به‌دیگران گوش کنید، اسم‌شان را به‌خاطر داشته باشید و به آن‌ها احترام بگذارید
ده عادت ساده که باعث رشد قابل توجه مهارت‌های اجتماعی شما می‌شوند
بهترین راه‌ها برای این‌که مهارت‌های اجتماعی‌ام را بهبود بخشم چیست؟ این پرسش اولین بار در Quora مطرح شد. «میلنا رانگلوف»، دانشجوی دکترای رشته شهرسازی به این پرسش پاسخ می‌دهد.

1606683296_1_0.gif

اگر به‌دنبال یک منبع خوب برای کسب دانش و اشتراک‌گذاری آن هستید سری به‌سایت Quora بزنید. در این مکان می‌توانید چیزهای زیادی را از دیگران یاد بگیرید و درک بهتری از دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم به‌دست بیاورید.

حالا به‌نظر شما بهترین راه‌ها برای بهبود مهارت‌های اجتماعی چیست؟ «میلنا رانگلوف»، دانشجوی دکترای رشته شهرسازی به این پرسش پاسخ می‌دهد.

وی چندین ایده و نظر کلی برای مهارت‌های اجتماعی دارد، ایده‌هایی که می‌توانند در زمینه فروش هم به‌کار گرفته شوند:

1- به‌دیگران گوش کنید

گوش کردن به‌دیگران به‌یک دلیل خیلی بزرگ در صدر این لیست قرار دارد. خیلی از افراد هیچ علاقه‌ای به گوش کردن ندارند، اما در عوض می‌خواهند بقیه به آن‌ها گوش کنند. اگر سئوالات‌تان را مطرح کنید و سپس گوش کنید، مطمئن باشید که دیگران متوجه این قضیه می‌شوند و به‌شما توجه خاصی می‌کنند.

2- در برابر صحبت‌های دیگران خودتان را مشتاق و علاقمند نشان دهید

به‌طور کلی، انسان‌ها بیشتر دوست دارند که بقیه به صحبت‌ها و داستان‌های آن‌ها گوش دهند. افراد مشتاق و علاقمند همیشه جالب هستند. از دیگران سئوال بپرسید و سعی کنید چیزهایی را از آن‌ها یاد بگیرید که تا پیش از این نمی‌دانستید.

 

3- آیا در مکالمات یک به‌یک بهتر هستید یا در یک جمعیت بزرگ؟

تفاوت این دو موضوع خیلی مهم است. این‌که بدانید در چه حالتی بهتر عمل می‌کنید باعث می‌شود تا بهترین محیط را برای درخشش مهارت‌های اجتماعی خود بسازید. من ترجیح می‌دهم تا به‌صورت یک به‌یک با دیگران ارتباط برقرار کنم و همیشه در این شرایط بحث‌های عمیق‌تری دارم و بهتر خودم را نشان می‌دهم. سعی کنید در این‌گونه مواقع از احساس درونی خود کمک بگیرید. کدام یک حس بهتری به‌شما می‌دهد؟ از چه طریقی دوستان بیشتری پیدا کردید؟ وقتی به‌خاطرات خود رجوع می‌کنید کدام مکالمات بهتر و جالب‌تر بودند؟

4- خیلی منفی نباشید و از شکایت‌های مداوم پرهیز کنید

همه این رفتارها حالت دافعه دارند و باعث می‌شود تا دیگران از ما دور شوند. ما همیشه در معرض ترس، منفی‌بافی و به‌طور کل بدترین خصوصیات انسان‌ها هستیم. به‌همین دلیل است که بیشتر جذب کسانی می‌شویم که مهربان، دوست‌داشتنی، سرزنده و بانمک هستند. انتقاد و بدبینی نسبت به مسائل مختلف و اطرافیان مانند این است که قصد فروش یخ به‌اسکیموها را داشته باشید. مطمئنا کسی حاضر به‌خرید آن نیست. 

5- اسم دیگران را به‌خاطر داشته باشید

بیشتر مردم می‌گویند که حافظه ضعیفی دارند و نمی‌توانند همیشه نام دیگران را به‌خاطر داشته باشند. اما Jim Kwik از یک حربه فوق‌العاده استفاده کرد تا به این افراد نشان دهد که اشتباه می‌کنند: "اگر به‌شما بگویم که در صورت به‌خاطر داشتن نام کسی هزار دلار پاداش می‌گیرید، چه کار می‌کنید؟ آن‌را به‌خاطر می‌سپرید؟ حتما همین‌طور است." پس، این مسئله هیچ ربطی به قدرت حافظه ندارد بلکه همه چیز به انگیزه خلاصه می‌شود. اگر بخواهید به‌خاطر داشته باشید، حتما می‌توانید. از دیگران بخواهید تا نام‌شان را تکرار کنند. اگر فکر می‌کنید این کار برای‌تان سخت است از آن‌ها بخواهید تا حرف به‌حرف بگویند. بعد از آن‌ها تکرار کنید. اگر فراموش کردید، از یکی دیگر از اعضای گروه بپرسید: "به‌نظر تو، اسم آن شخصی که پیراهن قرمز به‌تن دارد چه بود؟ فراموش کردم." هر کاری بکنید تا به‌خاطر داشته باشید. سپس، آن‌ها را با اسم‌شان صدا بزنید. همه دوست دارند که با اسم‌شان صدا زده شوند.

6- خاطرات و داستان‌های دیگران را فراموش نکنید

هدف اصلی گوش کردن به‌خاطر داشتن چیزهایی است که دیگران برای‌تان تعریف می‌کنند. این شیوه تأثیر زیادی روی ادامه مکالمه یا به‌وجود آمدن یک رابطه دوستی است. نام خانواده آن‌ها، عادات و تفریحات، جزئیات کارشان، این‌که به‌چه چیزهایی به‌شدت علاقه دارند و نام حیوانات خانگی‌شان را به‌خاطر داشته باشید. وقتی بقیه متوجه شوند که شما به آن‌ها گوش کرده‌اید و داستان‌شان را به‌خاطر دارید واقعا حس خوبی پیدا می‌کنند.

7- بد نیست که بین صحبت‌های‌تان اندکی سکوت کنید

مکالمه مانند یک خیابان دو طرفه است. با این‌حال، گاهی اوقات بهترین کار این است که بگویید: "وای، این خیلی عالی است." لازم نیست که همیشه دنباله حرف دیگران را بگیرید و چیزی بگویید یا این‌که نظر بدهید. در عوض، یک سئوال مطرح کنید. سرتان را تکان دهید و سکوت کنید. وقتی در بین کسانی هستم که نمی‌توانند دست از صحبت کردن بردارند، احساس خستگی زیاد می‌کنم و به‌خودم می‌گویم بهتر است کمی تنها باشم تا انرژی از دست رفته‌ام را دوباره به‌دست بیاورم.

8- دیگران را دنبال کنید

از نقطه نظر شبکه‌سازی، خیلی از افراد فکر می‌کنند که یک روش بسیار قدرتمند داشتن جرأت و شجاعت و هم‌چنین شروع صحبت و مکالمه است. اما این طرز فکر غلط است. در واقع، قدرت راستین شبکه‌سازی در دنبال کردن نهفته است. یعنی این‌که روابط چگونه به‌وجود می‌آیند. این مسئله مانند دوی استقامت است نه دوی سرعت. به‌یاد داشته باشید که شخصی که ملاقات کردید به چه چیزهایی علاقه دارد و برای وی یک لینک مفید در رابطه با یک موضوع خاص، وبینار، ورکشاپ یا پادکست ارسال کنید. حتی بهتر است در جریان مکالمه پیشنهادات جدید ارائه دهید و به‌قولی که می‌دهید حتما عمل کنید.

9- بدانید که چه موقعی بحث را ترک کنید

به‌خودتان نگیرید، ولی مطمئن باشید که هیچ‌کس دوست ندارد برای صحبت با شما ساعت‌ها وقت صرف کند. یک مکالمه خوب و شیرین داشته باشید و به‌همین منوال ادامه دهید.

10- حرف اول و آخر را عشق و محبت می‌زند

در آخر به یک مقوله مهم و کلیدی می‌رسیم: عشق و محبت. در روابط و مهارت‌های اجتماعی، همه به‌دنبال ترفند و حقه هستند. بزرگ‌ترین ترفند عشق است. در واقع، نهایت مهارت اجتماعی همین است. دیگران را دوست داشته باشید، به آن‌ها احترام بگذارید، تأییدشان کنید و به روند زندگی‌شان توجه نشان دهید، از آن‌ها تعریف کنید، همیشه بهترین خصوصیات طرف مقابل را ببینید. سعی کنید دیگران را ببخشید، آن‌ها را قضاوت نکنید، کمک‌شان کنید و تا جایی که می‌توانید عشق و محبت‌تان را روانه آن‌ها کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟