رخنه
هوش مصنوعی در تعامل با اشیای هوشمند،  غیرهوشمند و  جاندار
در حالی که این روزها تب‌وتاب سال نو میلادی شور و حرارت خاصی را در کشورهای مختلف جهان به وجود آورده است، دنیای فناوری پیش به سوی آینده‌ای روشن گام برخواهد داشت. سالی که آن‌را پشت سر نهادیم مملو از اتفاقات ریز و درشت بود. به‌طوری که در عرصه‌های مختلف خبرهای خوشایند و ناخوشایندی به گوش‌مان رسید.

1606683296_1_0.gif

عرضه اسمارت‌فون‌های جدید اپل، ویندوز 10 مایکروسافت، مارشمالو گوگل، خودروی خودران گوگل، هک شدن سیستم الکترونیکی ماشین‌هایی همچون جیپ چروکی و.... تنها ذره‌ای از این دریای بی پایان خبرها بودند؛ اما بین همه این اتفاقات، خبرهای هوش‌ مصنوعی حال و هوای خاص خود را داشت. دستاوردهای هوش مصنوعی که در سال آینده میلادی، تجربه به‌کارگیری عملی بسیاری از آن‌ها را شاهد خواهیم بود، نه تنها دنیای فناوری، بلکه زندگی میلیون‌ها انسان در سراسر جهان را نیز تحت تأثیر خود قرار خواهند داد. در سالی که پیش‌رو داریم، دانشمندان در نظر دارند تا برای بازگرداندن بینایی به افرادی که قدرت دید خود را از دست داده‌اند، از یک ایمپلمنت عنبیه همراه با یک مؤلفه پوشیدنی، استفاده کنند. دانشمندان ابراز امیدواری کرده‌اند که در صورت تحقق این فناوری، افق‌های روشنی پیش‌روی افرادی که قدرت بینایی خود را از دست داده‌اند، باز خواهد شد. 
حضور روبات‌های آتش‌نشان برای کمک به نیروهای امدادرسانی، خبر بزرگ دیگری است که شاید جان میلیون‌ها انسان در معرض خطر را نجات دهد؛ اما شاید بزرگ‌ترین اتفاقی که می‌توان از آن به عنوان جرقه‌ای برای یک تحول عظیم نام برد، ورود رایانش کوانتومی به عرصه‌های مختلف شرکت‌های فناوری است. مایکروسافت در سال جاری میلادی، دسترسی به رایانش کوانتومی را در اختیار عموم کاربران قرار داد. مکانیزمی که شاید خیلی از توسعه‌دهندگان هیچ‌گاه شانس دسترسی به آن‌را پیدا نمی‌کردند؛ از طرف دیگر، غول جست‌وجوی جهان برای اولین بار، هوش مصنوعی را با رایانش کوانتومی تلفیق کرد. هوش مصنوعی خود به اندازه کافی در بسیاری از زمینه‌ها فدرت‌مند است؛ حال تصور کنید ترکیب هوش مصنوعی با فیزیک کوانتوم چگونه باعث خواهد شد تا کیوبیت‌ها، دست به هنرنمایی بزنند. در مجموع می‌توان گفت هوش مصنوعی با همه حرف و حدیث‌هایی که پیرامون آن قرار دارد، در بسیاری از حوزه‌ها کمک‌های فراوانی به ما خواهد کرد؛ اما هوش مصنوعی زمانی به بلوغ کامل خواهد رسید که بتواند در عرصه‌های فیزیکی نیز به انسان‌ها کمک کند. زمانی‌که این فناوری نقش سازنده‌ای در زندگی ما داشته باشد، آن‌گاه انسان‌ها از بسیاری از کارهای سطح پایین رها خواهند شد و شانس ورود به شغل‌های جدی‌تر، مهم‌تر و اساسی‌تر را پیدا خواهند کرد؛ شاید بتوان در این زمینه، ژاپن و چین را از کشورهای پیشرو در نظر گرفت؛ شاید در ظاهر چنین به‌نظر برسد که ایالات متحده در بسیاری از حوزه‌ها، صاحب سبک است؛ اما از این نکته غافل نشویم که اگر کشوری هم‌چون چین با جمعیتی نزدیک به دو میلیارد نفر، درهای خود را به روی روبات‌ها و هوش مصنوعی باز کند، به لحاظ رشد اقتصادی خود چه انقلابی را رقم خواهد زد. کشورهایی هم‌چون ژاپن و آلمان، دلایل زیادی دارند که ورود روبات‌ها به عرصه‌های مختلف این کشورها را توجیه‌پذیر می‌سازد. آمارها نشان می‌دهند که این کشورها در آینده نزدیک، به نیروی کار زیادی نیاز خواهند داشت؛ به‌طوری که برای جبران این خلا، نیاز مبرمی به روبات‌های کارگر دارند. ژاپن نخستین کشوری بود که برای امتحان کنکور دانشگاه، یک روبات‌ را آزمایش کرد؛ اما پیشرفت‌های هوش مصنوعی زمانی شتاب می‌گیرد که مغز متفکر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی به سرعت مراحل رشد و تکامل خود را سپری کند؛ اگرچه امروزه یادگیری ماشینی پیشرفت‌های بسیاری داشته است؛ اما همان‌گونه که ساندرا پیچای به آن اشاره کرد، به مرحله‌ای از پیشرفت نرسیده است که بتواند در حد و اندازه‌های یک بچه، خودنمایی کند؛ اما بدون شک، سال آینده میلادی خبرهای بسیار خوشی از این حوزه به گوش خواهد رسید. جالب آن‌که شرکت‌های امنیتی نیز اکنون به این واقعیت آگاه شده‌اند که دوران آنتی‌ویروس‌های سنتی روبه افول است و اینک باید در جهت هماهنگ ساختن محصولات‌شان با هوش مصنوعی باشند؛ اگر هوش مصنوعی و دنیای امنیت بتوانند به درجه‌ای از هماهنگی با یک‌دیگر برسند، آن‌گاه دیگر به بسیاری از فناوری‌های امنیتی امروزه، نیازی نخواهیم داشت؛ به‌طوری که هوش مصنوعی به درستی رفتارهای یک بدافزار را شناسایی می‌کند و حتی توانایی پیش‌بینی رفتارهای آینده بدافزارهای را نیز خواهد داشت. 
در این حالت دیگر نیازی نیست تا آنتی‌ویروس‌ها نگران این موضوع باشند که شاید خود نیز قربانی یک بدافزار شوند. اتفاقی که در طول سال‌های گذشته رخ داده است و باج‌افزارها، با استفاده از ترفندهای خاصی، موفق شدند که آنتی‌ویروس‌ها را روی سیستم کاربر غیر فعال کنند. در نهایت باید بگوییم، سال آینده میلادی سرآغازی بر ورود حرفه‌ای هوش مصنوعی به عرصه‌های مختلف تجارت است. در سال آینده میلادی، کسب‌وکارها به میزان بسیار زیادی تحت تأثیر ابزارهای هوش‌مند تحلیلی، برنامه‌های سازمانی خود را مدون خواهند کرد؛ به‌طوری که به سرعت این توانایی را خواهند داشت تا ضمن بررسی عملکرد کارمندان، برآوردهایی را از شکست‌ها و پیروزی‌های پروژه‌های خود، به دست آوردند. این استراتژی‌ها به‌طور محسوسی بر روند بازاریابی محصولات نیز تأثیرگذار خواهد بود 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟