چگونه شغل ایده‌آل‌مان را به دست آوریم؟
18 ترفند راهگشا برای رسیدن به شغل دلخواه
شرایط حاکم بر دنیای اقتصاد باعث شده روزبه‌روز بر تعداد افرادی که تمایل ندارند کار فعلی خود را انجام دهند، افزوده شود. شاید شما یکی از این افراد باشید یا دست‌کم افرادی را بشناسید که به شغل فعلی خود هیچ‌گونه علاقه‌ای ندارند. چگونه می‌توانیم از کاری که انجام می‌دهیم لذت ببریم؟ راز مهمی در پشت پرده این پرسش وجود دارد. شما نباید خود را ملزم و مقید به کار کردن در شغلی کنید که هم‌سو با مدرک دانشگاهی شما است. هر انسانی سزاوار آن است که شغلی متناسب با شیوه زندگی خود را برگزیند تا کار کردن برای او به یک تفریح تبدیل شود. اگر این‌گونه نباشد محل کار، همکاران، مدیر، مشتریان و کاری که انجام می‌دهید به کابوسی در بیداری تبدیل خواهد شد. برای آن‌که شغل مورد علاقه خود را به دست آورید باید در این زمینه به سراغ مطالعه و پژوهش‌های انجام‌شده بروید. در این مقاله سعی بر این بوده به تعدادی از این دستورالعمل‌ها اشاره شود.

1606683296_1_0.gif

1.  کاری هم‌سو با علایق‌تان پیدا کنید

( به این موضوع فکر کنید که چه چیزی برای شما خوب است)
به‌طورمعمول، ما هر کاری را که عاشقش باشیم، به بهترین نحو ممکن به سرانجام می‌رسانیم. پیش از انتخاب یک شغل، پیشنهاد می‌کنیم پژوهشی ساده انجام داده و به عناوین شغلی آنلاین نگاهی کنید یا به جست‌وجوی کلیدواژه‌هایی بپردازید که به آن‌ها علاقه دارید و دوست دارید شغل آینده شما در آن حوزه‌ها باشد.  برای مثال، اگر به دنبال شغلی در حوزه هوش مصنوعی هستید، به سراغ کلیدواژه‌هایی همچون یادگیری ماشین، استخدام برنامه‌نویس یادگیری ماشین و.... بروید. سرگرمی‌ها و علایق خود را روی کاغذ بنویسید و در ادامه کمی زمان گذاشته و فکر کنید که چگونه می‌توانید میان این علایق و شغل مدنظر خود یک رابطه برقرار کنید. اگر در گذشته سابقه انجام کاری را دارید، فکر کنید در کار قبلی‌تان به چه وظایفی علاقه داشتید و چه وظایفی شما را کلافه می‌کردند. اگر یک دانش‌آموز یا دانشجوی دانشگاه هستید، پیشنهاد می‌کنم با یک مربی حرفه‌ای کارآفرینی همکاری داشته باشید. این کار به شما در کشف کارهایی که فکر می‌کنید در انجام آن‌ها خوب هستید، کمک می‌کند. 

2.  با افرادی شاغل در حوزه‌های مختلف گفت‌وگو کنید

هم‌صحبتی با افراد شاغل در حوزه‌های مختلف به شما کمک می‌کند دید بهتر و روشن‌تری در ارتباط با مشاغل خاص داشته باشید. برای مثال، اگر قصد دارید به‌عنوان یک کارشناس امنیتی جذب شرکت شوید، سعی کنید از طریق اینترنت یا نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شوند با افراد شاغل در این حوزه گفت‌وگویی داشته باشید و نظر آن‌ها را درباره با شغلی که دارند، جویا شوید. از آن‌ها درباره تجربه‌هایی که در شغل خود کسب کرده‌اند، سوالاتی بپرسید. نمایشگاه‌ها، سمینارها و سمپوزیم‌ها یک فرصت عالی برای مطرح کردن این پرسش‌ها است. زیرا افراد در این رخدادها وقت کافی برای پاسخ‌گویی به سوالات شما را دارند. درباره ساعات کاری، نقاط مثبت و چالش‌های کاری از افراد سوال کنید. نظر آن‌ها را درباره کاری که انجام می‌دهند، جویا شوید تا بدانید که شغل مورد نظرتان به چه میزان دشوار یا راحت است. بازخوردها و نظریه‌های افراد را به دست آورده و آن‌ها را با دیدگاه‌ها و تحقیقاتی که انجام داده‌اید، مقایسه کنید تا شناخت درستی از شغل انتخابی خود داشته باشید. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید: شخصی که از انجام کارش خشنود نیست، ممکن است تصویر درست و واقعی از یک شغل ارائه نکند. به همین دلیل مهم است که دیدگاه‌های افراد مختلف را جویا شوید. 

مطلب پیشنهادی

۹ حقیقت ناگواری که نسل جدید جویای کار باید آن‌ها را بشوند!
آیا شما هم از نسل هزاره هستید و به دنبال شغل می‌گردید؟

3.  کارآموزی یک فرصت کم‌نظیر در اختیارتان قرار می‌دهد

کارآموزی فرصتی در اختیارتان قرار می‌دهد تا ضمن آشنا شدن با محیط کار از نزدیک با شغلی که دوست دارید در آینده انتخاب کنید بیشتر آشنا شوید. در حقیقت، انجام کارآموزی یک تیر و دو نشان است. اول آن‌که یک سابقه کاری هرچند مختصر در اختیارتان قرار می‌دهد؛ دوم آن‌که کمک می‌کند از نزدیک با افراد خبره‌ کار کنید. محیط کارآموزی بدون تحمیل کردن مسئولیت مستقیم به شما نشان می‌دهد افراد دقیقا چگونه کار می‌کنند و چه شرایط خاصی ممکن است به وجود آید.
برخی از شرکت‌ها پس از اتمام کارآموزی افراد را استخدام می‌کنند، حتی اگر این‌گونه نباشد و پولی در مقابل انجام کارآموزی به شما داده نشود، بازهم تجربه گران‌بهایی به دست خواهید آورد. 

چگونه شغل ایده‌آل‌مان را به دست آوریم؟

4.  پیش از انتخاب شغل با آزمون‌های شخصیت‌شناسی خود را ارزیابی کنید

نتایج حاصل از یک آزمون و ارزیابی شخصیت‌شناسی کمک می‌کند با عمیق‌ترین ویژگی‌های مستتر در باطن خود آشنا شوید. این تست‌ها نشان می‌دهند که شما فردی متفکر و منطقی یا فردی احساسی هستید و آیا راغب هستید در کنار یک جمع و در قالب یک تیم کار کنید یا تک‌رو بودن را ترجیح می‌دهید. برای مثال، اگر نتایج حاصل از این تست‌ها نشان دهند که شما فردی انعطاف‌پذیر و دوست‌داشتنی هستید، در چنین شرایطی باید به دنبال پیدا کردن شغلی باشید که به شما امکان می‌دهد با افراد جدیدی آشنا شده و با آن‌ها صحبت کنید. اگر نتایج تست‌ها نشان دادند، فردی درون‌گرا هستید، آنگاه باید روی کارهای یک نفره بیشتر متمرکز شوید. تست شخصیت‌شناسی شغلی، به شما نشان می‌دهد، تعلق خاطرتان به چه نوع مشاغلی بیشتر است و در چه مشاغلی شانس موفقیت و خشنودی‌تان بیشتر خواهد بود. برای مثال، افراد برون‌گرا، بیشتر از مشاغلی همچون معلمی، فروش، مدیریت هتل، کار در رستوران یا طبابت لذت می‌برند، در مقابل افراد درون‌گرا از انجام کارهای دفتری، حسابداری، نوشتن و ویراستاری لذت می‌برند.

5. به فکر سبک زندگی باشید که برای شما ارزش و اهمیت بیشتری دارد

اگر جزو آن گروه از افرادی هستید که سبک زندگی شادی دارند و به مسافرت کردن علاقه زیادی دارند باید در جست‌وجوی مشاغلی با درآمدهای بالا باشید. پیش از انتخاب مشاغل مورد نظر نگاهی به میزان پرداختی‌ها داشته باشید و بررسی کنید آیا حقوق دریافتی‌تان با شیوه زندگی شما مطابقت دارد یا کمتر از معیارهای شما است. مشاغلی با حقوق بالا ممکن است دو چالش مهم برای شما به همراه داشته باشند. اول آن‌که مشاغلی با دستمزدهای بالا به تخصص‌های خاصی نیاز دارند که یادگیری این تخصص‌ها زمان زیادی می‌طلبد؛ دوم آن‌که مشاغل سطح بالا بخش عمده‌ای از زمان شما را به خود اختصاص خواهند داد. در نتیجه اگر به فکر تشکیل خانواده و بزرگ کردن بچه‌های خود هستید باید به این مسئله دقت کنید. برخی از مشاغل به بیش از 40 ساعت کار در هفته نیاز دارند و این دقیقا ممکن است به نقطه تقابل شغل‌‌‌تان با زندگی‌تان تبدیل شود. برخی موارد ممکن است با کار و دستمزد کمتر زندگی شادی‌تری داشته باشید.

6.  تمرکز کنید و صبور باشید

اگر به دنبال پیدا کردن شغلی هستید که هم‌سو با علایق‌تان باشد باید کمی صبور بوده و شکیبا باشید. برای پیدا کردن شغل موردنظر خود دلسرد نشوید و از اطرافیان خود کمک بگیرید. اطرافیانتان ممکن است پیشنهادها یا توصیه‌های خوبی برای شما داشته باشند یا زمانی‌که نیاز دارید با شخصی صحبت کنید اطرافیان به حرف‌هایتان گوش فرا دهند. فراموش نکنید پیدا کردن یک شغل خوب به زمان نیاز دارد، پس صبور باشید. 

7.  به فکر آماده‌سازی یک رزومه منحصربه‌فرد باشید

رزومه شما باید حرفه‌ای و منحصربه‌فرد باشد. در رزومه‌‌تان باید به‌طور واضح به مهارت‌ها و مدارکتان اشاره کنید. اگر رزومه شما فاقد ویژگی‌های استاندارد و شاخصی باشد که سطح مهارت‌های شما را نشان می‌دهد، منابع انسانی و مدیران ممکن است به‌راحتی رزومه شما را کنار بگذارند. بهتر است از فرم‌های رزومه‌ای که درون واژه‌پرداز ورد مایکروسافت قرار دارد، استفاده کرده یا از منابع اینترنتی کمک گرفته و رزومه حرفه‌ای خودتان را ایجاد کنید. با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی منابع متعددی پیدا می‌کنید که نشان می‌دهند مهارت‌ها، مدارک و اطلاعات حرفه‌ای باید به چه ترتیبی در رزومه درج شوند. دقت کنید رزومه شما باید به تجارب و توانایی‌های شغلی متناسب با شغل درخواستی شما اشاره داشته باشد. 

چگونه شغل ایده‌آل‌مان را به دست آوریم؟

8.  فهرستی از کارهایتان آماده کنید

مستندسازی و آماده‌سازی فهرستی از نمونه کارهای انجام‌شده، راهکاری منحصربه‌فرد در اختیارتان قرار می‌دهد تا سوابق و تجربه‌های عملی خود را در یک مکان واحد گردآوری کرده و در زمان مصاحبه این فهرست را به مدیر منابع انسانی یک سازمان نشان دهید. نمونه کارها به کارفرمای احتمالی شما نشان می‌دهند که شما در عمل قادر به انجام چه کارهایی هستید و پروژه‌های محول شده به شما با موفقیت به سرانجام رسیده‌اند. برای مثال، اگر به دنبال آن هستید تا به‌عنوان کارشناس شبکه در شرکتی استخدام شوید، بهتر است به دوره‌های گذرانده شده، پروژه‌هایی که در آن‌ها حضور داشته‌اید و اطلاعات تئوری خود در رزومه اشاره کنید. 

9.  رزومه خود را روی کانال‌های مختلف منتشر کنید

استفاده از شبکه‌ها و کانال‌های اجتماعی ساده‌ترین و موثرترین روش برای پیدا کردن شغلی است که به دنبال آن هستید. بسیاری از مردم شغل مدنظر خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی و تعامل با افرادی که عضو این شبکه‌ها هستند، پیدا کرده‌اند. کارمندان شرکت‌ها و کارفرمایان هر دو به یک شکل عضو شبکه‌های اجتماعی همچون لینکدین هستند. در نتیجه بهترین راه برای برقراری یک ارتباط مثبت با کارفرمایان شبکه‌های اجتماعی است. با افرادی که می‌شناسید در تعامل و گفت‌وگو باشید و سعی کنید در گفت‌وگوهایی که هم‌سو با شغل موردنظرتان است حضور فعالی داشته باشید. در گفت‌وگویی‌هایی که انجام می‌دهید به فکر آن نباشید که پست‌های شما چند لایک می‌خورند، فقط به این فکر باشید که جنبه حرفه‌ای و تخصص خود را برجسته کنید. از کمک گرفتن از مردم هراس نداشته باشید، به‌ویژه آن‌هایی که مدیر بخش منابع انسانی هستند یا در آن بخش کار می‌کنند. 

10.  در لینکدین یک پروفایل حرفه‌ای ایجاد کنید

در پاراگراف قبل اشاره کردیم، شبکه‌های اجتماعی در قالب اهرمی قدرتمند به شما در پیدا کردن شغل موردنظرتان کمک می‌کنند. اما موفقیت در این شبکه اجتماعی منوط به ساخت پروفایلی حرفه‌ای است. پروفایلی که نشان دهد چه مهارت‌هایی دارید و به دنبال پیدا کردن چه نوع شغلی هستید. ساخت یک پروفایل در لینکدین رایگان بوده و به کسب‌وکارها کمک می‌کند با یک جست‌وجوی ساده پروفایل شما را پیدا کنند. اما ساخت یک پروفایل در لینکدین قواعد خاص خود را می‌طلبد که پیشنهاد می‌کنم از منابع آنلاینی که نشان می‌دهند یک پروفایل حرفه‌ای در لینکدین چه ویژگی‌هایی دارد، استفاده کنید. 

11.  تا وقتی‌که کار جدیدی پیدا نکرده‌اید، کار فعلی خود را حفظ کنید

از آنجا که پیدا کردن یک کار جدید کمی زمان‌بر است، نباید بدون برنامه به فکر ترک کار فعلی خود باشید. فقط زمانی از کار فعلی خود استعفا دهید که اطمینان پیدا کنید شغل دلخواه خود را پیدا کرده‌اید. این کار یک مزیت پنهان بزرگ در اختیارتان قرار می‌دهد. در زمان مذاکره با کارفرمای آتی خود برگ برنده‌ای در اختیار دارید که برای چانه‌زنی در زمان مذاکره می‌توانید از آن استفاده کنید، زیرا اگر با کارفرمای آتی خود به توافق نرسیدید، بازهم کار فعلی خود را خواهید داشت. زمانی‌که برای ترک شغل فعلی خود آماده بودید، حداقل 2 هفته زودتر به کارفرمای خود این مسئله را اطلاع دهید تا روابط دوستانه و خوبی که با کارفرمایان فعلی دارید حفظ شود. اگر این‌گونه رفتار کنید این شانس را پیدا می‌کنید تا کارفرما و محیط کاری فعلی خود را به‌عنوان یک منبع قابل‌اطمینان و موثق در رزومه کاری خود قید کنید. فراموش نکنید، همیشه این احتمال وجود دارد که دومرتبه به سراغ شغل قبلی خود بروید. 

12.  واقع‌بین باشید

این احتمال وجود دارد که به فکر پیدا کردن شغلی باشید که هیچ‌گاه شانس به دست آوردن آن را نخواهید داشت. برخی موارد ما به دنبال مشاغلی هستیم که هیچ‌گاه یک‌شبه به دست نخواهیم آورد. برای مثال، نمی‌توانید یک‌شبه به مدیرعامل شرکتی تبدیل شوید که بزرگ بوده و کارمندان زیادی دارد. برای رسیدن به چنین هدفی باید پله‌های ترقی را گام‌به‌گام بردارید. آیا شغلی که به دنبال آن هستید به مدرک تحصیلی نیاز دارد یا صرف داشتن مهارت‌های فنی کفایت می‌کند. بهتر است در گام اول به سراغ شغل‌هایی بروید که شما را به سمت شغل نهایی‌تان هدایت خواهند کرد. برای مثال، اگر می‌خواهید یک پرستار شوید، بهتر است کار خود را ابتدا از دستیار دکتر بودن آغاز کنید. سخت کار کردن و برقراری یک ارتباط مثبت با همکاران به شما کمک می‌کند، مهارت‌های فردی خود را توسعه داده و آماده شوید در آینده به سمت شغلی بهتر از شغل فعلی خود حرکت کنید. 

13. برای موفقیت در مصاحبه تمرین کنید

موفقیت در مصاحبه‌های استخدامی کار دشوار یا بهتر بگویم هنر ظریفی است. شما باید مجموعه خاصی از مهارت‌ها را فرا گرفته باشید و مهم‌تر از آن بدون مشکل با مصاحبه‌گران ارتباط برقرار کنید. می‌توانید با خودتان یا نزدیکانتان این کار را تمرین کنید. در همایش‌ها و سمینارهایی که مراکز شغلی برگزار می‌کنند، شرکت کنید. این رویدادها به شما یاد می‌دهند در زمان گفت‌وگو با کارفرمایان یا مدیران منابع انسانی چگونه باید رفتار کنید. در یک مصاحبه استخدامی به سه نکته مهم دقت کنید: 1. لباس رسمی بپوشید؛ 2. به سوالات با صدای بلند و بدون تردید پاسخ دهید؛ 3. از زبان بدن غافل نشوید. زبان بدن به فرم نشستن، نحوه استفاده از دست‌ها برای تشریح پاسخ‌ها و حالت نگاه‌ها اشاره دارد. زبان بدن بیش از آنچه تصور می‌کنید در یک مصاحبه استخدامی تاثیرگذار است. 

14.  لباس رسمی بپوشید

در پاراگراف قبل اشاره کردیم، لباس رسمی شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد. لباس رسمی یک تصویر اولیه از شما ارائه می‌کند. بنابراین مهم است زمانی‌که قصد دارید خود را به‌عنوان یک فرد مناسب برای احراز یک شغل معرفی ‌کنید، لباس آراسته‌ای پوشیده باشید. پیش از ورود به جلسه مصاحبه درباره لباسی که کارمندان یک سازمان به تن دارند، تحقیق کنید. زمانی‌که دچار شک و تردید هستید، بهتر است به سراغ لباس‌های سنتی و رنگ‌های ساده بروید. لباس شما باید مرتب و اتو کشیده باشد. بهتر است به سراغ پوشیدن لباس‌های غیرمتعارف نروید که شانس موفقیت‌تان را به‌ویژه زمانی‌که قرار است در یک پست سازمانی حساس مشغول به کار شوید، به‌شدت کاهش می‌دهند. 

15.  در مورد شرکت پژوهشی انجام دهید

تاریخچه، خط‌مشی‌ها، پروژه‌های انجام‌شده، وظایف، بنیان‌گذار و هرگونه اطلاعات مرتبط با شرکت را پیدا کنید تا برای سوال‌هایی که ممکن است از شما بپرسند آمادگی قبلی داشته باشید. برای مثال، اگر شرکتی در حوزه شبکه و فناوری‌های تحت شبکه همچون مجازی‌سازی کار می‌کند، طبیعی است در این زمینه سوال‌هایی از شما پرسیده خواهد شد. ممکن است از شما این سوال پرسیده شود که چرا این شرکت را برای کار کردن انتخاب کرده‌اید. آماده باشید تا یک جواب قانع‌کننده به این پرسش بدهید. 

16.  در مصاحبه‌های شغلی جدی شرکت کنید

پیشنهاد می‌کنم در مصاحبه‌هایی شرکت کنید که برای به دست آوردن آن عناوین شغلی علاقه‌مند هستید. مصاحبه یک فرآیند زمان‌بر است و نباید شانس خود را برای کسب یک عنوان شغلی با هدر دادن وقت ‌کاهش دهید. به سوال‌ها فقط به همان اندازه مربوط پاسخ داده و حاشیه نروید. دقت کنید، برخی از آگهی‌های استخدامی بیشتر جنبه بازاریابی یا تبلیغات دارند، پس بهتر است وقت خود را صرف چنین آگهی‌هایی نکرده و پیش از رفتن به جلسه مصاحبه تحقیقی در مورد شرکت انجام دهید. برای مثال، یک آگهی شغلی که در آن فقط یک شماره موبایل اعتباری قرار دارد، آگهی که از عبارت «یک شرکت معتبر» بدون ذکر نام شرکت در آن استفاده‌شده یا آگهی که یک آدرس ایمیلی شخصی به‌جای آدرس ایمیل شرکتی در آن قیدشده را نباید جدی گرفت.  

مطلب پیشنهادی

۵ روش اثبات شده برای اجتناب از فرسودگی شغلی
فرسودگی شغلی را جدی بگیرید!

17.  پس از پایان مصاحبه از مصاحبه‌گر قدردانی کنید

روز پس از مصاحبه، یک ایمیل قدردانی برای مصاحبه‌گر ارسال کنید. این‌کار تاثیر مثبت خوبی روی فرد مصاحبه‌گر خواهد گذاشت. از او بابت وقتی که برای مصاحبه گذاشته، قدردانی کنید. 

18. پیشرفت خود را ارزیابی کنید

اگر هنوز کنجکاو هستید که چرا موفق نشده‌اید شغل موردنظر خود را به دست آورید، فهرستی از مهارت‌ها و اشتباه‌‌‌های خود را آماده کرده و به ارزیابی کارهایی بپردازید که انجام داده‌اید. بهتر است یکبار دیگر رزومه‌ای را که نوشته‌اید مرور کرده و اگر اشتباهی در آن وجود دارد یا احساس می‌کنید، کمی سردرگم است رزومه را ویرایش کنید. در ارتباط با مصاحبه‌هایی که انجام داده‌اید با افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید صحبت کرده و نظر آن‌ها را جویا شوید. اگر با اساتید خود در دانشگاه رابطه خوبی دارید، بهتر است با این افراد مشورت کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟