30/02/1399 - 19:40
مثل یك حرفه‌ای ماشین بخرید
در شرایطی که قیمت خودروهای داخلی همچنان روند صعودی دارد، موضوع مهم در این زمینه قدرت خرید مردم است که روزبه‌روز کاهش می‌یابد؛ چرا که عرضه خودرو در بازار ایران در ماه‌های اخیر کاهش یافته و در واقع کاهش عرضه از دلایل اصلی رشد قیمت خودرو در بازار بوده است.

1606683296_1_0.gif

 اما برخی کار‌شناسان، خودروسازان و دلالان را در کنار هم از عوامل اصلی دخیل در تعیین قیمت این محصولات در بازار می‌دانند و معتقدند که وقتی عرضه خودرو کاهش می‌یابد، خودروسازان خواسته یا ناخواسته موجب رشد قیمت‌ها در بازار می‌شوند. حال آن دسته از مردمی که قصد خرید خودرو دارند، با توجه به رشد بی‌سابقه قیمت خودرو در این میان و عدم تناسب بودجه آنها با خودروهای صفر کیلومتر خودروهای دست دوم را برای خرید ترجیح می‌دهند. اما ممکن است این نگرانی برایشان وجود داشته باشد که خودروی خریداری شده، آیا از لحاظ فنی سالم است و برای سفرهای نوروزی آنها می‌تواند مورد اطمینان باشد یا خیر. در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که برای خرید خودروهای دست دوم به آنها نیاز دارید.

روش‌های خرید خودرو دست دوم

قطعا یکی از بهترین راه‌ها برای خرید خودرو دست دوم، مراجعه به سامانه‌های اینترنتی اتومبیل دست‌دوم است. مثلا این روزها سایت دیوار مرجع خرید و فروش خودرو به حساب می‌آید و با یک جست‌وجوی ساده در آن می‌توانید گزینه مورد نظرتان را به راحتی پیدا کنید. دومین راه مراجعه به نمایشگاهای خرید و فروش اتومبیل است. تجربه ثابت کرده است که افراد نا‌آشنا معمولا در این نوع معاملات ضرر می‌کنند. نمایشگاهی‌ها معمولا اجازه نمی‌دهند که شما با کمک یک کار‌شناس خارجی خودرو را کار‌شناسی کنید و شما را مجبور می‌کنند که به حرف آنها اعتماد کنید. اصلا عجله نکنید. اگر نسبت به شخص واسطه شناخت کافی و اخلاقی ندارید، از این روش برای خرید خودروی کارکرده اقدام نکنید. سومین راه مراجعه به مراکز خرید و فروش رسمی خودرو است که زیر نظر شهرداری‌ها و نیروی انتظامی اداره می‌شوند. در این مراکز که معمولا در روزهای تعطیل بازار داغی دارند، شما می‌توانید با صاحبان خودرو نیز مستقیما صحبت کنید. همچنین بخشی نیز به عنوان کار‌شناسی خودرو‌ها تعیین شده است. ضمنا در این مراکز قولنامه‌های رسمی نیز تنظیم می‌شود. سومین راه مراجعه به نیازمندی‌های روزنامه‌ها است. اگر می‌خواهید به یک خرید یا فروش استثنایی دست پیدا کنید، احتمالا از این راه به آن خواهید رسید. شما در این روش اختیار دارید که خودرو را از هر نظر و توسط هر کار‌شناسی مورد بررسی قرار دهید.

وضعیت ظاهری خودرو را با دقت بررسی کنید

بدنه مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت هر خودروی کارکرده است. بدنه رنگ شده را نمی‌توان به هیچ‌ وجه تعمیر کرد، اما بخش فنی خودرو این قابلیت را دارد، پس بدنه خودرو را به دقت مورد بازدید قرار دهید. خودرو را حتماً در روز و زیر نور آفتاب بررسی کنید. ناهمواری‌های روی بدنه، تفاوت رنگ قسمت‌های مختلف، یکسان نبودن اندازه درزهای بین در‌ها، کاپوت و صندوق عقب، راحت بسته نشدن در‌ها یا باز شدن بیش ار حد آنها از نکاتی است که باید به آنها توجه کنید. استفاده از قلم تشخیص رنگ شدگی هزینه چندانی ندارد. در‌ها را باز کنید و قسمت لولای آنها را چک کنید. کاپوت را بالا بزنید و بدنه خودرو را از داخل چک کنید. اثرات پارگی، جوش یا رنگ شدگی علایم خوبی نیستند. نکته مهم این است که اگر کسی نقاش درجه یک خودرو نباشد، نمی‌تواند کار‌شناس رنگ خوبی باشد. ضمناً قلم‌های تشخیص رنگ شدگی قطعات تعویضی را تشخیص نمی‌دهند. این هنر کار‌شناس است و چشم او و تجربه چندین سال زحمت اوست.

به کیلومترها اعتماد نکنید!

هیچگاه به عددی که کیلومترشمار خودرو نشان می‌دهد، اعتماد نکنید! دستکاری کردن آن چندان کار پیچیده‌ای نیست. خودروهایی که مهلت گارانتی آنها به پایان نرسیده باشد، گزینه‌های وسوسه برانگیزی هستند زیرا تا مدتی معین، سرویس‌های دوره و تعویض برخی از قطعات آنها به صورت رایگان انجام می‌شود. این از عواملی است که ممکن است کیلومتر خودرو دستکاری شده باشد. یکی از راه‌های سریع تخمین‌ زدن مقدار کارکرد هر خودرو، خوردگی دیسک چرخ‌ها، باز و بسته شدن پیچ‌های برخی از قطعات موتور خودرو، چرم صندلی، روکش فرمان، دسته دنده، معیار میزان سلامت تایمر‌ها است. روش‌های دیگری نیز وجود دارد؛ مثل مراجعه به نمایندگی و استخراج سابقه سرویس‌های دوره‌ای خودرو یا تمیزی پشت شیشه صفحه کیلومتر شمار که نباید در آن اثر انگشت یا دست‌خوردگی باشد. البته بازهم همه این راه‌ها نتیجه قطعی نمی‌دهد و افراد سودجو راه‌هایی برای پوشاندن حقیقت می‌دانند كه به اصطلاح به عقل جن هم نمی‌رسد. امیداریم كه به پست چنین آدم‌هایی نخورید و با خیال راحت، بتوانید خرید بسیار خوبی داشته باشید.

سلامتی موتور را دریاب

سخت‌ترین قسمت خرید یک خودرو کارکرده تست سلامتی موتور و گیربکس است. بهتر است چند دقیقه پشت فرمان خودرو قرار گرفته و با آن رانندگی کنید تا عملکرد سیستم ترمز، سیستم تعلیق، فرمان‌پذیری و گیربکس آن را محک بزنید. بهتر است این کار را در مکانی خلوت انجام داده تا با دقت زیاد به صداهای مختلف گوش کنید و علت هریک را جویا شوید. سر و صدای ایجاد شده در قسمت زیرین خودرو به خصوص هنگام عبور از ناهمواری‌ها، وجود اشکال در سیستم جلوبندی یا فنربندی خودرو را به شما گوشزد می‌کند. گاهی اوقات صداهای مختلفی از ناحیه در‌ها شنیده می‌شود که ممکن است به خاطر تنظیم نبودن آنها یا ایراد داشتن قفل آنها باشد. اگر در داخل خروجی اگزوز چرب باشد یا دود آبی رنگ از آن خارج شود، موتور خودرو روغن‌سوزی دارد و اگر از آن دود سیاه رنگ خارج شود، بیانگر آن است که احتراق بنزین به درستی صورت نمی‌گیرد.

وضعیت داخلی اتاق خودرو

داخل کابین اولین چیزی که درنظر گرفته می‌شود، وضعیت پوشش صندلی‌هاست که تقریباً نشان دهنده سلیقه مالک و طرز نگهداری خودرو نیز هست. بعد از آن باید به داشبورد و پوشش داخلی در‌ها توجه کنید، زیرا در اتومبیل‌هایی که جنس مواد پلاستیکی به کار رفته در کابین آنها نامرغوب باشد، امکان ترک خوردن داشبورد و رودری‌ها بعد از چند وقت زیاد است که اگر به آنها رسیدگی نشود، ترک‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و دیگر امکان ترمیم آنها وجود ندارد. سالم بودن سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع، برف پاک کن، دستگیره در‌ها، چراغ‌ها و صندلی‌ها نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. نکته دیگری که باید به آن توجه شود، لوازم و تجهیزات جانبی است که بعداً توسط مالک خودرو به آن اضافه شده است. هرچند این یک امتیاز مثبت به حساب می‌رود، اما فراموش نکنید بعضی‌ها از این ویژگی سوء استفاده کرده و مبلغ بیشتر از قیمت خودرو از شما دریافت می‌کنند. بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توانید حدس بزنید پرداخت مبلغی اضافه برای دریافت آنها به صرفه است یا اینکه بعدا‌‌ً همان تجهیزات به سلیقه خود و با قیمتی مناسب‌تر خریداری کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟