عینک هوشمندی که ظاهری شبیه به یک عینک معمولی دارد
آیا از عینک گوگل این شکلی استفاده می‌کنید؟+تصویر
علی‎رغم تمام مشکلاتی که عینک گوگل داشت، شاید بتوان بزرگترین آن را پذیرش اجتماعی دانست. مهم نبود که این گجت چه کارهایی برای شما انجام می‎داد، ظاهر نامناسب آن باعث می‎شد که خیلی‎ها تمایلی به استفاده از آن در اماکن عمومی‎ نداشته باشند. اما اگر ظاهر آن شبیه به یک عینک معمولی بود چطور؟ این رویایی است که عینک‎های هوشمند به دنبال آن هستند و شرکت‎هایی مثل ODG و Vuzix سال‎ها است که مشغول کار برای رسیدن به چنین هدفی هستند. پیشرفت‎هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است، اما هنوز مفهومی‎ به نام یک عینک هوشمند که بتواند خواسته مصرف کننده را از لحاظ ظاهر تامین کند وجود ندارد. دستگاهی که شبیه به یک عینک معمولی باشد.

1606683296_1_0.gif

برای رسیدن به ظاهر یک عینک معمولی اول از همه این دستگاه باید خیلی جمع و جور باشد، در وهله دوم باید به گونه‎ای باشد که بتوان آن را در قاب‎های مختلف جا داد. همچنین باید بتوان آن را روی لنزهای طبی نیز پیاده سازی کرد.

مطلب پیشنهادی

13 فناوری پوشیدنی که در سال 2016 رواج پیدا خواهند کرد

یک شرکت با سابقه آلمانی به نام Carl Zeiss که سیستم‎های اپتیک آن در لنز دوربين‎های بی‌شماری دیده می‎شود معتقد است به مشکلات ساخت عینک‎های هوشمند کاربرپسند فائق آمده است. این شرکت یک شیشه مخصوص عینک‎های هوشمند را توليد کرده است که می‎تواند از لحاظ ظاهر شبیه یک لنز عادی باشد.

مدیر توسعه کسب و کار بخش اپتیک هوشمند گروه Zeiss، کای جنز اشترودر می‎گوید: «ساخت شیشه‎ای که شبیه یک عینک معمولی باشد برای ما به یک الزام تبدیل شده ‎ است. با این فناوری شما می‎توانید یک سیستم اپتیکال بسیار کوچک را فراهم کنید که علاوه بر طراحی منحنی بسیار سبک نیز هست.»

این واحد اپتیکال کاملا هم نامرئی نیست. این ماژول که تنها 5 گرم وزن بیشتر را به لنز اضافه می‎کند از یک طرف شبیه به یک مثلث تیره است، اما وقتی در یک قاب تیره رنگ قرار بگیرد مشخص نمی‎شود. بخش هدایت کننده موج اپتیکال Fresnel که در خود لنز جاسازی شده است هم باعث می‎شود تا این شیشه بیشتر شبیه به لنزهای دو کانونی به نظر برسد. اما در مقايسه با عینک گوگل یا هر محصول عینک هوشمند دیگری، لنزهای Zeiss صد برابر طبیعی‎تر هستند.

البته این را هم نباید فراموش کرد که Carl Zeiss یک شرکت تولید لنزهای اپتیکال است، نه یک تولیدکننده گجت. این شرکت عینک هوشمند نمی‎سازد و تنها مشغول کار روی واحدهای اپتیکال است. اما چند نمونه اولیه پرینت سه بعدی از آن را آماده کرده است که تنها بعضی از آنها که به این فناوری مجهز شده‎اند کار می‎کنند. هر چند این نمایشگر مجازی به اندازه‎ای که باید روشن و شفاف نیست (مشکلی که این شرکت می‎گوید ظرف چند ماه آینده آن را برطرف خواهد کرد) اما کار می‎کند: شما به راحتی می‎توانید آیکون‎ها و متن‎های ارسالی از یک اپلیکیشن که در این عینک اجرا می‎شود (کنترل شده از طریق تلفن هوشمند) را مشاهده کنید. و به لطف فناوری هدایت کننده امواج، هیچ کدام از آنها توسط افراد پیرامون شما قابل رویت نیستند.

یک مزیت بزرگی که این لنزهای Zeiss دارند این است که کاربران می‎توانند آن را بر اساس شماره عینک طبی خود سفارش دهند. البته این کار به راحتی مراجعه به یک عینک فروشی نیست. شما باید نسخه شماره عینک خود را برای شركت Carl Zeiss ارسال کنید تا آنها لنز مورد نظر شما را توليد کنند.

اشترودر می‎گوید: «ما یک لنز منحنی داریم، بنابراین می‎توان از آن به عنوان یک لنز طبی هم استفاده کرد. فرایند تبدیل این لنز به نمونه طبی آن، با توجه به فناوری به کار رفته در آن بسیار پیچیده تر از لنزهای معمولی است، اما نحوه فروش آن یکسان است، تنها کافی است شما نسخه پزشکی خود را برای ما ارسال کنید.»

با وجودی که Carl Zeiss تنها این فناوری را توسعه داده است و ضمانتی وجود ندارد که تولیدکنندگان عینک‎های هوشمند از آن استفاده کنند، اما وعده آن برای رسیدن به عینک‎های هوشمند طبیعی سر جای خود باقی است. دستگاه‎های واقعیت افزوده مثل عینک هوشمند Moverio اپسون و HoloLens مایکروسافت محصولات قانع کننده‎ای هستند، اما هیچ کس در عمل تمایلی ندارد که از آنها در اجتماع و در حضور جمع استفاده کند.

با سیستم لنز Zeiss تمام این محدودیت‎ها برطرف خواهد شد. ناگهان عینک‎های هوشمند شبیه عینک‎های واقعی می‎شوند و برای هیچ کس عجيب نخواهد بود که شما یک قطعه پیچیده الکترونیکی را روی سر خود قرار داده‎اید. این آینده‎ای برای دستگاه‎های پوشیدنی است که همه ما منتظر دیدن آن هستیم.

======================

شاید به این مطالب هم علاقمند باشید:

سفری به باغ مخفی گوگل (بخش اول)

سفری به باغ مخفی گوگل (بخش پایانی)

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟