مشاهده خلاصه وضعیت سهام داران سهام عدالت
18/05/1400 - 04:55
 چگونه سهام عدالت را بفروشیم؟
درحالی که مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند همچنان و بعد از گذشت یک سال امکان فروش سهام خود را ندارند، غیرمستقیم ها میتوانند با طی کردن چند مرحله سهام خود را به فروش بگذارند. در ادامه به راهنمای فروش سهام عدالت و مشاهده خلاصه وضعیت سهام داران سهام عدالت اشاره شده است.

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت متشکل از سهام 49 شرکت بورسی و غیربورسی می باشد که در یک سبد قرار گرفته اند و در حال حاضر صاحبان سهام می توانند سهام عدالت خود را از طریق همین سامانه(کاملا غیر حضوری و بدون نیاز به عضویت در کارگزاری یا داشتن کد بورسی) مشاهده کنند و در صورت تمایل فعلا تا 60% از آن را به فروش برسانند. لازم به ذکر است تنها سهامدارانی که در سامانه SamaneSe.ir روش "سهامداری مستقیم" را انتخاب نموده اند قادر به فروش هستند.

 فروش سهام عدالت 

  • حدود یک سال و دو ماه از آزادسازی سهام عدالت گذشته است، فرایندی که باعث شد مشمولان این سهام به دو دسته مستقیم، شامل 19 میلیون سهامدار، و غیرمستقیم شامل 30 میلیون سهامدار تقسیم شوند و درحالی که در روزهای نخست آزادسازی مستقیم ها به دلیل شرایط آن روزهای بازار سرمایه به راحتی میتوانستند 30 یا 60 درصد سهام خود که آن روزها بیش از 20 میلیون تومان قیمت داشت را بفروشند، روند نزولی بازار بر این افراد سایه انداخت و نه تنها این افراد شاهد سقوط آزاد ارزش واقعی سهام عدالت خود بودند، بلکه حق فروش سهام عدالت نیز از آن ها گرفته شد و به نظر میرسد قرار است فورش سهام عدالت از سر گرفته شود.
  • در این میان 30 میلیون نفری که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند سهامدار شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت شدند و هر فرد به اندازه دارایی خود در سهام عدالت، مالک بخشی از سهام شرکت سرمایه گذاری استانی است. نماد این شرکت ها در بازار سرمایه نیز درحال معامله است. برای مثال نماد شرکت سرمایه گذاری خوزستان وسخوز و نماد شرکت سرمایه گذاری قزوین، وسقزوین است.

راهنمای فروش سهام عدالت 

  • افراد برای فروش سهام خود، اگر سجامی نیستند، در ابتدا باید با ورود به سامانه WWW.SEJAM.IR سجامی شوند و کد بورسی دریافت کنند. سپس به سایت WWW.DDN.CSDIRAN.IR  مراجعه کرده تا دارایی سهام عدالت خود را مشاهده کنند. پس از انجام این فرایند باید به سامانه معاملات کارگزاری مراجعه کرده و در قسمت تغییر کارگزار ناظر، نماد استانی خود را انتخاب و درخواست خود را ثبت کنند تا نماد تا 48 ساعت بعد به پرتفوی فرد اضافه شود.
  • سرانجام فرد باید به پنل کارگزاری خود مراجعه کند، نماد خود را انتخاب کرده و به فروش برساند.

سامانه الکترونیکی فروش سهام عدالت

  • این سامانه برای مشاهده خلاصه وضعیت سهام داران سهام عدالت است.
  • اطلاعات درخواست شده در این سامانه باید با دقت و توسط شخص سهام دار، بازماندگان ایشان و یا ولی، وکیل، قیم قانونی آنها وارد شود.
  • جهت مشاهده خلاصه وضعیت سهام عدالت خود روی تصویر زیر کلیک نمایید.

 

سایت اطلاع رسانی سهام عدالت

  • جهت مشاهده آخرین اخبار و رویدادهای مربوط به فروش سهام عدالت روی تصویر زیر کلیک نمایید.

اپلیکیشن همراه سهام عدالت

با دانلود و نصب اپلیکیشن همراه سهام عدالت می‌توانید به‌راحتی سهام عدالت خود را ببینید و درخواست فروش آن را صادر کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟