استخراج طلا از اینستاگرام
این روزها وقتی از ارز دیجیتال و رمزینه‌ها سخن به میان می‌آید،  بسیاری از افراد آن را یک داستان‌سرایی یا نوعی بازاریابی می‌پندارند. اشاره بسیاری از این ناباوران به دنیای ارزهای دیجیتال این است که مگر ممکن است با چیزی که وجود ندارد داد و ستد کنیم؟

آن‌ها می‌گویند پول، پشتوانه‌ای مثل طلا دارد و این پشتوانه است که به آن اعتبار می‌بخشد. قصد من در این نوشته، تشریح و توضیح آن چیزی نیست که در دنیای رمزارزها اتفاق می‌افتد. اما بر اساس تجربیات خودم می‌توانم بگویم که ما، مدت‌ها پیش از همگانی شدن ارزهای دیجیتال، از معیارهای دیگری برای ارزشگذاری مادی محصولاتمان استفاده کرده‌ایم بدون اینکه از مبانی سنتی ارزشگذاری نظیر طلا استفاده کنیم. یکی از بهترین نمونه‌ها، صفحات اینستاگرام هستند. اگر کاربر اینستاگرام بخواهد با صفحه‌اش کاسبی کند، نخست باید ببیند این صفحه چقدر ارزش دارد. معیار ارزشگذاری در این مثال خاص، تعداد دنبال‌کنندگان و شمار کاربرانی است که هر پُست آن صفحه را پسندیده‌اند. معیارهای دیگری هم برای سنجیدن ارزش یک صفحه از دید مادی وجود دارد. پس در بین کاربران اینستاگرام قانون نانوشته‌ای وجود دارد و این قانون بدیهی از سوی همه پذیرفته شده است. هرچه تعداد دنبال‌کننده‌های یک صفحه بیشتر باشد و تعداد بیشتری از افراد با آن صفحه تعامل داشته باشند، احتمال زیادی وجود دارد که بعنوان مثال، تبلیغی که در استوری گذاشته می‌شود را شمار زیادی از افراد ببینند. این یعنی تبدیل شدن اعداد بالای صفحه اینستاگرام به پول که براساس قدرت جذب مخاطب، درآمدهای چند میلیونی را نصیب صاحب صفحه خواهد کرد. 

اینکه هرچه بیشتر دیده شدن را به راحتی می‌توان در دنیای اینستاگرام به پول تبدیل کرد سبب شده است تا شمار زیادی از صفحات اینستاگرامی، مملو از مطالبی باشند که در دوران رونق مجلات به آن‌ها مطالب زرد می‌گفتند. انواع شوخی‌ها و کلیپ‌های طنز که بسیاری از آن‌ها لودگی خالص هستند، انواع مطالب شبه علم و هرزه‌نگاری‌ها از جمله محتواهایی هستند که متأسفانه خواهان زیادی هم دارند. برای من بسیار جالب است وقتی به صفحه یک فرد صاحب‌نام در علم یا حتی هنر مراجعه می‌کنم تعداد لایک‌ها و کامنت‌هایی بسیار اندک را می‌بینم. اما در مقابل مطالبی که از نظرم سخیف هستند در کسری از ثانیه دست به دست می‌شوند و مالکانشان را پول‌دارتر می‌کنند. بعد از مدتی بسیاری از آن‌هایی که در اینستاگرام تلاش زیادی می‌کنند تا محتوای سالم تولید کنند و مخاطبی جذب کنند ناامید شده و حتی همرنگ جماعتی خواهند شد که به دنبال شوخی و شبه علم هستند. 

تجارت در اینستاگرام، تجارت عجیبی است و حتی کسب و کارهای حاشیه‌ای هم برای کار در اینستاگرام به راه افتاده است که شناخته‌ شده‌ترین نوع این کاسبی‌ها، فروش دنبال‌کننده است. از سوی دیگر صفحاتی وجود دارند که با روش‌های غالباً مکارانه، جماعتی را در صفحه‌شان جمع می‌کنند و سپس آن صفحه را که حالا قیمتی یافته، با همه کاربرانش به متقاضی می‌فروشند. 

خلاصه اینکه راه‌های کسب درآمد در دنیای امروز متنوع‌تر شده است و دیگر نیازی نیست کسی در گوشه بازار دکانی اجاره کند و در آنجا جنس بفروشد. حالا کافی است یک رینگ‌لایت از موبایل‌فروشی سر کوچه تهیه کند و با کمی شوخ‌طبعی و عبور از خط قرمزها از خودش فیلمی بگیرد و منتشر کند و صفحه‌اش را بالا ببرد. یا مطالب آموزشی (!)

را از ویدیوها و منابع دیگر کپی کند و باز هم با کمی شوخ‌طبعی و ژست‌های عالمانه به خورد مخاطب دهد. در این میان، کار برای افرادی که می‌خواهند در چنین فضایی، محتوای تمیز عرضه کنند بسیار دشوار است. دشواری که از نظر من شیرینی‌های خودش را دارد. چون اگر محتوا خوب تهیه شود و فرد، بداند چطور از ابزاری نظیر اینستاگرام برای اتصال به مخاطب استفاده کند قطعاً در بلندمدت سود مادی و معنوی زیادی نصیب خودش خواهد کرد. سرعت موفقیت چنین افرادی بستگی زیادی به آگاه‌تر شدن مخاطبان و کاربران مصرف‌کننده محتوا دارد. اهمیت این موضوع به ویژه در دو سال اخیر بسیار پررنگ‌تر شده است. زیرا در این مدت و به دلیل شیوع کرونا، بسیاری از کودکان و نوجوانان به تلفن‌های هوشمند و تبلت دسترسی پیدا کرده‌اند و حالا شمار قابل‌توجهی از کاربران اینستاگرام را این طیف سنی تشکیل می‌دهند.  این تغییر ترکیب سنی کاربران اینستاگرام، فرصت مناسبی برای پرمخاطب‌ شدن و  بالا آمدن برخی صفحات اینستاگرامی شده است. به طوریکه شاید اگر کرونایی در کار نبود، این صفحات هم تا این حد پرمخاطب نمی‌شدند. 

در هر صورت در این دوران که بخش مهمی از جمعیت کاربران اینترنت و مصرف‌کنندگان محتوای دیجیتال را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند جا دارد بیشتر به این قشر توجه کنیم. آن‌ها باید روش صحیح زندگی در دنیای مجازی را بیاموزند. اگر آن‌ها از همین حالا بیاموزند که چطور محتوایی که مصرف می‌کنند را انتخاب کنند و مهم‌تر اینکه چطور در تولید محتوای سالم شریک شوند، ده سال‌ آینده که قطعاً محیط‌های مجازی پیچیده‌تر و فراگیرتر خواهند شد، این اجازه را نخواهند داد که  بخش زیادی از ترافیک اینترنت به لودگی و شبه علم و هرزه‌نگاری اختصاص یابد. در این صورت، آن‌هایی که مایل‌اند با تولید محتوا و جلب مخاطب در فضای مجازی کاسبی کنند، کمی بیشتر تلاش خواهند کرد و محتوایی پاک‌تر تولید خواهند کرد و پولی تمیزتر بدست خواهند آورد

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟