یادداشتی برای اختتامیه نمایشگاه ایران تلکام 2015
07/07/1394 - 20:36
تلكام در پاييز، آی‌سی‌تی در بهار
لحظاتي پيش زنگ پايان تلكام 2015 به صدا درآمد و اين رويداد مهم ICTكشور به پايان رسيد تا نه تنها فعالان حوزه مخابرات، ارتباطات و اطلاع‌رساني، بلكه تمامي حوزه‌هاي مرتبط با نگاهي اميدوار به آينده، منتظر رويدادهاي بعدي و خبرهاي اميدواركننده‌اي در آينده نه چندان دور باشند.

تلكام امسال، ديگر آن نمايشگاه آرام، سنگين و بي‌هيجان سال‌هاي قبل نبود. نمايشگاهي نبود كه فقط تعداد محدودي بازيگر هميشگي، در حالي كه در كنج غرفه‌هاي بزرگ خود نسكافه مي‌خوردند، شاهد پرسه زدن تعداد اندكي از بازديدكنندگان هميشگي  باشند. تلكام امسال به گفته اغلب كساني كه از نزديك شاهد آن بودند، متفاوت از سال‌هاي قبل بود. اين را نه فقط از روي تعداد بسيار زياد بازديدكنندگان يا غرفه‌داران مي‌گوييم؛ نه فقط از جنجال‌هاي تبليغاتي اپراتورهاي بزرگ تلفن‌ همراه، انواع قرعه‌كشي‌ها و جوايز و نه فقط از روي تعداد زياد مسئولان دولتي و نمايندگان مجلسي كه از سالن‌ها بازديد مي‌كردند مي‌گوييم. در هواي تلكام امسال، اميد و هيجان بود؛ گويي اين، طلايه اتفاقات بزرگ‌تري است كه در راه است.

 با مديران غرفه هاي زيادي صحبت كرديم. چند نفري از آن‌ها واقعا حيرت زده بودند. انتظار اين حجم از شور و شوق را نداشتند. مديراني شركت‌هايي را ديدیم كه در تلكام حضور نداشتند و مي‌شد حسرت اين‌كه كاش بوديم را در چشمان‌شان ديد. اگرچه تعدادي از مديران شركت‌ها، در اساس تفاوت چنداني با نمايشگاه هاي قبلي و يا نمايشگاه‌هاي ديگر نمي‌ديدند. از ديد آنها نمايشگاه موقعي به كاركرد واقعي خود نزديك مي‌شود كه بتواند شاهد انعقاد قراردادهاي تجاري متعددي باشد. اما در مجموع، اغلب مدیران حاضر در نمایشگاه، امیدوار بودند که با رفع تحریم ها، اتفاقات مهم تری در راه خواهد بود.

هنوز آمار و ارقام نهايي مربوط به تعداد بازديدكنندگان، تعداد قراردادهاي منعقد شده بين شركت‌هاي داخلي و خارجي اعلام نشده است. اما از هم‌اكنون مي‌توان حدس زد كه اين آمار با سال‌هاي قبل متفاوت خواهد بود. به عنوان نمونه در سومين روز نمايشگاه، شركت ارتباطات سيار توانست تفاهم‌نامه‌اي با شركت چيني آسوشد در مورد فروش و باندلينگ گوشي‌هاي شيائومي، يكي از مشهورترين برندهاي گوشي تلفن همراه چینی منعقد كند.

نكته بسيار مهم اما، جهت‌گيري بسياري از شركت‌هاي دولتي و خصوصي براي آينده بود: اينترنت اشيا، يكپارچه‌سازي و اتوماسيون از جمله موضوعاتي بودند كه در جاي جاي نمايشگاه به گوش مي‌رسيد. «واقعيت مجازي» حالا ديگر خيلي مجازي نيست و گوشه‌هايي از واقعيت‌هاي آن را مي‌توانستيد در تلكام امسال ببينيد.

تلكام 2015 محل اعلام ارايه خدماتي مانند IPVT ، سرويس ارسال پيام صوتي از طريق تلفن ثابت يا سرويس‌هاي چند رسانه‌اي مانند جام‌جهان‌نما توسط شركت مخابرات بود و نيز بسياري ديگر از خدماتي كه به عنوان ارزش‌افزوده از آن ياد مي‌شود.

همچنين شركت مخابرات اعلام كرده است كه تا يك ماه آينده پروژه تنظيم خودکار مودم مشتركان خانگي را رقم خواهد زد. خبرهايي از اين دست كم نبودند كه سعي خواهيم كرد در آينده به آن‌ها بپردازيم. جرينگاه، از سرويس‌هاي تازه جرينگ (همراه اول) بود كه تعداد زيادي از فروشگاه‌هاي مهم اينترنتي در آن شركت دارند و نشان مي‌داد كه تجارت الكترونيك، كم‌كم به واقعيتي تبديل شده است كه كه كسي نمي‌تواند آن را ناديد بگيرد. اگرچه تلكام 2015 نيز از ماجراهاي ناخوشايند كه ريشه در دعواهاي چندساله بين دستگاه هاي متولي دارد رنج مي‌برد، با اين همه خبرهايي مي‌رسد كه گونه‌ای آتش‌بس بين آن‌ها برقرار شده است.  

شانزدهمين تلكام، اگرچه آيينه تمام نماي علم و صنعت ICT كشور نبود و اگرچه تا رسيدن به چنين جايگاهي راه درازي در پيش دارد، اما روزنه‌اي را به سوي چشم‌اندازي اميدواركننده در آينده‌اي نه چندان دور گشود و در عين حال به فعالان اين حوزه نشان داد كه فناوري‌ها و نيز كسب‌وكار آينده را در چه حوزه‌هايي بايد جستجو كرد.

بهار شبكه
براي ماهنامه شبكه نيز، تلكام 2015، نقطه عطفي در فعاليت مطبوعاتي و رسانه‌ای بود. تهيه گزارش‌هاي ويديويي و انتشار بلافاصله آن روي سايت اولين تجربه از نوع خود بود. اگرچه اين تجربه خالي از كاستي نبود، اما اطمينان داريم كه با ادامه اين روند توانايي آن را خواهيم يافت كه بينندگان سايت مجله از اولين مخاطباني باشند كه از رويدادهايي شبيه اين نمايشگاه مطلع شوند. انتشار گزارش‌هاي متعدد متني به همراه گالري عكس‌هاي متنوع از تلكام 2015 از ديگر فعاليت‌هاي تيم گزارشگري شبكه در اين رويداد بود. اميدواريم نهالي كه در تلكام 2015 كاشتيم در الكامپ 2015 شكوفه دهد و به بار بنشيند.

ایسوس

نظر شما چیست؟