24/11/1401 - 19:23
معرفی نرم افزار اکتیو دایرکتوری برنا
سرویس اصلی اکتیو دایرکتوری Active Directory Domain Services است که با عنوان اختصاری AD DS شناخته می شود. این سرویس بخشی از سیستم عامل ویندوز سرور است و سرورهایی که این سرویس را اجرا می کنند کنترل کننده های دامنه (DC) نامیده می شوند.

اکتیو دایرکتوری چیست؟

سرویس اصلی اکتیو دایرکتوری Active Directory Domain Services است که با عنوان اختصاری AD DS شناخته می شود. این سرویس بخشی از سیستم عامل ویندوز سرور است و سرورهایی که این سرویس را اجرا می کنند کنترل کننده های دامنه (DC) نامیده می شوند.

سازمان ها معمولا چندین DC دارند و هر کدام یک کپی از دایرکتوری کل دامنه را درون خود نگهداری می کند. تغییرات ایجاد شده در دایرکتوری یک کنترلر دامنه مانند به روزرسانی رمز عبور یا حذف یک حساب کاربری، در سایر کنترلرهای دامنه تکرار می شود تا تمام آنها به روز بمانند.

یک سرور Global Catalog در واقع یک DC است که یک کپی کامل از تمامی آبجکت های سایر دامنه ها را درون خود ذخیره می کند؛ این سرور به کاربران و اپلیکیشن ها اجازه می دهد تا آبجکت ها را در هر دامنه ای پیدا کنند. دسکتاپ ها، لپ تاپ ها و سایر دستگاه هایی که از پلتفرم ویندوز (به غیر از ویندوز سرور) بهره می برند می توانند بخشی از محیط اکتیو دایرکتوری باشند اما سرویس AD DS را اجرا نمی کنند.

سرویس AD DS متکی به چندین پروتکل و استاندارد است که از جمله می توان به LDAP، Kerbeos و DNS اشاره کرد. درک این نکته مهم است که اکتیو دایرکتوری فقط برای محیط های On-Premis (مستقر) مایکروسافت است.

محیط های مایکروسافت در فضای ابری از Azure Active Directory استفاده می کنند که از نظر هدف و عملکرد تفاوتی با On-Premis ندارد. AD و Azure AD مجزا هستند، اما اگر سازمان شما دارای محیط های فناوری اطلاعات مستقر و ابری باشد (استقرار ترکیبی) تا حدی می توانند با هم کار کنند.

اکتیو دایرکتوری زندگی مدیران و کاربران نهایی را ساده می کند و در عین حال امنیت سازمان ها را افزایش میدهد. مدیران از قابلیت مدیریت متمرکز کاربر و حقوق و همچنین کنترل متمرکز بر روی پیکربندی کامپیوتر و کاربر از طریق ویژگی AD Group Policy برخوردار هستند.

کاربران می توانند یک بار احراز هویت کنند و سپس به طور یکپارچه به منابع موجود در دامنه ای که مجوز دسترسی به آن را دارند، وارد شوند. به علاوه فایل ها در یک مخزن مرکزی ذخیره می شوند و می توان اطلاعات را با سایر کاربران به اشتراک گذاشت تا همکاری آسان تر شود و برای اطمینان از تداوم کسب و کار، توسط تیم های IT به درستی پشتیبان گیری شود.

نرم افزار اکتیو دایرکتوری برنا

برای مدیریت راحت اکتیو دایرکتوری، نرم افزار اکتیو دایرکتوری برنا امکانات پیشرفته ای را جهت مدیریت و گزارش گیری از این سرویس در دسترس قرار می دهد. نرم افزار برنا در سه حوزه مدیریت کاربران و کامپیوترهای دامین، گزارش گیری از اکتیو دایرکتوری و مانیتورینگ امنیت اکتیو دایرکتوری، به تمامی نیازهای مدیران IT و راهبران شبکه پاسخ می دهد.

این نرم افزار تحت وب است و امکان مدیریت چندین دامنه مختلف را به صورت یکجا و متمرکز را در دسترس شما قرار می دهد. قابلیت دریافت بیش از 40 گزارش از بخش های مختلف و امکانات مدیریت گروهی کاربران، باعث می شود تا دپارتمان آی تی سازمان تجربه ای جذاب و کاربردی داشته باشد.

نرم افزار اکتیو دایرکتوری برنا از سیستم عامل های ویندوز 2000، ویندوز 2008 و 2012 پشتیبانی می کند. امکان گزارش گیری از چند دامنه به صورت متمرکز در دسترس است و به راحتی می توان مشخصه های دلخواه را در هر گزارش حذف یا اضافه کرد.

نرم افزار اکتیو دایرکتوری برنا قابلیت فیلتر کردن گزارش ها بر اساس واحدهای سازمان را ارائه می دهد که مدیریت را تسهیل می کند. امکان کنترل سطح دسترسی کارشناسان IT به گزارش ها میسر است و می توان به راحتی گزارش ها را در قالب فایل اکسل استخراج کرد.

مزایای استفاده از برنا

نرم افزار برنا امکان مدیریت کارآمد چندین دامنه مختلف را در اختیار دپارتمان IT سازمان قرار می دهد. قابلیت های کاربردی این نرم افزار مزایای متعددی را در دسترس قرار می دهد که در ادامه با برخی از آنها آشنا می شویم.

الگوی ایجاد کاربران و کامپیوترها

با این قابلیت می توانید کاربران یا کامپیوترها را بر اساس قالب های از پیش تعریف شده بسازید. این قابلیت فرآیند ساخت کاربران و کامپیوترها را آسان می کند. مشخصه هایی که کارشناس هنگام ساخت کاربر یا کامپیوتر جدید مشاهده می کند توسط شما تعیین می شود.

گزارش گیری

گزارش گیری از اکتیو دایرکتوری در نرم افزار برند با سریع و آسان انجام می شود و راهبران شبکه با انتخاب گزارش مورد نظر می توانند اطلاعات را به لحظه و زنده مشاهده کنند. استفاده از این قابلیت به دانش برنامه نویسی نیازی ندارد و به لطف تحت وب بودن برنا، امکان دسترسی به گزارش ها در هر زمان امکان پذیر است.

عملیات خودکار

با استفاده از این قابلیت می توانید اموری را مشخص و اجرای آنها را به راحتی زمان بندی کنید. بدین ترتیب، در تاریخ و زمان مشخص شده، امور انتخابی اجرا می شوند. قابلیت عملیات خودکار تقریبا از تمامی اموری که برای مدیریت دامین در برنا ارائه شده است پشتیبانی می کند. عملیات خودکار به خصوص برای امور روتین و مواردی که امکان فراموشی آنها وجود دارد بسیار موثر است.

تفویض اختیار

همزمان با رشد سازمان و افزایش تعداد کاربران، مدیریت اکتیو دایرکتوری به کاری زمان بر و پیچیده تبدیل می شود. اموری مانند ایجاد کاربر جدید، تغییر رمز عبور، جابجایی کاربران بین واحدهای سازمانی و بسیاری از موارد دیگر، باید به صورت روزمره توسط افراد دپارتمان IT انجام شود.

تقسیم مسئولیت ها بدون استفاده از ابزاری مانند برنا می تواند بسیار زمان بر و دشوار باشد. علاوه بر این، امکانات پیش فرض ویندوز امکان تفویض اختیار به افرادی در واحدهای دیگر سازمان مانند واحد منابع انسانی یا واحد حراست را در اختیارتان قرار نمی دهد.

اتوماسیون

قابلیت اتوماسیون اکتیو دایرکتوری به شما اجازه می دهد تا فرآیند Account Provisioning که یکی از الزامات مدیران IT است را خودکارسازی کنید. این فرآیند به معنی ایجاد حساب کاربری جدید و اعطای مجوزهای لازم جهت دسترسی کاربر به منابع شبکه است که از نظر امنیتی اهمیت بسیار بالایی دارد.

در سازمان های بزرگ که تعداد کاربران گاهی بسیار زیاد است، انجام این فرآیند به صورت دستی زمان بر بوده و دقت بالایی را می طلبد. اما با قابلیت اتوماسیون اکتیو دایرکتوری برنا می توانید این فرآیند را به طور قابل توجهی سریع تر و آسان تر انجام دهید.

امنیت

اساسا دسترسی غیرمجاز به اکتیو دایرکتوری را می توان دسترسی به کل سیستم ها و منابع یک سازمان در نظر گرفت. تمامی مجوزها و سطوح دسترسی در شبکه ها توسط اکتیو دایرکتوری کنترل و مدیریت می شود.

هر گونه اشتباه کارشناسان دپارتمان IT در انجام تغییرات دامین به طور بالقوه می تواند دسترسی غیرمجاز افراد به منابع و اطلاعات حساس سازمان را به دنبال داشته باشد. نرم افزار مدیریت اکتیو دایرکتوری برنا امکاناتی را ارائه می دهد که فرآیند تفویض مسئولیت های مدیریت اکتیو دایرکتوری به کارشناسان مربوطه را با اطمینان و آسودگی خاطر میسر می کند.

داشبورد

داشبورد اکتیو دایرکتوری در نرم افزار برنا این امکان را فراهم می کند تا به آسانی و در یک نگاه از آخرین وضعیت دامین های زیر مجموعه خودتان اطلاع داشته باشید. اطلاعاتی که در داشبورد برنا ارائه می شود با استفاده از ابزارهای پیش فرض ویندوز قابل دسترس نیست.

اطلاعاتی مانند تعداد کل کاربران، تعداد کاربران بر اساس وضعیت آنها، تعداد واحدهای سازمانی و گره ها و آخرین تغییرات صورت گرفته در دامین برای مدیران IT اهمیت زیادی دارند و با داشبورد دانا به سادگی در دسترس آنها قرار می گیرد.

ایمپورت و اکسپورت

بسیاری از مواقع شرایط به گونه ای است که باید تعداد زیادی کاربر یا مخاطب به صورت یکجا در اکتیو دایرکتوری ایجاد شود. از آنجا که فرآیند ایجاد یک کاربر یا مخاطب جدید کاری زمان بر و خسته کننده است، تقریبا هیچ کارشناس شبکه ای تمایل ندارد چندین ساعت از زمان با ارزش خود را به این کار اختصاص دهد.

با قابلیت ایمپورت و اکسپورت می توانید به یکباره تعداد زیادی کاربر و مخاطب را از طریق ایمپورت فایل متنی CSV به نرم افزار وارد کنید. اگر به دلایلی نیاز به دریافت یک فایل خروجی متنی از اطلاعات اکتیو دایرکتوری دارید، این قابلیت در دسترس شما قرار دارد. امکان اکسپورت کردن در تمامی گزارش های برنا وجود دارد که البته برای انجام این کار به مجوز لازم نیاز خواهید داشت.

مدیریت گروهی کاربران

مدیریت اکانت کاربران در اکتیو دایرکتوری یکی از وظایف کارشناسان IT است که وقت زیادی از آنها می گیرد. امروز روتین و روزمره مثل ایجاد کاربر جدید، تغییر رمز عبور، جابجایی کاربران بین واحدهای سازمانی و موارد مشابه دیگر، به خصوص در سازمان هایی با تعداد کاربران بسیار زیاد می تواند بر روی بهره وری کارشناسان دپارتمان IT تاثیر منفی قابل توجهی داشته باشد.

ایسوس

نظر شما چیست؟