01/12/1399 - 04:21
نحوه‌ی مراجعه به پزشک بدون دفترچه بیمه- بهمن 99
چاپ دفترچه‌های تأمین اجتماعی از ابتدای اسفند متوقف و طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی از این تاریخ به بعد ارائه خدمت در زمان مراجعه به پزشک و مؤسسات تشخیصی درمانی با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی میسر خواهد بود. مدیر کل درمان تامین اجتماعی درباره چگونگی نسخه‌نویسی پزشکان به صورت الکترونیکی و بدون دفترچه کاغذی توضیح داد.

 مراجعه به پزشک بدون دفترچه بیمه تامین اجتماعی- بهمن 99

  • شهرام غفاری با بیان اینکه وقتی نسخه‌ها الکترونیک می‌شود، دیگر نیازی به دفترچه کاغذی نیست، افزود: «با حذف دفترچه تامین اجتماعی فرایند درمان هیچ تغییری نمی‌کند بلکه فقط دفترچه کنار گذاشته می‌شود.»
  • وی اظهار کرد: «سازمان تأمین‌اجتماعی تصمیم گرفت نسخه الکترونیک را اجرا کند و در حال حاضر برای مراجعه به تمامی مراکز ملکی سازمان و نیز تمامی مراکز طرف قرارداد که تقریباً همه آن‌ها به نسخه الکترونیک پیوسته اند، به دفترچه درمانی تامین اجتماعی نیاز نیست و تنها با ارائه کدملی بیمه‌شده‌ها می‌توانند از خدمات لازم بهره‌مند شوند.»

مدارک لازم جهت  مراجعه به پزشک بدون دفترچه بیمه تامین اجتماعی

  • طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی، تمامی افراد تحت پوشش این سازمان می‌توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی تامین اجتماعی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان بهره‌مند شوند.

در بخشنامه‌ای که هجدهم بهمن‌ماه از سوی سازمان تامین اجتماعی منتشر شد، آمده است که با توجه به فراهم شدن امکان ارائه خدمات اعم از ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و...، در بستر الکترونیک برای تمامی پزشکان و ارائه‌کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی، چاپ دفترچه‌های درمانی جدید از اول اسفندماه 1399 متوقف می‌شود.

نکات ضروری برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی

  •  در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی الزامی به ارائه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیست.
  •  تمامی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام کنند.

راهنمای استعلام پوشش بیمه درمان تامین اجتماعی 

 تمامی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند:

روش اول: مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان 

روش دوم: شماره‌گیری #1420*4*، انتخاب گزینه 1 (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش سوم: شماره‌گیری #1*1420*4*، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان 

روش چهارم: استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان 

روش پنجم: شماره‌گیری #1666*، انتخاب گزینه ۱ (استحقاق‌سنجی)، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

  •  در مواردی که بیمه‌شده بر اساس نتایج دریافتی از روش‌های فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه 1420 پیگیری کند.
  •  تمامی بیمه‌شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری می‌توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه‌شدگان ملاحظه کنند.
  •  روش‌های استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای «بیماران خاص» همانند سایر بیمه‌شدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند «خاص» مشخص می‌شوند.
  • ارائه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که «نوزاد» فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد (حداکثر تا یک‌ماه پس از تولد) از طریق کدملی مادر امکان‌پذیر است.
  •  تا اطلاع ثانوی احراز هویت بیمه‌شدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی تامین اجتماعی (10 رقم اول شماره سریال دفترچه) صورت می‌گیرد. لذا ارائه «جلد دفترچه درمانی» برای برخورداری از خدمات تشخیصی و درمانی توسط اتباع ضروری است.
  •  آن‌دسته از بیمه‌شدگان اتباع خارجی که جدیدالورود هستند، با ارائه شماره اختصاصی فراگیر (فیدا) می‌توانند از خدمات درمانی در تعهد سازمان بهره‌مند شوند.
  •  ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران اورژانسی منوط به دریافت استحقاق درمان نیست و در حین درمان این فرایند انجام می‌شود.

نحوه نسخه‌نویسی پزشکان پس از حذف دفترچه درمانی

شهرام غفاری :

بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی از اول اسفندماه، اگر به پزشک مراجعه کردند و پزشک نسخه‌نویسی الکترونیک داشته باشد، می‌توانند فارغ از اینکه دفترچه تامین اجتماعی به همراه دارند یا نه، نسخه الکترونیکی از پزشک دریافت کنند. اگر بیماری به پزشک مراجعه کرد و پزشک نخواست نسخه‌نویسی الکترونیک کند، می‌تواند نسخه را در دفترچه تامین اجتماعی بیمار بنویسد.

 در صورتی که بیمه‌شده، دفترچه به همراه نداشت، پزشک می‌تواند نسخه را در سر نسخه مخصوص مطب خودش بنویسد و با درج کد ملی بر روی نسخه، بیمار می‌تواند به داروخانه مراجعه و خدمات دریافت کند.

غفاری درباره چگونگی دریافت نسخه به صورت الکترونیک از داروخانه‌ها در هنگام قطعی سامانه تصریح کرد: اگر پزشک بر روی سامانه نسخه‌نویسی را انجام داده ولی سامانه در داروخانه قطع باشد، امکان دریافت نسخه الکترونیک برای بیمار مهیّا نیست.

 حُسنی که نسخه‌نویسی الکترونیک برای بیمه‌شده‌ها دارد این است که تا به امروز اگر بیماری به داروخانه‌ای مراجعه می‌کرد و آن داروخانه بخشی از اقلام ثبت شده درنسخه را داشت، برگه را از دفترچه تامین اجتماعی جدا می‌کرد و به همین دلیل بیمار نیاز به چند نسخه داشت، اما الان بیمار می‌تواند هر قلم موجود از دارو در هر داروخانه را با نسخه الکترونیکی‌اش دریافت کند و مشکلی از این بابت نداشته باشد.

 دفترچه‌های تامین اجتماعی تا اتمام برگه‌های درمانی قابل استفاده بوده و پزشک می‌تواند مانند سابق دستورات خود را بر روی برگه‌های دفترچه صادر کند.

ایسوس

نظر شما چیست؟