این رزبری کوچک و دوست داشتنی
با رزبری‌پای پخش‌کننده موسیقی پرتابل بسازید
همان‌طور که می‌دانید برد کوچک و دوست داشتنی رزبری‌پای این روزها طرفداران و علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده است. هر روز شاهد تعریف کاربردهای بیشتری برای این برد هستیم. در این مقاله، قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه با استفاده از یک برد رزبری‌پای 3 یک پخش‌کننده پرتابل موسیقی بسازید.

1606683296_1_0.gif

تا به‌حال به‌این فکر افتاده‌اید که از رزبری‌پای پرتابل که در همه‌جا و بدون نیاز به شبکه امکان دسترسی به آن وجود دارد به‌عنوان یک دریافت کننده بلوتوث استفاده کنید و فایل‌های موسیقی روی اسمارت‌فون را روی یک جفت اسپیکر متصل پخش کنید؟ بله، درست است که راه‌کارهای بلوتوثی زیادی برای این کار وجود دارد اما این راه‌کار تلفیقی از ذات متن باز رزبری‌پای با احتمالات صوتی های‌فای Max2Play است بدون این‌که نیاز به کدنویسی پیشرفته وجود داشته باشد.

اما بهترین نکته این راه‌کار: سیستم فوق دستگاه‌های شما را برای همیشه به‌خاطر می‌سپرد، پس شما می‌توانید تنها با یک کلیک همیشه و همه‌جا به‌آن دسترسی داشته باشید! علاوه بر این، می‌توان دستگاه‌های مختلف را با هم جفت کرد. به‌عنوان مثال، فرض کنید در یک مهمانی افراد دیگری هستند که می‌خواهند فایل‌های موسیقی روی اسمارت‌فون‌شان را از این طریق پخش کنند.

اگر موافق هستید ببینیم برای این کار چه فرآیندهایی باید انجام شود:

گام اول: به چه چیزهایی نیاز دارید

رزبری‌پای 3 (یا رزبری‌پای 2 با دانگل بلوتوث و وای‌فای)

منبع تغذیه

کارت microSD (ترجیحا کلاس 10 یا بالاتر باشد)

لایسنس Max2Play Premium

کابل اترنت

اسپیکر

کارت صدای RPi برای خروجی‌های صدای خاص (اختیاری)

کیسی که بتوان به‌کمک آن برد رزبری‌پای را با اطمینان خاطر حمل کرد (اختیاری)

گام دوم: ایمیج موردنیاز را دانلود کنید

یکی از ایمیج‌هایی که می‌توان در این پروژه استفاده کرد، ایمیج جدیدترین Max2Play است که از طریق این سایت به‌صورت رایگان قابل دانلود است. با استفاده از برنامه WinDiskImager ایمیج دانلود شده را روی کارت microSD کلاس 10 رایت کنید و سپس آن‌را داخل رزبری‌پای 3 قرار دهید.

با توجه به‌نوع اسپیکری که می‌خواهید استفاده کنید ممکن است به یک کارت صدای دیگر هم نیاز داشته باشید. در این پروژه از +IQuadIO Pi-DAC استفاده شد.

گام سوم: کارهای اولیه را انجام دهید

کابل اترنت و منبع تغذیه را وصل کنید. با توجه به مدل رزبری‌پای مورد استفاده، ممکن است چند ثانیه طول بکشد تا سیستم‌عامل آماده شود. برای دسترسی به OS کافی است روی هر دستگاه متصل به همان شبکه عبارت "/max2play" را در نوار آدرس هر مرورگری که روی سیستم نصب است وارد کنید. بعد از آن، باید یک‌سری اقدامات اولیه را انجام دهیم.

اگر از کارت صدا استفاده می‌کنید باید در ابتدا مشخص کنید که کدام‌یک در نخستین صفحه اینترفیس وب استفاده می‌شود. سپس، در بخش Settings/Reboot لایسنس Max2Play Premium را وارد کنید. ایمیج Max2Play و امکانات اولیه آن رایگان است، اما پلاگین اکسس‌پوینت و بلوتوث تنها در دسترس کاربران نسخه Premium خواهند بود.

گام چهارم: تنظیم بلوتوث

پیش از هر چیز به پلاگین بلوتوث احتیاج داریم. تمام پلاگین‌ها در زیر بخش Settings/Reboot برای دانلود در دسترس هستند. بعد از نصب پلاگین بلوتوث وارد منوی جدید بلوتوث شوید و روی دکمه نصب کلیک کنید. سیستم بعد از نصب یک‌بار ریست می‌شود تا آماده اجرای تنظیمات موردنیاز باشد. برای این کار تنها باید دو کار انجام شود:

1 - باید خروجی تمام پخش‌کننده‌های صوتی را به‌عنوان کارت صدا روی "Pulse" تنظیم کنید در غیراین‌صورت هیچ صدایی پخش نمی‌شود. برای این کار، وارد بخش تنظیمات پیشرفته پخش‌کننده‌های صدا در تب Audioplayer شوید.

2 - گزینه Build-in-Audio برد رزبری را در تب Raspberry Settings غیرفعال کنید.

هم‌اکنون، سیستم برای انجام اولین تست آماده است. برای پیدا کردن دستگاه‌های بلوتوث مجاور یک‌بار اسکن کنید، روی دکمه Connect در کنار دستگاه انتخابی خود کلیک کنید، عملیات جفت‌سازی را قبول کنید تا موسیقی پخش شود.

گام پنجم: تنظیم اکسس‌پوینت

برای این‌که یک دستگاه پرتابل داشته باشید باید Accesspoint Setup Plugin که از پیش نصب شده را فعال کنید. آن‌را به پلاگین‌های اکتیو در زیر بخش Settings/Reboot اضافه و در نهایت ذخیره کنید.

زمانی‌که دکمه نصب در Accesspoint Setup را کلیک کنید، دستگاه به‌صورت مستقیم اکسس‌پوینت را باز می‌کند. از این مرحله به‌بعد، می‌توانید از طریق وای‌فای به دستگاه Max2Play دسترسی داشته باشید. شبکه "max2play" در تمام تنظیمات دستگاه‌های سازگار با وای‌فای قابل مشاهده خواهد بود. گذرواژه پیش‌فرض "mypasscode" است. در این‌جا، تظمیم دستگاه به‌پایان می‌رسد. می‌توانید رزبری را خاموش و کابل شبکه را جدا کنید. دیگر به‌آن نیازی نیست.

گام ششم: "موبایل پای بوم‌باکس" شما آماده استفاده است

دستگاه شما آماده استفاده شده، می‌توانید آن‌را به هرجایی که می‌خواهید ببرید و موسیقی موردعلاقه‌تان را روی هر اسپیکری پخش کنید:

-اسپیکرها را به کارت صدا وصل و پای را روشن کنید

-بلوتوث دستگاهی که قرار است با سیستم جفت شود را فعال کنید

رزبری‌پای سیگنال صوتی اسمارت‌فون را به اسپیکرهای متصل منتقل می‌کند. اگر می‌خواهید تعداد دستگاه‌های بیشتری را با Max2Play جفت کنید:

-با استفاده از اکسس‌پوینت به دستگاه دسترسی پیدا کنید

-Max2Play را داخل مرورگر باز کنید

-مانند مرحله چهارم دستگاه‌ها را از طریق بلوتوث جفت کنید

اگر دنبال راه‌کارهای پرتابلی به‌غیر از بلوتوث هستید یک فلش USB یا هارد اکسترنال را به‌آن وصل کنید تا فایل‌های موسیقی پخش شوند.

گام هفتم: رزبری‌پای پرتابل بسازید

اگر تمایل دارید تا این دستگاه را با خود حمل کنید بهتر است یک قاب درست کنید تا کوچک‌ترین آسیبی به‌آن وارد نشود. ولی قبل از هر چیز مطمئن شوید که این قاب با کارت صدای مورد استفاده در پروژه سازگار است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟