تراشه رده پایین اگزینوس 7570 سامسونگ با لیتوگرافی 14 نانومتری
سامسونگ تراشه‌ای برای اینترنت اشیا و گوشی‌های ارزان‌قیمت معرفی کرد
شرکت کره‌ای سامسونگ ساعاتی پیش از جدیدترین عضو تراشه‌های رده پایین خود با نام اختصاصی اگزینوس 7570 (Exynos 7570) رونمایی کرد. این تراشه از لیتوگرافی 14 نانومتری FinFET بهره‌مند بوده و به منظور استفاده در گوشی‌های مقرون به صرفه و تکنولوژی‌های مرتبط با اینترنت اشیاء (loT) تولید شده است.

1606683296_1_0.gif

سامسونگ یا بهتر بگوییم غول تکنولوژی‌های حوزه موبایل امروز از جدیدترین تراشه یا سیستم روی چیپ (SoC) رده پایین خود رونمایی کرد. این سیستم روی چیپ، اگزینوس 7570 نام داشته و به مودم Cat.4 LTE 2CA مجهز است و از قابلیت‌هایی همچون اتصال وای‌فای، بلوتوث، سرویس‌های مکان‌یاب نظیر جی‌ان‌اس‌اس (GNSS) و رادیو FM پشتیبانی می‌کند. تراشه اگزینوس 7570 سامسونگ طی فرآیند تولید یا اصطلاحا لیتوگرافی 14 نانومتری FinFET تولید شده که این موضوع از جمله مزیت‌های اصلی آن به شمار می‌رود.

مطلب پیشنهادی

پیش‌فروش استثنایی گلکسی نوت ۷ در ایران آغاز شد!
پایان انتظارها برای هوشمند‌ترین فبلت دنیا

تراشه اگزینوس 7570 سامسونگ از وضوح تصویر 1280 در 800 پیکسل یا WXGA پشتیبانی به عمل آورده و قادر به ضبط ویدئوهای با وضوح فول اچ‌دی یا 1080 در 1920 پیکسلی است. این تراشه از یک پردازشگر سیگنال تصویر اختصاصی بهره می‌برد که قابلیت پشتیبانی از سنسور دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی و سنسور دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی را ارائه می‌کند. همانگونه که پیش از این اشاره کردیم، تراشه اگزینوس 7570 از لیتوگرافی 14 نانومتری FinFET بهره‌مند است که این امر مزایای متعددی را برای آن به ارمغان می‌آورد. به عنوان مثال بتولید تراشه اگزینوس 7570 طی این فرآیند ساخت منجر شده که ابعاد آن چیزی در حدود 20 درصد کاهش یابد. مزیت بعدی موجود مربوط به مصرف انرژی این تراشه می‌شود. به موجب بهره‌مندی اگزینوس 7570 از لیتوگرافی 14 نانومتری FinFET ولتاژ ورودی آن کاهش یافته و بدین سبب میزان انرژی مصرفی آن کاهش یافته است.

اما سیستم روی چیپ‌ست اگزینوس 7570 سامسونگ از نظر جزئیات پردازنده چگونه طراحی شده است؟ تراشه اگزینوس 7570 از یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای بهره‌مند است که با میکرومعماری ARM در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند. بنا به ادعای شرکت سامسونگ هسته‌های پردازشگر این تراشه 70 درصد سرعت و 30 درصد بهره‌وری بیشتر را نسبت به نمونه‌های پیشین بهره‌مند از لیتوگرافی 28 نانومتری به همراه دارند. متاسفانه در حال حاضر اطلاعاتی در مورد فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر این تراشه منتشر نشده، اما بدون تردید نباید انتظار بیش از اندازه‌ای از این تراشه داشته باشیم چرا که سیستم روی چیپ‌ست اگزینوس 7570 یک تراشه رده پایین بوده و با هدف استفاده در گوشی‌های مقرون به صرفه و تکنولوژی‌های مرتبط با اینترنت اشیاء توسعه داده شده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟