محققان دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر موفق شدند
ابداع «جوهر رسانا» با استفاده از نانوذرات مس
محققان دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه امیرکبیر موفق شدند تا با استفاده از نانو ذرات فلز مس، جوهری تولید کنند که خاصیت رسانایی دارد. امیر رضوانی مقدم، مجری طرح تولید «جوهر رسانا» از کاربردهای فراوان این جوهر به ویژه در ساخت سلول‌های خورشیدی، دیودهای ساطع‌کننده نور آلی، آنتن‌های RFID و مدارهای الکترونیکی خبر داد.

1606683296_1_0.gif

رضوانی مقدم در این خصوص گفت: «در تولید سنتی بردهای الکترونیکی، پس از نشاندن مس روی تمام قسمت‌های فیبری برد، طرح و نقشه مدار با استفاده از «لتراست» یا ماژیک ضد آب روی برد مسی رسم می‌شود. سپس، پس از انجام دادن مرحله شستشو با اسید، قسمت‌های پوشانده شده با لتراست روی برد باقی‌مانده و به عنوان مدار الکترونیکی استفاده می‌شوند که در این شیوه هم مصرف مس بالا است و هم زمان‌بر است. برای رفع این مشکل، موفق شدیم تا طرح "ساخت جوهرهای رسانا" را به‌عنوان راهکاری نوین در این زمینه اجرایی کنیم.» 

مطلب پیشنهادی

آخرین وضعیت دامنه‌ها و سایت‌‌های اینترنتی ایران اعلام شد
ایران بیش از 800 هزارسایت‌ اینترنتی فعال دارد

به گزارش مهر، رضوانی درخصوص جزئیات این طرح گفت: «در این تحقیقات جوهر رسانایی مورد ساخت قرار گرفت که بر حسب تقاضا روی برد الکترونیکی اعمال می‌شود و از لحاظ زمان ساخت و هزینه ساخت بردهای الکترونیکی، بسیار کم‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است. برای رفع این مشکل از روش‌های شیمیایی خاص جهت محافظت نانوذرات مس در برابر اکسیداسیون استفاده کردیم که مقاومت اکسیداسیون مس را شدیداً بهبود داده و میزان اکسیژن موجود روی سطوح نانوذرات مس را به حداقل ممکن رساند.»

 

ایسوس

نظر شما چیست؟