چرا لینوکس را انتخاب کردم؟

1606683296_1_0.gif

  • من سال‌ها از ویندوز و نرم‌افزارهای ویندوزی استفاده می‌کردم. رشته‌ام برق بوده با گرایش الکترونیک و درست در زمانه‌ای به تحصیل در این رشته مشغول شدم که مجهز بودن یک دانشجو به کامپیوتر، دنیایش را عوض می‌کرد و ابزارهایی در اختیارش قرار می‌داد که مسیر تحصیل و حرفه‌ای شدنش هموارتر می‌شد. البته این را هم بگویم که در آن دوران، کامپیوتر در بسیاری از خانه‌ها ابزاری تجملاتی و بخشی از دکوراسیون خانه محسوب می‌شد و نهایت استفاده‌ای که از آن می‌شد پخش فیلم بود و فایل‌های ام‌پی‌تری! یادآوری این نکته مهم هم خالی از لطف نیست که ۹۹ درصد و شاید هم بیشتر از نرم‌افزارهایی که روی کامپیوترهایمان نصب می‌شد، جملگی کرک‌شده و دزدی بودند!
  • من هم مثل خیلی‌های دیگر، سال‌ها از نسخه‌های مختلف ویندوز استفاده کرده‌ام. نرم‌افزارهای متعددی از مجموعه آفیس گرفته تا نسخه ۳ به بعد تری‌دی‌مکس و نرم‌افزارهای طراحی مدار و برنامه‌نویسی اف‌پی‌جی‌ای  و … روی سیستم‌ نصب کرده بودم. سال‌ها در بر همین پاشنه چرخید و  به تدریج به این نتیجه رسیدم کاش می‌شد از شر استفاده غیرقانونی از نرم‌افزارهای بی‌مجوز خلاص شوم. فکر می‌کردم که دزدی تا همینجا کافی است و بهتر است راهی برای تغییر این شرایط بیابم. برای من که در ایران زندگی می‌کنم این تغییر، اساسی است. چرا؟ چون کافی است به یک نفر بگویید نمی‌خواهم نرم‌افزار کرک‌شده نصب کنم یا نمی‌خواهم فیلم دزدی ببینم تا شما را شماتت کند. البته افرادی هم هستند که این کارها را زشت بدانند اما خب، تعدادشان خیلی کم است. این را از من قبول کنید. این کار، یعنی استفاده نکردن از ابزارهای بی‌مجوز و کرک‌شده تاوان بزرگ‌تری هم دارد و آن اینکه از جمع حرفه‌ای‌ها طرد می‌شوید. درست است که مثلاً در رشته برق نرم‌افزارهای اپن‌سورس خوبی وجود دارد، اما اگر شما بخواهید در ایران حرفه‌ای کار کنید، باید از نرم‌افزارهای متداول استفاده کنید در غیر این صورت  تیرخلاص را به زندگی حرفه‌ای‌تان شلیک کرده‌اید. خوشبختانه این موضوع در سال‌های اخیر در حال کمرنگ شدن است و امید دارم در آینده بهتر هم بشود. 
  • خلاصه اینکه برای من که در ایران زندگی می‌کنم دو راه وجود دارد. راه نخست، تهیه قانونی اقلامی نظیر ویندوز و نرم‌افزارهای مورد نیاز است که سمتش نمی‌رویم چون بحث در این مورد،  این یادداشت را به کتابی قطور تبدیل خواهد کرد و ذکر مصیبت است. راه دوم هم متوسل شدن به اپن‌سورس است. من راه دوم را انتخاب کرده‌ام و چند سالی است در آن دوام آورده‌ام. 
  • باور کنید کار سختی است. شما در این راه خصوصا در ایران تنها هستید زیرا بسیاری از حرفه‌ای‌ها ابزارهایی در اختیار دارند که حرفه‌ای هستند و در دنیا حرف اول را می‌زنند و شما برای اینکه در کار حرفه‌ای‌تان به این آدم‌ها برسید یا آن‌ها به شما نرسند تقلای ناعادلانه‌ای در پیش دارید. آن‌ها با یک کلیک و البته در بیشتر موارد بدون پرداخت حتی یک ریال به یونیتی و همه متعلقاتش، به آنرین و تری‌دی‌مکس و سینما‌فوردی دسترسی دارند و شما در برخی موارد با صدها کلیک هم به آنچه می‌خواهید نمی‌رسید. اینجاست که فقط خلاقیت شما برگ‌ برنده‌تان محسوب می‌شود اما از نظر پشتیبانی فنی معمولاً در مضیقه مطلق قرار دارید. 
  • خیلی‌ها فکر می‌کنند من خوره‌ کامپیوتر هستم که روی لپ‌تاپ و دسک‌تاپم لینوکس نصب کرده‌ام و یا با تری‌دی‌مکس و زی‌براش خصومت شخصی دارم که از بلندر استفاده می‌کنم. نه عزیزان! من مجبورم و خوشبخانه اپن‌سورس من را تنها نگذاشته است. هرچند ظاهر ابونتو خیلی شبیه ویندوز شده و اگر کمی وقت بگذارید شبیه‌‌تر هم می‌شود اما همه دلیلم برای مهاجرت به لینوکس، استفاده نکردن از نرم‌افزارها و ابزارهای کرک‌شده است. حالا با لینوکس این امکان را دارم از نرم‌افزارهایی استفاده کنم که دست‌کم اجازه می‌دهند روی سیستم نصب‌شان کنم. هرچند برخی اوقات لا‌به‌لای چرخ‌دنده‌های تحریم، از دسترسم خارج می‌شوند. 
  • لینوکس و اپن‌سورس به من اجازه داده‌اند که همچنان به کار با کامپیوتر ادامه دهم. چون اگر آن‌ها نبودند، حالا شاید پشت کامپیوتر نبودم و این متن را نمی‌نوشتم و بر سر علاقه‌ام به کامپیوتر همان بلایی می‌آمد که بر سر علاقه‌ام به برق و الکترونیک و طراحی سخت‌افزار آمد و همان بلایی که بر سر فیلم‌خور بودنم آمد. من سال‌هاست که فیلم‌های خارجی نمی‌بینم چون نسخه‌هایی که در دسترس من هستند دزدی‌اند. من سال‌هاست از طراحی برای پی‌ال‌سی و اف‌پی‌جی‌ای دور افتاده‌ام چون یا نرم‌افزارهای پولی‌اش کرک‌شده‌اند و یا تحریم آن‌ها را از من گرفته‌ است. فعلاً با لینوکس خوشم، دشواری‌های خط‌ فرمانش را به جان خریده‌ام و به این امید دارم که روزی، بخشی از بودجه‌ها صرف ساخت ابزارهایی شوند که حقیقتاً به درد ما بخورند. ابزارهایی که ما به آن‌ها نیاز داریم و به دلیل در اختیار نداشتنشان، عمر و انگیزه‌مان در حال فنا شدن است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟