چگونه به دنیای اینترنت متصل می شویم؟
اینترنت ADSL چیست و چرا هنوز محبوب است؟ (بخش اول)
اگر بخواهیم کمی از زرق و برق تبلیغات اینترنت پرسرعت 4G و 4.5G اپراتورهای همراه فاصله بگیریم و زمان را کمی به عقب برگردانیم، قطعا با یک عبارت جذاب در حوزه اینترنت رو به رو می شویم: اینترنت ADSL . در بخش اول این مقاله به بررسی مفاهیم اساسی و مزایای ADSL می‌پردازیم و در بخش دوم آن علاوه بر تکمیل این مفاهیم به سراغ مشکلاتی که در حین یک اتصال اینترنتی پیش می‌‌آید و راه های رفع آن‌ها خواهیم رفت. با سایت شبکه همراه شوید.

1606683296_1_0.gif

احتمالاً صدای دینگ دینگ اتصال اینترنت Dial Up را به خاطر دارید. صدایی که بعید می‌­دانم فردی در دهه 80 با کامپیوتر و دنیای اینترنت سر کار داشته و آن را نشنیده باشد. اینترنتی که با کلی شوق و ذوق و با خرید کارت­‌های شارژ تهیه می‌­کردیم و پس از کسب اجازه برای قطع موقت تلفن منزل، می‌توانستیم لحظاتی هر چند کوتاه ولی لذت بخش را با اینترنت حداکثر 56Kbps آن دوران بگذرانیم. سرعتی که شاید باورش برای نسل جدید کمی سخت باشد اما برای ما یک خاطره شیرین از آغاز ورود به یک دنیای دیگر بود: دنیای اینترنت.

بله، فناوری Dial Up را می‌­توان تقریبا اولین درگاه ارتباطی ما با اینترنت دانست. هر چند به موازات آن اپراتور­های موبایل نیز سعی می‌کردند اینترنت GPRS را به مشترکان خود ارائه دهند، اما در آن دوران اینترنت کمی تخصصی تر از آن بود که نیاز افرادی باشد، که حداکثر استفاده از موبایل‌­های خود را استفاده از دوربین­‌های آن می‌دانستند.

پس از ورود و ارائه اینترنت Dial Up، به یکباره فناوری ای وارد زندگی ما شد که بسیار سر و صدا کرد. شرکت­‌های ارائه دهنده اینترنت تضمین می­‌کردند که اینترنتی به شما ارائه می‌­دهند که بدون قطعی تلفن بتوانید 24 ساعته به اینترنت متصل باشید و همزمان از اینترنت در کنار تلفن خود استفاده کنید. ویژگی که به تنهایی کافی بود تا سیل عظیمی از مردم به سمت دریافت این سرویس بشتابند. این سرویس که هنوز هم در کنار تمامی اینترنت­‌های جذاب نسل 3 و 4 موبایل حضوری موثر و فعال دارد، اینترنت ADSL نامیده می شود.

مطلب پیشنهادی

اینترنت ADSL چیست و چرا هنوز محبوب است؟ (بخش دوم- راه‌اندازی و رفع مشکل)

اینترنت ADSL چیست ؟

کلمه ADSL مخفف عبارت Asymmetric digital subscriber line و به معنای خط مشترک دیجیتال نامتقارن است. اگر بخواهیم کمی تخصصی تر صحبت کنیم، می­‌توان گفت در نامگذاری این فناوری، انتخاب هر کلمه معنای خاصی را به همراه دارد.

کلمه Line یا همان خط، بیان کننده خطوط تلفن است. خطوط تلفنی که از قبل و برای ایجاد تماس‌­های تلفنی وجود داشت. این فناوری بیان می‌­کرد که اینترنت را می‌­توان بدون ایجاد هر گونه سیم کشی و هزینه جدید و دقیقا بر روی همان خطوط تلفن سابق ارائه داد. ویژگی که می­‌توان آن را مهم ترین دلیل برای پیشرفت سریع و پرشتاب این فناوری دانست.

کلمه Subscriber که معنای مشترک را دارد، بیان گر همان خطوطی است که مشترک مخابرات از طریق آن‌ها به مرکز مخابراتی متصل می­‌گردد. در واقع هر شماره تلفن ثابت علاوه بر اشتراک تلفن می­تواند به عنوان اشتراک اینترنت نیز استفاده گردد.

کلمه Digital نیز بیان­گر ارتباط دیجیتالی است، ارتباطی که حاصل آن انتقال داده‌­های کامپیوتری به صورت 0 و 1 و با استفاده از مدلاسیون­­‌های دیجیتالی صورت می­‌گیرد.

اما یکی از مهم ترین کلمات که این فناوری را از دیگر دسته‌­های xDSL متمایز می­‌کند، کلمه Asymmetric به معنای نامتقارن است. یکی از مهم ترین ویژگی­‌های این فناوری عدم تقارن پهنای باند ارسالی و دریافتی است. در واقع به دلیل اینکه عمده ترافیک کاربران در بخش دانلود و دریافت صفحات وب و فایل­‌های مربوطه از سرور‌ها می­‌باشد و ترافیک آپلود کاربران معمولی تنها محدود به ارسال درخواست دانلود آن‌ها می­‌شود، این فناوری به صورت کاملا هوشمند پهنای باند خود را تقسیم کرده و پهنای باند آپلود را تقریبا ده درصد پهنای باند دانلود قرار داده است.

در تصویر بالا علاوه بر نامتقارن بودن پهنای فرکانسی آپلود و دانلود، می‌­توان مهمترین مزیت فناوری ADSL را مشاهده کرد. جایی که پهنای باند صوت با رنگ قرمز و با یک حاشیه امنیت مناسب جدا از پهنای باند داده قرار گرفته است. این فاصله بعلاوه اسپلیتری که در سر راه سیم تلفن قرار می‌­گیرد سبب می­‌شود تا کاربر بتواند همزمان هم از تلفن خود استفاده کند و هم به اینترنت دسترسی داشته باشد.

اینترنت ADSL چگونه کار می‌کند ؟

 

تصویر مقابل شمایی از نحوه اتصالات را در ناحیه کاربر نمایش می‌­دهد. پس از دریافت اشتراک اینترنت از شرکت­‌های اینترنتی، سیم تلفنی که وارد منزل شما می­‌شود علاوه بر صوتی که از سمت مخابرات و برای برقراری تماس‌ها می­‌باشد، حاوی داده­‌های دیجیتال نیز می‌باشد. برای جداسازی صوت از داده، در اولین گام بر سر راه سیم تلفن یک اسپلیتر قرار می‌گیرد تا ورودی صوت و داده را به دو خروجی جداگانه صوت و داده تبدیل کند. سپس خروجی صوت به تلفن متصل می­‌گردد تا مانند سابق بتوانید از خط تلفن تان تماس دریافت کنید و خروجی داده نیز به مودم متصل می‌­گردد.

مودم ADSL اما بر خلاف مودم­‌های Dial Up تنها وظیفه مدلاسیون و تبدیل امواج آنالوگ به دیجیتال و بر عکس را ندارد. بلکه در کنار این وظیفه اصلی، مودم‌ها می­‌توانند خدمات گوناگون و متنوعی را به کاربران ارائه دهند. خدماتی مانند ارائه دسترسی باسیم و بی سیم، امکان محدود کردن دسترسی، امکان اعتبارسنجی اشتراک کاربر بدون نیاز به اتصالات جداگونه در دستگاه­‌های متصل به مودم، امکان ارائه دسترسی به تعداد دستگاه­‌های متعدد و ... .

بنابراین اگر بخواهیم مسیر داده‌­های ارسالی از سمت کامپیوتر خود به اینترنت را بررسی ­کنیم، می‌توان مسیر را بدین گونه شرح داد:

داده دیجیتالی ایجاد شده در کامپیوتر به سمت مودم فرستاده می‌­شود، مودم داده را به امواج مناسب آنالوگ تبدیل کرده و به سمت اسپلیتر می­‌فرستد، اسپلیتر نیز صوت را به همراه داده ترکیب می‌کند و به سمت پریز تلفن ارسال می‌کند.

اما سوال مهم اینجاست. سرنوشت داده وقتی از پریز تلفن منزل شما خارج می‌­شود چیست و چگونه این داده که در کنار خود صوت را نیز به همراه دارد، وارد دنیای اینترنت می‌شود و به مقصد خود می‌رسد؟

برای دنبال کردن مسیر داده ارسالی منتظر بخش دوم این مقاله باشید...

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟