خطر در همین نزدیکی‌هاست:
پلیس فتا نسبت به دوستی‌های فضای مجازی هشدار داد!
در حال حاضر بسیاری از کاربران اینترنت به سمت استفاده و حضور دائم در شبکه‌های اجتماعی کشیده شده‌اند. در این میان، شمار زیادی از این کاربران را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند که بدون آموزش و آگاهی از مزایا و خطرات فضای مجازی، حضور پررنگی را در این شبکه‌های پرمخاطب تجربه می‌کنند. رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا درخصوص دوستی‌های مجازی گفته که متاسفانه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به هر درخواست دوستی پاسخ مثبت می‌دهند که این می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات بزرگی در آینده باشد.

1606683296_1_0.gif

سرهنگ‌‌دوم علی نیک‌نفس با بیان اینکه مهمترین نکته‌ای که کاربران در بستر شبکه‌های اجتماعی باید رعایت کنند محدودسازی دوستی‌ها است، اظهار کرد: «چراکه بسیاری از اسامی و عکس‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی جعلی و سرقتی است و حتی در خصوص جنسیت خود نیز صادق نیستند. با توجه به این موضوع، ضرورت دارد کاربران به هر درخواست دوستی پاسخ مثبت ندهند و برای هر کسی درخواست دوستی نفرستند. برخی کاربران فکر می‌کنند هر چه دایره دوستان آنها در شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر باشد، بهتر دیده شده و شناخته می‌شوند. این امر اشتباه است؛ چون این شناخته‌شدن برای کاربر چه سودی دارد؟ در حالی‌که تهدیدات و زیان‌های این امر بسیار بیشتر از منفعت‌های آن است.»

[[nid:5804]]

نیک‌نفس با بیان اینکه برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با شناختن دوستان قدیمی خود که سال‌ها از آنها خبری نداشته‌اند درخواست دوستی می‌فرستند، گفت: «این امر اشتباه است؛ زیرا در این سال‌ها احتمال تغییر وی وجود دارد و شاید وی دچار مشکلات اخلاقی و... شده باشد و حتی در محاکم قضایی پرونده داشته باشد. چرا باید بدون دانستن این امر فقط به صرف دوستی‌های گذشته دوباره با این افراد ارتباط برقرار نمود. این قبیل دوستی‌های می‌تواند خطرآفرین باشد همانگونه که در یک پرونده در سال 93 شاهد بودیم که یک دوست قدیمی در پی ارتباط مجدد، اقدام به قتل مادر و همسر و فرزند 7 ساله دوست خود نموده بود. لذا کاربران در پاسخ به درخواست دوستی‌ها باید بسیار مراقب باشند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.»

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا در پایان گفت: «کاربران باید بدانند در شبکه‌های اجتماعی نیز دوستی‌های آنها مانند فضای حقیقی، شناخته شده و محدود باشد و با هر کسی دوست نشوند. پلیس فتا از کلیه کاربران می‌خواهد در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir و از طریق لینک ثبت گزارشات مردمی، مراتب را به پلیس فتا اعلام کنند.»

 

ایسوس

نظر شما چیست؟