شورش بی‌دلیل
نقد و بررسی بازی Far Cry 5
درادامه به نقد و بررسی بازی جدید اسکورسیزی، Far Cry 5 می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

اسکورسیزی استاد بیرون‌کشیدن شخصیت‌های دوست‌داشتنی و داستان‌های جذاب از میان تلخی و سیاهی دار و دسته‌های خلافکار است. در مجموعه‌ GTA هم با چنین هنری روبه‌رو هستیم و این نکته در شماره‌ پنجم به اوج خود رسیده است. دیگر کارهای خشن و دیالوگ‌های نامناسب «ترِوِر» (Trevor) نه‌تنها تاثیر بدی روی شما نخواهد گذاشت؛ بلکه بارها در میان بازی شما را می‌خنداند. «فرانکلین» شخصیت دیگر داستان از فرهنگ آشنای محله‌های افریقایی‌ـ امریکایی آمده و همان سیاه‌پوستِ کلیشه‌ای در فیلم‌ها و بازی‌ها را تداعی می‌کند. مایکل نیز قرار است شخصیت متعادل‌تری نسبت به بقیه داشته باشد و در یک خانه‌ مجلل با خانواده‌اش زندگی می‌کند. قطعا هر محصولی که در حوزه‌ سرگرمی تولید می‌شود مناسب همه‌ افراد نیست و به درجه‌بندی سنی نیاز دارد. اما خشونتی که مجموعه‌ GTA به آن معروف است و با هر شماره بحث داغ تاثیر مخرب بازی‌ها را پیش می‌کشد، در لایه‌های پایین‌تری از بازی و داستان قرار می‌گیرد. بعد از دیدن فیلمی مانند رفقای خوب چه چیزی بیشتر از همه در ذهن‌تان می‌ماند؟ تعداد کلمه‌های نامناسب و صحنه‌های خشن یا بازی‌های درخشان و موقعیت‌های بی‌نظیری که اسکورسیزی برای‌تان فراهم کرده است؟

سبک: تیراندازی اول‌شخص
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One
تهیه‌کننده: Ubisoft
سازنده: Ubisoft    
امتیاز: 3

اگر قرار است پای خشونت، بی‌رحمی و سرگردانی انسان‌ها را در جامعه امروز روایت کنیم باید دلیل موجهی برای آن داشته باشیم. شعارهای سیاسی در رسانه‌ای که تمام ابزار را برای پاسخ به آن‌ها در اختیار دارد و مخاطبان بسیاری نیز به آن چشم دوخته‌اند نباید تنها به تمهیدی برای جلب توجه و بازارگرمی تبدیل شود. هنر قصه‌گویی و شخصیت‌پردازی به گرافیک چشم‌نواز و خیره‌کننده نیاز ندارد؛ اما پیشرفت روزافزون «رسانه بازی» امکانات بی‌نظیری را برای روایت داستان در اختیار سازندگان قرار داده‌ است. علاقه‌ای به تاثیرات فرامتنی و جست‌وجوی سرنخ‌های داستانی یک بازی در دنیای واقعی ندارم اما بازی کردن مجموعه «متال گیر سالید» و داستان ضد جنگ آن کافی است تا داستان و شعارهای سازندگان «فارکرای5» مانند یک شوخی باشد.
سازندگان بارها از تاثیرات جامعه سرگردان و خشن امریکایی در بازی خود سخن گفته‌اند و آن را به عنوان تصویری از قدرت‌طلبی مسئولان امریکایی و مردمی که در میان سیاست‌های غلط آن‌ها گیر افتاده‌اند، نشان می‌دهند. به همین دلیل، برخلاف شماره‌های قبلی این مجموعه دیگر با یک دنیای خیالی در سرزمینی دوردست طرف نیستید و همان ابتدا با فضای آشنای امریکایی منطقه «مونتانا» روبه‌رو می‌شوید که قسمت بزرگی از آن توسط یک رهبر تندرو با انگیزه‌های عجیب دینی جدا شده و مردم حق تماس با دنیای بیرون را ندارند. هرچه مجموعه متال گیر با ظرافت و قدرت روایی خود از دنیای درگیر جنگ امروز سخن می‌گوید، فارکرای5 تنها آن را به ابزاری برای جلب توجه تبدیل کرده است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بارها بدون هیچ شعار یا انگیزه سیاسی در بازی‌های مختلف و نقشه‌های بزرگشان سرگرم شده‌ایم و داستان‌های ماندگاری از جنگ، دوستی، طبیعت فراموش‌شده، ترس و وحشت و نقش انسان در ویرانی دنیای پیرامون خود تجربه کرده‌ایم. 
با وجود این سازندگان فارکرای5 دلشان می‌خواهد چیزی فراتر از تیراندازی و سرگرمی بی‌پایان در یک نقشه بزرگ باشند و گرچه هسته اصلی این مجموعه را بهتر کرده‌اند اما در روایت داستان و پرداخت شخصیت‌ها هیچ دستاوری نداشته‌اند.


شکل1 -  در هر لحظه به مجموعه کاملی از سلاح‌ها و مهمات مختلف دسترسی خواهید داشت.  

دشت باز

مجموعه فارکرای از یک الگوی ثابت در طراحی خود بهره می‌برد که مخاطبان کاملا با آن آشنایی دارند و سازندگان نیز به خوبی می‌دانند چگونه در هر شماره هسته اصلی بازی را بهبود ببخشند. افزون بر تیراندازی اول‌شخص و محیط باز، از قسمت سوم این مجموعه یک ضد قهرمان دیوانه نیز به این سنت اضافه شد تا همواره پای ثابت و هدف اصلی داستان و حوادث آن باشد. این بار با ضد قهرمانی به نام «جوزف سید» (Joseph Seed) آشنا می‌شوید که رهبر گروهی از مردم با عقاید خرافی را بر عهده دارد و تلاش می‌کند تا با خشونت عده بیشتری را وارد فرقه خود کند. طبق معمول کارتان را به عنوان یک شخصیت بی‌نام آغاز می‌کنید و همراه با افراد پلیس برای دستگیری جوزف وارد قلمرو او می‌شوید. همان‌طور که حدس می‌زنید عملیات به خوبی پیش نمی‌رود و در اولین برخورد با جوزف همه‌چیز دگرگون می‌شود. بعد از مقدمه بازی که به معرفی جوزف و مکانیک‌های بازی می‌پردازد تمام نقشه بزرگ منطقه که خود به سه قسمت تقسیم می‌شود در اختیارتان قرار می‌گیرد. از همان ابتدا کاملا آزاد هستید که هر قسمت از نقشه را جستجو کنید و به گوشه و کنار آن سر بزنید. اما برخلاف قسمت‌های قبل رسیدن به جوزف کار آسانی نیست و هر یک از سه قسمت نقشه در اختیار یکی از اعضای خانواده سید است. این نکته به معنای این است که ابتدا باید هر سه نفر از اعضای اصلی گروه را از بین ببرید تا نوبت به نقش اصلی و رهبر گروه برسد. نقش مردم محلی نیز بسیار مهم است و گروه‌های کوچکی از آن‌ها هنوز در برابر جوزف و اعتقادات عجیب‌وغریب او مقاومت می‌کنند. با انجام ماموریت‌های مختلف، خطی که به عنوان میزان نفوذ مردم آزاد در هر یک از سه قسمت نقشه معرفی می‌شود پر خواهد شد و زمانی که به بالاترین حد خود رسید می‌توانید به صورت مستقیم با هر یک از اعضای فرقه درگیر شوید. 

مطلب پیشنهادی

مزد ترس: بررسی بازی The Evil Within 2
از هر نظر بهتر از قسمت نخست

در فارکرای5 دیگر خبری از نقشه کوچک پایین صفحه یا برج‌های رادیویی برای مشخص شدن مناطق مهم نیست و همه‌چیز بر عهده خودتان گذاشته شده است. به این ترتیب تنها راه اطلاع از نقطه‌های مهم یا رسیدن به ماموریت‌های اصلی و جانبی گشت‌وگذار در دل نقشه است. هر چقدر بیشتر در نقشه پیشروی کنید، بخش بزرگ‌تری از آن با اطلاعات مفید و مورد نیازتان پر خواهد شد. البته این گشت‌وگذار چندان هم امن نیست؛ زیرا دشمنان با ماشین‌های گشت در زمین و بالگردها در آسمان، منطقه را زیر نظر دارند و در فرصت کوتاهی شما را شناسایی می‌کنند. «یوبی‌سافت» این بار کاملا موفق شده است تا حس ماجراجویی و برخورد با حوادث ناخواسته را در این مجموعه زنده کند و حذف نقشه کوچک و برج‌های رادیویی نیز به همین خاطر بوده است. تقریبا تمام اطلاعات لازم را باید خودتان پیدا کنید و از همان ابتدا باید صحبت کردن با مردم محلی و ماموریت‌هایی را که به شما می‌دهند، جدی بگیرید. مردم زیادی در قسمت‌های مختلف نقشه حضور دارند که می‌توانند به شما کمک کنند یا در راه کمک برای رسیدن به خواسته‌هایشان، ماموریت‌های جانبی و داستانی بیشتری نصیبتان خواهد شد که برای پیشرفت در بازی کاملا ضروری هستند. گاهی اوقات پیش می‌آید که چند ماموریت جانبی و داستانی در دل یکدیگر جای گرفته‌اند و بهتر است تلاش کنید تا چند ماموریت را به صورت همزمان پیش ببرید تا هم چیزی را از دست ندهید و هم منابع و جایزه‌های بیشتری را به‌دست بیاورید. 


شکل2 - برای اولین بار نه‌تنها سوار انواع بالگرها می‌شوید؛ بلکه می‌توانید از پشتیبان هوایی آن‌ها نیز کمک بگیرید.

هیچ فعالیتی در فارکرای5 بی‌نتیجه و بدون جایزه نخواهد بود و این بار کنترل ارتقای شخصیت اصلی نیز بر عهده خودتان گذاشته شده تا با توجه به رویکردی که در پیش گرفته‌اید صاحب توانایی‌های مختلف شوید. ناگفته نماند که برای نخستین بار در ابتدای بازی می‌توانید ظاهر شخصیت‌ خود را هم بسازید و در نقش مرد یا زن وارد داستان شوید که البته هیچ تاثیری بر داستان و گفتگوها نخواهند داشت و تنها آزادی بیشتری را در شخصی‌سازی به ارمغان آورده است. طراحان بازی برای به‌دست آوردن مقدمات لازم برای رسیدن به توانایی‌های جدید یا ارتقای آن‌ها چالش‌های متفاوتی را طراحی کرده‌اند که هر کدام سطح‌های مختلفی دارند و با سربلندی در این چالش‌ها امتیاز لازم برای انتخاب از میان ویژگی‌های جدید مانند مخفی‌کاری بهتر و کارآمدتر، بهبود خط سلامتی، دسترسی به سلاح‌های جدید و دیگر امکاناتی که روند بازی را بهتر و جذاب‌تر می‌کنند، نصیبتان می‌شوند. اما بهتر است قبل از هر چیز به فکر پاکسازی پست‌های نگهبانی باشید تا هم امنیت بیشتری در اطراف برقرار شود و هم پس از آن به محلی برای جمع شدن مردم و خرید آیتم‌ها تبدیل شوند.
با آنکه در راه با وسایل نقلیه بسیاری روبه‌رو می‌شوید که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید اما تنها در مکان‌های امن می‌توانید آن‌ها را فرا بخوانید و فورا سوارشان شوید. افزون بر این هرچه پست‌های نگهبانی بیشتری را بگیرید به مهمات و اسلحه‌های بیشتری دسترسی خواهید داشت و در کمترین زمان ممکن می‌توانید دوباره برای بازگشت به درگیری آماده شوید و کوله‌بار خود را پر کنید. البته با جیب خالی کاری از پیش نخواهید برد و باید به فکر یافتن اسکناس‌های پنهان‌شده یا درآمد خود از درگیری‌ها و جمع کردن غنیمت‌ها باشد. شکار نیز یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد در بازی است که خوشبختانه این بار تنها برای به‌دست آوردن پول انجام می‌شوند و دیگری برای ارتقای سلاح‌ها یا آیتم‌های مختلف نیازی به پوست حیوانات مختلف نخواهید داشت. 

رفقای خوب

تیراندازی و نشانه‌گیری در مجموعه فارکرای احتیاجی به تعریف ندارد. اسلحه‌ها آنقدر خوشدست و کارآمد هستند که هیچ وقت از شلیک و درگیری خسته نخواهید شد. افزون بر دقت بالا و طراحی بی‌نظیر سلاح‌ها، سازندگان مجموعه بزرگی از سلاح‌های سرد و گرم را تدارک دیده‌اند که با پیشرفت در بازی و ارتقای شخصیت خود، در واقع به یک ارتش یک نفره تبدیل خواهید شد که انواع سلاح‌‌ها و مهمات را با خود حمل می‌کند. کمان نیز که این روزها محبوبیت بسیاری نزد بازی‌سازان و مخاطبان دارد در کنار دیگر اسلحه‌ها به خوبی در مخفی‌کاری و از میان برداشتن بی‌سروصدای دشمنان کمکتان خواهد کرد. اما هیچ چیز بهتر از پیشروی در کنار یک هم‌رزم و یار خودی نمی‌تواند هیجان مبارزه‌ها را دوچندان کند.
در بازی نه شخصیت مختلف با توانایی‌های متفاوت وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را همراه خود ببرید و از پشتیبانی آن‌ها کمک بگیرید. ویژگی‌های متفاوت هر کدام از این همراهان آن‌قدر متفاوت است که انتخاب تعداد محدودی از آن‌ها به یک استراتژی مهم و سرنوشت‌ساز تبدیل می‌شود. این شخصیت‌ها که هر کدام داستان خاص خودشان را دارند باعث شده‌اند تا بازی زنده و پویا به نظر برسد. می‌توانید یک تک‌تیرانداز را با خود ببرید تا از دور با فرمان شما نگهبانان را بزند و پس از آن که نوبت به درگیرهای شلوغ رسید پشتیبان هوایی را خبر کنید تا دشمنان را از آسمان به گلوله ببندد. در این میان به خدمت گرفتن حیوانات مختلف از جذابیت‌های ناتمام این امکان لذت‌بخش است. سگ، ببر و حتی یک خرس به نام چیزبرگر می‌توانند مانند یک جنگجوی کارکشته در درگیری‌ها شرکت کنند و با توجه به ویژگی‌های ذاتی هر کدام، راه‌های متفاوتی را برای پیشروی برایتان فراهم کنند. به عنوان نمونه ببر می‌تواند محل دشمنان را شناسایی کند یا به صورت مخفی آن‌ها را از میان بردارد و سگ نیز در لحظه‌های حساس با یک اسلحه در دهان یا مهمات به فریادتان می‌رسد.


شکل3 - یکی از بهترین لحظاتی که در میان انواع درگیری‌ها تجربه خواهید کرد تا قدر یاران باوفایتان را بهتر بدانید. 

مطلب پیشنهادی

بررسی بازی CALL of DUTY؛ برادری تا انتها
آخر هفته با شبکه: بازگشت به ریشه‌ها، بازگشت به اوج

افزون بر این همراهان، مردم عادی نیز که در پست‌های نگهبانی اسیر شده‌اند یا کسانی که در نزدیکی درگیری هستند یا به شکل خودکار یا با درخواست شما می‌توانند وارد درگیری شوند تا لذت تیراندازی و پاکسازی نقشه دوچندان شود. اما آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد آن است که یوبی‌سافت اختیار و آزادی کامل را فراهم کرده تا واقعا هر طور که دلتان می‌خواهد بازی کنید و تنها به ماموریت‌های داستانی و خطی محدود نشوید. همچنین وجود راه‌های متفاوت برای رسیدن به هدف باعث شده‌اند تا دستتان در انتخاب استراتژی‌های مختلف باز باشد و بازی برای هر نفر متفاوت از دیگری باشد. به همین خاطر نیز می‌توانید تمام بازی را به صورت همکاری آنلاین و همراه با یکی از دوستانتان بازی کنید و از همکاری تیمی لذت ببرید. تنها ایراد این حالت آن است که پیشروی و ماموریت‌های انجام شده تنها برای کاربری که میزبان بازی است ذخیره خواهد شد و کاربر مهمان باید بار دیگر ماموریت‌ها را تکرار کند. 

«فارکرای 5» بازی بسیار خوب و روانی است که موفق می‌شود با کمک امکانات و ابزارهای زیادی که در اختیارتان قرار می‌دهد کاملا شما را سرگرم کند.

شورش بی‌دلیل

یکی از دلیل‌هایی که بازی‌های نقش‌آفرینی به شما اجازه می‌دهند تا ظاهر شخصیت خود را قبل از آغاز بازی بسازید آن است که بهتر بتوانید با داستان همزادپنداری کنید و خودتان را در نقش قهرمان داستان قبول کنید. البته تعیین ظاهر تنها بخشی از این همزادپنداری است و در طول داستان با شخصیت‌پردازی و ماموریت‌های هدفمند نه‌تنها شخصیتتان پرداخت می‌شود، بلکه انگیزه‌های شخصی و بعد از آن انگیزه‌های برتری نیز آن را کامل می‌کنند. اما شخصیت بی‌نام فارکرای تنها در یک منطقه گرفتار می‌شود و حتی انگیزه فرار نیز نمی‌تواند کارهای او را توجیه کند. شخصیت‌های جانبی و مردم عادی نیز هدف مشخصی ندارند و انگار قبل از ورود شما زندگی بهتر و آرام‌تری داشته‌اند. در این میان ضدقهرمانان بازی که قرار است در مقابل شما قرار بگیرند در حد فیلم‌های دست چندم هالیوودی تنها به تک‌گویی‌های بی‌ربط و شکایت از وضع بد جامعه بسنده می‌کنند و اصلا در حد و اندازه‌ای ظاهر نمی‌شوند که تلاش شما برای از بین بردنشان به یک نقطه حماسی و درگیر کننده تبدیل شود. همه می‌دانند که هدف از بازی کردن یک شماره از فارکرای چیست و دست‌وپا زدن نویسندگان برای جدی گرفتن داستان و شعارهای سیاسی کاملا بی‌فایده بوده است. فراهم کردن یک داستان تیره و جدی در برابر بازی‌ای که همه‌چیز را برای سرگرم کردن مخاطب به شوخی تبدیل می‌کند کاملا غیر ضروری و جدا از هسته اصلی بازی به نظر می‌رسد که تنها جنبه تبلیغاتی و جلب توجه دارد. به این ترتیب هر کسی با هر هویتی می‌تواند وارد داستان فارکرای شود و بدون هیچ پرداخت و هدفی تنها به شلیک و هرج و مرج بپردازد و بعد تیتراژ پایانی را تماشا کند. 
فارکرای5 بازی بسیار خوب و روانی است که موفق می‌شود با کمک امکانات و ابزارهای زیادی که در اختیارتان قرار می‌دهد کاملا شما را سرگرم کند. گرافیک چشم‌نواز، ماموریت‌های متنوع، مکانیک رانندگی خوب و کارآمد و البته هوش مصنوعی‌ای که تلاش می‌کند همراه با ضرباهنگ بازی پیش برود و شما را ناامید نکند. اما هرچه بیشتر بازی کنید و قسمت‌های بیشتری از نقشه را پاکسازی کنید بازی هم آسان‌تر می‌شود و در انتها دیگر هیچ تهدید و چالشی وجود ندارد که بتوانید از آن لذت ببرید. دنیای پویا و زنده بازی نیز کم‌کم جان خود را از دست می‌دهد و به یک محصول یک‌بار مصرف تبدیل می‌شود تا باز هم برای خرید محتواهای دانلودی جدید هزینه کنید تا شاید کارهای بیشتری برای انجام دادن داشته باشید یا فضای متفاوت‌تری را تجربه کنید. فارکرای5 بهترین بازی در این مجموعه پرفروش و محبوب است اما بازی ماندگاری نخواهد بود و سازندگان برای قسمت آینده باید به فکر چیزی فراتر از تیراندازی اول‌شخص و یک دنیای دیوانه باشند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟