قطارهای شناور مغناطیسی بر فراز ریل شناور می‌مانند و روی بستری از هوا پیش می‌روند
09/03/1398 - 18:40
قطار شناور مغناطیسی، با سرعت 600 کیلومتر در ساعت
چین پیش‌نمونه‌ای از قطار جدید شناور مغناطیسی (maglev) خود با حداکثر سرعت 600 کیلومتر بر ساعت را معرفی کرد. این قطار محصول شرکت دولتی CRRC چین است و پیش از آن‌که تولید تجاری آن در سال 2021 آغاز شود، باید آزمایش‌های سنگینی را پشت سر بگذارد. نوعی از قطارهای شناور مغناطیسی همین حالا نیز در بخشی از شانگهای مشغول کار است که حداکثر سرعت آن به 431 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

پیش‌نمونه قطار شناور مغناطیسی چین

در قطار شناوری مغناطیسی یا magnetic levitation (به‌اختصار maglev)، آهن‌رباهای قدرتمند الکتریکی روی ریل‌ها میدان الکترومغناطیسی ایجاد می‌کنند و این سبب می‌شود تا قطار بر فراز ریل شناور بماند و روی بستری از هوا پیش برود. چون در قطارهای شناور مغناطیسی چرخی در کار نیست تا روی ریل‌ها بغلطد، اصطکاکی هم بین کف قطار و سطح ریل به‌وجود نمی‌آید و درنتیجه این قطارها می‌توانند به سرعت‌های بسیار زیادی دست یابند که با سرعت هواپیما قابل مقایسه است.

قطار شناور مغناطیسی جدید چین در مقایسه با قطارهای ریلی فعلی سرعت بسیار بیشتری دارد و به همین جهت زمان مسافرت‌ را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

آن‌گونه که دینگ سانسان، معاون گروه مهندسی CRRC می‌گوید، اگر کسی بخواهد با هواپیما از پکن به شانگهای برود، با احتساب زمان لازم جهت آمادگی پیش از عزیمت، سفر او  4.5 ساعت طول می‌کشد و اگر با قطار پرسرعت ریلی مسافرت کند باید 5.5 ساعت داخل قطار بنشینید. اما با قطار جدید شناوری مغناطیسی تنها 3.5 زمان لازم است تا از مبدا به مقصد برسد.

البته چین قبلا هم قطارهایی از این نوع راه‌اندازی کرده است. نوع کنونی این قطارها هم‌اکنون بین فرودگاه بین‌المللی پودونگ شانگهای و منطقه پرجمعیت پودونگ مشغول کار است. حداکثر سرعت قطار فعلی شناور مغناطیسی چین 431 کیلومتر بر ساعت است و مسافران را طی 7 دقیقه و 20 ثانیه از فرودگاه به پودونگ می‌رساند.

 

ژاپن نیز در پی شناوری مغناطیسی است

آن‌سوی آب‌ها ژاپنی‌ها نیز خود را برای خیزش مغناطیسی آماده می‌کنند. قطار شناور مغناطیسی راه‌آهن مرکزی ژاپن هم‌اکنون مراحل آزمایش خود را می‌گذراند. این قطار طی سفرهای آزمایشی خود در سال 2015 توانست به سرعت 603 کیلومتر بر ساعت دست یابد که از این نظر تقریبا شبیه نمونه جدید چینی است.

قطارهای شناوری مغناطیسی ژاپن تا سال 2027 آماده کار خواهندشد. تا آن زمان مسیر تقریبا 286 کیلومتری توکیو تا اوزاکا نیز تکمیل می‌شود. با این قطار پرسرعت مسافران طی 40 دقیقه از توکیو به ناگویا و طی 67 دقیقه از توکیو به اوزاکا می‌رسند که در مقایسه با قطارهای فعلی فشنگی یا شینکانسن ژاپن بسیار سریع‌تر است.

البته ژاپنی‌ها توسعه قطارهای فشنگی را نیز ادامه خواهندداد. آزمایش نسل جدید این قطارها اخیرا شروع شده است. سریع‌ترین قطار فعلی ژاپن با سرعت تقریبی 320 کیلومتر بر ساعت راه می‌پیماید اما نسل بعدی آن موسوم به الفا-ایکس (با نام رسمی E956 Series) مسافران را با سرعت 360 کیلومتر بر ساعت جابه‌جا خواهدکرد. البته ممکن است در آزمایش‌های آتی این قطار به سرعت 430 کیلومتر بر ساعت نیز دست یابد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟