محافظت از حریم شخصی
10 افزونه امنیتی برتر ویژه مرورگر کروم
اکثر مردم از مرورگر کروم برای وبگردی استفاده می‌کنند. یک مرورگر واکنش‌گرا و روان که به راحتی صفحات وب را باز کرده و مهم‌تر از آن ایمن است. اما در برخی موارد سایت‌ها ممکن است از طریق به‌کارگیری ترفندهایی از سند مکانیزم‌های امنیتی کروم عبور کنند. در چنین شرایطی از طریق به‌کارگیری افزونه‌های امنیتی این شانس را دارد تا از حریم خصوصی خود به شکل بهتری محافظت کنید.

1606683296_1_0.gif

آیا افزونه‌های کروم ایمن هستند؟

در جواب این پرسش باید بگوییم که همه افزونه‌ها ایمن نیستند. افزونه‌ها از طریق افراد یا شرکت‌های ثالث ساخته می‌شوند. در حالت کلی افزونه‌ها برای حل یک مشکل یا افزایش بهره‌وری ساخته می‌شوند. اما باید بدانید افزونه‌هایی که روی مرورگر خود نصب می‌کنید به همه چیزی دسترسی خواهند داشت. در نتیجه مهم است که بدانید در حال نصب چه افزونه‌ای روی مرورگر خود هستید. در حالی که افزونه‌های امنیتی یک لایه ایمن را به مرورگر شما اضافه می‌کنند، اما فراموش نکنید که هیچ چیز جای یک بسته امنیتی قدرتمند و جامع را نمی‌گیرد. بر همین اساس در این مقاله 10 مورد از بهترین افزونه‌های امنیتی که از حریم خصوصی شما محافظت می‌کنند را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

1.HTTPS Everywhere

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین افزونه‌هایی است که اکثر مردم از آن استفاده می‌کنند. در حالی که برنامه‌هایی همچون iMessages و واتس‌آپ این توانایی را دارند تا پیام‌های شما را به صورت رمزگذاری شده ارسال کنند، اما این حرف به معنای آن نیست که یک شخص در میانه راه این توانایی را ندارد تا از طریق به‌کارگیری روش‌هایی به محتوای پیام‌های شما دسترسی داشته باشد. واقعیت این است که در دنیای امروز هر کاربری به فناوری رمزگذاری نیاز دارد، به ویژه زمانی که در حال بازدید از سایت‌هایی است که به اطلاعات شخصی او نیاز دارند. هیچ‌گاه نباید به یک صفحه که از شما گذرواژه درخواست کرده اما ایمن نیست اعتماد کنید. اما چگونه می‌توانید متوجه این موضوع شوید؟ برای این منظور باید آدرس سایت موردنظر را بررسی کرده و از وجود واژه HTTPS پیش از آدرس سایت اطمینان حاصل کنید. این واژه نشان می‌دهد که همه محتوای آن سایت از طریق به‌کارگیری یک اعتبارنامه ایمن SSL/TLS میان فرستنده و گیرنده مبادله می‌شود. افزونه HTTPS Everywhere سایت‌هایی که از پروتکل HTTP استفاده می‌کنن را با پروتکل HTTPS باز می‌کند.

شماره دو، Webutation

برای مدت زمان طولانی Web of Trust (WOT) افزونه یکه‌تازی بود که از طریق نشان دادن امتیازات به کاربران نشان می‌داد چه سایت‌هایی ایمن هستند. با این حال از اواخر سال 2017 میلادی کاربران متوجه شدند که افزونه فوق در برخی موارد سیاست‌های مربوط به حریم خصوصی را زیر پا گذاشته است و بر همین اساس آن‌را کنار گذاشتند. شرکت سازنده وعده داده است که در این زمینه تهمیدات سخت‌گیرانه‌تری را به مرحله اجرا در آورد. اما تا آن زمان پیشنهاد ما این است که از Webutation استفاده کنید. زمانی که افزونه فوق را نصب کردید در گوشه سمت راست بالای صفحه، سپری ظاهر خواهد شد که رتبه‌بندی مربوط به یک صفحه را نشان می‌دهد. رنگ این سپر به شما نشان می‌دهد که یک صفحه ایمن است یا خیر. رنگ قرمز به معنای آن است که باید از مراجعه به سایت موردنظر حذر کنید. رنگ زرد به معنای احتیاط و سبز به معنای درست بودن همه شرایط است. همچنین اگر مورد خطرناکی را کشف کند، پیغام خاصی را نشان می‌دهد.

شماره سه، Netcraft Extension

Netcraft Extension افزونه‌ای است که شبیه به Webutation است. در حالی که عملکرد Webutation خیره کننده است، اما Netcraft که اولین بار در اوایل سال 2000 میلادی عرضه شده به لحاظ بصری بهتر است. اما هر دو افزونه عملکرد قابل قبولی دارند. در حالی که افزونه Webutation به شما اجازه می‌دهد امتیازهای مختلف تخصیص داده شده به سایت‌ها را در بالای صفحات مشاهده کنید، اما با کلیک کردن روی لوگوی افزونه Netcraft به اطلاعات بیشتری دست پیدا می‌کنید. این افزونه از سوی جامعه بزرگی از برنامه‌نویسان و کارشناسان امنیتی پشتیبانی شده و در نتیجه هر زمان تهدیدات جدیدی در ارتباط با فیشینگ به وجود آید به شما گزارشی در خصوص سایت‌های مشکوک ارائه می‌کند. همچنین به شما اجازه می‌دهد پرچم کشوری که سایت در آن میزبانی شده است را مشاهده کنید. میزبان واقعی، رتبه‌بندی عددی و توصیه‌ای که به لحاظ ایمن بودن یا نبود ارائه می‌شود از ویژگی‌های افزونه فوق است.

شماره چهار، Click&Clean

Click&Clean یکی از بهترین افزونه‌های امنیتی ویژه مرورگر کروم بوده که سریع، ساده و کامل بوده و به راحتی از جلسات (sessions) وبگردی و حریم خصوصی شما محافظت می‌کند. افزونه فوق به شما اجازه می‌دهد همه داده‌های خصوصی خود را تنها با یک کلیک حذف کنید. همچنین اجازه می‌دهد این‌کار را به شکل منحصر به فرد برای داده‌ها انجام دهید. طراحی هماهنگ با ویندوز 10 و سازگاری بالا با این سیستم‌عامل از ویژگی‌های افزونه یاد شده است.

شماره پنج، Panic Button

هرچه ایمن‌تر به وبگردی بپردازید همه چیز راحت‌تر می‌شود. به همین دلیل است که یک افزونه تک کلیکی همچون Panic Button این روزها محبوب شده است. افزونه فوق به راحتی می‌تواند روی همه زبانه‌ها نظارت داشته باشد. کافی است تنها یک میان‌بر صفحه‌کلید را فشار داده تا همه زبانه‌ها ناپدید شوند. دومرتبه برای ریست کردن آن‌ها در یک وضعیت ایمن می‌توانید آن‌ها را باز کنید. خوشبحتانه با افزونه فوق شما زبانه‌ها را از دست نمی‌دهید، بلکه آن‌ها درون فهرستی ذحیره‌سازی شده و شما می‌توانید مانع از آن شوید تا افراد کنجکاو به زبانه‌های مرورگر شما خیره شوند. این افزونه برای افرادی مفید است که محل کار آن‌ها شلوغ و پر تردد است.

شماره شش، Simple Blocker

افزونه‌های متعددی وجود دارند که وعده می‌دهند قفل‌های منحصر به فردی روی زبانه‌های شما قرار داده یا مرورگر شما را در پشت یک گذرواژه به شکل کامل قفل می‌کنند. اما اگر به دنبال آن هستید تا دسترسی به یکسری سایت‌ها را برای فرزندان خود محدود کنید یا نگران هستید آن‌ها با مراجعه به سایت‌های مخرب سامانه کامپیوتر خود را در معرض خطر قرار دهند پیشنهاد ما Simple Blocker است. افزونه فوق به شما اجازه می‌دهد فهرست سیاه و نامحدودی از این‌گونه سایت‌ها آماده کنید.

شماره هفت، Blur

با وجود هشدارهای مکرر هنوز هم کاربران از یک یا دو گذرواژه برای همه حساب‌های خود استفاده می‌کنند. رویکردی که باعث به وجود آمدن یک نشتی شده و به هکرها اجازه می‌دهد به راحتی به حساب‌های کاربری آن‌ها دست پیدا کنند. اما افزونه Blur به شما اجازه می‌دهد تنها یک گذرواژه را به یاد آورید. افزونه فوق همانند نرم‌افزارهای مدیریت گذرواژه عمل می‌کند. حتا اجازه می‌دهد در زمان خریدهای آنلاین اطلاعات مربوط به کارت اعتباری شما به شکل رمزگذاری شده برای سایت هدف ارسال شود.

شماره هشت، Surveillance Cam Professional

Surveillance Cam Professional افزونه‌ای است که به خوبی از سامانه کامپیوتری شما محافظت می‌کند. البته کارایی این افزونه فراتر بوده و حتا می‌تواند دوربین وب‌کم شما را به یک دوربین امنیتی تبدیل کرده و هرگونه حرکتی در محیط را تشخیص داده و به صورت پنهان از محیط عکاسی کرده و به سرعت عکس گرفته شده را برای شما ارسال کند.

شماره نه، Secure Mail

افزونه Secure Mail به شما اجازه می‌دهد تا ایمیل‌های رمزگذاری شده را ارسال کنید. ایمیل‌هایی که تنها فرستنده و گیرنده قادر هستند محتوای آن‌را مشاهده کنند. برای این منظور باید برای ایمیلی که در نظر دارید ارسال کنید یک گذرواژه انتخاب کنید. البته دریافت کننده نیز باید این گذرواژه را در اختیار داشته باشد تا بتواند محتوای ایمیل را مشاهده کند. البته دقت کنید که هر دو طرف باید افزونه یاد شده را روی مرورگر خود نصب کرده باشند.

شماره ده، Ghostery

اگر نکران این موضوع هستید که سایت‌های مختلف فعالیت‌های شما را ردیابی می‌کنند و در نظر دارید در زمان آنلاین بودن از حریم خصوصی خود محافظت کنید پیشنهاد ما این است که افزونه Ghostery را نصب کنید. این افزونه به شما کمک می‌کند تا افراد یا سایت‌هایی که در حال ردیابی فعالیت‌های شما هستند را شناسایی کرده و به راحتی آن‌ها را بلاک کنید. با کلیک کردن روی آیکن این افزونه فهرستی از سرویس‌هایی که در حال ردیابی فعالیت‌های شما هستند را مشاهده کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟