شاسی‌بلند چینی که اقبال بلندی هم دارد!
هاوال H2، پورشه چینی با طعم فیات، نیسان و تویوتا!
اولین واکنش ما در مقابل دیدن نام چین بر هر کالایی تا به امروز، یادآوری تجربه‌هایی حاکی از کیفیت پایین و تقلب در آن کالا است؛ اما در دنیای رو به پیشرفت امروز کشور چین، هر از گاهی نمونه‌هایی بر خلاف تجربه همیشگی ما نیز یافت می‌شوند. شرکت خودروسازی گریت‌وال هاوال می‌تواند یکی از این استثناها محسوب شود.

1606683296_1_0.gif

تاریخچه

شرکت خودروسازی گریت‌وال که یکی از بزرگترین خودروسازان در کشور چین محسوب می‌شود در سال 1984 تاسیس شده و در ابتدا فقط به ساخت کامیون و خودروهای سنگین مشغول بود.
این شرکت در سال 2006 توانست مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپا را با دریافت تاییدیه کلیت خودرو بدست آورد. گریت‌وال از سال 2009 به طور رسمی وارد بازار استرالیا شد و  به رقابت با دیگر برندهای خودروسازی جهان پرداخت. این شرکت در سال 2011 اولین خط تولید و مونتاژ خود در اتحادیه اروپا را در خاک بلغارستان افتتاح کرد. فروش گریت‌وال با وجود مدت زمان کوتا از راه اندازی در سال 2016 به بیش از یک میلیون دستگاه در سراسر جهان رسید.

بدنه

این جملات خسته کننده و خبرمانند که امیدوارم شما عزیزان آن‌ها را با دقت خوانده باشید شرح حالی است از سرعت پیشرفت چشم‌گیر شرکت گریت‌وال چینی که در حال حاضر توانسته به اروپا نیز خودرو صادر کند، اما نقطه تاریکی در این سرعت مشاهده می‌شود و آن اینکه، اغلب خودروهای این شرکت در قسمت بدنه تاکنون بحث‌برانگیز بوده‌ و بگونه‌ای استفاده غیرقانونی از پلتفرم دیگر خودروسازان محسوب می‌شده؛ تاکنون شرکت تویوتا برای دزدی از پلتفرم تویوتا 4 رانر، شرکت فیات برای دزدی از پلتفرم فیات پاندا و شرکت نیسان برای دزدی از پلتفرم‌های نیسان نوت و نیسان فرانتینر از این شرکت شکایت کرده‌اند که در تمامی شکایات شرکت گریت‌وال محکوم شده است.
خبر خوب در این محکومیت برای ما ایرانیان این است که این خودروساز در قسمت بدنه و امکانات داخلی با کیفیتی خوب در حد برندهای بزرگی همچون تویوتا و نیسان ظاهر خواهد شد و از لحاظ قیمت (به علت عدم شهرت و نیاز به تسخیر بازار) تقریبا یک سوم برندهای بزرگ است.

موتور

شرکت گریت‌وال همچون ایران‌خودرو برای ساخت اولین موتور ساخت خود دست به دامان شرکت‌هایی آلمانی شد و در سال 2006 اولین موتور مناسب با خودروهای هاوال را با همکاری شرکت بوش آلمان وارد چرخه تولید انبوه نمود. گریت‌وال در سال 2010 توانست اولین موتور صددرصد تولید خود را روانه بازار کند که مجهز به فن‌آوری توربوشارژر بود و پس از آن کلیه خودروهای گریت‌وال مجهز به موتور توربوشارژر ساخت گریت‌وال هستند.
البته باید گفت گریت‌وال در خودروهای هاوال H6 و هاوال H8 از موتور تولید خود استفده نکرده و از موتور مدل 4G96S4M شرکت میتسوبیشی استفاده نموده که یکی از بهترین موتورهای تولید شده توسط میتسوبیشی برای محصولات ساخته شده توسط دیگر شرکت‌ها محسوب می‌شود.

گریت‌وال در ایران

در آغاز محصولات شرکت گریت‌وال توسط شرکت دیار خودرو در ایران عرضه شد که شامل خودروهای وانت وینگل تک کابین و دو کابین، هاوال M4 و هاوال H6 می‌شد. پس از آن و در سال 1396 شرکت خودروسازی عظیم خودرو اقدام به فروش محدود خودروهای گریت‌وال در ایران کرد که شامل خودروهای هاوال H2 (که با نام ملانی عرضه شد)، هاوال H6 (با نام دنیرا )، هاوال H8 (با نام وندا)، هاوال H9 (با نام خوارزم) بود ولی پس مدت کوتاه این شرکت بدون هیچگونه توضیح و یا پشتیبانی از ادامه فروش خودروهای شرکت گریت‌وال خودداری کرد و کمبود قطعات این خودروها باعث بدنامی محصولات شرکت گریت‌وال در ایران شد.
در سال 1396 شرکت بهمن خودرو توانست نمایندگی شرکت گریت‌وال در ایران را بدست آورده و هم‌اکنون شروع به عرضه هاوال H2 در ایران نموده و بزودی هاوال H6 را نیز روانه بازار ایران خواهد کرد.

در ادامه به بررسی خودرو هاوال H2  که توسط گروه بهمن به بازار ایران عرضه شده است می‌پردازیم.

هاوال H2

موتور

هاوال H2 از موتوری توربوشارژر با حجم 1500 سی‌سی بهره می‌برد که در دور 5600 توانایی ایجاد 140.8 اسب بخار قدرت را دارد. هاوال H2 با مصرف ترکیبی 8.2 لیتر در 100 کیلومتر نسبت به اکثر خودروهای شاسی بلند داخل کشور مصرف سوخت کم‌تری دارد.

جعبه دنده

یکی از نقاط قوت هاوال H2 بهره‌مندی از جعبه دنده تیپ‌ترونیک است که از محصولات انحصاری شرکت پورشه آلمان محسوب می‌شود. این جعبه دنده که لیسانس استفاده از آن به شرکت‌هایی همچون لندروور و فولکس واگن نیز فروخته شده است عملکردی شبیه به دیگر دنده‌های معمولی اتوماتیک را داراست با این تفاوت که به شما اجازه می‌دهد در هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده کنید.

ایمنی

هرچند هاوال تنها توانست در اروپا 3 ستاره ایمنی را بدست آورد ولی در قسمت سرنشین به واسطه داشتن ترمز دستی EPB ، سیستم کمکی ترمز DSR، سیستم Auto-hold جهت عدم برگشت خودرو در سربالایی‌ها از لحظه رها کردن ترمز تا اشاره به پدال گاز و بهره‌گیری از 6 ایربگ(جلو، جانبی، پرده‌ای) از امنیت نسبتا خوبی برخوردار است.

امکانات جانبی

طبق اعلام گروه بهمن هاوال H2 دارای امکانات جانبی فراوانیست که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- سیستم هوشمند ورود بدون کلید
- سیستم تثبت‌کننده سرعت (کروز کنترل)
- سانروف برقی چند حالته
- فرمان الکتریکی حساس به سرعت
- سامانه رادار جانبی
- چراغ‌های جلو مجهر به سیستم همراهی راننده در مکان‌های تاریک
- سیستم صوتی دالبی با 6 بلندگو
- و ....

قیمت

شرکت بهمن خودرو هنوز قیمتی برای این شاسی‌بلند چینی اعلام نکرده است. قیمت مدل 2018 این خودرو در بازار استرالیا حدود 24/000 دلار است.

با مشاهده ویدیوی تبلیغاتی زیر می‌توانید درک واقعی‌تری از کلیت خودروی هاوال H2 به دست آورید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟