چشم‌‌انداز حرفه‌ای فناوری اطلاعات در سال 2018
یک‌سوم متخصصان فناوری اطلاعات در جست و جوی شغل‌های جدید
میلیون‌ها متخصص عرصه فناوری اطلاعات در سراسر جهان به‌سختی تلاش می‌کنند تا از شبکه‌های کامپیوتری پشتیبانی کنند، از داده‌های شرکت محافظت کنند و مطمئن شوند فناوری که شرکت‌ به آن متکی است، «کار می‌کند» و کارمندان می‌توانند وظایف خود را انجام دهند. اما این مردان و زنان فنی چقدر از کار خود راضی هستند؟

1606683296_1_0.gif

اگر گزارش منتشر شده از سوی شرکت Spiceworks در ارتباط با چشم‌انداز حرفه‌ای حوزه فناوری در سال 2017 را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید در دسامبر 2016، اکثر متخصصان فناوری اطلاعات عنوان کرده‌اند حقوق کمی دریافت می‌کنند، اما نسبت به آینده خوش‌بین هستند. در آن زمان، بسیاری از آنان به فکر سرمایه‌گذاری در یک بازار کار مطلوب بودند و 45 درصد تصمیم داشتند در سال 2017 شغل جدیدی انتخاب کنند. در سال 2017، اطلاعات بیشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا پاسخ متخصصان IT که متعلق به نسل‌های مختلف هستند از جمله نسل هزاره/ نسل وای (متولدان سال‌های 1981 تا 1997)، نسل ایکس (متولدان 1965 تا 1980) و کودکان نسل انفجار یا بیبی ‌بومر (متولدان 1946 تا 1964) مورد مقایسه قرار گیرند. در ادامه متوجه خواهید شد متخصصان IT چقدر از مشاغل خود راضی هستند و درباره چشم‌انداز شغلی خود در سال 2018 چه احساسی دارند. 

متخصصان IT از شغل خود راضی هستند، اما حقوق پایینی دریافت می‌کنند

در نظرسنجی انجام گرفته، 70 درصد متخصصان فناوری اطلاعات عنوان کردند از شغل‌ خود راضی هستند. این رضایت‌مندی در نسل‌های مختلف یکسان بود. اما وقتی صحبت از حقوق و دستمزد به میان آمد، آن‌ها اعلام کرده‌اند که وضعیت آن‌ها می‌توانست بهتر از این باشد. در همین نظرسنجی، 63 درصد متخصصان IT عنوان کردند حقوق کمی دریافت می‌کنند. وقتی به داده‌های مربوط به نسل‌ها نگاه می‌کنیم، مشخص می‌شود متخصصان نسل هزاره IT که به احتمال زیاد وظایف ابتدایی‌تری بر عهده دارند، بیشتر از نسل ایکس و بیبی بومرها از حقوق خود ناراضی هستند.

نارضایتی شاغلان فناوری اطلاعات از حقوق و دستمزد: بر اساس نسل

دستمزد متخصصان فناوری اطلاعات چقدر است و چگونه دستمزدها در هر نسل متفاوت است؟ بررسی‌های انجام شده در امریکای شمالی نشان می‌دهد میانگین سالانه حقوق و دستمزد متخصصان IT 60 هزار دلار است. البته این حقوق می‌تواند بسته به‌ سمت، مهارت‌های تخصصی و سابقه شغلی و صنعتی متخصص IT متفاوت باشد. (شکل 1) وقتی درآمدها را با توجه به نسل‌ها مقایسه کنیم مشاهده می‌کنیم متخصصان فناوری اطلاعات کم‌تجربه نسل هزاره سالانه 30 درصد کمتر از متخصصان فناوری اطلاعات نسل ایکس و 40 درصد کمتر از بیبی بومرها حقوق دریافت کرده‌اند‌. البته نسل هزاره زمان کمتری برای افزایش درآمد و ارتقا داشته‌اند؛ بنابراین، ممکن است طول بکشد تا نسل هزاره بتواند از نردبان حقوقی خود بالا برود و حقوقی بیشتر از حقوق همتایان خود کسب کند.


شکل 1

میانگین حقوق سالانه متخصصان فناوری اطلاعات: بر اساس نسل

بر اساس اطلاعات به دست آمده، متخصصان فناوری اطلاعات نسل هزاره به طور متوسط 7 سال، نسل ایکس 17 سال و نسل بیبی بومر 25 سال تجربه حضور در حوزه فناوری اطلاعات را دارند. (شکل 2) به عبارت دیگر، متخصصان فناوری اطلاعات نسل ایکس 2 برابر نسل هزاره تجربه دارند و 30 درصد حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. به نظر می‌رسد ارتباط زمان با نیروی کار و درآمد ثابت است. در حالی که متخصصان فناوری اطلاعات نسل بیبی بومر تقریباً 4 برابر بیشتر تجربه دارند، فقط 40 درصد بیشتر از نسل هزاره حقوق می‌گیرند. به نظر می‌رسد بیشترین افزایش سطح دستمزدها در این نقطه و بعد از آن ثابت بوده است. (شکل 3)


شکل 2


شکل 3

تجربه در حوزه فناوری اطلاعات:بر اساس نسل

در این پژوهش تحقیقاتی نکته جالب دیگری نیز کشف شد. در میان همه نسل‌ها، متخصصان فناوری اطلاعات، حدود 40 درصد زندگی حرفه‌ای خود را در شرکت فعلی خود صرف کرده‌اند. یعنی هرچه متخصص فناوری اطلاعات قدیمی‌تر باشد، احتمال اینکه برای مدت زمان بیشتری در یک سازمان مشغول به کار بوده، بیشتر است. 

تغییرات حرفه‌ای فناوری اطلاعات: بسیاری از متخصصان فناوری اطلاعات تصمیم دارند در سال 2018 به‌دنبال شغل جدید باشند 

طبق داده‌های موجود، 32 درصد متخصصان فناوری اطلاعات در حال برنامه‌ریزی برای جست‌وجو یا پذیرفتن یک کار جدید در حوزه فناوری اطلاعات در سال 2018 هستند. به‌علاوه، 7 درصد متخصصان فناوری اطلاعات قصد دارند کار خود را به‌عنوان مشاور یا ارائه‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات آغاز کنند و 5 درصد هم قصد دارند به‌کلی صنعت فناوری اطلاعات را ترک کنند.

تغییرات حرفه‌ای IT که در سال 2018 انتظار می‌رود

تجزیه و تحلیل داده‌‌ها بر اساس نسل نشان می‌دهد که متخصصان نسل هزاره IT به احتمال زیاد به‌دنبال فرصت‌های جدید در سال 2018 هستند. (شکل 4) در واقع، 36 درصد متخصصان نسل هزاره IT قصد دارند در سال جدید به‌دنبال یک شغل جدید بروند یا پیشنهاد جدیدی را قبول کنند و این در مقایسه با 32 درصد متخصصان IT نسل ایکس و 23 درصد نسل بیبی بومر است. این گزارش نشان می‌دهد نسل هزاره بیشتر منتظر افزایش حقوق و ارتقا در سال 2018 هستند که البته منطقی است، چون احساسشان این است که حقوق کمتری دریافت می‌کنند و احتمال اینکه در سمت‌های پایین‌تر کار کنند، بیشتر است. در عین حال، 9 درصد متخصصان IT در نسل بیبی بومر گفتند که قصد دارند سال بعد بازنشسته شوند که این موضوع می‌تواند فرصت‌های بیشتری را در اختیار افراد جوان‌تر قرار دهد. اما هیچ‌کس انتظار تغییر در سال 2018 را ندارد. طبق اطلاعات، 37 درصد بیبی بومرها در فناوری اطلاعات منتظر تغییرات شغلی یا افزایش حقوق در سال جدید نیستند و این در مقایسه با 29 درصد نسل ایکس و 14 درصد نسل هزاره است. 


شکل 4

مذاکرات مالی: دلایل اصلی تغییر شغل از سوی متخصصان IT 

در نظرسنجی انجام شده از متخصصان فناوری اطلاعات پرسیده شد که چرا قصد دارند شغل جدیدی داشته باشند. 75 درصد متخصصان فناوری اطلاعات برای کسب درآمد بیشتر به‌دنبال شغل جدید هستند. 70 درصد که در جایگاه دوم قرار دارند، می‌گویند به‌دنبال ارتقای مهارت‌های خود هستند. دلایل دیگر تغییر شغل در آن‌ها شامل این موارد هستند: یافتن شرکتی که IT را بیشتر در اولویت قرار می‌دهد (39 درصد). یافتن کارفرمایی که درک بهتری از تعادل میان کار و زندگی دارد (38 درصد) و کار کردن با یک تیم IT با استعدادتر (33 درصد). (شکل 5) وقتی پاسخ متخصصان فناوری اطلاعات را در نسل‌های مختلف مقایسه می‌کنیم، نتایج نشان می‌دهد نسل هزاره انگیزه بیشتری برای یافتن یک حقوق بهتر دارند، سپس نسل ایکس و بیبی بومر. وقتی هم حرف از ارتقا و پیشرفت مهارت‌ها به میان می‌آید، آن‌ها باانگیزه‌تر از همتایان قدیمی‌تر به‌دنبال یافتن یک شرکت بزرگ‌تر با بودجه IT بیشتر و دریافت حق بیمه و عنوان شغلی بهتر هستند. از سوی دیگر، نسل هزاره کمتر احساس فرسودگی شغلی می‌کند، شاید به دلیل اینکه مدت زمان کوتاه‌تری در این عرصه بوده‌اند. یکی دیگر از داده‌های جالب توجه این است که متخصصان IT نسل ایکس بیشتر از همتایان خود در نسل‌های دیگر به‌دنبال شغل جدید با تعادل بهتر میان کار و زندگی هستند.


شکل 5

دلایل مهم جست‌وجوی مشاغل جدید در سال 2018: بر اساس نسل چشم‌انداز شغلی در سال 2018 نستباً مثبت است

خوشبختانه، داده‌ها درباره آن دسته از افرادی که در سال جدید به‌دنبال کارفرمای جدید هستند، نشان می‌دهند که بسیاری از کارکنان فنی چشم‌انداز شغلی مثبتی دارند. در واقع، 36 درصد متخصصان بر این باورند که بازار کار IT در سال 2018 بهبود خواهد یافت و این در مقایسه با 13 درصدی است که فکر می‌کنند بازار بدتر خواهد شد. (شکل 6)
گفته می‌شود، اکثر پاسخ‌دهندگان در این بررسی (51 درصد) تصور می‌کنند بازار کار تقریباً شبیه سال 2017 خواهد بود که البته بد هم نیست، این اتفاق نظر عمومی هم وجود دارد که فناوری در حال حاضر زمینه شغلی داغی دارد. همچنین، نهادهای بزرگی همچون اداره آمار کارگری در ایالات متحده بیش از نیم میلیون شغل جدید در حوزه IT را برای 10 سال آینده تخمین می‌زند.


شکل 6

مهم‌ترین مهارت‌های IT در سال 2018: امنیت و شبکه

ما می‌دانیم حدود یک سوم متخصصان فناوری اطلاعات به‌دنبال شغل جدید در سال 2018 هستند، اما چه مهارت‌هایی می‌توانند به آنان کمک کنند تا در حرفه خود پیشرفت نمایند؟ همان طور که انتظار می‌رود با توجه به موارد مستند شده از نقض داده‌ها و شیوع باج‌افزارها در چند سال گذشته، 81 درصد متخصصان IT معتقدند داشتن مهارت‌های امنیتی در سال 2018 بسیار حیاتی است. حداقل 75 درصد متخصصان فناوری اطلاعات گفته‌اند داشتن تخصص در زمینه شبکه، سخت‌افزار زیربنایی، دستگاه‌های کاربر نهایی و ذخیره‌سازی و تهیه پشتیبان از ضروریات کار در این حوزه به شمار می‌روند.

مهم‌ترین زمینه‌های تخصصی برای متخصصان IT در سال 2018 

طبق مقایسه صورت گرفته، 41 درصد متخصصان فناوری اطلاعات بر این باورند که دارای مهارت‌های پیشرفته شبکه‌سازی هستند و 50 درصد گفته‌اند از دانش زیربنایی و پیشرفته سخت‌افزار برخوردارند. (شکل 7) متخصصان IT مطلع‌ترین افراد درخصوص پشتیبانی و عیب‌یابی دستگاه‌های کاربر نهایی مانند لپ‌تاپ‌ها، دسکتاپ‌ها و تبلت‌ها هستند و 79 درصد می‌گویند مهارت‌های پیشرفته‌ای در این زمینه دارند. از طرف دیگر، تنها 13 درصد متخصصان IT دانش پیشرفته‌ای در زمینه کار با بانک‌های اطلاعاتی و صدا روی پروتکل اینترنت (VoIP) را در کارنامه خود دارند. به همین ترتیب، تنها 9 درصد متخصصان IT گفته‌اند از مهارت‌های پیشرفته در معماری ابر و توسعه اپلیکیشن/ دوآپس برخوردار هستند.


شکل 7

تراز فعلی مهارت متخصصان IT در هر زمینه

زمانی که داده‌ها را بر اساس منطقه‌ای مورد مقایسه قرار دهیم، متوجه می‌شویم تفاوت‌های عمده‌ای بین متخصصان IT در کشورهای اروپایی و امریکای شمالی وجود دارند. داده‌ها نشان می‌دهند 72 درصد متخصصان IT در امریکای شمالی از شغل خود راضی هستند و این تعداد در اروپا به 63 درصد می‌رسد. 
این موضوع نشان می‌دهد چرا درصد بیشتری از متخصصان اروپایی تصمیم دارند به‌دنبال شغل جدید در سال 2018 باشند. در واقع، 73 درصد متخصصان IT در اروپا گفته‌اند در جست‌وجوی شغل جدید هستند و این در مقایسه با 31 درصد در امریکای شمالی است. (شکل 8)
در عین حال، تفاوت بین این مناطق نشان می‌دهد متخصصان IT ممکن است زمان سخت‌تری برای یافتن فرصت‌های شغلی در سال جدید داشته باشند. در حالی که 39 درصد متخصصان IT در امریکای شمالی انتظار دارند بازار کار فناوری اطلاعات در سال 2018 رشد داشته باشد، فقط 22 درصد متخصصان IT در اروپا چنین احساسی دارند. 
به‌علاوه، تنها 10 درصد متخصصان IT در امریکای شمالی تصور می‌کنند بازار شغلی در سال 2018 بدتر می‌شود و این مقدار در اروپا به 20 درصد می‌رسد.


شکل 8

با این آمار و ارقام چشم‌انداز حرفه‌ای مشاغل فناوری اطلاعات در سال جدید چگونه است؟

به طور کلی، چشم‌انداز حرفه‌ای فناوری اطلاعات در سال 2018 خوب به نظر می‌رسد. در حالی که اکثر متخصصان این عرصه از شغل‌های خود راضی هستند، بیشتر آنان اعتقاد دارند باید پول بیشتری دربیاورند. این امر موجب شده بسیاری از متخصصان IT به‌دنبال فرصت‌های جدید در سال 2018 برای کسب حقوق بالاتر باشند. در حالی که پول بزرگ‌ترین انگیزه به شمار می‌رود، اما با توجه به داده‌ها نمی‌توانیم انکار کنیم پیشرفت در مهارت‌های IT، دلیل مهم بعدی تغییر شغل در این افراد است. در میان تخصص‌های فناوری، امنیت سایبری همچنان مهم‌ترین مهارت شغلی محسوب می‌شود. بنابراین، با وجود اینکه تمایل به کسب درآمد بیشتر در این افراد پررنگ‌تر از کسب مهارت است، ولی به آن معنا نیست که یکی از اصلی‌ترین دستورالعمل‌‌های کار در حوزه فناوری را فراموش ‌کنند: «همیشه به‌دنبال یادگیری باشید.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟