07/06/1399 - 06:27
ورود نسل پنجم اینترنت (5G) به ایران + تست سرعت اینترنت 5G تلفن همراه
معاون وزیر ارتباطات از رونمایی از فاز آزمایشی نسل پنجم ارتباطات (5G) در ایران و تست موفقیت آمیز این فناوری با سرعت اینترنت 1.5 گیگابیت بر ثانیه خبر داد. در این مطلب به کاربرد اصلی فناوری 5G و تست سرعت 1358 مگابیتی شبکه‌ی 5G اشاره شده است.

تحول 5G

شبکه نسل پنجم تلفن همراه علاوه بر سرعت بیشتر نسبت به نسل چهارم مزایایی مثل تأخیر کمتر، تعداد و تراکم کاربر بالاتر و شبکه پایدارتر دارد که می‌تواند فرصت‌های مهمی را برای فناوری‌های جدید مهیا کند.

تأخیر کمتر باعث می‌شود کارهایی که پیش از این در روی شبکه موبایل میسر نبوده است قابل انجام باشد. تأخیر در این شبکه می‌تواند به یک میلی ثانیه ( یک هزارم ثانیه) برسد.

این در حالی است که این زمان در شبکه 4G به‌صورت میانگین در جهان 50 میلی‌ثانیه بوده است.

به‌خاطر این تأخیر بسیار کم محققان چندی پیش موفق شدند جراحی از راه دور را به وسیله بازوهای روباتیک در شبکه 5G به‌صورت آزمایشی انجام دهند.

تست سرعت 1358 مگابیتی شبکه‌ی 5G ایرانسل در امیرآباد تهران

 آذری جهرمی با انتشار تصویری از تست سرعت 1358 مگابیتی شبکه 5G تلفن همراه ایرانسل در امیرآباد تهران در توییتر، نوشت:

  • نصب نسل پنجم تلفن همراه، در دو نقطه تهران به اتمام رسیده، سه نقطه دیگر تا پایان شهریورماه

تست سرعت 1358 مگابیتی شبکه‌ی 5G ایرانسل در امیرآباد تهران

کاربرد اصلی فناوری 5G چیست؟

هر نسل جدیدی از شبکه اینترنت‌های بی‌سیم به همراه مقدار زیادی قابلیت‌ها و کاربردها عرضه می‌شوند. 

فناوری 5G از این قاعده مستثنا نیست و تمرکز بسیاری را بر روی اینترنت اشیاء و توسعه هوش‌های مصنوعی قرار داده است.

اگر بخواهیم برخی از پیشرفت‌های فناوری 5G را نام ببریم باید آن‌ها را به این گونه توصیف کنیم:

  • بهبود و توسعه پهنای باند از سال 2020
  • قدرت اتصال فوق‌العاده و ستودنی به سیستم اینترنت اشیاء
  • نرخ تأخیر بسیار پایین در اتصال به دستگاه‌ها و ارسال داده‌های مختلف
  • بیان اینکه برنامه ریزی برای راه اندازی چند سایت 5G در تهران توسط یکی از اپراتورها در دستور کار است افزود: به زودی این اپراتور در چند نقطه تهران، این سایت ها را آزمایش می کند. اپراتور دیگری نیز نخستین سایت خود را همزمان با فاز پایلوت در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی کرده است.
  • از آن‌ جایی که برخی دستورات اجرایی بر روی خودروهای هوشمند و خودران نیازمند سرعت بسیار بالا برای انجام صحیح عملیات هستند، می‌توان گفت از برترین کاربردهای نسل پنجم اینترنت هدایت این نوع اتومبیل‌ها است.

نحوه عملکرد اینترنت نسل 5 چگونه است؟

جدیدترین نسل اینترنت همانند نسخه نسل قبلی خود (4G LTE) بر مبنای OFDM می باشد و بر اساس همان اصول کار خواهد کرد. با این حال رابط هوایی جدید 5g NR یا  (New Radio)، مبنای OFDM را به بهترین شیوه ممکن افزایش می دهد تا به بالاترین میزان مقیاس پذیری برسد. نسل پنجم اینترنت نه تنها خدمات اینترنت را نسبت به نسل قبلی خود افزایش می دهد، بلکه در تمام صنایع اینترنت IoT یا همان اینترنت اشیاء را افزایش می دهد که به همین دلیل این نسل از اینترنت به نام نسل اینترنت اشیاء نیز نامیده می شود.

نحوه عملکرد اینترنت نسل 5 چگونه است؟

از مهم ترین اشیاء که هم اکنون درباره آن حرف زده شد، می توان به اسمارت هوم ها اشاره کرد که همه چیز با هم متصل هستند و شما می توانید با استفاده چند کلیک ساده اقدام به کنترل و مدیریت اشیایی که در خانه شما هستند، کنید. اسمارت هوم و وسایل هوشمندی که قرار است در آن بکار رود، هم اکنون بصورت محدود در بازارهای جهانی عرضه شده اند و مقدار زیادی نیز هم اکنون در دست بررسی می باشند.

هزینه اینترنت نسل پنجم اینترنت چقدر است؟

هزینه اینترنت نسل 5 چقدر است؟

اینترنت نسل پنجم شاید از نگاه بررسی محققان و تحلیلگران در آینده کمتر از نسل های گذشته خواهد بود اما این در حالی است که هنوز برچسب قیمتی از اینترنت نسل 5g منتشر نشده است و در کل هدف اصلی از این نسل، کاهش هزینه و خدمات بیشتر به عموم کاربران می باشد که عموم کاربران می توانند بصورت نامحدود اقدام به دانلود برنامه های مدنظر خود کنند که در اصل کاربرد اینترنت در جامعه چیزی بسیار بیشتر از جامعه امروزه خواهد شد.

وضعیت گوشی‌های هوشمند پس از 5G

بر اساس اطلاعات به دست آمده در سال 2020 حدود 70 گوشی هوشمند با قابلیت پشتیبانی از فناوری نسل پنجم اینترنت به بازار می‌آیند که عموم آن‌ها ابتدا در آمریکای شمالی عرضه خواهند شد.

در مقابل شرکت‌های گوشی‌سازی تلاش کردند با ساخت تلفن‌های همراه زیر 500 دلار به کاربران اظهار کنند که برخورداری از فناوری 5G می‌تواند ارزان باشد. این در حالی است که چنین مبلغی همچنان برای گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده زیاد به حساب می‌آید.

وضعیت گوشی‌های هوشمند پس از 5G

 

 

ایسوس

نظر شما چیست؟