10/03/1399 - 18:25
روش‌های بکاپ گیری از سرور اختصاصی
سرور اختصاصی یکی از مواردی به شمار می‌رود که به علت کارکرد بالایی که دارد، باید امنیت آن‌ها به طور کامل برقرار شود که یکی از آن‌ها پشتیبان گیری است. از داده‌ها و هاردها می‌توان بکاپ گیری انجام داد. از آنجایی که تعداد هاردهای موجود در یک سرور اختصاصی بسیار زیاد است، از این رو پشتیبان گیری از تمامی آن‌ها می‌تواند هزینه زیادی را با خود به همراه داشته باشد. از این رو برای اینکار باید یک سری روش‌های اصولی مورد استفاده قرار بگیرند. منظور از روش‌های اصولی این است که علاوه بر هزینه نهایی، امنیت کافی نیز برقرار شود.

در یک سرور ممکن است با خطرها و تهدیدهای مختلفی رو به رو شویم و به طور کاملا اتفاقی تمامی داده‌ها پاک شوند. در پاک شدن اطلاعات می‌توانند عوامل مختلفی دخیل باشند که خطای انسانی و تنظیمات اشتباه نمونه ای از آن‌ها هستند.

از این رو نیاز به بکاپ گیری افزایش پیدا خواهد کرد. با بکاپ گیری داده‌های شما محافظت خواهند شد و آن‌ها را برای همیشه خواهید داشت. در این فرآیند روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که انتخاب هر کدام از آن‌ها به بودجه شما بستگی دارد. از این رو در ادامه به بررسی این روش‌ها خواهیم پرداخت تا با بررسی جوانب مختلف یکی از آن‌ها را برای تکمیل پشتیبان گیری استفاده کنید.

تکنولوژی RAID یا تحمل خطا

یکی از تکنولوژی‌هایی که در بکاپ گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد، تکنولوژی RAID می‌باشد. هنگامی از این روش استفاده می‌شود که سخت افزار هاردهای سرور شما از بین بروند یا ذخیره سازها به طور کامل حذف شوند. این تکنولوژی برای اینکه بتواند خرابی هاردها را از بین ببرد، می‌تواند از چندین روش موجود بهره ببرند.

  • روش‌های پیاده سازی

برای اینکه بتواند تحمل خطا را مشخص کرد، از روش‌های پیاده سازی استفاده می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها نوع RAID 5 و RAID 6 می‌باشند. در نوع پنجم آن، در کمترین حالت به 3 هارد نیاز است که تقریبا یک سوم از آن‌ها برای اختصاص دادن به تحمل خطاها طراحی شده‌اند از این رو قابلیت استفاده شدن ندارند. تحمل خطا برای هر یک هارد است و در هارد دوم تمامی اطلاعات هاردهای موجود از بین خواهند رفت.

در RAID 6 قضیه کمی فرق خواهد کرد و این تفاوت در تعداد هاردهای آن‌ها هستند. به گونه‌ای که در این نوع حداقل هارد مورد نیاز به 4 عدد می‌رسد که یک چهارم آن‌ها به تحمل خطا اختصاصی داده شده‌اند. از این رو قابلیت استفاده شدن ندارند. در این RAID خطایی که باید تحمل شود، به دو هارد اختصاص داده شده است و اگر در هارد سوم خطایی ایجاد شود، تمامی اطلاعات موجود در عضوهای هارد از بین می‌روند. برای اینکه تنظیمات RAID را انجام دهید، به دیتاسنتر نیاز دارید که بابت این کار هیچگونه هزینه‌ای را دریافت نمی‌کند. ولی باید به موضوعات مختلفی در این باره توجه کنید. هر RAID ی اگر منابع هارد شما را کاهش دهد، هزینه‌های زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

استفاده از پشتیبان گیری Backup های مجازی سازی

یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین روش‌های پشتیبان گیری را می‌توان مجازی سازی به شمار آورد. کار با آن بسیار ساده است و با سرعت بسیار بالایی بازگردانی را انجام می‌دهد. در این روش از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به نمونه‌ای از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • SnapShot

این تکنولوژی قابلیت این را دارد تا بتواند با سرعت بسیار بالا از ماشین مجازی تمامی جزئیات را به صورت کامل و در قالب یک Backup تهیه کند. در این روش از هارد ماشین مجازی سازی باید یک Image تهیه شود. به همین علت این داده‌ها در همان هاردهای سرور اختصاصی ذخیره می‌شوند. در نهایت برای اینکه بتوانید با SnapShot فایل‌ها را بازگردانید، تنها با چند کلیک ساده می‌توانید این کار را به انجام برسانید.

  • Veeam Backup

این گزینه را می‌توان نوعی نرم افزار به حساب آورد که بر روی یک سیستم مجزا نصب شده است و از این روش به یک سرور مجازی اتصال پیدا می‌کند و در نهایت عملیات پشتیبان گیری را از ماشین‌های مجازی شروع می‌کند. برای اینکه نرم افزار ذکر شده بتواند عملکرد خود را نشان دهد، در آن از سیستم عامل مجازی سازی استفاده شده است که توانسته سازگاری زیادی را با دیگر محصولات شرکت VMware پیدا کند. این روش با مورد قبلی ذکر شده شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند. تفاوتی که در این دو دیده می‌شود، حجم کمتر Veeam است. چرا که از یک فایل بسیار فشرده برخوردار است. سرعت تهیه بکاپ در آن بسیار زیاد است و اطمینان بیشتری در رابطه با خرابی داده‌ها به خود اختصاص داده است.

پشتیبان گیری در ذخیره سازی‌های NAS و یا فضای ابری Cloud

یکی دیگر از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید از اطلاعات موجود در سرورتان Backup تهیه کنید، ایجاد یک فضای ابری می‌باشد. این سرویس‌ها از هرجایی قابلیت تهیه شدن دارند ولی قابل اعتمادترین راه‌هایی که در پیش روی شما قرار دارند، استفاده از دیتاسنتر است. در دیتاسنتر سرور اختصاصی شما قرار گرفته است.

اگر ذخیره سازهای هارد شما در جایی خارج از هارد سنتر قرار داده شده باشند، کار کمی مشکل خواهد شد. چرا که در ارتباط شبکه اینترنتی کندی بسیار زیادی وجود دارد. از این رو مدت زمان زیادی را باید برای عملیات پشتیبان گیری صرف کنید. همچنین هزینه‌های پرداختی شما در ترافیک و همچنین پهنای باند افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو بهترین گزینه استفاده از فضاهای داخلی دیتاسنتر می‌باشد. که نه تنها سرعت بسیار بالاتری را دارد، بلکه هزینه‌های مربوطه نیز کمتر است. برای این کار یک روش مجزا وجود دارد که در ادامه به بررسی آن پرداخته خواهد شد.

سرو اختصاصی همان‌طور که از نامش پیداست، برخلاف سرور اشتراکی، علاوه بر سخت‌افزار اختصاصی به دلیل اینکه در دیتاسنتر به‌صورت اختصاصی نگهداری و محافظت می‌شود، دارای امنیت بسیار بالا نیز می‌باشد. خرید سرو اختصاصی تنها مختص، وب‌سایت پربازدید نیست؛ و توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند با دسترسی بالا از آن استفاده کنند.

  • پشتیبان گیری در سیستم محلی

هر بک آپی که برای داده‌های خود تهیه می‌کنید، بهتر است چند بار آن را دانلود کنید و سپس آن را بر روی ذخیره سازهای Local خود ذخیره کنید. برای اینکار هارد سیستم خودتان مناسب‌ترین گزینه است. خرابی داده‌های غیر قابل پیش بینی هستند و تنها با یک سری اشتباهات و یا خطاهای جزئی احتمال از بین رفتن آن‌ها بسیار زیاد است. از این رو کاری که باید انجام دهید این است که فایل‌های محلی خود را در قالب یک Backup تهیه کنید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی روش‌های بکاپ گیری پرداخته شد. سرور اختصاصی پارس پک این قابلیت را دارد تا بتواند نسخه بک آپ شما را به صورت خودکار به انجام برساند. تا جایی که می‌توانید بهتر است از مجازی سازی و هر آنچه که مربوط به امنیت می‌باشد، بهره ببرید. این کار باعث خواهد شد تا صرفه جویی زیادی در هزینه و کارایی تجربه کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟