گلکسی A51 یک میان رده قدرتمند
26/11/1398 - 12:35
‌نگاهی اجمالی به گوشی گلکسی A51
افرادی که به دنبال یک گوشی میان رده خوب سامسونگی هستند نباید از گلکسی A 51 غافل شوند. یک گوشی خوش‌ساخت که به تازگی به بازار وارد شده و قابلیت‌های کاربردی فراوانی نسبت به A50 در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این مطلب به‌طور اجمالی با برخی از قابلیت‌های این گوشی قدرتمند آشنا می‌شویم.

استقبال از گوشی گلکسی A 50 باعث شد تا سامسونگ یکبار دیگر به فکر تولید نسل جدیدی از این گوشی به‌نام A 51 برود. شباهت‌های زیادی میان A50 و A51 وجود دارد، با این حال تغییرات اعمال شده کم نیستند و نشان می‌دهند سامسونگ در این زمینه پیشرفت‌های قابل قبولی داشته است. به لحاظ طراحی تفاوت چندان خاصی میان دو گوشی وجود ندار. شاید بزرگ‌ترین تفاوت در ناچی است که برای گلکسی A51 تعبیه شده است. این ناچ برعکس نمونه‌های قبلی که حالت قطره‌ای داشتند به صورت حفره‌ای طراحی شده است.

قاب پشتی دومین تفاوت میان دو گوشی است. آرایش لنزهای دوربین اصلی یکسان با طراحی گوشی‌های پرچم‌دار است. لنزهای دوربین اصلی به شکل حرف L قرار گرفته‌اند و قاب جداگانه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. کنار این قاب بیرون‌زدگی زیادی وجود ندارد و به رنگ مشکی در پشت گوشی همراه با فلش قرار گرفته است. دوربین بالایی مجهز به یک حس‌گر 5 مگاپیکسلی است که برای تشخیص عمق استفاده می‌شود. در زیر آن لنز اصلی قرار دارد که مجهز به حس‌گر 48 مگاپیکسلی است. لنز پایین آن که برای عکاسی اولترا واید استفاده می‌شود مجهز به یک حس‌گر 12 مگاپیکسلی است و در انتها لنز آخر که پایین فلش قرار گرفته مجهز به حس‌گر 5 مگاپیکسلی است که برای عکاسی ماکرو استفاده می‌شود. منوی دوربین عملکرد عالی دارد و زبانه‌های پایین صفحه‌نمایش دسترسی به انواع مختلفی از جلوه‌های عکاسی را امکان‌پذیر می‌کنند. کیفیت تصاویر ضبط شده با این گوشی در نور روز در حد خوب است و رنگ‌ها شفافیت خوبی دارند. جزییات نیز به درستی در تصاویر دیده می‌شوند.

به لحاظ اندازه و وزن هر دو گوشی شبیه به یکدیگر هستند. گلکسی A51 نزدیک به 172 گرم وزن داشته و ضخامتی برابر با 7.2 میلی‌متر دارد. جنس بدنه قاب پشتی و فریم از پلاستیک است. همین مسئله باعث شده تا شاهد عرضه یک گوشی سبک و خوش دست باشیم. طراحی قاب پشتی شباهت زیادی به A50 اس دارد. قاب جلو صفحه‌نمایش حاشیه‌های نسبتا کمی دارد که بالا آن دوربین سلفی به شکل حفره قرار درد. سمت راست کلیدهای ولوم و پاور با طراحی یکسان با دیگری طراحی شده‌اند. در سمت چپ شیار سیم کارت‌ها تعبیه شده است و بالای گوشی نیز میکروفون دوم قرار گرفته است. در پایین گوشی درگاه Type-C کنار میکروفون اصلی، اسپیکر و جک 3.5 میلی‌متری قرار گرفته است. در نتیجه اگر هدفونی دارید که از جک 3.5 میلی‌متری استفاده می‌کند مشکل خاصی در ارتباط با استفاده از آن وجود ندارد. در قاب پشتی دوربین اصلی با 4 لنز قرار گرفته، اما خبری از حس‌گر اثر انگشت روی این قاب نیست و همانند گذشته حس‌گر داخل صفحه‌نمایش قرار گرفته است. در قاب جلو صفحه‌نمایشی با اندازه 6.5 اینچ قرار گرفته که نزدیک به 87.5 درصد از قاب جلو را به خود اختصاص داده است.

صفحه‌نمایش این گوشی از نوع سوپر امولد است که کیفیت فول اچ‌دی داشته و تراکم پیکسلی آن برابر با 405 پیکسل در هر اینچ است. عملکرد این صفحه‌نمایش در نمایش رنگ‌های پویا و شفاف در حد مطلوب قرار داشته و عمق رنگ مشکی زیادی دارد. در نتیجه در زمان پخش فیلم‌هایی که تصویر پس‌زمینه سیاه دارند یا بازی‌هایی که پس‌زمینه سیاه دارند عملکرد خوبی دارد. زاویه دید این گوشی نیز در حد مطلوب بوده و شاهد هیچ‌گونه افت رنگ یا نوری نیستیم. سامسونگ برای آن‌که کاربران بتوانند از ظرفیت‌های صفحه‌نمایش به بهترین شکل استفاده کنند، تنظیمات مختلفی در اختیار قرار داده است. از تنظیمات شاخص صفحه‌نمایش می‌توان به Blue Light Filter اشاره کرده که پیکسل‌های آبی را خاموش یا کم رنگ می‌کند و اجازه می‌دهد نور پیکسل‌های زرد روی صفحه‌نمایش بیشتر شوند، Dark Mode که اجازه می‌دهد منوهای گوشی کاملا سیاه رنگ شوند و مصرف باتری سوپر امولد کمتر شود. Screen Mode اجازه می‌دهد گرمای رنگ‌ها را مطابق با سلیقه خود تنظیم کنید، Navigation Bar که نحوه تعامل با گوشی را مشخص می‌کند، Always On که به کاربر اجازه می‌دهد روی صفحه مشکی اطلاعاتی همچون ساعت، تاریخ، صد باقی مانده باری و اعلان‌ها را مشاهده کنید. سامسونگ در این زمینه تنظیمات سفارشی‌سازی زیادی در نظر گرفته است.

در بعد سخت‌افزاری سامسونگ از تراشه اگزینوس 9611 استفاده کرده که بر مبنای لیتوگرامی 11 نانومتری ساخته شده است. این تراشه مجهز به 8 هسته پردازشی  است که فرکانس کاری 4 هسته برابر با 2.3 گیگاهرتز و 4 هسته برابر با 1.7 گیگاهرتز است. این گوشی مجهز به 64/ 128 گیگابایت حافظه جانبی است که نزدیک به 100 گیگابایت حافظه جانبی در نسخه 128 گیگابایتی در دسترس کاربر قرار دارد و همچنین به  6/4 گیگابایت حافظه اصلی است که در حالت کلی نزدیک به 1.51 گیگابایت حافظه اصلی در نسخه 4 گیگابایتی در دسترس کاربران قرار دارد. همچنین مجهز به یک درگاه حافظه اختصاصی microSDXC است تا کاربر نگرانی خاصی از بابت حافظه جانبی نداشته باشد.

بلندگوهای این گوشی در پایین دستگاه قرار گرفته است. با توجه به این‌که درباره یک گوشی میان رده صحبت می‌کنیم نباید انتظار داشته باشیم که سامسونگ دو اسپیکر در آن قرار داده باشد. عملکرد اسپیکر فوق در مجموع خوب است و اگر به دنبال گوشی دادن به صدای بلندی نباشید، کیفیت قابل قبولی ارائه می‌کند.

با توجه به این‌که درباره یک گوشی میان رده صحبت می‌کنیم انتظار داریم سامسونگ از قابلیت‌های امنیتی خوب استفاده کرده باشد. در گوشی فوق از دو مکانیزم امنیتی استفاده شده که یکی از آن‌ها حس‌گر اثرانگشت و دیگری سامانه تشخیص چهره است. حس‌گر اثرانگشن زیر صفحه‌نمایش قرار گرفته و نسبت به A50 در زمینه تشخیص اثرانگشت عملکرد قابل قبولی دارد. به عبارت دقیق‌تر در شرایط مختلف اثرانگشت را شناسایی می‌کند، اما سرعت پایین دارد و لازم است مدت زمان قابل توجهی انگشت‌تان روی صفحه‌نمایش قرار بگیرد تا قفل گوشی باز شود. دومین مکانیزم امنیتی تشخیص چهره است که با استفاده از دوربین سلفی انجام می‌شود. این دوربین نیز عملکرد قابل قبولی داشته و بدون مشکل قادر به استفاده از آن هستید. دوربین فوق حتا در محیط‌های کم نور نیز قادر به تشخیص چهره کاربر است، اما اگر محیط بیش از اندازه تاریک باشد، چهره کاربر را به راحتی تشخیص نمی‌دهد، در این حالت نور صفحه‌‌نمایش را به‌طور خودکار افزایش می‌دهد تا قابلیت تشخیص چهره فراهم شود.

گلکسی A51 با سیستم‌عامل اندروید 10 به بازار عرضه شده و در مقایسه با گوشی‌های هم رده خود، جزء اولین گوشی‌هایی است که همراه با سیستم‌عامل جدید اندروید در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. رابط کاربری گوشی فوق به جدیدترین نسخه نگارش رابط One UI یعنی نسخه 2 تجهیز شده تا کاربران این گوشی و پرچم‌داران به قابلیت‌ها و امکاناتی تقریبا یکسان دسترسی داشته باشند. رابط کاربری فوق به کاربر اجازه می‌دهد نوع استفاده را بنابر نیاز کاری خود تغییر دهد. در حالت پیش‌فرض با استفاده از 3 کلید ناوبری پایین صفحه‌نمایش قادر به حرکت میان منوها هستید.

گلکسی A51 از تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by)) پشتیبانی می‌کند.

از بخش‌های مهم این رابط کاربری می‌توان به Digital Wellbeing and parental controls اشاره کرد که اجازه می‌دهد کنترل کاملی روی بخش‌های مختلفی داشته باشید که از آن‌ها استفاده کرده‌اید. این بخش به شما اعلام می‌دارد چه برنامه‌هایی را بیشتر اجرا کرده‌اید و چه مدت زمانی را صرف این برنامه‌ها کرده‌اید.

گزینه Device Care اجازه می‌دهد کنترل دقیقی روی میزان مصرف باتری، حافظه داخلی، اصلی و امنیت گوشی داشته باشید و هر زمان احساس کردید عملکرد گوشی کاهش پیدا کرده با فشار دکمه Optimize همه چیز را به حالت اولیه بازگردانید.

Advanced features دسترسی به ویژگی‌های شخصی‌های را امکان‌پذیر می‌کند تا به شکل سفارشی‌تری از گوشی استفاده کنید.

گوشی فوق مجهز به یک باتری 4000 میلی‌آمپری است که قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع 15 واتی را دارد. اگر از گوشی به شکل عادی استفاده کنید تقریبا 1 روز و نیم به شما شارژ می‌دهد. برای شارژ گوشی به میزان 50 درصد تقریبا به 50 دقیقه زمان نیاز دارید و اگر به دنبال شارژ 100 درصدی هستید باید نزدیک به 2 ساعت صبر کنید تا باتری به‌طور کامل شارژ شود. در زمان نگارش این مقاله گوشی فوق به قیمت 4 میلیون و 300 هزار تا 4 میلیون 700 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟