مقایسه دوربین‌های مداربسته وای‌فای (بی‌سیم) و  دوربین‌های مداربسته PoE (باسیم)
دوربین‌های مداربسته را می‌توان به دو دسته کلی بی‌سیم (وای‌فای) و باسیم تقسیم کرد. دوربین‌های مداربسته وای‌فای با امواج وای‌فای به روتر بی‌سیم شبکه متصل می‌شوند. دوربین‌های مداربسته باسیم با کابل اترنت به سوئیچ شبکه وصل می‌شوند. برخی از دوربین‌های مداربسته باسیم از فناوری انتقال توان الکتریکی روی کابل اترنت یا PoE (مخفف Power over Ethernet) پشتیبانی می‌کنند. دوربین‌های مداربسته PoE برای تامین برق خود به پریز و کابل برق جداگانه نیازی ندارند. آن‌ها به سوئیچ PoE متصل می‌شوند و برق موردنیاز خود را از سوئیچ (که به برق متصل است) تامین می‌کنند. موضوع این مقاله، مقایسه دوربین‌های مداربسته وای‌فای (بی‌سیم) و PoE (باسیم) تحت شبکه است. در ادامه، به مقایسه دوربین‌های مداربسته وای‌فای (بی‌سیم) و دوربین‌های مداربسته PoE (باسیم) پرداخته و شماری از مزایا و معایب آن‌ها بیان می‌شود.

1606683296_1_0.gif

دوربین‌های مداربسته تحت شبکه یا آی‌پی (IP camera) از رایج‌ترین گونه‌های دوربین‌های دیجیتال با کاربرد نظارتی و امنیتی هستند. دوربین‌ آی‌پی می‌تواند ضمن اتصال به شبکه‌ مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP)، ویدیوی خود را از طریق شبکه و حتی اینترنت در دسترس کاربر بگذارد. به همین سبب دوربین‌ آی‌پی را دوربین تحت شبکه نیز می‌نامند.

معرفی دوربین‌های نظارتی باسیم و بی‌سیم

دوربین‌‌های مداربسته باسیم از گزینه‌های سنتی پایش و امنیت هستند. دوربین‌های مداربسته باسیم برای انتقال برق، ارتباط با اینترنت و انتقال ویدیو به کابل احتیاج دارند. اما دوربین‌هایی که با فناوری PoE (مخفف Power over Ethernet) سازگارند، به کابل برق جداگانه نیازی ندارند، زیرا علاوه بر ارسال ویدیو از طریق کابل اترنت، برق موردنیاز خود را نیز توسط همان کابل دریافت می‌کنند. در واقع، سوئیچ سازگار با PoE به برق متصل می‌شود و دوربین ضمن اتصال به سوئیچ، علاوه بر تبادل داده از طریق کابل اترنت، برق را نیز با کابل اترنت از سوئیچ می‌گیرد. 

گزینه بعدی، استفاده از دوربین‌های مداربسته وای‌فای (بی‌سیم) است. دوربین‌های IP وای‌فای بدون نیاز به کابل، به روتر بی‌سیم شبکه متصل می‌شوند. اما دوربین وای‌فای برای تامین برق خود نیازمند کابل برق است. دوربین مداربسته وای‌فای ویدیوها را به دستگاه ضبط ویدیو می‌فرستد که از طریق شبکه یا از راه دور (در صورتی که در فضای اینترنتی ذخیره شده باشد) قابل دسترسی است.


مزایا و معایب دوربین‌های وای‌فای و دوربین‌های PoE

دوربین‌های وای‌فای تحت شبکه و دوربین‌های PoE تحت شبکه هر کدام تفاوت‌ها و مزایا و معایبی دارند.

مزایای دوربین مداربسته وای‌فای

  • بی‌سیم و انعطاف‌پذیرتر: دوربین‌ مداربسته وای‌فای، بی‌سیم است فلذا معمولا می‌توان آن را در هر جایی که پریز برق هست، نصب کرد. دوربین وای‌فای چون برای تبادل داده با شبکه به کابل اترنت نیازی ندارد، به‌راحتی جابه‌جا می‌شود.
  • نصب آسانتر: دوربین‌های مداربسته وای‌فای چون بدون ‌سیم به شبکه وای‌فای متصل می‌شوند، به دستگاه ضبط و کابل نیازی ندارند، لذا نصب آن‌ها آسان‌تر است. تنها محدودیت دوربین‌های IP وای‌فای، نیازشان به پریز و کابل برق است.
  • استتارپذیری بیشتر: دوربین‌های امنیتی وای‌فای را راحت‌تر می‌توان پنهان کرد، چون برای متصل شدن به شبکه به کابل نیازی ندارند، فلذا لازم نیست به سوئیچ یا روتر شبکه نزدیک باشند. درنتیجه، می‌توان آن‌ها را دور از دید عموم نصب کرد.
  • هزینه مناسب‌: دوربین‌های IP وای‌فای معمولا به ابزارها و لوازم جانبی کمتری نیاز دارند و از این حیث نسبتا کم‌هزینه‌ترند.

 

معایب دوربین مداربسته وای‌فای

  • آسیب‌پذیری در برابر تداخل سیگنال: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های دوربین‌های امنیتی وای‌فای آسیب‌پذیر بودن‌شان در برابر تداخل سیگنال‌های بی‌سیم است. لذا ممکن است گاهی پایداری (reliability) آن‌ها کاهش یابد. ممکن است سیگنال روتر بی‌سیم شما با سیگنال‌ دیگر روترهای بی‌سیمی که در کانال فرکانسی مشابهی کار می‌کنند، تداخل پیدا کند. این پدیده در مجتمع‌های آپارتمانی که فاصله تجهیزات وای‌فای از هم کمتر است، بیشتر اتفاق می‌افتد.
  • سرعت کمتر: دوربین‌های IP وای‌فای، مستعد ایجاد پارازیت هستند. مثلا اگر 6 دستگاه دوربین وای‌فای داشته باشید، همه آن‌ها تقریبا پیوسته داده (ویدیو) تولید می‌کنند و آن را به شبکه می‌فرستند. تولید و ارسال پیوسته داده‌ها ارتباط وای‌فای را کند و ارتباط اینترنتی را نیز دچار مشکل می‌کند.
  • برد محدود: روتر وای‌فای و سیگنال‌های‌ آن برد محدودی دارند. لذا همه دوربین‌های وای‌فای باید در محدوده برد روتر بی‌سیم نصب شوند. متوسط برد سیگنال اکثر روترهای بی‌سیم خانگی و دفتری تا 10 متر است.
  • مستعد هک: سامانه‌های نظارتی باسیم در برابر حملات هک بسیار مقاوم‌ترند و برخی از آن‌ها حملات را به‌وسیله آژیر و ارسال ایمیل خودکار، اطلاع می‌‌دهند. اما سامانه‌های بی‌سیم آسیب‌پذیرترند، زیرا جعل کردن آدرس آی‌پی دوربین‌ها و تجهیزات بی‌سیم (spoof) کار چندان سختی نیست. هکرها معمولا نه در پی تصاویر دوربین‌ها بلکه در پی داده‌های مالی کاربران هستند. آن‌ها گاهی نرم‌افزار دوربین آی‌پی را دست‌کاری می‌کنند تا واسطه‌ شنود و گردآوری و انتقال داده‌های مالی به هکرها شود.

مقاله پیشنهادی:  آشنایی با روش‌های افزایش امنیت دوربین‌های تحت شبکه

مزایای دوربین مداربسته باسیم PoE

  • بی‌نیازی از کابل برق و انعطاف‌پذیری بیشتر: فرآیند نصب دوربین‌های مداربسته PoE آسان‌تر است چون به پریز و کابل جداگانه برق نیازی ندارند. برق دوربین را سوئیچ PoE تامین می‌کند، پس لازم نیست دوربین نزدیک پریز برق باشد. همین مزیت، در انتخاب جای دوربین به کاربر آزادی عمل بیشتری می‌دهد.
  • انتقال داده پایدارتر: دوربین‌های نظارتی PoE داده‌ها را از طریق کابل منتقل می‌کنند، لذا با مشکل تداخل امواج و با مشکل پارازیت ناشی از سیگنال‌های بی‌سیم مواجه نمی‌شوند، زیرا دوربین، دستگاه ضبط و روتر با کابل با هم مرتبط هستند.
  • پوشش‌دهی گسترده‌تر: حداکثر فاصله مجاز بین دوربین PoE و سوئیچ 100 متر یعنی ده‌برابر دوربین‌های وای‌فای است. دوربین‌های وای‌فای باید در شعاع 10 متری روتر بی‌سیم باشند، اما دوربین‌های PoE می‌توانند تا فاصله 100 متری از سوئیچ شبکه نصب شوند.
  • مدیریت متمرکز بهتر برق: در صورت قطعی برق، اگر منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) نداشته باشید، سامانه نظارتی شما از کار می‌افتد. با کمک فناوری PoE می‌توانید تنها از یک منبع تغذیه بدون وقفه که به‌صورت متمرکز مدیریت می‌شود کمک بگیرید تا در صورت قطع شدن برق، برق تجهیزات مهم شبکه‌تان را تامین کند. می‌توانید این تجهیزات را از راه دور خاموش یا ریست و در هزینه و زمان صرفه‌جویی کنید.

 

معایب دوربین مداربسته باسیم PoE

  • نصب دشوارتر: نصب دوربین مداربسته PoE معمولا نیازمند دانش آی‌تی و کار یدی است. دوربین‌های PoE معمولا باید به دیوار یا به سقف پیچ شوند. لذا غیر از دانش آی‌تی، برای تعیین و آماده‌سازی جای نصب دوربین، مقداری مهارت و کار یدی نیز لازم است. البته این عیب نیست، فقط کار نصب دوربین کمی مشکل‌تر می‌شود. ضمنا چون دوربین‌های باسیم معمولا به دیوار یا سقف پیچ می‌شوند، در صورت جابه‌جا شدن، جای پیچ‌ها روی سقف و دیوار می‌ماند.
  • هزینه بیشتر: سامانه مداربسته PoE هزینه اولیه بیشتری دارد. هزینه خرید دوربین‌های مرغوب PoE، سوئیچ اترنت و کابل اترنت معمولا بیشتر از هزینه خرید دوربین‌های وای‌فای و روتر بی‌سیم است.

 

جدول مقایسه دوربین‌های مداربسته وای‌فای و دوربین‌های مداربسته PoE برحسب چند شاخص مهم
  دوربین وای‌فای (بی‌سیم) دوربین PoE (باسیم)
انتقال داده کندتر سریع‌تر
پایداری (Reliability) کمتر بیشتر
امنیت کمتر بیشتر
پوشش‌دهی کمتر بیشتر
نصب آسان‌تر سخت‌تر
مدیریت برق دوربین‌ها جداگانه متمرکز
هزینه ارزان‌تر گران‌تر

 


 

توضیح تصویر: نحوه اتصال دوربین‌های PoE به شبکه و کابل‌هایی که برای این منظور به کار رفته است. 


انتخاب بین دوربین مداربسته وای‌فای و دوربین مداربسته PoE

برای انتخاب بین دوربین‌های مداربسته وای‌فای و PoE، بهتر است کاربر به چند سوال پاسخ دهد: وضعیت روزانه شبکه و برق کاربر چگونه است؟ دوربین‌ها را برای چه کاربردی می‌خواهد؟ چه تعداد دوربین لازم است؟ آیا سامانه نظارتی او در آینده ارتقا خواهدیافت؟ برای انتخاب درست، بهتر است وضعیت فعلی‌ باتوجه به عوامل زیر برآورد شود.

 

محیط‌های شبکه

مهم‌ترین نکته‌، بررسی وضعیت جاری شبکه و برق است. قدرت سیگنال بی‌سیم یا گستره پوشش‌دهی به عوامل مختلفی مثل روتر، تداخل سیگنال و مسیری بستگی دارد که سیگنال‌ها باید بپیمایند تا به دوربین‌ها برسند. ضمنا ساختار جاری برق محیط نیز بر تصمیمات آتی شما درباره سامانه‌های امنیتی تاثیر دارد.

 

موارد کاربرد

در کل، دوربین‌های آی‌پی وای‌فای در محیط‌های داخلی غیرحرفه‌ای کاربرد زیادی دارند. دوربین‌های آی‌پی PoE نیز برای نظارت بر محیط‌های خارجی به کار می‌روند. اگر برای استفاده از دوربین PoE در فضای خارجی برنامه‌ریزی می‌کنید، توصیه می‌شود دوربین‌هایی بخرید که ضدآب باشند. دوربین‌های امنیتی باسیم برای مالکان خانه یا کسب‌وکارهایی که محل کارشان دائمی است، مناسبترند. دوربین‌های بی‌سیم نیز برای کسانی مناسبترند که موقتا در جایی ساکن هستند، زیرا دوربین‌های بی‌سیم راحت‌تر جمع‌آوری می‌شوند. ضمنا یادآوری می‌شود که دوربین‌های مداربسته وای‌فای در معرض حملات هک هستند، اما دوربین‌های مداربسته باسیم، از جمله دوربین‌های PoE، از این حیث امنیت بیشتری دارند.

 

گستره و مقیاس‌پذیری

وسعت محل سکونت یا کار شما و تعداد دوربین‌هایی که لازم دارید، در انتخاب دوربین وای‌فای یا PoE موثرند. اگر فقط یک دوربین نظارتی لازم است، می‌توانید دوربین وای‌فای انتخاب کنید. فقط به‌یاد داشته باشید که دوربین بی‌سیم باید در برد روتر وای‌فای نصب شود. البته بسیاری از صاحبان خانه‌ها یا دفاتر بزرگ ترجیح می‌دهند دوربین‌های‌شان ناحیه گسترده‌تری را پوشش دهند و عملکردشان بی‌وقفه باشد. در این‌صورت سامانه نظارتی باسیمی توصیه می‌شود که از همه نوع دوربین پشتیبانی کند. ضمنا با کمک فناوری PoE افزودن، جابه‌جا کردن و تغییر دادن دوربین‌ تسهیل می‌شود. لذا کاربرانی که ممکن است دوربین‌های خود را در آینده ارتقا دهند، با انتخاب دوربین‌های PoE راه ساده‌تری در پیش خواهندداشت. اگر نصب آسان و انعطاف‌پذیری بیشتر در محیط‌های کوچک داخلی برای کاربر مهم است، دوربین‌های مداربسته بی‌سیم گزینه مناسبی هستند. اما اگر شبکه پایدار و گسترش‌پذیر با مدیریت بهتر در فضاهای خارجی برای کاربر اهمیت دارد، دوربین‌های مداربسته PoE گزینه مناسب‌تری هستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟