست تجربه روزنامه‌نگاری دارید یا خیر، برای شروع می‌توانید یک نمونه‌کار ویدئویی برای خودتان ایجاد کنید. کار خودتان را با یادداشت کردن رویدادهای اطراف آغاز کنید، مصاحبه انجام دهید و این موارد را به یک شرکت خبری محلی ارائه کنید. توصیه می‌کنیم در ابتدای راه این کار را با هدف کسب تجربه انجام دهید و برای شروع کار به دنبال منفعت مالی نباشید. 

هماهنگ‌کننده و روابط عمومی (Community Engagement Coordinator)

اگر در زمینه برقراری ارتباط و هماهنگی بین افراد و مولفه‌های مختلف سازمان تخصص دارید، این شغل برای شما در نظر گرفته شده است. به‌عنوان یک هماهنگ‌کننده باید به تمام اعضای یک تیم کمک کنید تا در راستای یک هدف مشترک با یک‌دیگر کار کنند. شما این مسئولیت را در یک سازمان خصوصی یا دولتی عهده‌دار می‌شوید. طی انجام این کار، باید روی برنامه‌ها و رویدادهای مختلف تحقیق کنید و سعی کنید شرکت و مجموعه مطبوع خود را تبلیغ کنید. به عبارت دیگر، بخشی از موفقیت استراتژی‌های بازاریابی سازمان به عملکرد شما بستگی خواهد داشت، زیرا باید پیام تیم بازاریابی را به‌خوبی به دیگران انتقال دهید که چرا سازمان مطبوع شما می‌تواند برای مخاطب مفید باشد. در مجموع، اگر به ارتباطات اجتماعی با دیگران علاقه‌مند هستید، این کار برای شما مفید است.

تحلیل‌گر بازاریابی (Marketing Analyst)

تنوع مشاغل در عرصه بازاریابی بسیار بالا است. تحلیل‌گر بازاریابی یکی از مشاغل تخصصی‌ در زمینه بازاریابی است که به‌شکل جزئی مسائل بازاریابی و شناخت الگوهای رفتاری مشتریان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. یک تحلیل‌گر بازاریابی سعی می‌کند با استفاده از اعداد، روندها را شناسایی کرده و آن‌ها را دنبال کند. بنابراین، اگر به تحقیق در حوزه آمار و رفتار مصرف‌کننده علاقه‌مند هستید، این شغل می‌تواند انتخاب خوبی باشد. ‌یک تحلیل‌گر بازاریابی باید تلاش کند تا متوجه شود مشتریان به دنبال چه محصولی هستند و به مرور زمان برای چه محصولاتی بیشتر خرج می‌کنند. به‌طور مثال،‌ یک کسب‌وکار ممکن است در تعطیلات بتواند درآمد خود را افزایش دهد. در این میان، تحلیل‌گر بازاریابی می‌تواند تشخیص دهد که دقیقا چه زمانی برای فروش محصولی خاص مناسب است. اگر انگیزه‌های پشت خرید یک محصول را به‌‌خوبی درک کنید، روش افزایش فروش و تبلیغ آن‌ را هم بهتر می‌توانید مدیریت کنید. در مجموع، تحلیل‌گر بازاریابی از مشاغل کمی سخت، اما سودآور عرضه دیجیتال است. 

یکی از مهارت‌های خوبی که کمک می‌کند در این زمینه موفق شوید، داده‌کاوی (Data Mining) است. امروزه شرکت‌ها از طریق ارائه خدمات و ارتباط مستمر با مشتری، اطلاعات زیادی به‌دست می‌آورند که اگر راه استفاده از این داده‌ها را بدانند، سود بسیاری خواهند برد. داده‌کاوی، یک روش حل مسئله است که با تحلیل حجم زیادی از داده‌ها، الگوهای تکرارشونده‌ای را از آن‌ها استخراج می‌کند. در ادامه، با یافتن ارتباطات بین اتفاقات مختلف و الگوها، راه‌حل‌هایی برای چالش‌ها ارائه می‌دهد. در واقع داده‌کاوی از اطلاعاتی که ممکن است کاربردی نداشته باشند، نتایج ارزشمندی کشف کرده و آن‌ها را قابل استفاده می‌کند. در حقیقت سازمان‌هایی که از داده‌کاوی برای تحلیل رقبا و بازار استفاده می‌کنند قادر به پیش‌بینی ترندهای روز خواهند بود. از این رو، در برنامه‌های آینده، شرکت هم‌راستا با خواسته عموم پیش خواهد رفت.

استراتژیست محتوا (Content Strategist)

نکته مهمی که باید در مورد این عنوان شغلی به آن اشاره داشته باشیم این است که نباید استراتژیست محتوا و تولیدکننده محتوا را عناوین شغلی یکسانی در نظر بگیرید. به‌‌عنوان یک استراتژیست محتوا، مسئول آماده‌سازی، برنامه‌ریزی، ویرایش و انتشار نوشته‌های وبلاگ، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی موبایلی، ویدئوها، تبلیغات، سئو، خبرنامه‌های ایمیلی و غیره را دارید. یک استراتژیست محتوا باید بداند کسب‌وکاری که به دنبال جذب مشتریان بیشتر است به چه چیزهایی احتیاج دارد. برنامه‌های بازاریابی را برای مجموعه‌ای از پلتفرم‌های مختلف تدوین کند، با اعضای تیم مجموعه همکاری کند تا ایده‌های مناسبی برای استراتژی محتوایی خود ایجاد کرده و مخاطب احتمالی خود را بهتر بشناسد. استراتژیست محتوا باید تلاش کند تا محتوا را بر اساس اصول سئو و برای مخاطب‌های مشخصی آماده کند و از ابزارهای مختلفی برای ردیابی و تحلیل بازخورد برای محتوا استفاده کند. در مجموع، اگر فکر می‌کنید نظم کاری خوبی دارید و توانایی انجام چند کار به‌شکل همزمان را دارید، استراتژی محتوا شغل مناسبی برای شما است. 

کارآفرین دیجیتال (Digital Entrepreneur)

یکی از مشاغل دنیای دیجیتال که کاربران کمی در مورد آن اطلاع دارند، کارآفرین دیجیتال است. اگر ایده‌ خاص و سودآوری برای محصول و یا خدمات دیجیتالی دارید که منحصر‌به‌فرد است، می‌توانید کسب‌وکار خودتان را آغاز کنید. هنگامی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار سنتی را دارید با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌شوید، هزینه‌ها بالا هستند و ابزارهای بازاریابی و دسترسی به مشتریان بالقوه‌ نیز محدود هستند، اما شروع یک کسب‌وکار اینترنتی هزینه کمتری دارد. به‌طور مثال، می‌توانید یک برنامه موبایلی یا پلتفرم رسانه اجتماعی مخصوص خودتان را ایجاد کنید. اگر به دنیای هنر علاقه‌مند هستید، می‌توانید یک وب‌سایت تجاری ایجاد کنید و آثاری هنری و دیجیتال خود را در آن به فروش برسانید. ساخت یک فروشگاه اینترنتی و فروش محصولات فیزیکی نیز یکی دیگر از روش‌های موفق دیگر در این زمینه است. عاملی که باعث موفقیت شما در این شغل می‌شود، پشتکار در انجام کارها، سخت‌کوشی و تلاش زیاد است. یکی از نکات مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کنید، ارتباط تجاری (Business Communication) است. برای این‌که کسب‌و‌کاری موفق شود، نیازمند اشتراک‌گذاری موفق اطلاعات است. کارمندان شرکت نیز از این قاعده مستثنا نیستند. با این حال، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که 66 درصد کارآفرینان هیچ برنامه بلندمدتی برای ارتباطات تجاری و کاری خود ندارند. منظور از ارتباط تجاری، توانایی برقراری ارتباط با تمام کارکنان و شناخت توانایی آن‌ها برای پیشبرد اهداف است. 

متخصص آزادکار شبکه‌های اجتماعی (Social Media Specialist Freelancer)

اگر فکر می‌کنید خلاق هستید و می‌توانید درباره شبکه‌های اجتماعی به دیگران آموزش دهید، این عنوان شغلی برای شما در نظر گرفته شده است. یک متخصص آزادکار شبکه‌های اجتماعی مسئولیت برنامه‌ریزی، زمان‌بندی، پیگیری و تحلیل رسانه‌های اجتماعی یک کسب‌وکار را برعهده دارد. فعالیت در حوزه رسانه اجتماعی می‌تواند رقابتی باشد، اما نکته مهم آن است که بتوانید استراتژی‌های بازاریابی را به‌درستی تحلیل کنید و توانایی کار با رسانه‌های اجتماعی مختلف را داشته باشید. همچنین، باید بدانید برای هر شبکه اجتماعی چه نوع محتوایی را تولید کنید، کمپین‌های خود را به چه شکلی به کسب‌و‌کارهایی که دوست دارید مدیریت کنید پیشنهاد می‌دهید؟

تولیدکننده محتوا (Content Producer)

اگر در زمینه ساخت فرم‌های مختلف محتوا و بیان داستان‌گونه موضوعات علاقه‌مند هستید یا این‌که استعداد خاصی دارید، تولید محتوای دیجیتالی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. علاوه بر این، اگر تحصیلات یا تخصص شما در زمنه تبلیغات، سینما، فیلم‌برداری، انیمیشن‌سازی، ادیت ویدئو و یا پادکست است، این شغل برای شما جالب خواهد بود. 

در هرحال،‌ تولید محتوا احتیاج به فردی خلاق دارد که توانایی به‌کارگیری ابزارهای مختلف جهت خلق محتوای خلاقانه را داشته باشد. به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا، ممکن است مسئول تولید یک ویدئو، یک متن یا مقاله، طراحی‌های گرافیکی، عکاسی، ساخت محتوای خلاقانه، ساخت پادکست یا مسئول نظارت بر عملکرد یک تیم تولید محتوا شوید. 

کلام آخر

دنیای فناوری در یک دهه گذشته تغییرات زیادی را تجربه کرده است. بر همین اساس، مشاغل مرتبط با رسانه‌های دیجیتال هم تغییرات زیادی کرده‌اند. امروزه، تقاضا برای این مشاغل بیش از هر زمان دیگری است. اگر از آن گروه افرادی هستید که تمایل دارند به‌شکل دورکاری با مجموعه‌های مختلف کار کنند، شغل‌های معرفی‌شده در این مقاله، گزینه‌های مناسبی برای انتخاب هستند. اگر قصد فعالیت در زمینه رسانه‌های دیجیتال را دارید، همیشه سعی کنید که چند مهارت را در کنار هم داشته باشید و خود را محدود به یک مهارت خاص نکنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟