ایمیلی از جنس پروتون!
01/02/1397 - 18:55
سخنرانی تد: آیا گمان می‌کنید ایمیل شما امن است؟ + ویدیو

1606683296_1_0.gif

این روزها مساله حریم شخصی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، و شرکت‌های بزرگی همچون فیس‌بوک به دلیل نقض قوانین حفاظت از داده‌های کاربران با چالش مواجه شده‌اند. احتمالاً شما نیز تصویر مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار جوان فیس‌بوک را در کنگره آمریکا دیده‌اید که به پرسش‌های نمایندگان پاسخ می‌دهد. قطعاً چالش حریم شخصی با نفوذ روزافزون اینترنت در همه ارکان زندگی ما، در آینده پررنگ‌تر نیز خواهد شد.

اما چرا شرکت‌ها به داده‌های شخصی ما کاربران علاقه دارند؟ صرف‌نظر از مسائل مرتبط با نفوذ دولت‌ها، تبلیغات هدفمند اصلی‌ترین دلیل برای این رویکرد است. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین از هر گونه اطلاعات شخصی کاربران استقبال می‌کنند، تا بتوانند تبلیغاتی با احتمال تاثیرگذاری بیش‌تر را نمایش دهند. برای مثال، اگر کاربری در ایمیل خود از علاقه‌اش به سفر سخن گفته است، تبلیغات آژانس‌های مسافرتی برای او مناسب خواهد بود!

اندی یِن، دانشمند مرکز تحقیقاتی سِرن در اروپا، همین موضوع را مورد بحث قرار می‌دهد و یک روش اساسی برای حل مشکل حریم شخصی مطرح می‌کند. در این روش محتوای ایمیل کاربر به صورتی رمزنگاری می‌شود که سرویس‌دهنده ایمیل نتواند آن را بخواند. روش رمزنگاری مورد استفاده از نوع نامتقارن است که در ادامه توضیح داده می‌شود.

در رمزنگاری نامتقارن، هر فرد یک کلید خصوصی (private key) و یک کلید عمومی (public key) دارد (شکل 1). این دو کلید با یک رابطه ریاضی به هم مربوط هستند و یکی را از روی دیگری به سادگی نمی‌توان به دست آورد. کلید خصوصی را تنها صاحب کلید دارد، اما کلید عمومی هر فرد در اختیار همه قرار می‌گیرد. من اگر یک متن را با کلید عمومی شما رمز کنم، تنها شما که کلید خصوصی را دارید قادر به رمزگشایی آن هستید. همچنین، اگر شما یک متن را با کلید خصوصی خودتان رمز کنید، هر فردی می‌تواند با کلید عمومی شما آن را رمزگشایی کند تا مطمئن شود این متن را شما فرستاده‌اید (چرا که فرد دیگری کلید خصوصی شما را ندارد). [منبع: وب‌سایت شبکه]

بر اساس این شیوه رمزنگاری، اندی یِن و همکارانش در مرکز سرن طرحی به نام پروتون‌مِیل (ProtonMail) راه‌اندازی کردند. این سرویس در سال 2014 به راه افتاد و در حال حاضر بیش از سه میلیون کاربر دارد. در سرویس پروتون‌میل، اطلاعات تنها برای گیرنده ایمیل قابل رمزگشایی است و حتی سرور مرکزی نیز قادر به درک آن نیست. اگر می‌خواهید از جزییات این سرویس و نحوه شکل‌گیری آن بیش‌تر بدانید، فایل ویدیویی زیر را تماشا کنید.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟