23/05/1402 - 15:56
نسل جدید سرورهای اچ پی را بهتر بشناسید
انواع گوناگونی از سرورهای اچ پی وجود داشته که برای پردازش، ذخیره و مدیریت دیتا، همچنین سیستم‌های شبکه کارایی دارند. این سرورها به سازمان‌ها، منابع کافی و نیروی لازمه را می‌دهند تا استراتژی‌های گوناگون به شکل منسجم‌تری فعالیت کنند. با بهره‌گیری از سرورهای موجود، تمامی کارها به صورت اتوماتیک انجام می‌پذیرد و دخالت نیروی انسانی کم خواهد شد که در نتیجه میزان خطای ایجاد شده به حداقل خواهد رسید. انواع سرور اچ پی، نمونه‌هایی از این سرویس‌ها هستند که کمک شایانی به صاحبان کسب‌وکار کرده‌اند. ما قصد داریم تا در این گفتار، شما را با نسل جدید سرور اچ پی آشنا کنیم؛ تا انتها ما را همراهی کنید.

همه‌چیز درباره سرورهای اچ پی

سرورها امکان انجام هرگونه فعالیتی که یک کامپیوتر رومیزی استاندارد انجام می‌دهد را دارند؛ اما برعکس، رایانه‌ها کم‌ترین کارایی را داشته و صرفا تمایل به اجرای فرآیندهای سرور دارند. در کل، انواع سرور اچ پی خدمات زیر را به شبکه‌ها ارائه می‌دهند:

  • مقیاس پذیری: قابلیت پذیرش تعداد فزاینده یا نوسانی از دستگاه‌ها و کاربران
  • دارای قدرت پردازش فوق‌العا‌ده: این امر سبب بالا رفتن مشخصات و ویژگی‌های مثبت CPU و RAM برای مدیریت بار کاری شبکه خواهد شد.
  • قابلیت اطمینان: اطمینان از اینکه سیستم‌های حیاتی، آنلاین و در دسترس هستند.
  • همکاری بین پرسنل: دسترسی به منابع شبکه مشترک و همکاری بین اعضای پرسنل
  • صرفه‌جویی در هزینه: کاهش هزینه‌ها در طول زمان

چرا سرور اچ پی؟

شرکت اچ‌ پی با تولید تجهیزات IT باکیفیت، به عنوان یکی از تولیدکنندگان معتبر و قوی شناخته شده است. این شرکت با موفقیت در تولید سرورها و محصولات پیشرفته، توانسته رضایت بسیاری از کاربران را به دست آورد. فعالیت‌های گسترده این شرکت به صورت Enterprise بین‌المللی انجام شده و سرورهای آن از مزایای بالایی برخوردار هستند. 

انواع سرور اچ پی با سخت‌افزاری قدرتمند، قابلیت اطمینان بالا و پیکربندی آسان، انتخابی هوشمندانه برای محیط‌های تجاری به شمار می‌روند. طراحی آنان با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز و بهینه انجام شده و در دیتاسنترها به خوبی جا می‌گیرند؛ اما از طرفی باید بگوییم که قدرت پشتیبانی و تعمیر سرورهای HP در مقایسه با سایر برندها کمی بالاتر است.

در کنار همه این موارد، مزایای انعطاف‌پذیری و تطابق با تجهیزات و نرم‌افزارهای شبکه دیگر، از دیگر امتیازات سرورهای HPE بوده و داشتن RAID Control نیز سبب تمایز این دسته از سرورها شده است. به طور کلی، خرید سرورهای اچ ‌پی با کیفیت بالا و همراه با پشتیبانی و قابلیت‌های گسترده، انتخاب هوشمندانه‌ای برای کسب‌وکارها و کارشناسان IT خواهد بود.

انواع سرور‌های اچ پی کدام‌اند؟

نمونه‌های گوناگونی از سرور اچ پی وجود دارند که شما باید باتوجه به نیاز و میزان کاربرد مورد نظر خود، برترین نمونه را برگزینید. در ادامه چندین نمونه از سرورهای پرکاربرد اچ پی را معرفی می‌کنیم.

  • HPE ProLiant SL/Apollo: سرورهایی که برای فعالیت‌های پردازشی پیشرفته و کاربردهای خاص طراحی شده‌اند.
  • HPE ProLiant BL: سرورهای پرکاربرد و مناسب برای مراکز داده و محیط‌های مجازی‌سازی
  • HPE ProLiant ML: سرورهایی پیشرفته با قابلیت‌های پردازشی مناسب کسب‌وکارهای کوچک و متوسط
  • HPE ProLiant RL: مدلی از سرورهای HP که برای کاربردهای خاص مخصوصا حوزه‌ شبکه و ارتباطات طراحی شده‌اند.
  • HPE Moonshot System: سیستم‌های نوآورانه و کم‌مصرف
  • HPE ProLiant MicroServer: سرورهای کوچک و کم‌هزینه که برای دفاتر کوچک مناسب هستند.

اطلاعات فوق به شما اجازه می‌دهد تا بهترین مدل سرور HP را بر اساس نیازها و خواسته‌های خود انتخاب کنید و آن را به دلخواه کانفیگ کنید.

ویژگی‌های سرور اچ پی g11

سرورهای نسل یازدهم از جمله DL380 Gen11، به عنوان یک نوع زیرساخت محاسباتی در مقیاس صنعتی، با ویژگی‌های سخت‌افزاری برجسته از جمله پردازنده‌های مرکزی نسل چهارم Intel Xeon Scalable زئون، حافظه‌های DDR5 و اسلات‌های PCIe 5.0 که پهنای باند بالایی در ارتباط با عملیات ورودی و خروجی ارائه می‌دهند، به بازار عرضه شده‌اند.

اوایل آبان ‌ماه سال ۱۴۰۱ شمسی، شرکت اچ‌پی نسل‌های جدید سرورهای پرولیانت خود را معرفی کرد که نسبت به نسل قبلی پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زمینه محاسباتی و ذخیره‌سازی داشته‌اند. در ادامه، به بررسی برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های نسل یازدهم سرورهای اچ‌پی می‌پردازیم.

پشتیبانی از نسل چهارم پردازنده‌های اینتل زئون

یکی از اصلی‌ترین پیشرفت‌های این نسل از سرور اچ پی، ایجاد قابلیت پشتیبانی از نسل چهارم پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل است. با این پردازنده‌ها، شما می‌توانید تا ۶۰ هسته فیزیکی را در دسترس داشته باشید. به عنوان مثال، با استفاده از سرورهای دو سوکت مثل سرور dl380 g11 و دو پردازنده پلاتینیوم نسل چهارم، به ۱۲۰ هسته فیزیکی دسترسی خواهید داشت که قادر به انجام محاسبات پیچیده و سنگین خواهند بود. اگر از چند سرور این نسل در مرکز داده‌ خود استفاده کنید و آن‌ها را به‌گونه‌ای پیاده‌سازی و پیکربندی کنید که به کاربران خدمات ارزشمند ارائه دهند، بازگشت سرمایه را در مدت زمان کوتاه‌تری تجربه خواهید کرد. این پیشرفت‌ها به شما امکانات گوناگونی را برای بهبود عملکرد و کارایی محیط‌های کاری ارائه می‌دهند.

پشتیبانی از پردازنده نسل ۴ AMD EPYC

سرور اچ پی g11، نه تنها از پشتیبانی پردازنده‌های مرکزی نسل چهار زئون اینتل بهره می‌برد، بلکه قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های نسل چهارم AMD EPYC را داراست. این پردازنده‌ها، بسته به نوع نصب شده، دسترسی به 96 هسته پردازشی و 384 مگابایت کش L3 را فراهم می‌کنند. این ویژگی‌ها به‌عنوان نقطه قوت‌هایی مهم برای سرورهای این نسل به ‌شمار می‌آیند. علاوه بر افزایش سرعت فرآیند پردازش اطلاعات، امکان دسترسی سریع‌تر به داده‌ها نیز ارائه می‌شود. این توانمندی‌ها، سرورهای این نسل را به انتخابی مناسب و کارآمد برای محاسبات پیچیده و سریع تبدیل می‌کنند.

پشتیبانی از حافظه‌های DDR5

نسل یازدهم سرور اچ پی از پیشرفت‌های چشمگیری برخوردار هستند. علاوه بر پردازنده‌های مرکزی، حافظه‌های DDR5 نیز در این نسل به کار گرفته شده‌اند. این حافظه‌ها با فناوری Double Data Rate (DDR) 5 سرعت و کارآیی بالاتری نسبت به حافظه‌های DDR4 ارائه می‌دهند.

سرعت انتقال داده‌های DDR5 به حدود 4800 مگاهرتز رسیده است، تقریبا 50% افزایش نسبت به DDR4. همچنین، پهنای باند DDR5 نزدیک به دو برابر حافظه DDR4 است.

ویژگی‌های دیگر حافظه DDR5، شامل کاهش توان مصرفی، امنیت بهتر، سازگاری با PCIe 5.0 و USB 4.0، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی در یک ماژول است. استفاده از حافظه DDR5 در سرورهای نسل یازدهم، عملکرد و کارایی آن‌ها را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد.

پشتیبانی از PCIe Gen5

سرورهای نسل یازدهم اچ‌پی با ارائه اسلات‌های گسترشی PCIe Gen5، پهنای باند بیشتری برای انتقال داده‌ها ارائه می‌دهند. استاندارد PCIe Gen5 دارای سرعت انتقال داده‌های بالاتری نسبت به نسخه‌های قبلی است.

اسلات‌های PCIe Gen5 قادر به کار کردن با سرعت انتقال داده‌های تا 32 گیگابایت بر ثانیه هستند که نسبت به PCIe Gen4 که تنها با سرعت 16 گیگابایت بر ثانیه عمل می‌کرد، دو برابر بیشتر است. این سرعت بالا سبب بهبود عملکرد کلی سرورها در کارهایی مثل ارسال و دریافت اطلاعات در شبکه، فرآیندهای محاسباتی و نگهداری از داده‌ها خواهد شد.

استفاده از اسلات‌های PCIe Gen5 در سرورهای نسل یازدهم باعث بهبود دسترسی به اطلاعات میزبانی شده روی هارد دیسک‌ها می‌شود. رایزرهایی که روی این اسلات‌ها نصب می‌شوند، به ‌شکل کارآمدتری با مؤلفه‌های سخت‌افزاری مانند رسانه‌های ذخیره‌ساز، حافظه اصلی و پردازنده مرکزی در ارتباط خواهند بود و کارایی نسل یازده اچ‌پی در مدیریت بارهای کاری را افزایش خواهند داد.

بهره‌گیری از کنتلر ذخیره‌سازی VROC اینتل

سرورهای نسل یازدهم اچ‌ پی از کنترلر ذخیره‌سازی VROC اینتل پشتیبانی می‌کنند که این قابلیت سازمانی، افزایش عملکرد حافظه‌های حالت جامد و ارتباط کارآمدتر با کنترلرهای ذخیره‌سازی مثل Tri-mode (NVMe/SAS/SATA) Smart Array و رید سخت‌افزاری را ممکن می‌سازد.

به طور دقیق‌تر، Intel VROC در سرورهای جدید، با ارائه راه‌‌حل رید نرم‌افزاری ترکیبی حافظه‌های SSD، نمونه NVMe را مجاز می‌ساز‌د تا به‌ طور کاملا مستقیم با پردازنده مرکزی ارتباط برقرار کنند. این راه‌‌حل نرم‌افزاری، پردازنده‌های مرکزی اینتل را قادر می‌کند که به حافظه‌های حالت جامد با سرعت بیشتری دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کند.

فضای ذخیره‌سازی جانبی

در سرورهای جدید اچ ‌پی، تغییرات چشم‌گیری در فضای ذخیره‌سازی جانبی اتفاق نمی‌افتد و معماری هارد دیسک‌ها، حافظه‌های حالت جامد، حافظه‌های NVMe و Optane اینتل تغییرات زیادی ندارند و همچنان از رابط‌های SATA، SAS، حافظه‌های حالت جامد و NVMe پشتیبانی می‌کنند.

سرورهای نسل یازدهم قابلیت پیاده‌سازی انواع مختلف ریدها را دارند که این امر به نوع پردازنده مرکزی و تعداد دیسک‌های نصب شده در آن بستگی دارد و در این نسل، شاسی‌ها بر مبنای فرم فاکتورهای سنتی LFF و SFF طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، سرور dl380 g11 مدل‌های مختلفی از جمله 8SFF CTO Server، 12 LFF CTO Server و 8SFF CTO Server را برای کاربران فراهم می‌کند.

نحوه پیکربندی دیسک‌ها در سرورهای نسل یازدهم، شباهت زیادی به نسل‌های قبلی داشته و به‌ طور مثال، در شاسی 24 SFF این نسل، کاربران می‌توانند 24 درایو SFF را در پنل جلویی سرور قرار دهند و دو درایو SFF را نیز در پشت دستگاه نصب کنند تا ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری را به‌ دست آورند.

قیمت و خرید سرورهای جدید اچ پی

نسل یازدهم سرور اچ‌ پی، سرورهایی پیشرفته برای محاسبات رایانه‌ای، فضای ذخیره‌سازی و خدمات شبکه هستند. این سرورها به عنوان تجهیزاتی با توانایی‌های بالا در اجرای کارها، ارتقاء‌پذیری، مدیریت بالا و امنیت بالا معرفی می‌شوند. در این مقاله، ویژگی‌های جدید نسل یازده سرورهای اچ‌پی بررسی شد؛ چنانچه تمایل به خرید یکی از این محصولات را دارید، می‌توانید با کارشناسان شرکت تماس بگیرید تا مشاوره رایگان دریافت کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟