ویدیویی که سرعتش را با شما هماهنگ می‌کند
بسیاری از مردم وقتی ابزارهای دوربین‌دار را در محیط اطراف خود می‌بینند ناخودآگاه احساس ناامنی می‌کنند. موبایل‌های دوربین‌دار، لپ‌تاپ‌ها و حتی لوازم جانبی کنسول‌های بازی اگرچه امکانات زیادی را برای ما به ارمغان آورده‌اند اما درصدی از حس ناامنی و زیر پا گذاشتن حریم خصوصی را نیز به همراه دارند. به همین دلیل است که شمار قابل‌توجهی از افراد به چنین ابزارهایی بی‌اعتماد هستند و تا حد امکان از آن‌ها فاصله می‌گیرند. کسی که دوربین ظریفی به مچ‌ دست خود بسته است و در جلسه‌ای کنار ما نشسته یا در خیابان، پشت سر ما حرکت می‌کند شاید حس ناخوشایندی را در ما ایجاد کند. دوربینی که در اتاق‌مان قرار داده‌ایم و حرکات ما را می‌بیند و بواسطه الگوریتم‌های هوشمند قادر است حرکات ما را پیش‌بینی کند هم ممکن است همین حس ناخوشایند را منتقل نماید. با همه این‌ها نمی‌توان جلوی ایده‌پردازی‌ها را گرفت و محصولات جذاب و پروژه‌های خلاقانه همیشه راه خود را در زندگی روزمره باز می‌کنند. در بخش «دنیای دوربین» این شماره، علاوه بر مرور دو ایده جدید در زمینه دوربین‌ها، یک طرح خلاقانه برای گرفتن عکس‌ها از رویدادهای سریع را نیز از نظر خواهیم گذراند.

ویدیویی که سرعتش را با شما هماهنگ می‌کند

سال‌ها است که ویدیوهای آموزشی ورزشی نظیر آموزش نرمش یا هنرهای رزمی طرفداران زیادی دارند؛ این ویدیوها حتی در دوران رونق VHS هم بازار گرمی داشتند. امروزه نیز چنین محتواهایی به وفور در اینترنت و یا از طریق شبکه‌های مختلف تلویزیونی در دسترس هستند. با این حال بسیاری از افراد نظیر آن‌هایی که مشکلات حرکتی دارند یا تازه‌کارند در استفاده از چنین ویدیوهایی دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند حرکات را دنبال کرده و به درستی اجرا کنند. گروهی از محققان دانشگاه‌های لَنکستر، استنفورد و FXPAL راهکاری یافته‌اند که با کمک آن ویدیو به‌طور پویا با سرعت حرکات بیننده هماهنگ می‌شود. این سامانه موسوم به Reactive Video از Kinect شرکت مایکروسافت و الگوریتم‌های پیش‌بینی به‌منظور شناسایی موقعیت و حرکات مفاصل و اعضایی نظیر آرنج‌، زانو، بازو، دست‌، لگن و پا استفاده می‌کند. سامانه بر این اساس حرکات بیننده را با حرکات مربی در ویدیو تطبیق داده و مقایسه می‌کند و قادر به تخمین زدن مدت زمانی است که بیننده می‌تواند یک حرکت در حال پخش شدن را انجام دهد. با توجه به این مدت زمان تخمین زده شده، سرعت پخش ویدیو به‌طور خودکار تنظیم می‌شود و بیننده می‌تواند به راحتی حرکات را دنبال کند. علاوه بر این‌که روش Reactive Video امکان تعامل بیننده با ویدیوی در حال پخش را افزایش می‌دهد، به او کمک می‌کند که دقیق‌تر حرکات را تقلید کرده و حرکات جدید را بیاموزد. به گفته این محققان، از دهه هشتاد میلادی و به ویژه پس از متداول شدن اینترنت، استفاده از ویدیوهای این چنینی بعنوان جایگزین کلاس‌های ورزشی مطرح شد. اما این ویدیوها محدودیت‌هایی هم دارند. از جمله اینکه برخلاف آموزش دیدن زیر نظر مربی، بیننده چنین ویدیوهایی بازخوردی دریافت نمی‌کند و مهمتر اینکه دنبال کردن حرکات از روی ویدیو به ویژه برای افراد مبتدی و سالخورده کار چندان ساده‌ای نیست. این محققان راهکار خود را شبیه یک آینه جادویی می‌دانند که بازتابی از حرکات بیننده را نمایش می‌دهد. 

چطور به ساعت اپل، دوربین اضافه کنیم؟

اگر صاحب ساعت هوشمند اپل یا همان Apple Watch بوده‌اید شاید به این فکر افتاده‌اید که کاش می‌شد به این ساعت هوشمند، دوربینی اضافه کرد. استارت‌آپ Wristcam چنین ایده‌ای را عملی کرده است. این شرکت برای ساعت اپل، بندی طراحی کرده که مجهز به دو دوربین است. این دوربین‌ها توسط نرم‌افزار ساعت هوشمند اپل کنترل می شوند. طبیعی است این بند بزرگ‌تر از بند اصلی ساعت اپل است زیرا دو دوربین اچ‌دی و منبع تغذیه را در خود جای داده است. این شرکت در تبلیغ محصول خود اینطور ادعا کرده است: «آزادی عمل در ثبت کردن و به اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدیوهای با کیفیت، به‌طور مستقیم از مچ دستتان». دوربین‌ها متعلق به شرکت سونی هستند. یکی از این دوربین‌ها ۸ مگاپیکسل است و امکان ثبت عکس و ویدیو از محیط اطراف را فراهم می‌کند. دوربین دیگر دوربینی ۲ مگاپیکلسی است که برای تماس‌های ویدیویی استفاده خواهد شد. با هر دو دوربین می‌توان پخش ویدیویی داشت. بنا بر ادعای این شرکت هر دو دوربین از ویدیوهای 1080p و به ابعاد 3840×2160 پشتیبانی می‌کنند. Wristcam از نرم‌افزار اختصاصی این شرکت که بر روی ساعت اپل نصب می‌شود استفاده کرده و به کاربر این امکان را می‌دهد که عملکرد دوربین‌ها نظیر پخش زنده ویدیو، استفاده از ساعت برای گرفتن عکس و به اشتراک گذاشتن تصاویر را کنترل کند. شرکت Wristcam این اطمینان را داده است که باتری قابل شارژ این افزونه به مدت یک روز توان مورد نیاز را تأمین خواهد کرد. از دیگر امکانات Wristcam وای‌فای داخلی (2.4 و 5 گیگاهرتز) و بلوتوث 5.0 است. مورد دیگری که در تبلیغات این محصول به آن اشاره شده این است که در کنار ۸ گیگابایت حافظه داخلی ، امکان دخیره‌سازی نامحدود ابری نیز برای آن در نظر گرفته شده است. البته در این بیان کلی مشخص نشده که دقیقاً منظور از امکان ذخیره‌سازی نامحدود چیست. در حال حاضر Wristcam در مرحله پیش‌فروش است و شرکت در نظر دارد آنرا مارس سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند. 

شکل۲ - با کمک  Wristcam دو دوربین به ساعت هوشمند اپل افزوده می‌شود.

افزونه‌ای برای ثبت رویدادهای سریع

Snaperture یک راه‌انداز جدید و منحصر بفرد است که به منظور ساده کردن فرایند عکاسی از رویدادهای بسیار سریع طراحی شده است. طراح  این ابزار در ابتدا آن‌را برای استفاده خودش طراحی کرده بود. ولی پس از کامل شدن پروژه‌اش تصمیم گرفت آنرا در قالب یک محصول تجاری عرضه کند. او می‌گوید که Snaperture در حال حاضر کاملاً عملیاتی و قابل تولید است و نرم‌افزار آن به دقت توسعه داده شده است.  Snaperture با همه دوربین‌های دیجیتالی که پورت ورودی ریموت دارند کار می‌کند و با کمک حسگرهایی محیط را پایش کرده و بر اساس تنظیماتی که شده عکس می‌گیرد. این ابزار به نور، صدا، حرکت و یا میزان فاصله تا هدف واکنش نشان می‌دهد. در طراحی اولیه این دستگاه از صفحه‌کلید و نمایشگر ماتریسی استفاده شده بود. اما در بازبینی طرح، این موارد حذف شد و ورود داده با استفاده از یک نرم‌افزار موبایل انجام می‌شود. این نرم‌افزار موبایلی فقط برای ورود داده استفاده می‌شود و نه تریگر کردن. بنابراین تاخیری به واسطه کندی سیستم‌عامل یا ملاحظات پهنای باند ایجاد نمی‌شود. Snaperture این قابلیت را دارد که پیش از ثبت عکس بر روی سوژه فوکوس کند. از سوی دیگر تعمیر کردن و یا به‌روزرسانی نرم‌افزار داخلی آن نیز به سادگی قابل انجام است. سازنده Snaperture به دنبال جذب سرمایه‌گذار است. تا پیش از این پروژه‌هایی به روش مشابه قصد تامین سرمایه خود را داشته‌اند که برخی از آن‌ها در میانه کار متوقف شدند. اما Snaperture محصولی کامل است و هدف از جذب سرمایه،  تولید است و نه طراحی و آزمایش طرح 

شکل۳ - Snaperture ابزاری برای راه‌اندازی دوربین‌های دیجیتال و عکاسی از رویدادهای بسیار سریع است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟