07/06/1400 - 19:25
راهنمای ثبت نام بیمه سلامت
شهروندانی که فاقد هر نوع پوشش بیمه‌ای هستند، می‌توانند بدون مراجعه حضوری برای ثبت‌نام اولیه در سامانه خدمت‌رسانی بیمه اقدام کنند. در ادامه مطلب به انواع بیمه سلامت و راهنمای ثبت نام بیمه سلامت اشاره شده است.

1606683296_1_0.gif

 بیمه سلامت

بیمه سلامت توسط دولت برای حمایت از قشر آسیب پذیر جامعه، یعنی افرادی که تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌های تامین اجتماعی، خدمات درمانی و یا بیمه نیروهای مسلح نباشند را با هزینه‌ای کمتر نسبت به آن‌ها تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌دهد.

راهنمای ثبت نام بیمه سلامت

  • جهت ثبت نام بیمه سلامت به آدرس  WWW.IHIO.GOV.IR مراجعه و گزینه " ثبت نام متقاضیان بیمه" را انتخاب نمایید.

در این قسمت از ثبت نام بیمه سلامت با انتخاب گزینه" ثبت نام متقاضیان بیمه" به صفحه زیر منتقل می شوید. گزینه ورود به سامانه را کلیک نمایید.

چنانچه فاقد هرگونه پوشش بیمه ای می باشید روی دکمه " ثبت نام"  کلیک نمایید. 

در این قسمت از ثبت نام بیمه سلامت با کلیک دکمه " ثبت نام" به فرم زیر نمایش داده خواهد شد.

پس از وارد کردن شماره ملی و مقدار تصویر امنیتی جهت ثبت مشخصات فردی به فرم زیر منتقل می شوید. در این فرم و کلیه فرمهای دریافت اطلاعات، تکمیل مورادی که با رنگ قرمز نشان داده شده است الزامی می باشد.  

پس از وارد نمودن اطلاعات و کلیک مرحله بعد به فرم زیر وارد شده و می بایست محل دریافت دفترچه خود را مشخص نمائید.

در ادامه پس از شما درخواست می شود تمامی اعضای خانوار خود را ثبت نمائید.

در صورت ثبت تمامی اعضای خانواده به فرم زیر منتقل می شوید.

چنانچه تمامی اعضای خانواده را وارد نموده اید با کلیک دکمه "درخواست پوشش بیمه ای" به فرم زیر منتقل می شوید.

  • در صورتیکه مراتب مورد تائید بوده و متقاضی پرداخت الکترونیکی می باشید، با کلیک روی دکمه "پرداخت الکترونیکی" به صفحه بانک متصل شده و می توانید عملیات پرداخت را انجام دهید.
  • پس از اتمام عملیات، پیامکی مبنی بر انجام موفق امور برای شما ارسال می شود.
  • نکته: در این مرحله شما می بایست در بازه زمانی اعلام شده به دفتر پیشخوان منتخب خود مراجعه و با ارائه مدارک  هویتی نسبت به تحویل دفترچه بیمه خود اقدام فرمائید.
  • در صورتیکه توان پرداخت حق بیمه خود را نداشته و تقاضای بهره­ مندی از یارانه حمایتی دولت را دارید می توانید با کلیک دکمه مربوطه درخواست خود را تثبت نمائید. در این هنگام پیامکی با مضمون " اطلاعات شما به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت ارزیابی وسع ارسال شده است و پس از یک ماه نتیجه به شما اطلاع رسانی خواهد شد "،  برای شما ارسال می شود.
  •  پس از گذشت مدت زمان اعلام شده، پیامکی مبنی بر نتیجه ارزیابی وسع از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شما ارسال شده و می توانید به سامانه مراجعه و بر اساس نتیجه ارزیابی اقدام به برقراری پوشش بیمه ای خود نمائید .

انواع بیمه سلامت

بیمه سلامت همگانی

  • متقاضیان بیمه سلامت همگانی در زمان درخواست صدور بیمه نامه، نباید هیچ نوع بیمه‌ای اعم از تامین اجتماعی، خدمات درمانی و غیره داشته باشند و می‌بایست درآمدشان کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق تعیین شده در هر سال باشد، ارزیابی میزان درآمدی قبل از صدور بیمه نامه توسط مرکز خدمات بیمه سلامت انجام خواهد شد و در صورت تائید، بیمه نامه بصورت رایگان صادره شده و شخص تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرد.

بیمه سلامت ایرانیان

  • بیمه سلامت ایرانیان به صورت خانوادگی ارائه شده و تنها درصورتی که افراد خانواده تحت پوشش بیمه فعال دیگری باشند، به صورت انفرادی ارائه می‌گردد.

بیمه سلامت روستاییان

  • یمه سلامت روستاییان، یکی از زیر مجموعه‌های بیمه سلامت همگانی می‌باشد و به تمام روستائیان و افرادی که در شهرهای کوچک‌تر از ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند، تعلق می‌گیرد. در این نوع بیمه درمانی، کل مبلغ و هزینه بیمه توسط دولت تامین شده و روستائیان به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

بیمه کارکنان دولت

  • هر یک از کارکنان دولت و افراد استخدام در آن که به هر نحوی تحت پوشش بیمه‌ تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و بیمه نیروهای مسلح توسط دولت قرار نمی‌گیرند می‌توانند بطور مجزا تحت پوشش بیمه سلامت کارکنان دولت قرار بگیرند. در این طرح کارکنان دولت می‌توانند خانواده و افراد تحت تکلف خود را نیز تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهند.

بیمه سلامت سایر اقشار

  • بیمه سلامت برای سایر اقشار جامعه مانند دانشجویان، خانواده شهدا، جانبازان، مدد جویان و طلبه‌های حوزه علمیه نیز تعلق می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند با پرداخت بخشی از حق بیمه، عضو بیمه سلامت شده و از خدمات درمانی آن بهره‌مند شوند.

بیمه سلامت بیماران خاص

  • بر اساس مصوبه هیئت وزیران بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص مانند تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، گیرندگان پیوند کلیه، ام اس (MS) و از این دست بیماری‌ها می‌توانند بدون پرداخت حق بیمه در این طرح عضو شده و دفترچه بیمه سلامت مخصوص بیماران خاص دریافت نموده و تحت پوشش بیمه سلامت بیماران خاص قرار گیرند

 



 اتباع ایرانی متقاضی بیمه ساکن در شهر و فاقد پوشش بیمه درمان

  • بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، متقاضیان پوشش بیمه سلامت همگانی رایگان، تا پایان شهریورماه سال 1400 بدون انجام ارزیابی وسع و با اعتبار شش ماهه، تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.
  • کلیه اتباع ایرانی متقاضی بیمه می توانند با پرداخت حق بیمه کامل و یا پرداخت بر اساس نتیجه ارزیابی وسع  تحت پوشش بیمه ایرانیان و یا بیمه سلامت همگانی قرار گیرند.
  • چنانچه متقاضی، مایل به پرداخت حق بیمه کامل یک ساله برای خود و افراد خانواده اش باشد، می تواند با مراجعه به دفتر پیشخوان و یا آدرس اینترنتی eservices.ihio.gov.ir/isc‏ از طریق دریافت دفترچه بیمه ایرانیان با رعایت دوره 10 روز انتظار وامکان مراجعه به مراکز درمانی دولتی و خصوصی طرف قرارداد سازمان، به مدت یکسال تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرد. 
  • چنانچه متقاضی تمایل به استفاده از یارانه دولت در پرداخت حق بیمه را داشته باشد: می باید با مراجعه به آدرس اینترنتی eservices.ihio.gov.ir‏/isc و یا با مراجعه به دفتر پیشخوان نسبت به ثبت نام جهت ارزیابی وسع اقدام نماید.پس از ثبت نام پیامک اطلاع رسانی و تاریخ تقریبی مراجعه وی به دفتر پیشخوان ارسال می شود.

سوالات متداول

 

بیمه سلامت چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

  • بیمه سلامت مانند بیمه تامین اجتماعی تمامی خدمات درمانی مانند بستری بیمارستانی، زایمان، خدمات درمانی سرپایی، خدمات کلینیک‌ها و پاراکلینیک‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد، همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی در صورت وجود قرارداد با بیمه سلامت نیز می‌توانند خدمات درمانی خود را در اختیار بیمه‌شدگان آن بیمه گر پایه قرار دهند.
  • هزینه شیمی درمانی تحت پوشش بیمه سلامت نیست.

تفاوت بیمه سلامت با بیمه تامین اجتماعی چیست؟

  • اکثر کسانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند شاغل بوده و بیمه آن‌ها توسط کافرما یا شرکتی که در آن مشغول به‌ کار هستند پرداخت شده و یا بصورت خویش فرما خود را بیمه نموده تا از خدمات بیمه درمانی و بازنشستگی تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.
  • اما مهمترین تفاوت در خصوص موضوع درمانی در بیمه سلامت عدم ضرورت اشتغال افراد بوده و تمام کسانی که فاقد خدمات بیمه‌ای باشند نیز می‌توانند شخصا نسبت به ثبت نام و دریافت دفترچه بیمه سلامت اقدام نمایند.
  • کارکنان و یا اشخاصی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، بایستی ۹ درصد حقوق و مزایا خود را بابت حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کنند، اما کارمندانی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، بایستی سالیانه ۷ درصد حقوق و مزایا خود را بابت حق بیمه سلامت پرداخت نمایند.
  • افرادی که تحت پوشش بیمه‌‌هایی همچون بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، می‌توانند پس از طی مدتی مشخص بازنشسته شده و از آن پس از حقوق بازنشستگی بهره‌مند شوند، اما افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند از خدمات بازنشستگی بهره‌مند نیستند و هیچگونه خدمات مستمری و بازنشستگی از بیمه دریافت نمی کنند.

آیا بیمه سلامت بازنشستگی دارد؟

  • بیمه سلامت تنها یک بیمه درمانی است و مانند بیمه تامین اجتماعی دارای خدمات مستمری و یا حقوق بازنشستگی نیست. لذا، صرفا هزینه‌های درمان تحت پوشش بیمه سلامت است.

بیمه ایرانیان شامل چه کسانی می شود؟

  • به کلیه افراد ایرانی فاقد پوشش بیمه ساکن در شهر، که از طریق پرداخت حق بیمه تحت پوشش این نوع بیمه قرار می گیرند، اطلاق می شود.

آیا افرادی که متقاضی استفاده از خدمات درمانی صندوق بیمه ایرانیان و سلامت همگانی می باشند می توانند در سایر سازمانهای بیمه گر (تامین اجتماعی،نیروهای مسلح،کمیته امداد و...) بیمه فعال داشته باشند؟

  • خیر. ملزم به ابطال یک دفترچه بر مبنای شیوه نامه رفع همپوشانی مابین سازمان های بیمه گر پایه می باشند.

افراديكه فاقد هر گونه  پوشش بیمه‌ای هستند و مادرشان تحت تکفل برادرشان می باشد آيا می‌توانند در سامانه بیمه سلامت ثبت نام کنند؟

  • اگر این افراد بالای 18 سال باشند می‌توانند هر کدام به شکل انفرادی در سامانه بیمه سلامت ثبت نام کنند اما اگر سن آن‌ها پایین تر از 18 سال باشد حتماً باید تحت تکفل پدر یا مادر بیمه شوند در صورت عدم امکان بیمه شدن به همراه والدین بیمه ایشان با ارائه مدارک مبنی بر پوشش بیمه ای والدین ، در این سازمان امکان پذیر است .

آیا کسانی که از بیمه سایر سازمانهای بیمه گر برخوردارند، می توانند در سامانه بیمه سلامت ثبت نام کنند؟

  • در صورت برخورداری از بیمه درمان یک سازمان بیمه گر ، بهره مندی از بیمه این سازمان امکان پذیر نیست.

افرادی كه دارای هيچ نوع بيمه ای نيستند چگونه می توانند تحت پوشش بیمه ای قرار گیرند؟

  • افرادی كه هيچ نوع پوشش بيمه ای نداشته باشند می توانند تحت پوشش يكی از بيمه های زير قرار گيرند .

الف) در صورت حداقل شش ماه سكونت در روستا يا شهرهايی با جمعيت كمتر از بيست هزار نفر ، تحت پوشش بيمه روستاييان و عشاير

ب) در صورت پرداخت حق بيمه مربوطه، به صورت خانوار تحت پوشش بيمه ايرانيان و برمبنای نتیجه ارزیابی وسع و برخورداری از صد درصد تخفیف حق بیمه ، بیمه سلامت همگانی

ج) در صورتی كه والدين و يافرزندان آنان كارمند باشند تحت پوشش بيمه صندوق كارمندی  می توانند قرار گيرند.

چنانچه فردی در زمان عدم اشتغال از پوشش بیمه سلامت همگانی بهره مند گردیده باشد در صورت اشتغال به کارو برخورداری از بیمه محل اشتغال آیا  بیمه سلامت  وی حذف خواهد شد؟

  • بله . با توجه به شیوه نامه همپوشانی فرد باید بیمه سلامت را ابطال و دفترچه از محل کار (اشتغال به کار منجر به پوشش بیمه ای ) دریافت نماید.

مدت استفاده از بیمه ایرانیان به چه میزان است؟

  • اعتبار این نوع بیمه یکساله است .

آیا بیمه سلامت همگانی بیمه تکمیلی به حساب می‌آید یا بعد از این بیمه افراد باید بیمه تکمیلی هم داشته باشند؟

  • خیر. همه مردم می‌توانند یک بیمه تکمیلی داشته باشند اما بیمه سلامت تنها یک بیمه پایه به حساب می‌آید و محدودیتی برای بیمه تکمیلی وجود ندارد.

چه افرادی نمی توانند در بیمه سلامت ثبت نام کنند؟

  • بیمه سلامت همگانی شامل افرادی می شود که فاقد هر گونه پوشش بیمه ای از طرف سازمانهای بیمه گر (تامین اجتماعی ، کمیته امداد ، نیروهای مسلح و ...) و یا دیگر صندوقهای بیمه ای سازمان ( کارکنان دولت، سایراقشار ، روستائیان و ایرانیان) باشند

چرا برخی افراد كه متاهل هستند به هنگام ثبت نام سامانه بیمه سلامت همگانی با این پیغام که «شما نمی‌توانید در سامانه ثبت نام کنید زیرا تحت تکلف پدرتان هستید» روبرو می شوند؟

  • چنانچه فرزندان قبل از ازدواج تحت پوشش بیمه پدر قرارداشته باشند و پس از ازدواج نسبت به ابطال دفترچه از سوی پدر اقدام ننموده باشند با این پیغام مواجه می شوند. لذا ضروریست به دفاتر پیشخوان طرف قرار داد سازمان جهت ابطال دفترچه قبلی مراجعه نمایند .

افراديكه فاقد هر گونه بیمه‌ای بوده و مادرشان تحت تکفل برادرشان می باشند آيا می‌توانند در سامانه بیمه سلامت ثبت نام کنند؟

  • اگر این افراد بالای ۱۸ سال باشند می‌توانند هر کدام به شکل انفرادی در سامانه بیمه سلامت ثبت نام کنند اما اگر سن آن‌ها پایین تر از ۱۸ سال باشد حتماً باید تحت تکفل پدر یا مادر بیمه شوند در صورت عدم امکان بیمه شدن به همراه والدین بیمه ایشان با ارائه مدارک مبنی بر پوشش بیمه ای والدین در این سازمان امکان پذیر است .

آیا برخورداری از  بیمه سلامت بعد از سی سال مشمول دریافت حقوق مستمری باز نشستگی می شود؟

  • برخورداری از بیمه سلامت محدود به دریافت خدمات درمانی و سلامت فرد در یک دوره معین بر مبنای پرداخت حق بیمه مصوب در هر صندوق می باشد و لذا با توجه به فقدان کسورات بازنشستگی ، مستمری بازنشستگی نخواهد داشت .

آیا امکان ویرایش اطلاعات درسامانه بیمه سلامت همگانی وجود دارد؟

  • در صورت ثبت اشتباه اطلاعات هویتی مانند نام و نام خانوادگی و ... با مراجعه به دفاتر پیشخوان می توان نسبت به اصلاح اطلاعات اقدام نمود.

كسانی كه در سالهای خیلی دور بیمه بوده اند و شماره بیمه خود را در اختیار ندارند، برای ثبت نام در سامانه بیمه سلامت چه بايد بكنند؟

  • در حال حاضر با توجه به منسوخ شدن شماره بیمه ، افراد با ارائه شماره ملی می توانند به سوابق بیمه ای خود با مراجعه به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد دسترسی یابند .

مادری كه بیمه زنان سرپرست خانوار است آیا بیمه سلامت شامل او می‌شود یا خیر؟

  • بیمه سلامت به کسانی تعلق میگیرد که فاقد هر گونه پوشش بیمه ای از سوی دیگر سازمانهای بیمه گر باشند

كسانی كه بعد از ثبت نام در سامانه بیمه سلامت همگانی کد رهگیری دریافت نکرده اند، چگونه می‌توانند متوجه شوند ثبت نامشان انجام شده است؟

  • پیغام « اطلاعات شما در سامانه موجود میباشد» ظاهر می گردد که نشانه ثبت اطلاعات متقاضی در سامانه می باشد با ورود مجدد به سیستم .

آیا افرادی که بیمه روستایی دارند می‌توانند جهت بیمه سلامت همگانی ثبت نام کنند؟

  • خیر.

در صورتیکه فرد جدیدی به خانواده اضافه گردد و یا در هنگام ثبت نام فردی جا مانده باشد چه باید کرد؟

  • با مراجعه به دفاتر پیشخوان طرف قرار داد با سازمان و یا با ورود به سامانه و استفاده از منوی "عضو جدید" میتوان فرد جدید را اضافه نمود.

ایسوس

نظر شما چیست؟