کوچک‌ترین سنسور دماسنج دنیا فقط با امواج رادیویی انرژی می‌گیرد
بحث اینترنت اشیا یک ایده بسیار مناسب است؛ اما مشکل اساسی آن نیاز تمام این دستگاه‌های هوشمند به تامین انرژی آن‌ها است. حتی ممکن است بعضی از این دستگاه‌ها به میزانی کوچک باشند که جایی برای باتری یا سیم‌کشی در آن‌ها وجود نداشته باشد.

1606683296_1_0.gif

محققان در هلند توانسته‌اند تا یک سنسور دماسنج بی‌سیم بسیار کوچک تولید کنند که به نوعی خاص تامین انرژی می‌شود؛ این سنسور با استفاده از امواج رادیویی که بخشی از شبکه‌ ارتباطی همین سنسور می‌باشد، انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کند. به این معنی که این سنسور هیچ نیازی به سیم‌کشی یا نصب باتری در آن وجود ندارد. 

مطلب پیشنهادی: این جغد بانمک شب و روز محافظ خانه شما است

خانه‌های هوشمند آینده شامل سنسور‌های بسیاری است که به نیاز‌های اعضای خانواده پاسخگو هستند. برای بهینه مصرف کردن انرژی به این سنسورها نیاز است. برای مثال روشن شدن چراغ‌ها یا سیستم گرمایشی زمانی که کسی وارد اطاق می‌شود، فقط توسط سنسور‌های بی‌سیم انجام‌پذیر است. چون در غیراین‌صورت در خانه‌های بزرگ باید زمان زیادی را برای تعویض باتری‌های این سنسورها صرف کنیم.

این سنسور که 2 میلی‌متر مربع اندازه آن است و وزنی معادل 1.6 میلی‌گرم دارد. برای این سنسور یک روتر و یک آنتن خاص برای انتقال اطلاعات و شارژ کردن این سنسور، طراحی شده است. از آنجایی که امواج دقیقا روی سنسور فرستاده می‌شوند، روتر آن انرژی اندکی مصرف می‌کند. این سنسور دارای آنتن خاصی است که انرژی  را از روتر گرفته وآن‌را ذخیره می‌کند تا آنجایی که این سنسور روشن می‌شود و یک فرکانس خاص را برای روتر ارسال می‌کند، سپس روتر از روی فرکانس دریافتی دما را می‌تواند اسنباط کند. این سنسور توانایی این را دارد تا زیر یک لایه‌ از رنگ، پلاستیک و حتی بتن نیز کار کند، که به آن قابلیت استفاده در ساختمان‌ها را به راحتی می‌دهد.

از فناوری این سنسور می‌توان برای سنسور‌های دیگر همچون سنسورهای تشخیص حرکت، نور و میزان رطوبت استفاده کرد. در حال حاضر تنها مشکلی که این سنسور دارد برد عملکرد آن است، که 2.5 متر می‌باشد. محققان انتظار دارند این برد را تا 5 متر افزایش دهند.

ساخت این سنسور که پروژه ٰآن PREMISS نام دارد، گام بزرگی به سوی هوشمندسازی ساختمان‌ها است اما این تنها استفاده از این سنسورها نیست و از آن‌ها می‌توان به طور گسترده در همه‌ صنایع استفاده کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟