مراکزداده داخلی رایگان به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل می‌شوند
آخرین وضعیت تعداد مراکزداده داخلی و ترافیک آن‌ها در شبکه ملی اطلاعات
محمدجواد آذری جهرمی، معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد که مطابق با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مراکزداده غیردولتی و دولتی به‌صورت رایگان به مراکز ملی تبادل اطلاعات متصل می‌شوند.

1606683296_1_0.gif

آذری جهرمی درخصوص این طرح گفت: «آنچه که مطابق با مصوبه ۲۱۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و قوانین وضع شده برای راه اندازی مراکز ملی تبادل اطلاعات (IXP ) در نظر گرفته شده، این است که تمام مراکزداده (دیتاسنترها) دولتی و غیردولتی که از اطلاعات شبکه ملی اطلاعات نگهداری می کنند، باید به صورت رایگان به مراکز IXP متصل شوند. تامین ارتباطات تمامی مراکزداده داخلی تا شبکه IXP برعهده شرکت‌ها است و از زمانی که به IXP می‌رسد به‌صورت رایگان به این مرکز متصل می‌شوند.»

مطلب پیشنهادی

موضوع حجم‌خوری اینترنت اپراتورهای ایرانی جدی شد!
تشکیل کمیته‌ای برای بررسی وضعیت حجم اینترنت

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه تاکنون ۵ مرکز تبادل اطلاعات در شهرهای مشهد، تبریز، قم، تهران و شیراز راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: «دو مرکز تبادل داده نیز در اصفهان و اهواز آماده بهره‌برداری است که تمامی این مراکز وظیفه تبادل اطلاعات مراکزداده را به‌عهده دارند. هم‌اکنون به تمامی درخواست‌های مراکزداده داخلی برای اتصال به مراکز ملی تبادل اطلاعات پاسخ داده شده است. ارتقاء سطح کیفی دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور و افزایش میزان تولید محتوای داخلی از جمله دلایل اجرای این مصوبه است که سرویس‌دهندگان خدمات اینترنت، اپراتورهای موبایل و تولیدکنندگان یا دارندگان محتوا می‌توانند از آن استفاده کنند.»

طبق آخرین اطلاعاتی پایگاه اینترنتی شرکت ارتباطات زیرساخت، تاکنون بالغ بر ۴۰ مرکزداده غیردولتی، ۴ پژوهشگاه و دانشگاه و مرکزداده دولتی به مرکز ملی تبادل اطلاعات تهران، ۱۰ مرکزداده غیردولتی و ۹ مرکزداده دولتی به مرکز ملی تبادل اطلاعات قم، ۷ مرکزداده غیردولتی به مرکز IXP مشهد، ۱۰ مرکزداده غیردولتی به مرکز شیراز و ۶ مرکزداده غیردولتی به مرکز تبریز، متصل شده‌اند. همچنین مرکز ملی تبادل اطلاعات تهران و قم ۱۴۷۴ گیگابیت ظرفیت، مرکز مشهد ۱۰۴ گیگابیت، مرکز شیراز ۲۵۶ گیگابیت و مرکز تبریز ۲۵۶ گیگابیت بر ثانیه ظرفیت برای تبادل محتوا دارند.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟