دو عضو اصلی از یک خانواده پر فراز و نشیب
تفاوت اکسس پوینت و روتر
بدون درک کامل تفاوت بین یک اکسس پوینت و روتر، نمی‎توان اهمیت هر کدام از آنها را درک کرد. یک اکسس پوینت دستگاهی است که سایر دستگاه‎های وای‌فای به آن متصل می‎شوند. و روتر یک دستگاه شبکه است که بسته‎های داده را درون یک شبکه هدایت می‎کند. بنابراین در حالت کلی، یک اکسس پوینت دستگاه‎های وای‌فای را به روتر متصل می‎کند و این روتر برای برقراری یک ارتباط مفید وظیفه هدایت بسته‎ها را برعهده دارد.

1606683296_1_0.gif

از آنجا که یک اکسس پوینت تنها دستگاه‎های وای‌فای را به یک دیگر متصل می‎کند به تنهایی چندان مفید واقع نمی‎شود. برای این که بتوان دستگاه‎ها را به یک شبکه سیمی‎ متصل کرد و اینترنت را به آنها رساند این اکسس پوینت باید به یک روتر متصل شود. روتر بسته‎های ارسالی از طرف اکسس پوینت را دریافت کرده و در صورت لزوم آن را به شبکه سیمی‎ هدایت می‎کند تا دسترسی به اینترنت برای دستگاههای وای‌فای فراهم شود. بنابراین در حالت کلی، یک اکسس پوینت دستگاه‎های وای‌فای را به روتر متصل می‎کند و این روتر برای برقراری یک ارتباط مفید وظیفه هدایت بسته‎ها را برعهده دارد.

اکسس پوینت چیست؟

اکسس پوینت دستگاهی است که برای اتصال دستگاه‎های بی‎سیم به یک شبکه سیمی‎ از آن استفاده می‎شود. چنین دستگاه‎هایی به طور گسترده در فناوری وای‌فای استفاده می‎شوند. دستگاهی که اکسس پوینت نام گرفته است یک هات اسپات ایجاد می‎کند که یک SSID را منتشر می‎کند. سایر دستگاه‎های وای‌فای مثل لپ‎تاپ‎ها، تلفن‎های هوشمند و تبلت‎ها با استفاده از وای‌فای به این هات اسپات متصل می‎شوند. این اکسس پوینت معمولا به یک روتر متصل می‎شود. دستگاه‎هایی که به این اکسس پوینت متصل شده‎اند از طریق روتری که اکسس پوینت به آن متصل است به اینترنت دسترسی خواهند داشت. همچنین تمام دستگاه‎هایی که به اکسس پوینت متصل هستند در یک شبکه محلی نیز با هم در ارتباط هستند تا بتوانند از سایر خدمات تحت شبکه مثل به اشتراک گذاری فایل بهره‎مند شوند. لازم به ذکر است که در روترهای بی‎سیم مدرن روتر و اکسس پوینت در یک دستگاه واحد مجتمع شده‎اند.

وضعیتی را در خانه تصور کنید که در آن ما یک اتصال اینترنت ADSL و یک شبکه خانگی داریم. روتر سیمی‎ ADSL از یک طرف به خط تلفن متصل مي‎شود و از طرف دیگر چند کامپیوتر از طریق کابل اترنت به روتر متصل می‎شوند. این یک شبکه محلی یا  LAN را تشکیل می‎دهد و از این طریق تمام دستگاه‎ها با یک دیگر و اینترنت در ارتباط خواهند بود. حالا فرض کنید ما یک اکسس پوینت خریداری کرده و آن را از طریق یک کابل اترنت به روتر ADSL متصل کرده‎ایم. این اکسس پوینت یک هات اسپات وای‌فای ایجاد خواهد کرد و تمام دستگاه‎های وای‌فای موجود در خانه می‎توانند به این اکسس پوینت متصل شده و به دلیل هدایت بسته‎ها از طریق ADSL به اینترنت نیز دسترسی داشته باشند.

کارت‎های وای‌فای پیشرفته‎ای که در لپ‎تاپ‎ها و تلفن‎های موبایل پیدا می‎شوند نیز می‎توانند نقش یک اکسس پوینت را ایفا کنند. نرم افزارهایی مثل connectify me, Virtual Router و همچنین ابزارهای موجود در سیستم عامل به شما اجازه می‎دهند با تبدیل کردن ماژول وای‌فای در لپ‎تاپ یا تلفن موبایل شما به یک اکسس پوینت مجازی اینترنت را به اشتراک بگذارید.

روتر چیست؟

روتر یک دستگاه شبکه است که بسته‎های داده را درون یک شبکه هدایت می‎کند. این دستگاه در لایه شبکه از مدل مرجع OSI کار می‎کند و از این رو، یک دستگاه لایه 3 است. یک روتر یک جدول به نام routing table را نگهداری می‎کند که شامل ای‎پی گیت وی است که بسته‎ها باید از طریق آن هدایت شده و به یک ای‎پی مقصد مشخص برسند. مدیر شبکه می‎تواند routing table را به صورت استاتیک تنظیم کند و یا می‎توان با استفاده از الگوريتم‎های مسیریابی این آدرس‎ها را به صورت خودکار توليد کرد. وقتی یک روتر یک بسته را دریافت می‎کند ابتدا این بسته را در حافظه خود ذخیره می‎کند آدرس ای‎پی مقصد این بسته را تجزیه و تحلیل می‎کند، سپس در routing table جستجو می‎کند تا ببیند این بسته باید به کدام گیت وی هدایت شود. و در نهایت بر پایه این اطلاعات بسته را به آدرس درست منتقل می‎کند.

یک اکسس پوینت برای اتصال دستگاه‎های بی‎سیم به اینترنت حتما به یک روتر نیاز دارد زیرا اکسس پوینت نمی‎تواند بسته‎ها را به بیرون هدایت کند. امروزه روترهای وای‌فای موجود در بازار تمام قابلیت‎های یک اکسس پوینت وای‌فای و یک روتر را در یک دستگاه گردآوری کرده است. حتی روترهای ADSL Wi-Fi هر سه قابلیت اکسس پوینت، روتر و مودم ADSL را باهم ترکیب کرده است.

تفاوت بین اکسس پوینت و روتر

  • اکسس پوینت به دستگاه‎های وای‌فای اجازه می‎دهد تا به آن متصل شوند. روتر این اکسس پوینت را به شبکه‎های بیرونی مثل اینترنت متصل می‎کند.
  • اکسس پوینت این توانایی را ندارد تا بسته‎ها را هدایت کند در حالی که روتر این کار را با هدایت بسته‎ها به مقصد مناسب انجام می‎دهد.
  • روتر این توانایی را دارد که بسته‎ها را از ورودی‎های مختلف به خروجی مرتبط با هر کدام از آنها هدایت کند. اکسس پوینت تنها داده‎های دریافت شده از گیرنده وای‌فای را به رابط سیمی‎ ارسال می‎کند.
  • روترها یک الگوريتم پیچیده را برای مدیریت مسیریابی اجرا می‎کنند که شامل داده‎های ساختار یافته‎ای به نام routing table است. چنین الگوريتم‎های پیچیده‎ای را نمی‎توان در اکسس پوینت‎ها پیدا کرد.
  • یک اکسس پوینت از سخت افزار بی‎سیم مثل گیرنده و فرستنده وای‌فای برخوردار است در حالی که یک روتر به چنین سخت افزاری مجهز نیست.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟