چه کنیم تا طعمه ماهی بزرگ نشویم؟
در وسط شهر ما آبگیر بزرگی وجود دارد که به استخر مشهور است و از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر هم محسوب می‌شود. سالانه هزاران نفر می‌آیند و در کنارش قدم می‌زنند و عکس می‌گیرند و می‌روند. مدتی قبل و در یک شب پاییزی سرد، فردی در استخر شهر افتاد. می‌گویند آن موقع شب مشغول گرفتن عکس بوده و روی لبه استخر رفته و به دلایلی نامعلوم لغزیده و در آب افتاده  است. حدود دوازده ساعت یا شاید هم بیشتر طول کشید تا پیکر آن فرد را از آب بگیرند. 

در کنار همه زیبایی‌های استخر، موارد زشت و ناپسندی هم وجود دارد که اگر مثل من حساس باشید اوقات‌تان را تلخ خواهد کرد. از سگ‌گردانی‌های غیرحرفه‌ای و بالا رفتن از درختان اطراف استخر و ده‌ها رفتار ناهنجار دیگر که بگذریم، داستان عکاسی در حاشیه استخر بسیار عذاب‌آور است. بارها مشاهده شده است که برخی از بازدیدکننده‌ها برای گرفتن عکس در این محل، مرزهای خلاقیت را جابه‌جا کرده‌اند! آن‌ها خود را به خطر می‌اندازند فقط به این دلیل که بتوانند عکسی متفاوت گرفته و احتمالاً در گروه خانوادگی و یا شاید در صفحه شخصی‌شان منتشر کنند و تشویق شوند. شاید جوانی که آن شب پاییزی گرفتار استخر شد هم به همین دلیل جان خود را از دست داد. 

در طول مدتی که ماموران امداد، مشغول جستجو بودند تا او را بیابند، یک اتفاق دیگر نیز جلب توجه می‌کرد. اخبار لحظه به لحظه این عملیات در صفحه‌های مجازی محلی گزارش می‌شد و کاربران زیر این گزارش‌ها، نظرات خود را به اشتراک می‌گذاشتند. نظراتی که بسیار متنوع بودند. از طلب آمرزش برای آن جوان گرفته تا آرزوی سلامتی‌اش، ارایه راهکار برای افزایش سطح ایمنی استخر، بیان‌ها داستان‌هایی از اتفاقات مشابه و البته صحبت از ماهی‌های بسیار بزرگی که هر کسی را که در آب بیفتد به زیر می‌کشند! این مورد آخری بسیار جالب است و بعداً خدمتش می‌رسیم!

گفتیم که گزارش لحظه به لحظه عملیات، بصورت زنده و یا ضبط شده بر صفحه‌های مجازی محلی قابل مشاهده بود. این مورد را با موارد مشابه دهه‌های شصت و هفتاد مقایسه می‌کنم. یادم است در آن دوران وقتی خبر غرق شدن کسی در استخر شنیده می‌شد، خبر بطور شفاهی منتشر شده بود و کسی فیلم و عکسی از آن نداشت. این انتقال دهان به دهان خبر کشته شدن فردی در استخر، خودش باعث می‌شد خبر شاخ و برگ بیشتری بگیرد و حتی در ذهن هر کس به شکلی متفاوت تصور شود. ولی حالا شرایط در مقایسه با آن دوران فرق کرده است. از لحظه بیرون کشیده شدن جوان، عکس و فیلم‌های زیادی وجود دارد و از زوایای مختلف. و شما می‌توانید در کنار این ویدیوها، نظرات افرادی با افکار مختلف را ببینید و حتی این نظرات را اصلاح یا تأیید کنید. در این دوران که شبکه‌‌های اجتماعی تا حد زیادی در زندگی مردم شهر و روستا نفوذ کرده‌اند، اخبار این چنینی به طور متفاوتی منتشر می‌شوند.

و اما روی دیگر داستان. اگر فیلم‌ها را دیده باشید با منظره‌ای آشنا مواجه می‌شوید که در بسیاری از رویدادهای مشابه دیده می‌شود: تجمع مردم برای گرفتن عکس و فیلم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، مردم حاضر در آن صحنه برای اینکه بتوانند تلاش‌های امدادگران را بهتر ببینند و از ثبت لحظه بیرون کشیده شدن جسد جوان عقب نیفتند، گوشی‌ به‌دست درست همانجایی ایستاده بودند  که گفته می‌شد آن جوان سقوط کرده است! 

حالا می‌رسیم به داستان ماهی بزرگ استخر شهر. ماهی آدمخواری که اگر کسی در استخر بیفتد، امانش نمی‌دهد و او را به زیر آب می‌کشد! حتی من شنیدم که گفته می‌شد این ماهی، جوان داستان ما را هم گرفته بوده و به زیر آب برده است! این از جمله داستان‌هایی است که برخی آنقدر محکم آنرا بیان می‌کنند که آدمیزاد در مورد راست و دروغش به تردید می‌افتد. جالب است در دورانی که بسیاری از مردم حاضرند ساعت‌ها منتظر بمانند تا از یک جسد فیلم بگیرند، کسی این زحمت را به خود نداده است از آن ماهی شگفت‌انگیز، فیلم و عکسی تهیه کند! قطعاً ارزشش را دارد که روزها منتظر شد تا شاید ماهی بزرگ آدمخوار، یک لحظه بالا بیاید و موجی بسازد و فیلمش گرفته شود. اما خب؛ تا کنون کسی این زحمت را به خودش نداده است. همیشه و در همه دوران‌ها، داستان‌های این چنینی مشتریان زیادی داشته است. حتی در دوران موبایل و شبکه‌‌های اجتماعی.

همه این‌ها را گفتم تا یادآوری کنم، درست مثل همان سگ‌گردانی‌های غیرحرفه‌ای در سطح شهر که هیچ چیزی برای ما نداشته جز آزار و اذیت، استفاده از موبایل و شبکه‌های اجتماعی هم اگر غیرحرفه‌ای باشد، عواقب جبران‌ ناپذیری برای ما به همراه خواهد داشت. ما باید استفاده صحیح از دوربین، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را بیاموزیم. در غیر این صورت، روزی ماهی بزرگ ما را هم خواهد بلعید!

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟