مقاله ویژه آنلاین شماره 197 ماهنامه شبکه - دروس دانشگاهی
ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته‌های کامپیوتر (کنکور 96) + فهرست
هنگام راه‌اندازی بخش دانش کامپیوتر در ماهنامه شبکه برآن شدیم که آماری از تعداد دانشجویان جدیدالورود در سراسر کشور در رشته کامپیوتر تهیه کنیم. گزارشی که مشاهده می‌کنید بر مبنای لیست انتخاب رشته دانشجویان از طریق کنکور سراسری 1396 است. در اینجا ظرفیت رشته ‌های کامپیوتر در دانشگاه‌های سراسر کشور استخراج شده‌اند و در جداول جداگانه برای دانشگاه های دولتی، دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر، سهمیه مناطق محروم، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور بازنشر شده‌اند. لازم به توضیح است که مرجع این اطلاعات لیست انتخاب رشته منتشر شده توسط وزارت علوم برای کنکور 96 است بنابراین اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی در این گزارش نیامده است و امیدواریم استخراج آمار پذیرش این دانشگاه را در شماره‌های آتی ماهنامه به اطلاع خوانندگان محترم برسانیم.

1606683296_1_0.gif

مقاله ویژه آنلاین شماره 197 ماهنامه شبکه - دروس دانشگاهی


نگاهی به آمار

جدول 1 آمار مختصری از وضعیت پذیرش دانشجو در رشته‌های کامپیوتر در سراسر کشور برای نیمسال اول سال تحصیلی 1396 به نمایش می‌گذارد. در مجموع بیش از 48 هزار نفر پاییز امسال وارد دانشگاه‌ها (به جز دانشگاه آزاد) می شوند. از این تعداد تنها حدود 8500 نفر وارد دانشگاه‌های دولتی می‌شوند و بقیه در موسسات آموزش عالی و دانشگاه پیام نور تحصیلات خود را شروع میکنند. این جدول همچنین تعداد کل نوبت‌های (روزانه و نوبت دوم) و متوسط پذیرش در هر نوبت را نشان میدهد. این متوسط را می‌توان به صورت تقریبی ظرفیت کلاس‌های درس تصور کرد هرچند که در عمل دانشجویان بین کلاس‌های مختلفی که به دروس مجزا اختصاص دارند پخش می‌شوند.

نکته جالب در این آمار سهم بسیار کوچک شهر تهران از این خیل عظیم دانشجویان است. متاسفانه نگاه مرکز گرا در میان مردم و مسوولان شهر تهران باعث شده که فراموش کنیم تمام ظرفیت و تکاپوی شهر تهران تنها بخش کوچکی از کل اتفاقی است که در حوزه آموزش و اشتغال در سراسر کشور رخ می‌دهد. به اتکای این آمار، ظرفیت پذیرش رسمی شهر تهران سالانه اندکی بیش از 1500 نفر است در حالی که در همین مدت در مجموع 48 هزار نفر و اندی وارد سیستم آموزشی کشور شده اند. این آمار حتی شامل پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی هم نیست. می‌توان تصور کرد با افزودن ظرفیت پذیرش آن دانشگاه، ابعاد این موضوع چگونه خواهد بود. سوالی که در ذهن پیش می‌آید این است که اگر صنعت کامپیوتر در شهر تهران در جذب همین 1500 نفر سالانه هم ناتوان باشد، پس تکلیف بقیه 46500 نفری که در شهرهای کوچک و بزرگ دیگر ایران در رشته کامپیوتر فارغ‌التحصیل میشوند چیست؟ این سرمایه گرانبها از جوانان با استعدادی که با هزار امید و آرزو تحصیلات در رشته کامپیوتر را آغاز میکنند چگونه و با چه ساز و کار و چه راهبردی جذب بازار کار می‌شوند؟ آیا اصلا صنعت کامپیوتر در کل کشور ظرفیت جذب این تعداد نیروی تازه نفس را در سال دارد؟

  ظرفیت پذیرش نوبت متوسط پذیرش در هر نوبت:

جدول 1 – آمار پذیرش دانشگاه‌های سراسر کشور (به جز دانشگاه آزاد) از طریق کنکور سراسر 96 در رشته کامپیوتر

 

ظرفیت پذیرش

نوبت

متوسط پذیرش در هر نوبت

 دانشگاه های دولتی

8489

215

40

دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر

126

126

4

سهمیه مناطق محروم

31

9

3

موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی

12860

188

68

 دانشگاه پیام نور

26550

459

58

مجموع کشور

48056

997

-

دولتی شهر تهران

740

- -

غیرانتفاعی شهر تهران

640

- -

پیام نور شهر تهران

140

- -

 

 

 

 

 

فایل پیوست: 
پیوستاندازه
PDF icon دانشگاه های دولتی2.07 مگابایت
PDF icon دانشگاه فرهنگیان4.52 مگابایت
PDF icon دانشگاه فرهنگیان802.47 کیلوبایت
PDF icon موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی1.89 مگابایت
PDF icon سهمیه مناطق محروم256.53 کیلوبایت

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟