بلک‌بری هم به سرنوشت نوکیا دچار شد!
بلک‌بری مجوز تولید و عرضه گوشی خود را به TCL فروخت!
شرکت کانادایی بلک‌بری (BlackBerry) که بدون تردید افراد علاقمند به دنیای گوشی‌های هوشمند آن را به خوبی می‌شناسند، به تازگی با امضاء یک قرار رسما لایسنس تولید، فروش و بازیابی گوشی‌های هوشمند برند خود را به شرکت تی‌سی‌ال (TCL) واگذار کرد! این اتفاق بسیار شبیه به اتفاقی است که در سال 2013 برای شکت فنلاندی نوکیا رخ داده بود! با سایت شبکه همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

بلک‌بری از شرکت‌های فعال در صنعت موبایلی بود که با روی کار آمدن سیستم‌عامل اندروید و بنا به دلایل دیگر نتوانست بقاء یافته و به فعالیت‌های موفقیت‌آمیز خود ادامه دهد. بلک‌بری برای مدت زمان طولانی تقریبا از فعالیت در زمینه تولید و عرضه گوشی‌های هوشمند دست کشید و پس از یک وقفه کوتاه بار دیگر وارد این عرصه شد و گوشی‌های اندرویدی همچون بلک‌بری پریو (Blackberry Priv) را روانه بازار کرد اما متاسفانه استقبال کاربران از گوشی‌های اندرویدی و نسبتا گران قیمت بلک‌بری جالب توجه نبود!

مطلب پیشنهادی

چرا خرید فبلت از خرید گوشی هوشمند بهتر است؟
مروری بر برتری‌های فبلت‌ها نسبت به گوشی‌های رایج

بنابراین این موضوع سبب شد بلک‌بری با مشکلات مالی مواجه شود و برای باقی ماندن شانس خود تلاش کند تا دست به اقدامی هوشمندانه بزند. در همین راستا بلک‌بری به تازگی رسما اعلام کرد که حق تولید، عرضه و بازاریابی گوشی‌های هوشمند برند خود را برای مدت زمانی طولانی به شرکت تی‌سی‌ال واگذار کرده است. این موضوع به آن معنا است که بلک‌بری دیگر به طور مستقیم به تولید و عرضه گوشی هوشمند نمی‌پردازد و لایسنس بلک‌بری در این راستا به شرکت تی‌سی‌ال که تولید کننده سری محصولات آلکاتل است، واگذار شد.

مطمئنا این خبر برای دوست‌داران شرکت بلک‌بری خبر خوشی نیست اما در هر صورت به نظر می‌رسد که اقدام بلک‌بری به منظور همکاری با یک کمپانی دیگر یک اقدام حساب شده و هوشمندانه باشد. بدون تردید اگر بلک‌بری به تنهایی برای بقاء در صنعت موبایل تلاش می‌کرد با شکست مواجه می‌شود و این شکست می‌توانست عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. اما اقدام کنونی بلک‌بری منجر می‌شود تا این کمپانی با همکاری شرکت تی‌سی‌ال بتواند بار دیگر وضعیت خود را احیاء کند.

این موضوع تا حدی ما را به یاد اتفاقی می‌اندازد که در سال 2013 برای شرکت نوکیا رخ داد. نوکیا در سال 2013 به دلیل عدم موفقیت‌های خود در زمینه تولید و فروش گوشی‌های هوشمند، لایسنس تولید و عرضه گوشی‌های خود را به مایکروسافت واگذار کرد و حال که چیزی در حدود 4 سال از این موضوع می‌گذرد در پی بازگشت به صنعت موبایل است. بنابراین شاید روند مشابهی برای شرکت بلک‌بری هم طی شود. البته مایکروسافت که خریداری لایسنس نوکیا بود طی این چند سال نتوانست به خوبی از پس مدیریت فعالیت‌های موبایلی خود برآید و به نوعی در مأموریت خود شکست خود. باید امیدوار باشیم که روند مشابه برای شرکت تی‌سی‌ال طی نشود.

با این وجود باید اشاره کنیم که بلک‌بری همچنان به ارائه‌ی لایسنس استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی و بلک‌بری هاب ادامه می‌دهد و تنها فعالیت‌های بخش موبایل این کمپانی به شرکت تی‌سی‌ال فروخته شده است. نظر شما در رابطه با این موضوع چگونه است؟ آیا باید با شرکت کانادایی بلک‌بری خداحافظی کنیم؟

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟