دوربین 8 مگاپیکسلی تحت شبکه HARES IPC-P2A8W-I30S

دوربین 8 مگاپیکسلی تحت شبکه HARES IPC-P2A8W-I30S

دوربین مداربسته تحت شبکه نوع Dome مدل IPC-P2A8W-I30S، محصولی از برند ایرانی حارس (HARES) است. برند حارس، توسط شرکت پارس ارتباط افزار در سال ۱۳۹۷ معرفی شد. این برند، با تولید محصولات باکیفیت، توانسته سهم مهمی در بازار دوربین‌های تحت شبکه ایرانی داشته باشد. دوربین IPC-P2A8W-I30S، که در این مطلب، به تفصیل به معرفی ویژگی‌های کاربردی و استاندارهای پشتیبانی شده توسط آن، خواهیم پرداخت، با رزولوشن 8 مگاپیکسل، وضوح بالایی را ارائه می‌دهد. در کنار آن با دارا بودن قابلیت‌های بهبود کیفیت تصویر، برای سیستم‌های نظارتی بسیار مناسب و کارآمد است.

 دوربین 8 مگاپیکسلی تحت شبکه HARES IPC-P2A8W-I30S

معرفی دوربین IPC-P2A8W-I30S

خرید دوربین یک کار حرفه‌ای است. شما باید قبل از خرید، با قابلیت‌ها و ویژگی‌های دوربین‌ها آشنا باشید و به‌خوبی درباره آن‌ها تحقیق و جستجو کنید. در ادامه با بررسی دقیق دوربین IPC-P2A8W-I30S، شما را با قابلیت‌ها و فناوری‌های کاربردی و مفید آن آشنا خواهیم کرد.

قبل از اقدام به خرید دوربین، به موارد زیر توجه کنید:

در ابتدا، شما باید نیازهای خود را بشناسید. یعنی بدانید دوربین را دقیقا برای چه اهدافی تهیه می‌کنید؟ در چه مکانی آن را نصب خواهید کرد؟ آیا منطقه‌ وسیعی را باید پوشش دهد؟ آیا در محیط بیرونی نصب می‌شود و نیاز است دوربینی مقاوم در برابر شرایط جوی نامساعد تهیه کنید؟ چه مقدار بودجه برای خرید دوربین در نظر گرفته‌اید؟ دوربین به طور مداوم رویدادها را ثبت کند یا تنها در صورتی‌‌که نیاز باشد این‌کار را انجام دهد؟ کیفیت بالای تصویر برای شما اهمیت زیادی دارد؟ و ... پاسخ دقیق به این سوالات به شما کمک می کند تا دوربین مناسب در جهت نیازهای خود را تهیه کنید.

اولین موردی که معمولا توجه خریداران دوربین را جلب می‌کند، مقدار MP است و اشاره به مگاپیکسل دارد که اندازه گیری رزولوشن دوربین است. 1 مگاپیکسل، معادل 1 میلیون پیکسل است. رزولوشن، کیفیت تصویر را مشخص می‌کند. بنابراین، هرچه تعداد مگاپیکسل بیشتر باشد، وضوح تصویر دوربین بهتر است. به طور کلی، با افزایش هر MP، وضوح تصویر 1 میلیون پیکسل افزایش می‌یابد. بنابراین، توجه کنید که اگر قرار است دوربین را در محیط‌های حساس امنیتی به‌کار بگیرید، رزولوشن مناسبی را انتخاب کنید. این مورد را نیز به یاد داشته باشید که انتخاب رزولوشن بالاتر، به معنای تخصیص پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی بیشتری است و هزینه‌های شما را افزایش می‌دهد. همچنین، تنها فاکتوری که کیفیت تصویر را تعیین می‌کند، رزولوشن نیست و فناوری‌ها و قابلیت‌های متعددی در آن تاثیرگذارند. در ادامه، به بررسی دقیق و شرح کامل آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. دوربین IPC-P2A8W-I30S، با رزولوشن 8 مگاپیکسلی، کیفیت بالایی را ارائه می‌دهد که برای اهداف امنیتی بسیار مناسب است.

POE، یک فناوری مختص تجهیزات شبکه است که به کابل‌های شبکه اجازه می‌دهد تا برق مورد نیاز دستگاه را بدون نیاز به کابل اضافی، تامین کند. این بدان معناست که نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته PoE می‌تواند آسان‌تر، بسیار سریع‌تر و با هزینه کمتر انجام شود. پیچیدگی کمتر در فرآیند نصب، به معنای صرفه‌جویی بیشتر برای کسب‌وکارهاست. همچنین، دوربین‌های POE، امکان وضوح بیشتر را فراهم می‌کنند. یک دوربین POE را می‌توان در هر مکانی بدون نیاز به پریزهای AC، قرار داد. سیستم‌های POE، در صورت تشخیص ولتاژ بالا، برای جلوگیری از هرگونه آسیب به دستگاه، منبع تغذیه را خاموش می‌کنند. به طور کلی، دوربین های POE گزینه قوی‌تری برای سیستم دوربین مداربسته شما هستند. دوریین IPC-P2A8W-I30S، از این فناوری بهره می‌گیرد.

اگر قصد دارید دوربین‌ را برای نصب در فضای بیرونی و نظارت و مقاصد امنیتی تهیه کنید، دقت کنید که دوربین شامل استانداردهای IP و IK باشد. IP، به معنای محافظت از دوربین در برابر عوامل بیرونی است. این استاندارد با دو عدد همراه می‌شود. که عدد اول (بین 0 تا  7) به‌معنای محافظت از دوربین در برابر گردوغبار است و عدد دوم (بین 0 تا  8) به معنای میزان مقاومت دوربین در برابر آب و سایر مایعات است. برای مثال در دوربین IPC-P2A8W-I30S، که این استاندارد برابر IP67 است، کاملا در برابر گردوغبار محافظت می‌شود و حداقل 30 دقیقه در زیر 15 سانتی متر تا 1 متر آب، می‌تواند کار ‌کند. همچنین، استاندارد IK که در این دوربین، برابر IK10 است، نشان‌دهنده این است که دوربین در برابر ضربه با قدرت 20 ژول محافظت می‌شود و این یعنی حفاظت خوبی فراهم می‌کند. در حالی‌که IK01، حفاظت بسیار کمتری را فراهم می‌کند.

مورد دیگری که باید به آن توجه کنید، لنزهای دوربین است. لنزها در سه نوع Fixed ،Varifocal و Motorized موجود هستند. لنزهای Fixed، قابل تنظیم نیستند. یکبار در ابتدا تنظیم می‌شوند و ثابت می‌مانند. در مقابل، لنزهای Varifocal، قابل تنظیم هستند و لنزهای Motorized، قابل تنظیم از راه دور هستند و شما را قادر می‌سازند تا محدوده‌های وسیع مانند محوطه‌ها و سالن‌های بزرگ را از طریق اپلیکیشن‌هایی که مخصوص اینکار ساخته شده‌اند، تحت نظر داشته باشید.

یکی از قابلیت‌های کاربردی در کاهش مصرف پهنای باند، ROI است. این قابلیت، در دوربین‌های تحت شبکه این امکان را فراهم می‌کند تا فقط برای یک منطقه خاص تصویر با کیفیت بالاتری ارائه شده و در باقی تصویر، تصویر با کیفیت پایین‌تری ضبط شود. حتا در مواردی نیازی به ضبط این مناطق نیست و می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. قابلیت ROI، در دوربین IPC-P2A8W-I30S نیز پشتیبانی می‌شود.

یک قابلیتی که برای حفظ حریم خصوصی در بیشتر دوربین‌های تحت شبکه وجود دارد، Privacy mask است. این قابلیت، بخش‌هایی از تصویر را که تحت نظارت نیستند و برای این‌که حریم خصوصی افراد نقض نشود، پنهان می‌کند. نحوه کار آن به این صورت است که شما معمولا با کشیدن یک مربع یا مستطیل با استفاده از ماوس و به طور مستقیم بر روی تصویر، ناحیه‌ای را که می‌خواهید هنگام نظارت پوشیده باشد، در داخل تصویر انتخاب می‌کنید و هنگامی که تصویر کج یا بزرگنمایی می‌شود، این ماسک تغییر مکان می‌دهد و اندازه آن نیز تغییر می‌کند تا به پوشاندن ناحیه اصلی ماسک شده ادامه دهد. از کاربردهای آن، می‌توان به پوشش پنجره‌های ساختمان‌ها، چهره افراد یا پلاک‌ خودروهایی که تحت نظارت نیستند، اشاره کرد.

قابلیت کاربردی دیگری که در اکثر دوربین‌های مداربسته وجود دارد و در کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان، موثر است،Motion Detection است. زمانی که دوربین حرکتی را حس می‌کند هشدارهای لازم را می‌دهد. برای انجام این کار، به فریم‌های تصویر جداگانه نگاه می‌کند و آن‌ها را با فریم قبلی مقایسه می‌کند. اگر تفاوت‌هایی را ببیند، فرض را بر این می‌گذارد که حرکتی صورت گرفته و تغییری رخ داده است.

دوربین IPC-P2A8W-I30S از پروتکل ONVIF، پشتیبانی می‌کند. ONVIF، مخفف کلمه Open Network Video InterfaceForum، یک پروتکل جهانی است که به دستگاه‌های نظارتی و امنیتی تحت شبکه از تولیدکنندگان مختلف، اجازه می‌دهد تا بدون وقفه با هم کار کنند.

فرمت‌های فشرده‌سازی، از موارد دیگری است که در دوربین‌های مداربسته بسیار حائز اهمیت است. دوربین IPC-P2A8W-I30S، از انواع فشرده‌سازی Ultra 256, H.265, H.264, MJPEG، استفاده می‌کند. H.264، این امکان را به شما می‌دهد که از ذخیره‌سازی ابری استفاده کرده و نیازی به سخت افزار فیزیکی نداشته باشید. همچنین،  می‌توانید تصاویر با وضوح بالاتری داشته باشید که به‌شکل قابل توجهی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. این فرمت فشرده‌سازی، پرکاربردترین کدک ویدئویی در سیستم‌های دوربین مداربسته است. اما H.265 نیز به‌تدریج محبوب شد که جدیدترین استاندارد فشرده‌سازی ویدئو در خانواده MPEG است. H.265، در حالی که کیفیت ویدئوی یکسانی را حفظ می‌کند، می‌تواند یک فایل ویدئویی را به اندازه نصف یک فایل H. 264 فشرده کند. H.265 بسیار کارآمدتر از سایر کدک‌ها است و با حفظ کیفیت ویدئوی یکسان، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی بسیار کمتری را اشغال می‌کند. این‌که سیستم دوربین H.265 برای شما مناسب است یا نه، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله بودجه ، نیاز به وضوح بالای دوربین و سخت افزار. اگر می‌خواهید حجم زیادی از ویدئوهای با کیفیت بالا و وضوح بالا را ضبط و ذخیره کنید و در عین حال هرگونه افت کیفیت را به حداقل برسانید، می‌توانید از این فرمت فشرده‌سازی استفاده کنید.

در دوربین‌هایی مداربسته، فاکتوری به‌نام لوکس (Lux) وجود دارد. مقدار آن نشان‌دهنده این است که دوربین در چه میزان نور قادر است رویدادها را ثبت کند. یعنی توانایی دوربین در شرایط کم‌نور را نشان می‌دهد. هرچه میزان لوکس کمتر باشد، دوربین در ثبت تصاویر در نور کم بهتر عمل می‌کند. لوکس یا حساسیت نوری، در دوربین IPC-P2A8W-I30S، برابر 0.003 لوکس است که نشان‌دهنده عملکرد بالای آن در شرایط کم‌نور است. زمانی که از مادون قرمز استفاده می‌شود، مقدار لوکس در این دوربین‌ها به 0 می‌رسد. هرچند ممکن است مبالغه‌آمیز به‌نظر برسد، اما این مقدار نشان‌دهنده آن است که دوربین در صورت استفاده از مادون قرمز، در تاریکی مطلق نیز کار می‌کند.

قابلیت‌ها و فناوری‌های دوربین IPC-P2A8W-I30S برای افزایش وضوح و کیفیت تصویر

اشعه مادون قرمز، طول موج بیشتری نسبت به نور مرئی دارد که برای چشم انسان نامرئی است، اما برای دستگاه‌های دید در شب، مانند یک چراغ قوه عمل می‌کند و امکان دید در شب یا در مکان‌های تاریک که نور محیط وجود ندارد را فراهم می‌کند. برد مادون قرمز یا IR، در دوربین IPC-P2A8W-I30S، برابر 30 متر است.

همان‌طور که گفته شد دوربین‌ها در شب برای دید بهتر از نور مادون قرمز استفاده می‌کنند. در طول روز، احتیاجی به نور مادون قرمز نیست و دوربین نور مورد نیاز خود را از محیط می‌گیرد. اما دوربین IPC-P2A8W-I30S، نور مادون قرمز را در روز نیز جذب می‌کند که باعث می‌شود کیفیت تصاویر کم شود. در این صورت با استفاده از مکانیزمی که به آن فیلتر ICR (Infrared Cut Removable) می‌گویند و برای مسدود کردن مادون قرمز به منظور ارائه یک تصویر با کیفیت بالا در روز  طراحی شده است، این مشکل را رفع می‌کنند.

قابلیت دیگری است که برای بهبود وضوح تصاویر در دوربین IPC-P2A8W-I30S، استفاده می‌شود، کاهش‌دهنده نویز دیجیتال 3D است. زمانی که نور محیط کم باشد، با نویز مواجه خواهید شد. نویز، خود را به شکل نقطه‌های سفید نشان می‌دهد که از وضوح تصویر می‌کاهد. اگر می‌خواهید تصویری واضح و با کیفیت در شرایط کم نور داشته باشید، باید در حد ممکن نویز را کاهش دهید. قابلیت کاهش‌دهنده نویز دیجیتال 3D، این امکان را فراهم می‌کند.

هنگام تصویربرداری در مقابل ورودی پارکینگ‌ها یا جلوی پنجره‌ها، حتما با مشکل تیره و تاریک شدن اشیا مواجه شده‌اید. در این شرایط، وضوح تصاویر بسیار کاهش می یابد و جزئیات قابل مشاهده نیست که برای مسائل امنیتی، مشکل‌ساز است. در دوربین IPC-P2A8W-I30S، این مشکل با مکانیزم BLC تا حدودی رفع شده است. BLC، با افزایش سطح نوردهی برای کل تصویر از طریق پردازنده‌های سیگنال دیجیتال (DSP) کار می‌کند‌ که یک تصویر یا صحنه را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کند و بر این اساس نور را تنظیم می‌کند. به بیان ساده‌تر، BLC به جای متعادل ساختن نورها در مناطق دارای نوردهی بیش از حد و کم نور، کل صحنه را بر روی یک فرمت ویدئو/تصویر روشن می‌کند که در این‌صورت، مناطق پس‌زمینه، بیش از حد روشن و سفید می‌شوند و وضوح خود را از دست می‌دهند. اگر وضوح مناطق پس‌زمینه برای شما اهمیت دارد، می‌توانید از قابلیت دیگری به‌نام WDR، استفاده کنید. هرچند که این قابلیت برای شما هزینه بیشتری در پی خواهد داشت، اما وضوح را در تمام تصویر، حفظ می‌کند. WDR، با ارائه بهترین کیفیت از هر دو محیط پیش‌زمینه و پس‌زمینه، جزئیات را متعادل نشان می‌دهد. نحوه کار آن به این‌صورت است که دوربین به طور همزمان دوبار با دو سنسور تصویر مختلف، هر کدام در سطح نوردهی متفاوت، صحنه را ضبط می‌کند، سپس تصاویر را با هم ادغام می‌کند تا یک تصویر متعادل تولید شود.

قابلیت دیگری که در دوربین‌های IPC-P2A8W-I30S وجود دارد، HLC است. منابع نوری شدید مانند چراغ‌های اتومبیل، می‌توانند بخش از تصویر را پشت نور پنهان کنند. HLC، به طور خودکار با تشخیص منابع نوری، این نور را کاهش می‌دهد. یکی از کاربردهای مفید این امر، جلوگیری از نور کور کننده چراغ‌های جلو اتومبیل در شب است و امکان مشاهده شماره پلاک های آن‌ها را می‌دهد.

ادامه مطلب ↓
نمایش خلاصه ↑
مشخصات
قیمت و فروشندگان
دیدگاه ها

دوربین

حس‌گر تصویر: 
1/2", 8.0 megapixel, progressive scan, CMOS
حداقل illumination: 
Colour: 0.001Lux (F1.5, AGC ON)
0Lux with IR
ویژگی روز و شب: 
IR-cut filter with auto switch (ICR)
سرعت شاتر: 
Auto/Manual, 1 ~ 1/100000s
Wide dynamic range: 
120dB
کاهش نویز (Digital Noise Reduction): 
3D-DNR
لنزها: 
2.8 ~ 12mm, AF automatic focusing and motorized zoom lens
فاصله DORI : 
Lens (mm)
2.8
12
Detect (m)
63
270
Observe (m)
25.2
108
12.6
54
Identify (m)
6.3
27
زوم دیجیتال: 
ندارد
زاویه دید دوربین (FOV): 
114.8° ~ 47.3° :H
75.3° ~ 20.4° :V
141.2° ~ O: 55.8°
محدوده مادون قرمز (IR Range): 
Up to 30m (98ft) IR range
Pan/Tilt: 
Pan: 0° ~ 360° , Tilt: 0° ~ 80°

تصویر

فشرده‌سازی ویدیویی: 
Ultra 265, H.264, MJPEG
Frame Rate: 
Main Stream: 8MP (3840*2160), Max 20fps; 5MP (2592*1944), Max 30fps; 5MP
(2944*1656), Max 30fps; 4MP (2560*1440), Max 30fps; 2MP (1920*1080), Max 30fps;
Sub Stream: 2MP (1920*1080), Max 30fps;
Third Stream: D1 (720*576), Max 30fps
فشرده‌سازی صوتی: 
G.711
حداکثر resolution: 
8.0 megapixel
HLC: 
پشتیبانی می‌شود.
ROI: 
پشتیبانی می‌شود. تا 8 ناحیه
Defog: 
Digital Defog
Motion Detection: 
پشتیبانی می‌شود. تا 4 ناحیه

شبکه

پروتکل‌های شبکه: 
IPv4, IGMP, ICMP, ARP, TCP, UDP, DHCP, PPPoE, RTP, RTSP, RTCP, DNS, DDNS, NTP, FTP,
UPnP, HTTP, HTTPS, SMTP, 802.1x, SNMP, QoS
اترنت: 
1 RJ45 10M/100M Base-TX Ethernet
ورودی/خروجی صدا: 
Audio cable
Input: impedance 35k; amplitude 2V [p-p]
Output: impedance 600; amplitude 2V [p-p]
ورودی/خروجی هشدار: 
1/1
خروجی BNC: 
1 BNC
دکمه ریست: 
دارد.
ظرفیت ذخیره سازی: 
Micro SD, up to 256GB

عمومی

حداکثر میزان برق مصرفی: 
8 وات
پشتیبانی از POE: 
بله
استاندارد PoE پشتیبانی شده: 
PoE (IEEE 802.3af)
نوع قرارگیری (داخلی/ خارجی): 
خارجی
دمای محیطی پشتیبانی شده: 
-40°C ~ 60°C (-40°F ~ 140°F)
ابعاد: 
148 x 111.3mm
وزن: 
0.92kg
سایر توضیحات: 
پایه لنز قابل تنظیم 3 حالته
IK بدنه ضد ضربه با استاندارد 10
IP مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار 67
پشتیبانى از حالت راهرو 9:16
پشتیبانى از 3 استریم تصویر
سازگار با : ONVIF (Profile S, Profile G, Profile T), API
ویژگی‌های هوشمند : Audio detection, Cross line, intrusion, object left, object removed, people counting,
Face capture
پشتیبانی از Suppression و Two-way audio


نظر شما چیست؟