راهنمای خرید مودم و مودم‌روتر
در زمان خرید روتر به چه نکاتی باید دقت کنیم؟
روتر یکی از مهم‌ترین تجهیزات اکتیو شبکه‌های کامپیوتری است که وظایف مختلفی دارد. اصلی‌ترین وظیفه روتر مسیریابی بسته‌ها و ارسال آن‌ها به سمت مقصد موردنظر است. روتر در لایه شبکه مدل مرجع کار می‌کند و در گروه تجهیزات لایه 3 طبقه‌بندی می‌شود. روترها برای آن‌که بتوانند بسته‌های اطلاعاتی را به شکل درستی به مقصد ارسال کنند از جدول مسیریابی استفاده می‌کنند که شامل آدرس آی‌‌پی گیت‌وی است که از طریق آن فرآیند مسیریابی مقصد انجام می‌شود تا بسته‌ها به سمت آدرس‌ آی‌پی هدف برسند. این جدول مسیریابی ممکن است به شکل ایستا توسط مدیر شبکه یا پویا توسط سرویس‌ها و الگوریتم‌های مسیریابی ساخته شوند. هر زمان روتر یک بسته داده‌ای دریافت می‌کند، بسته را درون بافر نگه می‌دارد، آدرس آی‌پی مقصد بسته را بررسی می‌کند و جدول مسیریابی گیت‌وی را جست‌وجو می‌کند تا بسته را به گره مربوطه تحویل دهد. الگوریتم‌های مسیریابی محاسبات سنگین و پیچیده‌ای دارند، در نتیجه روترهایی که پردازنده قدرتمندی دارند به سرعت قادر به انجام این محاسبات پیچیده هستند.

1606683296_1_0.gif

روتر چیست؟

همان‌گونه که اشاره شد اصلی‌ترین وظیفه مسیریاب‌ها هدایت درست بسته‌های اطلاعاتی به گره مقصد است. این گره می‌تواند کلاینتی در شبکه محلی یا دستگاهی روی اینترنت باشد. در حالت پیش‌فرض روترها با اتکا بر سرویس DHCP فرآیند آدرس‌دهی به دستگاه‌های درون یک شبکه را مدیریت می‌کنند تا گره‌ها بتوانند بدون از دست رفتن داده‌ها به تبادل اطلاعات بپردازند. عملکرد روترها در این زمینه مشابه با سوئیچ‌ها است، با این تفاوت که اگر سوئیچ در زمان انتقال بسته‌ها موفق نشد مک‌آدرس دستگاه‌ها را درون جدول مسیریابی خود پیدا کند، بسته را برای روتر ارسال می‌کند تا در مورد ارسال یا دورانداختن بسته تصمیم‌گیری کند. نکته‌ مهمی در ارتباط با روترها وجود دارد که باید از آن آگاه باشید. شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی به شما یک آدرس آی‌پی تخصیص می‌دهد که توسط کلاینت‌ها روی شبکه‌های عمومی همچون اینترنت استفاده می‌شود. این آدرس می‌تواند به شکل ایستا یا پویا به مشترک واگذار شود. زمانی‌که روتر آدرس‌های آی‌پی را به گره‌‌های درون یک شبکه محلی تخصیص می‌دهد این آدرس‌ها برای ارسال بسته‌ها میان گره‌ها استفاده می‌شود، اما زمانی که هر یک از گره‌ها به اینترنت متصل شوند، آدرس آی‌پی اصلی به عنوان مرجع شناسایی آن‌ها استفاده می‌شود. به‌طور مثال، اگر مرورگر کروم را در کامپیوتر شخصی باز کنید و عبارت my ip را وارد کنید و کلید اینتر را فشار دهید، گوگل آدرس آی‌پی عمومی‌تان را نشان می‌دهد. حال اگر با گوشی هوشمند به شبکه بی‌سیم (دقت کنید شبکه بی‌سیم خانگی و نه شبکه موبایلی) ساخته شده توسط روتر متصل شوید و دومرتبه عبارت فوق را وارد کنید آدرس یکسانی را مشاهده می‌کنید. آدرس‌های آی‌پی در شبکه‌های محلی و اینترنت عملکردی شبیه به کد پستی دارند. برای پیشگیری از بروز مشکل گم شدن بسته‌ها، روترها به هر دستگاهی یک آدرس آی‌پی منحصر به‌فرد اختصاص می‌دهند تا دستگاه‌ها بتوانند بسته‌ها را به گره مقصد انتقال دهند. اگر در فرآیند انتقال خطایی اتفاق بیفتد، کد خطایی برای فرستنده ارسال می‌شود تا دومرتبه بسته را انتقال دهد. این فرآیند از طریق پروتکل TCP مدیریت می‌شود. 

روتر و مودم دو مفهوم مترادف یا متفاوت از هم

کاربران قدیمی اینترنت به یاد می‌آورند که در گذشته برای اتصال به اینترنت ارائه شده توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی به یک مودم نیاز داشتند. مودمی که به شکل خارجی و از طریق درگاه یو‌اس‌بی یا داخلی روی یکی از شکاف‌های مادربورد قرار می‌گرفت و کابل تلفن به آن متصل می‌شود تا کاربر بتواند پس از شنیدن صدای بوق سرویس دایل‌آپ به اینترنت متصل شود. امروزه مودم‌ها و روترها در یکدیگر ادغام شده‌اند تا کاربران بتوانند در غالب یک محصول واحد از مودم و روتر استفاده کنند. به بیان ساده، مودم رابطی است که داده‌های کاربر را دریافت و به اینترنت ارسال می‌کند و پاسخ گره مقصد را برای کاربر دریافت می‌کند. شبکه‌های کامپیوتری به این دلیل به مودم‌ها نیاز دارند که نقش یک مبدل را دارد، زیرا اینترنت بر پایه سیگنال‌های آنالوگ کار می‌کند، در حالی که لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های همراه بر پایه سیگنال‌های دیجیتال کار می‌کنند. 

زمان مهاجرت به استاندارد 802.11ax فرا رسیده یا خیر؟

‌IEEE 802.11ax جدیدترین استاندارد شبکه‌های بی‌سیم است که پس از استاندارد 802.11ac از سوی سازمان IEEE معرفی شده است. این استاندارد برای راه‌اندازی یک ارتباط پایدار و قدرتمند ارائه شده و بر عکس 802.11n که مبتنی بر فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 802.11ac که روی فرکانس 5 گیگاهرتز است، این ظرفیت را دارد تا هر دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز را به شکل همزمان به کار گیرد. روترهای 802.11ax با استفاده از فناوری MIMO 4x4 و مدولاسیون QAM1024 این ظرفیت را دارند تا سرعت 4.5 گیگابیت بر ثانیه را ارائه کنند. پهنای باند مورد نیاز این استاندارد روی فرکانس 5 گیگاهرتز 160 مگاهرتز است. از مهم‌ترین فناوری‌های استفاده شده در استاندارد 802.11ax  باید به OFDA، MU-MIMO و TWT اشاره کرد که با هدف افزایش سرعت و دامنه پوششی شبکه بی‌سیم، بهبود کیفیت سیگنال‌دهی و کاهش زمان تاخیر استفاده شده‌اند. چرا در استاندارد 802.11ax مدولاسیون QAM 256 با QAM 1024 جایگزین شده است؟ اگر فرض کنیم روتری از فناوری فوق پشتیبانی کند به کاربر اجازه می‌دهد روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز به سرعتی برابر با 400 مگابیت بر ثانیه و روی فرکانس 5 گیگاهرتز به سرعتی برابر با 867 مگابیت بر ثانیه دست پیدا کند. با این حال، در اغلب موارد فرکانس 2.4 گیگاهرتز از مدولاسیون QAM 256 پشتیبانی نمی‌کند و امکان دستیابی به سرعت 400 مگابیت روی این فرکانس وجود ندارد و سرعت به همان 300 مگابیت محدود می‌شود. روترها برای آن‌که بتوانند روی باند 2.4 گیگاهرتز سرعت 400 مگابیت بر ثانیه را ارائه کنند باید بتوانند پهنای باند 40 مگاهرتز را ارائه کنند که به‌کارگیری این پهنای باند در مراکز تجاری یا مجتمع‌های شلوغ فراهم نیست، زیرا تعدد شبکه‌های وای‌فای تداخل فرکانس‌ها را به همراه می‌آورند. استاندارد 802.11ax برای حل مشکل کندی سرعت از مدولاسیون QAM 1024 و پهنای باند 160 مگاهرتز استفاده می‌کند. برخی از روترهای مبتنی بر استاندارد فوق مشکل محدودیت سرعت را برطرف کرده‌اند. به‌طور مثال روتر RT-AX88U ایسوس با چهار استریم داده‌ای روی فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز دستیابی به سرعت 1148 مگابیت روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 4804 مگابیت روی فرکانس 5 گیگاهرتز را ارائه می‌کند. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که دستیابی به سرعت 1148 مگابیت روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز زمانی امکان‌پذیر است که دستگاه‌های تحت شبکه از مدولاسیون QAM 1024، پهنای باند 40 مگاهرتز و فناوری MIMO 4x4 پشتیبانی کنند. عدم وجود این پیش‌نیازها به معنای آن است که در نهایت سرعت ارائه شده توسط روترهای 802.11ax در حد همان روترهای 802.11ac خواهد بود، زیرا بیشتر تجهیزات رایج بازار از استاندارد مایمو 2 x 2 پشتیبانی می‌کنند. در فرکانس 5 گیگاهرتز نیز روترهای 802.11ax سرعتی برابر با 4804 مگابیت ارائه می‌کنند. سرعت فوق به مدولاسیون QAM 1024 و پهنای باند 160 مگاهرتز برای چهار استریم داده‌ای نیاز دارد. در حالی که استاندارد فوق قابلیت‌های مهمی در ارتباط با بهبود ارسال و دریافت همزمان اطلاعات توسط کاربران ارائه می‌کند، اما دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از استاندارد فوق به تدریج در حال ورود به بازار هستند که عمدتا قیمت زیادی دارند.

  • به‌طور مثال گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S20 FE 5G با قابلیت پشتیبانی از استاندارد فوق 23 سپتامبر 2020 روانه بازار شد که نسخه 128 گیگابایتی آن 730 یورو یا گوشی OnePlus 8 که 21 آوریل 2020 روانه بازار شد 515 دلار قیمت دارد. اگر قیمت دلار را 31 هزار و هفتصد تومان در نظر بگیریم گوشی وان‌پلاس نزدیک به 16 میلیون تومان و اگر قیمت یورو را  37 هزار و دویست تومان در نظر بگیریم گوشی گلکسی S20 FE 5G با قیمت بیش از 27 میلیون تومان به دست کاربر ایرانی می‌رسد. از سویی دیگر روترهای 802.11ax کمی در بازار ایران وجود دارند که قیمت‌های بسیار زیادی دارند. به‌طور مثال، روتر بی‌‌سیم ایسوس مدل ROG Rapture GT-AX11000 تا 19 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد که خرید آن حتا برای اغلب شرکت‌ها مقرون به صرفه نیست. در دنیای کارت‌های شبکه نیز مدل‌های کمی روانه بازار شده‌اند که قادر به پشتیبانی از استاندارد فوق هستند. به‌طور مثال، TP-Link Wi-Fi 6 AX3000 PCIe با قابلیت پشتیبانی از استاندارد امنیتی جدید WPA3 و پشتیبانی از بلوتوث 5 و 802.11ax به قیمت 39 دلار در خارج از ایران به فروش می‌رسد.در حال حاضر بهتر است به سراغ خرید روترهای بی‌سیم 802.11ax نروید، زیرا قادر نخواهید بود همانند روترهای سری N یا AC از تمام قابلیت‌های آن استفاده کنید و تنها هزینه بیهوده‌ای را متحمل می‌شود. بنابراین بهتر است تمرکز خود را روی خرید روترهای 802.11ac یا روترهای 4G قرار دهید. 

نکات مهمی که در زمان خرید روترها باید به آن دقت کنید

با توجه به افزایش شدید قیمت مود‌م‌روترها، عدم ورود مودم‌روترهای روز به بازار ایران که یکی از دلایل آن عدم استقبال کاربران از مودم‌روترهای جدید به دلیل قیمت‌های زیاد آن‌ها است، باید پیش از معرفی مودم‌روترها به چند نکته مهم اشاره کنیم. 

  •  سال 2020 دروازه ورود به عصر جدیدی مبتنی بر وای‌فای 6 و 5G است. روترهای وای‌فای 6 جدیدترین نسل استاندارد 802.11 هستند که بالاترین سرعت و بهترین پوشش‌دهی را ارائه می‌کنند. در نتیجه اگر به دنبال خرید جدیدترین و بهترین روترهای بی‌سیم هستید باید به سراغ روترهای وای‌فای6 بروید، اما متاسفانه روترهای مبتنی بر این استاندارد به سختی در بازار ایران پیدا می‌شوند و به همین دلیل اگر واقعا تصمیم به خرید این روترها دارید باید صبر کنید تا شرکت‌های بزرگ آن‌ها را با گارانتی معتبر وارد کنند یا به فکر خرید و سفارش از بیرون ایران باشید. 
  •  سامانه‌های مش وای‌فای نسل دوم روانه بازار شده‌اند. مش‌ وای‌فای راه‌حلی کارآمد و قدرتمند برای دفاتر و خانه‌های بزرگ است. اگر تصمیم دارید یک فضای بزرگ چند صدمتری را زیر پوشش وای‌فای ببرید بهتر است به جای استفاده از ترکیب روتر+توسعه‌دهنده یا روتر+اکسس‌پوینت به فکر تهیه یک سامانه مش‌وای‌فای باشید. 
  •  روترهای گیمینگ قابلیت‌هایی متفاوت از روترهای عادی ارائه می‌کنند. این روترها ضمن آن‌که سرعت زیادی در ارتباط با شبکه‌های وای‌فای ارائه می‌کنند، توان پردازشی زیاد و پوشش‌دهی گسترده و ویژگی‌های کاربردی برای ترافیک گیمینگ دارند. روترهای گیمینگ در بیشتر زمینه‌ها متفاوت از روترهای بی‌سیم هستند. 
  • سرعت اینترنت و وای‌فای دو مقوله متفاوت از هم هستند. زمانی که می‌گوییم مودم‌روتری سرعت 1.9 گیگابیت بر ثانیه دارد منظور سرعت اینترنت نیست، بلکه سرعت وای‌فای است. دقت کنید تمامی مودم‌روترهای موجود در بازار ایران از استاندارد ADSL2+ پشتیبانی می‌کنند که در بهترین حالت سرعت 24 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کنند. به همین دلیل زمانی که برای خرید مودم‌روتری بیشتر هزینه می‌کنید در حقیقت برای سرعت شبکه وای‌فای هزینه کرده‌اید و این هزینه تاثیر مستقیمی روی سرعت اینترنت ندارد و تنها به کلاینت‌های تحت شبکه وای‌فای اجازه می‌دهد با سرعت بیشتری به تبادل اطلاعات بپردازند. 
  •  پرسش مهمی که برخی از کاربران مطرح می‌کنند این است که آیا لزومی دارد تا چند میلیون تومان برای خرید یک مودم‌روتر هزینه کنیم؟ کاربران خانگی که اینترنت را برای انجام کارهای عادی استفاده می‌کنند، نیازی ندارند به سراغ خرید مودم‌روترهای پر سرعت بروند، اما کاربران حرفه‌ای که بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند یا کارهای چند‌رسانه‌ای انجام می‌دهند یا مجبور هستند فایل‌های حجیمی را از طریق وای‌فای به گره‌های تحت شبکه انتقال دهند، باید به فکر خرید یک مودم‌روتر قدرتمند باشند، زیرا مودم‌روترهای عادی جواب‌گوی نیاز آن‌ها نیست. 
  •  اگر در نظر دارید از اینترنت ADSL استفاده کنید، اما به فکر آن هستید که در آینده به سراغ اینترنت VDSL بروید، بهتر است به فکر تهیه مودم‌روتری باشید که از هر دو استاندارد مخابراتی پشتیبانی کند. 
  •  مودم‌روترهای تک‌بانده قیمت کمتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند، زیرا تنها از باند 2.4 گیگاهرتز و استاندارد 802.11N پشتیبانی می‌کنند. مودم‌روترهای دوبانده ضمن پشتیبانی از استاندارد 802.11N در فرکانس 2.4 گیگاهرتز از استاندارد 802.11ac روی باند 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌‌کنند که به لحاظ تئوری دستیابی به سرعت ترکیبی 2167 مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کنند. مودم‌روترهای سه بانده دستیابی به سرعت‌های گیگابیتی تا حداکثر 4000 مگابیت بر ثانیه را روی فرکانس 5 گیگاهرتز ارائه می‌کنند و تداخل را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، با این‌حال، قیمت زیادی دارند و خرید آن‌ها برای کاربران خانگی با مصارف عادی پیشنهاد نمی‌شود. 

چند مودم روتر خوب موجود در بازار ایران

نکته‌ای که پیش از معرفی مودم‌روترها باید به آن اشاره کنیم وضعیت نه چندان جالب بازار است. در زمان نگارش این مقاله در مهرماه 99، قیمت مودم‌های ارزان بازار رشد خیره‌کننده‌ای داشته‌اند و مودم‌‌روترهای متوسط بازار نیز کمتر از یک میلیون تومان پیدا نمی‌شوند. در این بازار آشفته اگر فروشنده‌ای مودمی از قبل داشته باشد، به قیمت دلخواه آن‌را به فروش می‌رساند و به سختی می‌توان یک مودم‌روتر دو بانده جدید و قدرتمند را با قیمت مناسب پیدا کرد. فروشندگان نیز ترجیح می‌دهند بیشتر روی فروش مودم‌روترهای تک‌بانده سری N متمرکز شوند. 

1. ASUS DSL-AC68U

1. ASUS DSL-AC68U

  • ایسوس مودم‌روترهای قدرتمندی در رده AC تولید کرده که برخی از آن‌ها در بازار ایران پیدا می‌شوند. AC68U یکی از این موارد است. یک مودم‌روتر قدرتمند که با ارائه درگاه‌های یک گیگابیتی و سرعت ترکیبی 1900 مگابیت بر ثانیه از استانداردهای ADSL  و VDSL  پشتیبانی می‌کند. به عبارت دقیق‌تر مودم‌روتر فوق به راحتی به نیازهای کاربران حرفه‌ای پاسخ می‌دهد. AC68U یک روتر دو بانده است که روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز به لحاظ تئوری سرعت 600 مگابیت بر ثانیه و روی فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت 1300 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. این روتر مجهز به سه آنتن خارجی، چهار درگاه LAN، یک درگاه WAN و یک درگاه یو‌اس‌بی 3.1 است. قابلیت‌های نرم‌افزاری گسترده این روتر به کاربران اجازه می‌دهد به بهترین شکل از مزایای شبکه‌های بی‌سیم و خدمات ابری بهره‌مند شوند و از طریق گوشی‌های هوشمند و نرم‌افزار ساخت ایسوس نظارت دقیقی بر روتر اعمال کنند. 

2. مودم‌روتر دی‌-لینک مدل 2890AL

2. مودم‌روتر دی‌-لینک مدل 2890AL

  • این مودم‌روتر دی‌لینک که شکل استوانه‌ای دارد سرعت ترکیبی 1750 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. روتر فوق در فرکانس 2.4 گیگاهرتز سرعت 450 مگابیت بر ثانیه و روی فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت 1300 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. البته مودم‌روتر فوق تنها از استاندارد ADSL پشتیبانی می‌کند و مجهز به آنتن‌های داخلی است. روتر 2890AL مجهز به چهار درگاه LAN یک گیگابیتی، یک درگاه یو‌اس‌بی 3.0 و یک درگاه یو‌اس‌بی 2.0 است. همانند سایر روترها امکان تعریف شبکه میهمان و پشتیبانی از ابزارهای کنترل والدین در نظر گرفته شده است. 

3. آرچر VR900 ساخت تی‌پی‌لینک

3. آرچر VR900 ساخت تی‌پی‌لینک

  • آرچر VR900 یک مودم‌روتر نسبتا قدیمی است، اما هنوز هم یکی از بهترین مودم‌روترهای بازار ایران است که همانند مودم‌روتر ایسوس سرعت 1900 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. این روتر مجهز به سه آنتن خارجی جداشونده است و از فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. درگاه‌های ارتباطی آن RJ11، یک WAN، چهار درگاه LAN و دو درگاه USB 3.0  است. روتر فوق از هر دو استاندارد ADSL و VDSL پشتیبانی می‌کند و طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های کاربردی را ارائه می‌کند. مودم‌روتر فوق از اینترنت 4G/3G پشتیبانی می‌کند، در نتیجه با استفاده از یک مودم یو‌اس‌بی 3G/4G  این امکان فراهم است که اینترنت موبایل را روی اینترنت و شبکه بی‌سیم به‌اشتراک قرار داد.

4. مودم‌روتر دی‌لینک مدل DSL-2877AL 

4. مودم‌روتر دی‌لینک مدل DSL-2877AL 

  • این محصول شرکت دی‌لینک در گروه مودم‌‌روترهای AC طبقه‌بندی می‌شود و سرعت ترکیبی 750 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. این مودم‌روتر مجهز به سه آنتن خارجی و درگاه‌های اترنت با توان عملیاتی 10/100 مگابیت بر ثانیه است و از استانداردهای مخابراتی ADSL و VDSL پشتیبانی می‌کند. مودم‌روتر DSL2877AL در باند 2.4 گیگاهرتز سرعت 300 مگابیت بر ثانیه و روی باند 5 گیگاهرتز سرعت 433 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. این مودم‌روتر مجهز به چهار درگاه LAN و یک درگاه یو‌اس‌بی 2.0 است و قابلیت تعریف شبکه مهمان را دارد.

5. مودم‌روتر لینکسیس X3500

5. مودم‌روتر لینکسیس X3500

  • یکی دیگر از مودم‌روترهای دوبانده خوب بازار است که سرعت ترکیبی 750 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. این مودم‌روتر با پشتیبانی از فناوری مایمو روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز سرعت 300 مگابیت بر ثانیه و روی فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت 450 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. این دستگاه مجهز به یک درگاه DSL، چهار درگاه LAN گیگابیتی و یک درگاه یو‌اس‌بی 2.0  است. X3500 مجهز به مودم DSL داخلی است و به این شکل کاربران را از خرید مودم جداگانه و کابل‌کشی میان دستگاه‌ها بی نیاز می‌کند. لینک‌سیس در طراحی این محصول از فناوری متمرکز کننده امواج استفاده کرده تا امواج به شکل هوشمند به سمت دستگاهی بروند که در حال استفاده از شبکه است تا به این شکل از بروز مشکل تداخل میان امواج ارسالی از روتر و امواج ساطع شده از سایر دستگاه‌ها جلوگیری کند. قابلیت ساخت شبکه مهمان، کنترل والدین و دیوارآتش SPI از مزایای دیگر این مودم‌روتر هستند. 

مودم های 4.5G

  • قبل از معرفی مودم‌های 4.5G اجازه دهید به این پرسش پاسخ دهیم که چه تفاوتی میان 4G و 4.5G وجود دارد و مهم‌تر آن‌که چه مودم یا گوشی هوشمندی از فناوری فوق پشتیبانی می‌کند. 4.5G یک فناوری پیشرفته‌تر از 4G است، اما ارتباطی با 5G ندارد. به عبارت دقیق‌تر، 4.5G مرز میان 4G و 5G است. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم به نام‌هایی است که به شکل موازی همراه با 4.5G به کار گرفته می‌شوند. اصطلاحاتی همچون LTE-Advanced+ ، LET Advanced A یا LTE-Advanced Pro همگی به فناوری 4.5 اشاره دارند، در نتیجه اگر روی جعبه محصولی اصطلاحات فوق درج شده بود همگی به یک موضوع واحد اشاره دارند. مودم‌هایی که از فناوری 4.5G پشتیبانی می‌کنند از فناوری‌های MIMO 2x2x و تجمیع فرکانس (Carrier Aggregation) استفاده می‌کنند. این مودم‌ها در گروه LTE رده cat5 یا cat6 طبقه‌بندی می‌شوند. همانند سایر تجهیزات شبکه مودم‌های 4.5G گروه‌بندی خاص خود را دارند که بیان‌گر فناوری LTE است. به‌طور مثال، مودم‌های LTE Cat6 از حداکثر سرعت 300 مگابیت بر ثانیه در حالت دانلود و 50 مگابیت بر ثانیه در حالت آپلود سود می‌برند. به‌طور مثال، یک گوشی موبایلی که رده آن LTE cat4 است، قادر نیست از فناوری 4.5G پشتیبانی ‌کند. به عبارت دقیق‌تر خصیصه بارز یک مودم cat5 یا cat6 پشتیبانی از سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه است. برای بهره‌برداری از فناوری 4.5G تنها داشتن مودم کفایت نمی‌کند و باید آنتن مجزا برای MIMO 2x2 و تجمیع فرکانس فراهم باشد. 

6. مودم FD-M60

6. مودم FD-M60

  • یکی دیگر از مودم‌های 4.5G خوب بازار است که با اضافه کردن یک آنتن خارجی به آن سرعتش بیشتر می‌شود. همچنین به لطف تجمیع فرکانس (Carrier Aggregation) سرعت و پهنای باند بیشتری را ارائه می‌کند. فناوری تجمیع فرکانس به مودم اجازه می‌دهد به جای استفاده از یک فرکانس که سرعت و پهنای باند مشخصی دارد، چند فرکانس را با هم ترکیب کند تا سرعت و پهنای باند افزایش پیدا کند. به‌طور مثال، اگر پنج فرکانس 20 مگاهرتزی با هم ترکیب شوند پهنای باند 100 مگاهرتزی را ارائه می‌کنند، هرچند امروزه امکان دستیابی به سرعت‌های 1 گیگابیت یا 1.2 گیگابیت با تجمیع فرکانس فراهم است. این مودم مجهز به باتری قابل شارژ است و توانایی پشتیبانی همزمان از 16 کاربر را دارد. مودم فوق روی هر دو شبکه موبایل و وای‌فای از فناوری مایمو 2x2 پشتیبانی می‌کند. وجود یک صفحه‌نمایش برای مشاهده وضعیت شبکه و سرعت دانلود از قابلیت‌های خوب این مودم است. 

7. مودم E5785

7. مودم E5785

  • E5785 یکی از بهترین مودم‌های پر سرعت همراه است که با استقبال کاربران سراسر جهان روبرو شده است. این مودم مجهز به یک صفحه‌نمایش 1.44 اینچی است و در کاربردهای همراه نیز عملکرد خوبی دارد. شیار کارت حافظه، شیار سیم‌کارت، درگاه یو‌اس‌بی و باتری قابل شارژ 3000 میلی‌آمپری از مزایای این مودم هستند. سرعت دانلود آن روی شبکه‌های موبایلی 300 مگابیت بر ثانیه است، دسترسی همزمان 15 کاربر به مودم را فراهم می‌کند و سرعت 867 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. روی وای‌فای از دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز سود می‌برد و خوشبختانه از استاندارد 802.11ac پشتیبانی می‌کند. 

8. مودم TF-i60 

8. مودم TF-i60 

  • این مودم در گروه مودم‌های 4.5G طبقه‌بندی می‌شود که از اینترنت ثابت TD-LTE نیز پشتیبانی می‌کند. مودم فوق دو شیار سیم‌کارت دارد، اما هر دو مودم همزمان فعال نمی‌شوند. سرعت دانلود روی اینترنت 4.5 به 300 مگابیت بر ثانیه می‌رسد، در حالی که این سرعت در اینترنت TD-LTE به 21 مگابیت محدود می‌شود. مودم فوق از فناوری مایمو 4x4 پشتیبانی می‌کند و به یک درگاه LAN تجهیز شده است. این مودم توسط شرکت هوآوی ساخته شده و عمدتا برای کاربردهای ثابت راندمان خوبی دارد.

9. مودم E5186

9. مودم E5186

  • مودم E5186 ایرانسل یکی از بهترین‌ مودم‌های 4.5G بازار است که سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. مودم فوق مجهز به شش باند مجزا برای تجمیع فرکانس است و توانایی پشتیبانی از 64 کاربر همزمان را دارد. این مودم دو خروجی آنتن با کانکتور SMA دارد و برای اتصال به برق یک درگاه یو‌اس‌بی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. وجود چهار درگاه شبکه اترنت برای اتصال دستگاه‌ها با کابل شبکه به مودم و ارائه سرعت ترکیبی 867 مگابیت بر ثانیه در دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز از مزایای این مودم هستند. 

10. مودم CA60 

10. مودم CA60 

  • یکی دیگر از مودم های خوب 4.5 ایرانسل است. به عنوان یک مودم همراه نیز عملکرد خوبی دارد. این مودم سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه ارائه می‌کند، اجازه دسترسی همزمان 32 کاربر را فراهم می‌کند، از فناوری تجمیع فرکانس پشتیبانی می‌کند و روی شبکه موبایل از فناوری مایمو 4x4 و روی وای‌فای از فناوری مایمو 2x2 پشتیبانی می‌کند. از ویژگی‌های فنی آن می‌توان به صفحه‌نمایش، پنل ارسال و دریافت پیام کوتاه، شیار کارت حافظه و قابلیت اتصال آنتن خارجی اشاره کرد.

11. مودم LTE4506

11. مودم LTE4506

  • شرکت خوش‌نام زایکسل هم مودم 4.5G خوبی به بازار عرضه کرده که در ایران نیز پیدا می‌شود. این مودم بیشتر برای کاربردهای ثابت مناسب است. مودم فوق از وای‌فای دو بانده و استاندارد 802.11ax پشتیبانی می‌کند و مجهز به فناوری مایمو 2x2 است. سرعت دانلود آن روی شبکه موبایل برابر با 300 مگابیت بر ثانیه است و توانایی پشتیبانی از اینترنت ثابت TD-LTE را نیز دارد. 

12. مودم Aircard 790s

12. مودم Aircard 790s

  • مودم AirCard 790S ساخت شرکت نت‌گیر یکی دیگر از مودم‌های همراه قدرتمند بازار است. پشتیبانی از وای‌فای 802.11ac، تجمیع فرکانس و برخورداری از مودم LTE Cat6 سه فاکتور مهمی هستند که این مودم را به یکی از بهترین‌های بازار تبدیل کرده‌اند. مودم فوق سرعت 300 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود 50 مگابیت بر ثانیه دارد که جواب‌گوی نیازهای کاری اغلب کاربران است. به‌کارگیری دو آنتن خارجی TS-9 برای بهبود تقویت شبکه‌های نسل سوم و چهارم، دو بانده بودن و پشتیبانی از استاندارد 802.11ac Wave 2 بیان‌گر این حقیقت هستند که AirCard 790S یک محصول خوش‌ساخت است. 

13. مودم E5885

13. مودم E5885

  • مودم E5885 ایرانسل در مقایسه با نمونه‌های معرفی شده کمی گران‌تر است، اما باتری قدرتمند 6400 میلی‌آمپری در ساخت آن استفاده شده که قابلیت تبدیل به پاوربانک را نیز دارد تا امکان شارژ دستگاه‌های همراه فراهم شود. E5885 یک مودم رده LTE Cat6 است که سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند، از استاندارد 802.11ac پشتیبانی می‌کند و دسترسی به سرعت 1300 مگابیت بر ثانیه را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین در زمینه ساخت هات‌اسپات‌های قدرتمند کارکرد بسیار خوبی دارد. سرعت 300 مگابیت روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 867 مگابیت روی فرکانس 5 گیگاهرتز، پشتیبانی از 32 کلاینت به‌طور همزمان و اندازه مناسب برای جابه‌جایی از فاکتورهای مهمی هستند که این مودم دارد. همچنین این امکان وجود دارد که آن‌را به یک گسترش‌دهنده وای‌فای تبدیل کرد تا کلاینت‌ها بتوانند به بهترین شکل امواج را دریافت کنند. این مودم به یک درگاه شبکه اترنت RJ45، یک درگاه یو‌اس‌بی 2.0 و یک درگاه شارژ مایکرو یو‌اس‌بی 2.0 تجهیز شده است

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟