26/08/1394 - 11:44
از این پس اجازه دارید روتر وای‌فای خود را هک کنید!
استفاده از فریم‌ویرهای اوپن‌سورس برای روترهای بی‌سیم و دستکاری سیستم آن‌ها یک موضوع چالشی در سال‌های اخیر بوده است و همیشه بنیاد FCC در مقابله آن موضع‌گیری کرده است. اما این بنیاد که استانداردهای مربوط به شبکه‌های بی‌سیم و رادیویی و وای‌فای را وضع و پیگیری می‌کند؛ از چند ماه پیش مطالعه‌ای را در خصوص فریم‌ویرهای اوپن‌سورس آغاز کرد.

1606683296_1_0.gif

اکنون این بنیاد به این نتیجه رسیده است که استفاده از فریم‌ویرهای اوپن‌سورسی مانند DD-WRT یا Tomato دربردارنده قابلیت‌ها و ویژگی‌های امنیتی و بهبوددهنده شبکه زیادی هستند و کاربران را برای دستیابی به نسل جدیدی از سیستم‌های نرم‌افزاری مدیریت شبکه یاری می‌کنند. 

مطلب پیشنهادی: با این پنج نرم‌افزار رایگان از کامپیوتر یک هات‌اسپات وای‌فای بسازید!

بنابراین، این بنیاد مجوز دستکاری و استفاده از این فریم‌ویرها را برای کاربران خانگی و اداری آزاد اعلام کرد. تا پیش از این دستکاری در روتر وای‌فای یا تغییر فریم‌ویر آن یک تخلف و هک محسوب شده و در صورت بروز مشکلی پیگرد قانونی داشت. به عنوان مثال، مدیران هتل‌ها یا رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ حق نداشتند در فریم‌ویر روتر وای‌فای خود دست ببرند چون متهم به هک کردن روتر شده و هرگونه نقض امنیتی یا نقض حریم خصوصی را باید پاسخ‌گو باشند. 

در دنیای شبکه چندین فریم‌ویر اوپن‌سورس توسعه داده می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها DD-WRT است. این فریم‌ویر روی برخی از روترهای بازار مانند روترهای شرکت لینک‌سیس یا بوفالو از ابتدا نصب شده است ولی کاربران می‌توانند خودشان این فریم‌ویر را روی روترهای دیگری که با آن سازگاری دارند، نصب کنند. در سایت‌های این فریم‌ویرها آخرین مدل‌های روتر سازگار و همچنین آخرین نسخه‌های پایدار و بدون اشکال آن‌ها برای دانلود وجود دارد. 

اگر تصمیم به نصب یکی از این فریم‌ویرها را گرفتید، حتماً توصیه‌های ایمنی و راهنماهای منتشر شده در وب یا سایت‌های شرکت‌های سازنده روتر را مطالعه و با احتیاط کامل شروع به نصب کنید چون بروز هرگونه مشکل باعث می‌شود روتر شما از کار بیفتد و فریم‌ویر اصلی کارخانه نیز خراب و پاک شود. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟