گلچینی از گوشی‌های مناسب برای 5G
کدام گوشی‌های هوشمند از 5G به ‌بهترین شکل پشتیبانی می‌کنند
اصلی‌ترین رسانه اتصال به شبکه‌های سیار، گوشی‌های هوشمند هستند. به بیان دقیق‌تر، اگر قابلیت اتصال به شبکه‌های سیار محدود به مودم‌ها شود، ضریب نفوذ این شبکه‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. به‌ همین دلیل است که خیلی قبل‌تر از استقرار شبکه‌های 5G در کشورهای مختلف، شرکت‌ها از نمونه‌های مفهومی گوشی‌های مختلف رونمایی کردند و به‌ فاصله کوتاهی پس از استقرار دکل‌های مربوط به نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی، تجهیزاتی که قابلیت پشتیبانی از 5G را داشتند روانه بازار شدند. در حالی که پیش‌نویس‌های اولیه این فناوری در سال 2016 میلادی تدوین شدند، اما روند استقرار این فناوری از سال 2019 میلادی آغاز شد. اکنون که اپراتورهای ایرانسل و همراه اول، روند استقرار سایت‌های 5G در شهرهای مختلف را آغاز کرده‌اند، انتظار می‌رود روند مهاجرت به نسل پنج شبکه‌های ارتباطی آغاز شود. البته این روند ابتدا آهنگ کندی خواهد داشت، اما به‌تدریج شتاب خواهد گرفت. در شرایطی که گوشی‌های مختلفی در بازار ایران وجود دارند که از 5G پشتیبانی می‌کنند، اما برخی از آن‌ها واقعا گران‌قیمت هستند و باید دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید گوشی‌های پرچم‌دار گران‌قیمت داشته باشید. بنابراین، شاید ایده بدی نباشد اطلاعات اولیه‌ای در ارتباط با گزینه‌های مطرح در این زمینه داشته باشید.

مودم یا گوشی هوشمند؟ انتخاب با کاربر است!

در شرایطی که مودم‌های همراه خوبی در بازار وجود دارند که از شبکه‌های 4G یا 5G پشتیانی می‌کنند، با این‌حال، برخی کاربران از گوشی‌های هوشمند برای اتصال مستمر به شبکه‌های ارتباطی سیار و انجام کارهای مختلف استفاده می‌کنند. هر یک از این محصولات مزایا و معایب خاص خود را دارند و برخی کارشناسان به افراد پیشنهاد نمی‌کنند از گوشی به‌عنوان یک مودم استفاده کنند، زیرا باتری گوشی به‌تدریج خراب می‌شود؛ با این‌حال، برخی از کاربران ترجیح می‌دهند به‌جای خرید یک مودم جداگانه از گوشی هم برای فعالیت‌های رزومره و هم به‌عنوان مودم سیار استفاده کنند. در این زمینه انتخاب با کاربران نهایی است. اگر شما از این گروه از افراد هستید و در نظر دارید یک گوشی هوشمند مجهز به 5G را خریداری کنید، در این مطلب به‌طور اجمالی به ‌بررسی‌ گوشی‌هایی خواهیم پرداخت که ویژگی‌های فنی خوبی دارند و مهم‌تر این‌که از نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی پشتیبانی می‌کنند. خبر خوب در ارتباط با گوشی‌های هوشمند مجهز به 5G این است که پشتیبانی از این فناوری ارتباطی، دیگر محدود به پرچم‌داران گران‌قیمت نیست و گوشی‌های مختلفی در بازار وجود دارند که قابلیت پشتیبانی از 5G را دارند. اکنون که بیشتر گوشی‌های میان‌رده جدید و حتا برخی گوشی‌های ارزان‌قیمت قابلیت اتصال به شبکه‌های سلولی نسل پنجم را دارند، انتخاب‌های زیادی وجود دارد. 5G نسل بعدی شبکه‌های سیار است که بالاترین سرعت دسترسی به شبکه را به‌شکل مطمئن و پایدار امکان‌پذیر می‌کند. به‌همین دلیل بهترین گزینه برای فعالیت‌های آنلاینی مثل بازی، پخش فیلم‌های 4k و دانلود سریع فایل‌های حجیم است. در این مقاله، سعی کردیم به‌جای آن‌که تنها به معرفی گوشی‌های پرچم‌دار بپردازیم، به‌ مدل‌های مختلفی اشاره کنیم که همگی از 5G پشتیبانی می‌کنند. 

Samsung Galaxy S21 Ultra

Samsung Galaxy S21 Ultra در صدر فهرست بهترین گوشی‌های هوشمند ما قرار دارد، بنابراین به‌عنوان یک تلفن 5G، بهترین ویژگی‌های فنی را ارائه می‌کند، اما قیمت آن بالا است. با وجود یک صفحه‌نمایش 6.8 اینچی AMOLED خمیده با تفکیک‌پذیری 1440 در 3200 که دارای نرخ نوسازی 120 هرتز است، یک تراشه با عملکرد بالا، 16 گیگابایت رم و یک دوربین چهار لنز، به‌نسبت پولی که پرداخت می‌کنید به یک محصول خوب دست پیدا می‌کنید. با یک دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی و یک جفت دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی که امکان زوم اپتیکال تا 10 برابر را ارائه می‌کند، به محصولی فراتر از یک گوشی هوشمند عادی دسترسی خواهید داشت. طراحی با پشت شیشه‌ای مات شیک و صفحه‌نمایش با لبه‌های گرد، تجربه کاربری خوبی را القا می‌کند. Samsung Galaxy S21 Ultra باتری با ظرفیت بالایی دارد و بنابراین هنگام اتصال به 5G مشکلی از بابت تخلیه زودهنگام باتری نخواهید داشت. علاوه بر این، از قلم S Pen پشتیبانی می‌کند تا امکان انجام کارهای هنری با گوشی وجود داشته باشد. عدم وجود شکاف micrsoSD را باید یکی از معایب بزرگ این گوشی دانست. 

 

OnePlus 9 Pro

جدیدترین و بهترین گوشی وان‌پلاس OnePlus 9 Pro است که مشکلات دوربین ضعیف در این گوشی برطرف شده است. این گوشی نه‌تنها قادر به پشتیبانی از 5G است، بلکه به‌لطف لنز فوق عریض freeform و الگوریتم‌های نرم‌افزاری که برای کاهش اعوجاج در لبه تصاویر از آن استفاده می‌کند بهترین گوشی OnePlus موجود در بازار است. این گوشی مجهز به ویژگی‌های فنی سطح بالایی مثل تراشه اسنپدراگون 888، رم 12 گیگابایت و صفحه‌نمایش 6.7 اینچی امولد با تفکیک‌پذیری ۳۲۱۶ x ۱۴۴۰ و نرخ نوسازی 120 هرتز است. پشتیبانی از HDR10+ به این معنا است که گوشی تصاویر را به‌بهترین شکل نشان می‌دهد. شارژ سریع 65 واتی و شارژ بی‌سیم 50 واتی از دیگر قابلیت‌های جذاب این گوشی هستند. عدم وجود شکاف micrsoSD را باید یکی از معایب بزرگ این گوشی دانست. 

 

OnePlus Nord CE 5G

در حالی که OnePlus دارای چند گوشی Nord است که دستیابی به فناوری 5G را با قیمت کمتری امکان‌پذیر می‌کنند، اما OnePlus Nord CE 5G بهترین گوشی ارزان‌قیمتی است که نسبت به رقبا قیمت کمتری داشته و دستیابی به فناوری 5G را فراهم می‌کند. طراحی این گوشی کاملا جذاب است و در طراحی آن از رنگ‌آمیزی خوبی استفاده شده است. علاوه بر این، رابط کاربری روان و به‌ دور از پیچیدگی دارد. مهم‌ترین نقطه قوت این گوشی باتری قدرتمند آن است که به‌سختی می‌توان در گوشی‌های اقتصادی موجود در بازار نمونه آن ‌را پیدا کرد. اگر به‌دنبال یک گوشی اقتصادی هستید که باتری خوبی داشته باشد، از فناوری 5G پشتیبانی کند و به‌نسبت قیمتی که پرداخت می‌کنید قابلیت‌های مناسبی در اختیارتان قرار دهد، OnePlus Nord CE 5G گزینه خوبی است. البته در زمینه دوربین خیلی عملکرد خوبی ندارد، اما اگر به‌دنبال یک گوشی ارزان‌قیمت است که دسترسی به 5G را امکان‌پذیر می‌کند، انتخاب خوبی است.

 

 Realme 8 5G

احتمالا ارزان‌ترین گوشی هوشمند 5G موجود در بازار Realme 8 5G است که در گروه گوشی‌های ارزان‌قیمت نسل هشتم برند چینی Realme قرار می‌گیرد. این گوشی هوشمند کاملا اقتصادی است و بنابراین نباید انتظار داشته باشید تا نوآوری‌های خاصی در ارتباط با طراحی و دوربین‌ها را در آن مشاهده کنید، با این‌حال یک صفحه‌نمایش بزرگ دارد و به‌نسبت قیمتی که برای خرید آن هزینه می‌کنید مجهز به یک پردازنده خوب است. علاوه بر این، باتری آن برای مدت زمان طولانی قابلیت سرویس‌دهی دارد. اگر به یک تلفن 5G نیاز دارید، اما به‌دنبال ویژگی‌های قدرتمندی همچون دوربین‌های پیشرفته، شارژ سریع و توان پردازشی زیاد هستید، Realme 8 5G یک انتخاب خوب است. به‌احتمال زیاد برای مدت زمان طولانی شاهد عرضه گوشی‌های هوشمندی که از 5G پشتیبانی کنند و قیمتی مثل Realme 8 5G داشته باشند نخواهیم بود. 

 

 Lenovo Legion Phone Duel

Lenovo Legion Phone Duel یک گوشی قدرتمند 5G است که برای گیمرها طراحی شده است. یک پردازنده قدرتمند، رم زیاد، طراحی جذاب و حالت اختصاصی برای انجام بازی باعث شده تا گوشی فوق به یک محصول ایده‌آل برای گیمرهای موبایل تبدیل شود. علاوه بر عملکرد بالا، در انجام بازی‌ها، از شارژ فوق‌العاده سریع 90 واتی پشتیبانی می‌کند و دوربین پاپ‌آپ آن برای عکس‌های سلفی عملکرد عالی دارد و نرم‌افزارها در هر دو حالت افقی و عمودی برعکس برخی از گوشی‌ها بهترین عملکرد را دارند. 

 

Nubia Red Magic 5G

Nubia Red Magic 5G هر آن‌چه که از یک تلفن همراه گیمینگ نیازی دارید، در اختیارتان قرار می‌دهد. صفحه‌نمایشFHD+ AMOLED با نرخ نوسازی 144 هرتز، پردازنده قدرتمند همراه با رم فراوان و باتری بادوام با قابلیت شارژ سریع، تنها بخشی از ویژگی‌های شاخص این محصول هستند. قلب تپنده این گوشی تراشه پردازشی اسنپدراگون 865 هشت هسته‌ای است. 1 هسته 2.84 گیگاهرتز Kryo 585، 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Kryo 585 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 585 توان محاسباتی خوبی در اختیار این گوشی قرار می‌دهند. این گوشی قابلیت اتصال به شبکه‌های 5G را دارد که البته تنها محدود به شبکه‌های زیر 6 گیگاهرتز است و از نوع سریع‌تر موج میلی‌متری پشتیبانی نمی‌کند. 

 

iPhone 13 Pro Max

آیفون 13 پرو مکس مشخصات فنی قدرتمند‌تری به‌نسبت اسلاف خود دارد. به‌لحاظ طراحی، تفاوت چندانی با نسل قبلی پرچم‌داران آی‌فون ندارد. تنها در نمای رو‌به‌رو از ناچ با عرض کمتری به‌نسبت نسل قبل استفاده شده است. آی‌فون 13 پرو مکس به صفحه‌نمایشی 6.7 اینچی با تفکیک‌پذیری ۲۷۷۸ x ۱۲۸۴ پیکسل مجهز است. برای اولین بار در تاریخ گوشی‌های هوشمند اپل، صفحه‌نمایش نرخ نوسازی 120 هرتز دارد که باعث شده صفحه‌نمایش عملکردی روان‌تر و با‌کیفیت‌تر پیدا کند. این صفحه‌نمایش توانایی ارائه حداکثر روشنایی 1200 نیت را دارد، بنابراین در شرایط نوری متنوع و زیر تابش مستقیم نور خورشید وضوح تصویر خوبی دارد. در قسمت پشتی سه سنسور دوربین به‌همراه یک سنسور LIDAR با همان طراحی آی‌فون 12 پرو مکس قرار گرفته‌اند. یک حس‌گر دوربین اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.5، سنسور دوربین 12 مگاپیکسلی از نوع فوق عریض (Ultra Wide) و سنسور 12 مگاپیکسلی از نوع تله فوتو، دوربین سه‌گانه آیفون 13 پرو مکس را تشکیل می‌دهند. پردازنده A15 بایونیک قدرتمندتر از همیشه متشکل از شش هسته (2 هسته قدرتمند‌تر و 4 هسته با صرفه انرژی کمتر) است. آی‌فون 13 پرو مکس در چهار مدل با حافظه‌‌های داخلی 128/256/512 گیگابایت در کنار مدل جدیدتر با حافظه ‌داخلی 1 ترابایت در بازار وجود دارند. 

 

Sony Xperia 1 III

سونی با صفحه‌نمایش 4K با نرخ نوسازی 120 هرتز یک محصول قابل ستایش را برای خریداران آماده کرده است. Sony Xperia 1 III گوشی هوشمندی است که تجربه منحصر‌به‌فردی از نگاه کردن به تصاویر و فیلم‌ها ارائه می‌کند. علاوه بر این صفحه‌نمایش این گوشی توانایی بازتولید رنگ‌های فوق‌العاده طبیعی با بهترین وضوح‌ را دارد. در حالی که این گوشی به ویژگی‌های فنی قدرتمندی تجهیز شده، اما در برخی از حوزه‌ها کاستی‌هایی دارد. به‌طور مثال، برخی از کاربران ممکن است با نسبت تصویر 21:9 احساس راحتی نکنند. 

 

Poco M3 Pro 5G

پوکو M3 پرو شیائومی 5G نیز در گروه گوشی‌های اقتصادی قرار می‌گیرد که امکاناتی مثل A22 5G ارائه می‌کند. از برتری‌های M3 Pro 5G نسبت به A22 5G سامسونگ، می‌توان به روشنایی بیشتر و جنس بهتر صفحه‌نمایش، وجود محافظ صفحه‌نمایش گوریلا گلس 3، بلوتوث 5.1 و شارژ سریع 18 واتی اشاره کرد. این گوشی مناسب برای افرادی است که به‌دنبال یک گوشی هوشمند هستند که از فناوری 5G پشتیبانی کند و قیمت زیادی نداشته باشد. 

 

SAMSUNG GALAXY A71 5G

گوشی A71 یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های میان‌رده بازار است که نسخه 5G آن نیز به بازار عرضه شده است، یعنی تمام امکانات دوست‌داشتنی گلکسی A71 را می‌توانید در کنار پشتیبانی از فناوری نسل پنجم ارتباطات داشته باشید. A71 5G از چهار دوربین با کیفیت بهره می‌برد. باتری 4500 میلی‌آمپری این گوشی توانایی سرویس‌دهی برای یک روز کاری کامل را دارد. 

 

Google Pixel 5

گوشی Google Pixel 5 ثابت کرد که یک مدل عالی و پرچمدار نباید بزرگ باشد. یک گوشی خوب باید مجهز به سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای قابل اعتمادی باشد و حداقل جوابگوی یک روز کاری کامل باشد. گوگل در ساخت این گوشی از تراشه‌ اسنپدراگون 765G استفاده کرده که مبتنی بر لیتوگرافی 7 نانومتری است. به ‌همین دلیل مصرف انرژی کمی دارد. پردازنده‌ مرکزی این گوشی 8 هسته‌ای است که هسته‌ اصلی با فرکانس 2.4 گیگاهرتز کار می‌کند. علاوه بر این، مجهز به پردازنده‌ گرافیکی Adreno 620 است. پشتیبانی از فناوری 5G یکی از ویژگی‌های شاخص این گوشی است. این گوشی گوگل از نظر حافظه‌ اصلی تنها در یک نسخه‌ 8/128 گیگابایتی وارد بازار شده و از کارت حافظه‌ خارجی پشتیبانی نمی‌کند. در مجموع گوشی‌های پیکسل از بهترین‌های بازار هستند و به‌دلیل این‌که مجهز به اندروید خام هستند و گوگل از آن‌ها پشتیبانی کاملی به‌عمل می‌آورد، مورد توجه کاربران قرار دارند. 

 

iPhone 12 mini

آی‌فون 12 مینی برای علاقه‌مندان به گوشی‌های کوچک طراحی شده و صفحه‌نمایش نسبتاً کوچک 5.4 اینچی دارد و به‌راحتی در جیب یا دست قرار می‌گیرد. این گوشی ویژگی‌های فنی تقریبا یکسانی با آی‌فون 12 دارد. از جمله از پردازنده یکسانی استفاده می‌کند، مجهز به دوربین‌های خوبی است و از فناوری 5G و همچنین MagSafe پشتیبانی می‌کند. با این‌حال، در برخی موارد مشکلاتی دارد. اول آن‌که باتری با ظرفیت کمی دارد و شارژ بی‌سیم آن آهسته است. با ‌این‌حال، اگر به‌دنبال یک گوشی کوچک 5G هستید، این گوشی مناسبی است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟