26/08/1399 - 17:15
نمایشگاه کتاب امسال مجازی برگزار می‌شود
پس از ورود کرونا و تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از شیوع این ویروس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های حمایتی را اتخاذ و از برگزاری نمایشگاه کتاب امسال به صورت مجازی خبر داد. در این مطلب به زمان برگزاری و شرایط ثبت‌نام نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره شده است.

نمایشگاه کتاب 1400

مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آغاز هفته کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور گفت:

  • تقویم هرساله مصرف‌کنندگان و مولدان کتاب در کشور «نمایشگاه کتاب تهران» است. گردش بزرگ اقتصادی حوزه نشر در این رخداد اتفاق می‌افتد. بسیاری از مردم مصرف سالانه خود را در این نمایشگاه تأمین می‎کنند، همچنین ناشران خارجی نمایشگاه کتاب را دریچه‌ای برای ارتباط با مخاطب ایرانی در نظر می‌گیرند.
  • وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب پدیده‌ای بسیار منحصر به فرد در حوزه فرهنگی کشور است، افزود: با توجه به شرایط کنونی کشور، متأثر از کرونا و برای آنکه زنجیره ارتباط بین ناشر، مخاطب و دست‌اندرکاران حوزه نشر قطع نشود باید شرایط جایگزینی اندیشید.

تاریخ برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران

  • مؤسسه خانه‌ کتاب و ادبیات ایران در نظر دارد با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری صنف نشر، نمایشگاه مجازی کتاب تهران را در بهمن ماه امسال برگزار کند.

شرایط ثبت نام در نمایشگاه مجازی کتاب تهران

  • نمایشگاه مجازی کتاب تهران با هدف کمک به اقتصاد نشر، رعایت عدالت توزیعی و توجه به مخاطبان و خوانندگان دور از مرکز، حرکت در مسیر فعالیت‌های نوآورانه و مبتنی بر فناوری اطلاعات در صنعت نشر و ایجاد فرصت برابر برای همه نمایندگان ناشران و موزعان کتب خارجی برگزار می‌شود.
  •  از همه نمایندگان ناشران و موزعان کتب خارجی که علاقه‌مند به شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب تهران هستند دعوت می‌شود برای احراز شرایط و زمینه لازم برای ثبت‌نام اولیه در این نمایشگاه، علاوه بر افتتاح حساب در بانک صادرات به عنوان بانک عامل، نسبت به تکمیل و آماده‌سازی اطلاعات کتاب‌های خود اقدام کنند.
  • نمایندگان ناشران و موزعان کتب خارجی برای ثبت‌نام در نمایشگاه مجازی کتاب تهران باید دارای پروانه نشر یا جواز کسب از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و شهرستان‌ها باشند؛ پروانه نشر یا جواز کسب باید تا پایان دی امسال معتبر باشد.
  • همچنین، احصاء قیمت کتاب، وزن کتاب (به منظور ارائه به شرکت پست)، تهیه چکیده کتاب و تهیه عکس روی جلد کتاب (با کیفیت مطلوب) و حصول اطمینان از موجود بودن کتاب از دیگر اطلاعات لازم برای ثبت‌نام نمایندگان ناشران و موزعان کتاب‌های خارجی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران است.

نحوه اجرای نمایشگاه مجازی کتاب در بخش خارجی

  • نحوه اجرای نمایشگاه در بخش خارجی متمرکز بوده و ارسال کتاب‌ها به خریداران سراسر کشور از طریق پست جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

زمان ثبت‌نام اولیه نمایشگاه مجازی کتاب تهران

  • در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کتاب ها به صورت رایگان ارسال می شوند و علاقه‌مندان می توانند برای تهیه کتاب از اول تا ششم بهمن ماه به سامانه tehranbookfair.ir مراجعه کنند.

ساعت بازدید و خرید در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

  • ساعت بازدید و خرید در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به صورت 24 ساعته است و کتاب های ناشران داخلی با تخفیف 20 درصدی و کتاب های ناشران خارجی با تخفیف 50 درصدی ارائه می شود.
  •  پس از لغو نمایشگاه کتاب تهران در فروردین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود و با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانفکورت که مجازی برگزار شد، تصمیم بر برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی گرفت و محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار را مسئول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد.
  • در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران،هزار و732 ناشر داخلی ثبت‌نام کردند و بالغ بر100 هزار عنوان کتاب آماده عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد. 180 ناشر خارجی با 20 هزار عنوان کتاب، 142 نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند و 145 نشست رونمایی کتاب، 20 نشست بین‌المللی و 25 نشست داخلی با حضور 180 سخنران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.
  • بیش از 80 هزار دانشجو و طلبه و 30 هزار هیئت علمی و اهالی قلم از تسهیلات نمایشگاه کتاب برخوردار خواهند شد و هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است. 

 

هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران

  • 24 آبان، روز کتاب و کتاب خوانی می‌باشد.
  • هفته کتاب همزمان با زادروز علامه طباطبایی شروع و کلیه دستاوردها و فعالیت‌های فرهنگی حوزه کتاب، کتابداری و کتابخوانی در کل کشور هم در این هفته ارائه می‌شود.
  • میرمحمدصادق مدیر کمیته محتوایی هفته کتاب با بیان اینکه هفته کتاب همیشه زمانی برای تجمع اهالی کتاب بود عنوان کرد: امسال با توجه به شیوع کرونا این تجمعات هم مجازی شده و ما هم پژوهش‌هایی را پیش بینی کردیم که از نظر زیرساختی به حوزه کتاب کمک کنند.

تمدید نمایشگاه مجازی کتاب تهران

  • نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که از اول بهمن آغاز به کار کرده است، تا ساعت 24جمعه پیش‌رو (10بهمن) برای دومین بار تمدید شد.
  • به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، ساعت بازدید و خرید در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به صورت 24 ساعته است و کتاب های ناشران داخلی با تخفیف 20 درصدی و کتاب های ناشران خارجی با تخفیف حداقل 50 درصدی ارائه می شود.
  • علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به سامانه این نمایشگاه مراجعه کنند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود تا آنکه تصمیم گرفت با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت، این رویداد فرهنگی را در ایران به شکل مجازی برگزار کند.

ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حکم معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ریاست برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب معرفی شد. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از 1000 ناشر حضور دارند و بالغ بر 100 هزار عنوان کتاب برای عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه شد.

همچنین 180 ناشر خارجی با 20 هزار عنوان کتاب و 142 نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند. هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با توجه به استقبال خوب و چشمگیر ناشران و مخاطبان با دو روز تمدید از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا هشتم بهمن ماه جاری میزبان بازدید کنندگان و علاقه مندان این رویداد بزرگ فرهنگی کشور در فضای خواهد بود.

ایسوس

نظر شما چیست؟