پیامی از اعماق، در آستانه نوروز

«آقای پوررستمی گرامی سلام. راستش شروع کردن این نامه کمی برایم سخت است. شاید شما مرا به خاطر نداشته باشید. اما من یکی از اهالی شبکه هستم. یعنی شبکه، سال‌ها قبل، به قول شازده کوچولو، مرا اهلی کرد! قبلا هم، برای شما و شبکه نامه نوشتم. اما چون نامه‌های من معمولا طولانی بوده، شما بخش‌هایی از آن را منتشر کرده‌اید. البته همه این‌ها، به حدود پانزده تا ده سال پیش برمی‌گرد. آن موقع من دانشجوی نرم‌افزار بودم و یکی از طرفداران پرو پاقرص شبکه. دو سه باری هم در نمایشگاه‌ها شما و بچه‌های شبکه را از نزدیک دیده‌ام. مدت‌هاست که دیگر نامه ننوشته‌ام؛ نه برای این که از علاقه‌ام به شبکه کم شده است، بلکه گرفتاری‌های زندگی و تحصیلات تکمیلی همراه با کار کردن و... باعث شده که نتوانم مانند قبل با شما ارتباط داشته باشم. اما در طی این مدت همواره شبکه را می‌خریدم ـ اعتراف می کنم شماره‌هایی را هم از دست داده ام که این خودش یکی از گلایه‌های من است که خواهم گفت ـ و به‌خصوص از سایت شبکه بیشتر استفاده می‌کنم. اما من از آن‌هایی هستم که هنوز هم از بوی مجله تازه منتشر شده خوشم می‌آید ـ چه کنم، بعضی‌ها از بوی اسکناس تازه خوششان می‌آید، منم از بوی مجله تازه! - بگذریم. مدت‌ها بود که می‌خواستم نامه‌ای بنویسم. اما تنبلی مانع می‌شد. تا این که یادداشت شما در شماره ۲۰۰ را خواندم و دعوت شما از خواننده‌های مجله برای نوشتن از ارتباط خود با مجله. خب، من از ارتباط خودم با مجله گفتم و البته باز هم خواهم گفت اما ترجیح می‌دهم که از این فرصت استفاده بکنم و آن چیزهایی که در مجله شبکه و سایت آن کم هست را بگویم. من کمابیش با تفکر حاکم بر مجله در طی این سال ها آشنا بوده‌ام و آنقدر نوشته‌های شما و دوستان دیگر را خوانده‌ام که می‌دانم از این کار من دلگیر نمی‌شوید. نقاط قوت شبکه را من و دیگرانی که شبکه می خوانیم می‌دانیم! پس اول می‌روم سراغ انتقادها.
اول از همه این که درست است که همه می‌توانند درباره مجله نامه بنویسند و نظراتشان را در مورد مقالات و کل مجله بگویند، اما خودتان هم می‌دانید که یک راه‌کار مناسب برای دریافت بازخورد از مطالب مجله و کلیت کارتان وجود ندارد. به‌خصوص انتظار می‌رفت که این کار را در سایت انجام بدهید؛ اما علی‌رغم این که بخش دیدگاه در آن وجود دارد، اما دیدگاه‌ها منتشر نمی‌شوند. بنابراین هنوز هم می توان گفت که جهت انتقال اطلاعات یک‌طرفه است و این برای مجله بیست ساله به‌خصوص در حوزه آی‌تی خیلی خوب نیست. البته تا حدودی از مشکلات خاص شبکه در این زمینه آگاه هستم اما انتظار می‌رفت که در این مدت راهی برای آن‌ها پیدا می‌کردید. به هر حال امیدوارم که در سال جدید این کار را انجام بدهید.
موضوع بعدی، مساله سخت پیدا کردن شبکه در روی دکه‌هاست. گاه باید به چند دکه سر بزنم تا شماره جدید شبکه را پیدا کنم و گاه همانطور که گفتم پیدا نکنم.
لطفا برای این مشکل هم فکری بکنید. موضوع بعدی یک ایراد نیست و بیشتر یک ترجیح است که عمدتاً به سایت مجله برمی‌گردد. به نظر می‌رسد که سایت مجله به ویژه در یکی دو سال اخیر، دامنه و حوزه موضوعاتی را که پوشش می‌دهد خیلی گسترش داده است. از روان‌شناسی تا خودرو، سینما و پزشکی و حتی نجوم. شاید برای عده‌ای جالب باشد. اما من که بیشتر به دنبال مباحث تخصصی هستم، طبیعتاً از این نوع مطالب بیشتر استقبال می‌کنم. نمی‌‌خواهم بگویم که از مطالب روانشناسی، سینمایی و... استفاده نمی‌کنم؛ اما خب این مطالب را در خیلی از سایت‌ها می‌توان پیدا کرد. اما نوع خاصی از مطالب تخصصی و حتی اجتماعی- مدیریتی شبکه را هر جایی نمی‌توان پیدا کرد. یکی از دلایلی که باعث شد که این همه سال من شبکه را دنبال کنم همین مطالبی است که در جاهای دیگر نمی‌توان پیدا کرد. البته این راهم باید منصفانه بگویم که اضافه شدن مطالب دیگر در سایت، جای مطالب تخصصی را نگرفته است و کماکان این مطالب مثل قبل در سایت ارائه می‌شوند. 
فکر کنم انتقاد کافی باشد (حالتان حسابی جا آمد؟!). کمی هم از کارتان تعریف بکنم که این شب عیدی خوشحال شوید! البته به تعریف‌های اساسی قبلاً در نامه‌هایم اشاره کرده‌ام و می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید! و دیگر سرتان را درد نمی‌آورم. اما دریکی دو سال اخیر نکات مثبتی در مجله می‌بینم که دوست دارم به آن‌ها اشاره کنم. اول از همه افتتاح فصل دانش کامپیوتر است که لازم می‌دانم از آقای نوعی‌پور تشکر کنم و البته همزمان به ایشان بگویم: برادر آن موقع که ما به این مطالب احتیاج داشتیم و شما هم در مجله قلم می‌زدی چرا از این مطالب نمی‌نوشتی؟ از ما که گذشت، امیدوارم حداقل دانشجوهای امروزی و کسانی که می‌خواهند تازه به دانشگاه بروند از این مطالب حداکثر استفاده را بکنند. 
نکته مثب بعدی گرایش قابل توجهی است که مجله و سایت به سمت موضوعات مرتبط با کار و شغل پیدا کرده است. در خیلی از مطالب مجله و سایت - حتی سرمقاله‌ها و پرونده‌های ویژه و بخش دانش کامپیوتر- هم می‌توان به وضوح این گرایش را یافت که نشان از موقعیت‌سنجی صحیح گردانندگان مجله دارد چرا که این روزها کار و شغل، دغدغه اصلی جوانان است که امیدوارم که این گرایش کماکان ادامه پیدا کند. و در آخر، درست است که من از تنوع زیاد مطالب سایت انتقاد کردم، اما باید اعتراف کنم که سایت شبکه مجموعه غنی از مقالات و پرونده‌های ویژه در حوزه‌های مختلف است که آن را تبدیل به گنجینه دانش کرده است که شاید کم‌تر بتوان مانند آن را تقریبا رایگان در ایران پیدا کرد.
در پایان، حلول سال نو را به شما و همه اهالی شبکه، اعم از گردانندگان مجله و سایت و شبکه‌های اجتماعی و مخاطبان آن‌ها تبریک می‌گویم و سال پرباری را برای همه آن‌ها آرزو می‌کنم.»
محمد کریمی

ما را سری است با تو...

خوشبختانه نامه آقای کریمی کار مرا برای یک جمع‌بندی کارها در آخر سال راحت کرد. این از بخت مساعد من و شبکه و همکارانم است که شبکه سرمایه‌هایی دارد که به ظاهر خیلی به چشم نمی‌آیند، اما گاه که چهره می نمایند، چنان چشم را خیره می‌کنند که هر رسانه‌ای آرزوی داشتن آن ها را دارد؛ و شبکه از این‌دست دوستان بسیار دارد. هم در میان مخاطبان، هم در میان مدیران شرکت‌ها و صاحبان آگهی و هم در میان اساتید دانشگاه. شنیدن این که یکی از خوانندگان مجله می‌گوید که از شماره اول، مجله شبکه را دنبال کرده است برایم بسیار عجیب است. یعنی در این دنیای رنگارنگ که از در و دیوارش سایت و بازی و کانال و شبکه اجتماعی می‌ریزد، هنوز تو مجله می‌خوانی؟ و این، کم پیش نمی‌آید. به ویژه در نمایشگاه‌های تخصصی یا مطبوعات بسیارند خوانندگانی که پای ثابت بازدید از غرفه مجله هستند. بسیاری از این اسامی و بسیاری از این چهره مانند اعضای خانواده و فامیل برایم آشنا شده‌اند. نه تنها آشنا، که عزیز هم هستند. مانند محمد کریمی عزیز.
آقای کریمی عزیز، لازم نیست نشانی بدهی که برای ما نامه می‌نوشتی و چه و چه‌ها. من به وضوح چهره‌ات را به یاد دارم. شاید ده یا یازده سال پیش بود، در الکامپ، با دوستان دانشگاهیت آمدید به غرفه شبکه. با هم عکس گرفتیم و پیشنهادی برای افزایش اشتراک مجله دادی که چقدر هم مفید بود. نه دوست من، ما به این زودی‌های دوستی بر زمین نمی‌گذاریم که به قول سعدی بزرگ:
 ما را سری است با تو که گر خلق روزگار
دشمن شوند و سر برود هم بران سریم.

ما صید لاغریم...

و اما در مورد مطالبی که در مورد مجله و سایت گفته‌ای. حرفت را در مورد رابطه کم با مخاطبان مجله می‌پذیریم و همانطور که اشاره کردی، مشکلاتی در این زمینه بود که خوشبختانه تا حدودی رفع شده‌اند و هم اکنون هم بعضی از بینندگان سایت در پای مطالب، دیدگاه‌های خود را می‌نویسند اما چون از اول این رویه وجود نداشت بسیاری، از وجود این امکان خبر ندارند. همچنین می‌توانم بگویم که سال ۹۷ از این بابت با سال‌های قبل متفاوت خواهد بود و اگر این افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت کاغذ نفسی برای مجله در سال جدید باقی بگذارد، امیدواریم که تغییرات ملموس باشد. در مورد تنوع مطالب هم خودت اشاره کردی که ارتباط زیادی با مجله ندارد و این موضوعات جدید، به سایت اضافه شده‌اند یعنی ضمن حفظ مطالب فنی، موضوعات هنری، سرگرمی و علمی نیز به مطالب سایت افزوده شده‌اند و جا را برای موضوعات فنی تنگ نکرده‌اند. امیدواریم که با تغییر چهره سایت در سال جدید، این موضوعات به لحاظ شکلی نیز تا حدودی از هم تفکیک شوند.
و اما در مورد دکه‌های روزنامه‌فروشی، که یکی داستان است پر از آب چشم. نه تنها برای ما که برای اغلب مطبوعات کشور. جذابیت‌های غیرمطبوعاتی دکه‌ها چنان است که رنگ آشنای مطبوعات پیدا نیست؛ و اگر هم باشد، در میان مطبوعات، آنان که عکس‌ها و چهره‌های خوش‌آب و رنگ «سلبریتی» و لوازم «لاکچری» بر پیشانی دارند، بر صدر می‌نشینند و ما که به قول سعدی صید لاغریم، یا اصلا دیده نمی شویم و یا باید با سماجت از دکه‌دار جویا شوید.
سعدی تو کیستی که در این حلقه کمند
چندان فتاده‌اند که ما صید لاغریم

و اگر نبود حمایت خوانندگان مجله به صورت اشتراک مجله کاغذی و حتی آنلاین، باید مدت‌ها پیش غزل خداحافظی را می خواندیم. توصیه می‌کنم که همه علاقمندان مجله، آن را مشترک شوند تا هم به صورت سفارشی به دستشان برسد و هم نگران پیدا شدن یا نشدن آن روی دکه‌ها نباشند. همچنین می‌توانید شبکه را تقریباً در تمامی کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور پیدا کنید و به رایگان مطالعه کنید.

سال نو بر کوبه می‌کوبد...

به رسم هر ساله، شماره نوروزی مجله، شماره خاصی است و اختصاص به مطالبی دارد که بتواند در طی تعطیلات نوروز، اوقات فرح‌بخشی همراه با دانش را برای خوانندگان رقم زند. امسال همکارانم بهترین فناوری‌ها یا محصولات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری را در سیزده رشته برای شما تدارک دیده‌اند که هر روز عید را با یکی از آن‌ها بگذرانید!
سال نو را از طرف خوم و همه همکارانم به تمامی اهالی شبکه، به محمد کریمی عزیز، به مردم ایران و به همه کسانی که نوروز را گرامی می‌دارند تبریک می‌گویم

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟