مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی یک هفته دیگر تمدید شد
04/03/1400 - 13:05
 نحوه پر كردن اظهارنامه مالياتی اشخاص حقوقی
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: براساس ماده 100 قانون مالیات‌ها، موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) یک هفته دیگر تمدید شد. اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) مطابق قانون باید اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1399خود را تا 7 شهریور 1400 به صورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی مالیات ارسال و مالیات خود را پرداخت کنند.

1606683296_1_0.gif

مطلب پیشنهادی

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟
قانون مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه چیزهایی می‌شود؟

بروز رسانی در 31 مرداد 1400

مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی یک هفته دیگر تمدید شد

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور :

  • به استناد مصوبه اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان درآمد املاک اجاری به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.
  •  مطابق قانون مالیات‌های مستقیم، 31 تیرماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری است، اما به استناد مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی این گروه‌ها تا پایان مردادماه تمدید شده بود.

** توجه:

  •  اکنون با عنایت به تعطیلات شش روز اخیر و به استناد مصوبه روز شنبه مورخ 30 مردادماه ستاد ملی مدیریت کرونا، این مهلت به مدت یک هفته دیگر تمدید شد تا مودیان مالیاتی فرصت بیشتری برای انجام تکالیف مالیاتی داشته باشند. بنابراین، روز یکشنبه 7 شهریورماه، آخرین مهلت برای ارایه اظهارنامه مالیاتی خواهد بود.

مسیحی با تاکید بر اینکه برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی، منوط به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است، عنوان داشت:

  • فعالان اقتصادی به منظور بهره مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر و یا هر نوع تسهیلات دیگر باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا روز یکشنبه هفتم شهریورماه سال جاری به صورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی مالیات به آدرس  WWW.INTAMEDIA.IR  ارسال و مالیات خود را پرداخت کنند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در خاتمه تاکید کرد:

  • مؤدیان مالیاتی، در صورت عدم پرداخت مالیات و یا حسب مورد عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر، مشمول جرایم قانونی خواهند شد.

موعد ارایه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

  • معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: براساس ماده 100 قانون مالیاتها، موعد ارایه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) تمدید شد.
  • به گزارش رسانه مالیاتی ایران، محمد مسیحی اظهار داشت: اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) مطابق قانون می باید اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1399 خود را خردادماه تا 7 شهریور 1400 به‌صورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی مالیات به آدرس  WWW.INTAMEDIA.IR  ارسال و مالیات خود را پرداخت نمایند.
  • وی با تاکید بر اینکه برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی، منوط به ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است، خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی به منظور بهره مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر و یا هرگونه تسهیلات دیگر، باید اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت مقرر قانونی ارائه کنند.
  • معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در خاتمه تاکید کرد: ضروری است مودیان محترم از هرگونه مراجعه غیرضروری به ادارات مالیاتی اجتناب کنند.

مالیات

مالیات هزینه ای است که  دولت ها جهت تامین هزینه های عمومی و منافع اقتصادی از ثروت و درآمد مالیات دهنده دریافت می کنند. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، می بایست مالیات خود را به سازمان امور مالیاتی بپردازند. محاسبه مالیات به دو روش علی الراس و خود اظهاری صورت می گیرد. در روش علی الراس، اداره مالیات کارشناسانی جهت تعیین میزان مالیات مشخص می کنند و از این طریق مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی مشخص می گردد. این در حالی است که در روش خود اظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی میزان سود و زیان خود را در یک سال مالیاتی اعلام می کنند. تمامی افراد مقیم کشور از ثروت و درامد خود با توجه به قدرت و توانایی خود  می بایست به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند. مالیات ها به دوسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. در مالیات های مستقیم  بر روی درآمد و دارایی اعمال می شود و مالیات غیر مستقیم بر روی کالاهای وارداتی جهت محدود سازی واردات و مصارف اعمال می شود.

سال مالیاتی 

  • سال مالیاتی به دوره مالی یک ساله گفته می شود که مطابق با قانون 155 مالیات های مستقیم برای نگهداری سوابق، گزارش درآمد و هزینه است که اظهارنامه مالیاتی را پوشش می دهد.  جهت تهیه اظهار نامه مالیاتی و جمع آوری اسناد مالی مربوطه اهمیت ویژه ای دارد.
  • آغاز سال مالیاتی بنا به مدل فعالیت می تواند هر موقع از سال باشد ولی مدت زمان سال مالیاتی باید 12 ماه باشد حتی اگر در طی چند ماه فعالیت یا درآمدی نباشد. بنابراین در صورتی که سال مالی به موجب اساسنامه با سال مالیاتی تطبیق نباشد، درآمد سال مالی آن ها بجای سال مالیاتی ملاک محاسبه درآمد سالیانه قرار می گیرد. بعبارت دیگر سال مالی با سال مالیاتی فرق دارند.
  •  سال مالیاتی توسط اداره مالیات مشخص می گردد و از آغاز سال شمسی محاسبه می گردد و این درحالی است که بعضی از اشخاص حقوقی سال مالی خود را که شامل 12 ماه می باشد مطابق اساسنامه خود تنظیم می کند. ممکن است سال مالی از هر ماهی در سال آغاز گردد.

** برای مثال مدارس یا باشگاه های ورزشی می توانند در دوره خاصی از ابتدای مهر تا پایان شهریور دوره مالیاتی خود را تعیین کنند. در مورادی که سال مالی با سال مالیاتی متفاوت می باشد سال مالی ملاک تعیین مالیات قرار می گیرد و تا چهار ماه بعد از اتمام سال مالی فرصت تسلیم اظهارنامه می باشد.  البته دوره مالیاتی اشخاص حقیقی براساس قانون مالیات مستقیم از ابتدای سال 1 فروردین تا پایان سال 29 اسفند  می باشد. 

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

  • اظهارنامه مالیاتی گزارش از درآمدها، هزینه ها و سایر اطلاعات مالیاتی است که می بایست به وزارت دارایی ارسال کرد. اظهارنامه مالیاتی باید در زمان مناسبی ثبت گردد چرا که ارسال دیر هنگام آن موجب پرداخت جریمه می شود. تمامی اسناد و مدارک مربوط به مالیات می بایست بصورت طبقه بندی شده و مرتب آماده سازی گردد. و در صورت اعلام نکردن میزان سود و زیان، مالیات توسط ممیزین اداره مالیات مشخص می گردد. یک مشاور مالی می تواند جهت تکمیل فرایند اظهارنامه مالیاتی در پس انداز مالیات شما نقش اساسی ایفا کند. برنامه ریزی مالیاتی باعث کاهش نرخ مالیات، کاهش میزان درآمد مشمول مالیات و کنترل بهتر می شود. در واقع اظهارنامه مالیاتی هر سال برای همان سال تنظیم می شود. برای تمامی اشخاص حقیقی سال مالیاتی از ابتای فروردین تا 29 اسفند می باشد. و در مورد اشخاص حقوقی، با توجه به اساسنامه ممکن است سال مالی مشخص گردد.
  • هر فرد می بایست متناسب با حرفه خود فرم اظهارنامه مالیاتی مختص خود را پر کند. در صورت که اظهارنامه  عملکردبرای اشخاص تکمیل شود، به ان بیانیه مالیات خود ارزیابی یا اظهارنامه مالیاتی شخصی می گویند. اظهارنامه ای که برای سازمان ها تنظیم می شودبه عنوان اظهارنامه مالیاتی مشارکت و یا اظهارنامه مالیات شرکت تعیین می گردند.
  • بطور کلی اظهارنامه مالیاتی کارنامه مالی محسوب می شودکه هر سال توسط افراد حقیقی و حقوقی به اداره مالیات تسلیم می شود. از سال 1391 اظهارنامه بصورت الکترونیکی بارگذاری می شود و در اختیار اداره مالیات قرار می گیرد. 

اظهارنامه عملکرد یکی از انواع اظهارنامه مالیاتی است. نحوه پرداخت مالیات به دو روش مستقیم و غیر مستقیم می باشد، که در ادامه به آن اشاره شده است.

مالیات بر درآمد

در مالیات بر درامد مبنای دریافت مالیات، درآمد هر شخص و یا شرکت می باشد. در ازای دریافت هر نوع درآمدی مبلغی به عنوان مالیات می بایست از ان درآمد کسر گردد. شرکت ها و اشخاص در پایان هر سال می بایست سود و زیان خود ر به اداره دارایی اعلام کنند تا میزان مالیات انها مشخص گردد.  تمامی اشخاص حقوقی می بایست تا قبل  ۴  ماه بعد از پایان سال مالی (حدود تیر ماه) اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. در صورتی که به هر دلیلی کسب و کار فعالیت خود را ادامه ندهد تا 6 ماه فرصت دارد اظهارنامه مالیاتی خود را ارئه بدهد. 

مالیات بر درآمد حقوق: مالیات بر درآمد حقوق در اصل مالیاتی است که در ازای مدت زمان اشتغال بر درآمد حاصل از ان دریافت می شود. به عبارت دیگر در صورت دریافت درامد در ازای کار می بایست مالیات حقوق آن را پرداخت کرد. 

مالیات بر درآمد ملک: درآمد ناشی از املاک که از واگذاری حقوق شخص نسبت به املاک بدست می آید مشمول مالیات می گردد. 

 مالیات بردارایی

در این نوع از مالیات ثروت و دارایی مودی مبنای پرداخت مالیات می باشد. بر دارایی های مانند  املاک، مستغلات، مالیات بر ارث و .. به صورت سالانه مالیاتی با عنوان مالیات بر درآمد  اعمال می شود. 

  • مالیات بر ارث: مالیات بعد از فوت متوفی مطابق با ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم به اموال و دارایی های متوفی اعمال می شود. اموال و دارایی های فرد متوفی شامل اموال منقول و غیر منقول در داخل و خارج از کشور و حقوق دریافتی می باشد که از این اموال هزینه کفن و دفن، دیون متوفی کسر می گردد و به ما بقی اموال مالیات تعلق می گیرد. 
  • مالیات حق تمبر: مالیات حق تمبر در اصل مالیات است که با ابطال تمبر بر روی اسناد هم مدارک و اسناد اعتبار رسمی و قانونی پیدا می کند و هم درآمدی برای دولت محسوب می شود. لازم به ذکر است در این نوع مالیات لزوما مالیات بصورت مستقیم از مودی دریافت نمی گردد. 

مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم همانطور که از نامش پیداست بصورت نامحسوس بر روی قیمت کالا و خدمات به عنوان مالیات بر مصرف اضافه می شود. در ادامه مالیات های غیر مستقیم را بصورت زیر طبقه بندی می کنیم. 

  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر مصرف
  •  مالیات عوارض گمرکی 

مالیات گمرکی بر روی کالا های وارداتی اعمال می شود که از طریق آن بتوان تولید داخل کشور را تقویت کرد و واردات کالا را بصورت محدود انجام داد.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده: تمامی مودیان می بایست هر سه ماه یکبار اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده خودرا به اداره ارزش افزوده ارائه دهند. در صورتیکه اشتباهی در تهیه ترازنامه و یا حساب سود و زیان پیش بیاید می بایست برای اصلاح اظهارنامه ظرف مدت یک ماه اقدام گردد و ان را با نام اظهارنامه مالیات اصلاحی ارائه گردد.  در صورتیکه سازمانی اقدام به ارائه اظهار نامه مالیاتی نکند و حساب های سود و زیان خود را در اختیار اداره مالیات قرار ندهد، از طرف سازمان امور مالیاتی برای ان سازمان اظهارنامه ای تنظیم می گردد و مطابق ان می بایست پرداختی صورت گیرد. که به این نوع از اظهارنامه، اظهارنامه مالیاتی برآورد گفته می شود.

خود اظهاری 

در صورتیکه تمامی افراد حقیقی و حقوقی مدارک خود را جهت محاسبه و پرداخت مالیات بدون دخالت کارشناسان مالیاتی و ممیزین، اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند، خود اظهاری گفته می شود. در ادامه خود اظهاری تمامی مدارک ارسال شده توسط کارشناسان اداره مالیات بررسی می شوند، براساس مقدار مالیات اعلام شده توسط خود اشخاص پرداخت صورت می گیرد. البته این در حالی است که تخلف در ارائه اظهارنامه صورت نگرفته باشد. خود اظهاری خود دارای امتیازاتی است. شرکت هایی که سه سال متوالی بصورت خود اظهاری عمل کرده باشند و اظهارنامه ان ها مورد تایید باشد  دارای امتیاز خوش حسابی هستند. که در پرداخت مالیات ان ها لحاظ می گردد
روند اخذ مالیات از طریق خود اظهاری بدین صورت است که مامورین تشخیص  جهت رسیدگی به اظهارنامه می توانند به تمامی اسناد و مدارک دسترسی داشته باشند. مودی می بایست تمامی مدارک را در اختیار قرار دهد و در صورت تخطی قابل استناد نمی باشد. 

چه کسانی موظف به ارائه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی هستند؟

 افرادی که موظف به تنظیم اظهار نامه مالیاتی هستند به شرح زیر می‌باشد.

  •  کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مقیم در ایران که به فعالیت تجاری در ایران و یا خارج از کشور مشغول هستند و از مالیات معاف نیستند. 
  • کلیه اشخاص غیر ایرانی (اتباع خارجی اعم از حقیقی و حقوقی) که در ایران مشغول به فعالیت تجاری هستند و موفق به کسب درامد شده اند. 
  • کلیه ایرانی های مقیم در خارج از کشور که در ایران فعالیت تجاری دارند. 
  • در ادامه به معرفی افراد و سازمان هایی می پردازیم که ملزم به تهیه اظهارنامه مالیاتی نیستند. 
  • موسسات دولتی و همچنین سازمان هایی که بودجه آن ها از طرف دولت تامین می شود
  • شهرداری هابه همراه تمامی سازمان های زیر مجموعه 
  • شرکت های تعاونی 
  •  وزارتخانه ها
  •  کارگران، شرکت تعاونی دانش آموزی و دانشجویان، عشایر و صیادان

 اظهارنامه مالیاتی و نکات مربوط به آن 

برای درک بهتر نحوه تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی باید بدانیم که سیاست و برنامه عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در حال حاضر اخذ الکترونیکی اظهارنامه ، بدون نیاز به مراجعه حضوری مودیان به واحدهای مالیاتی می باشد. ارسال الکترونیکی اظهارنامه ، مشروط به تکمیل مراحل ثبت نام الکترونیکی به شرح زیر می باشد. بهتر است ارسال اظهارنامه قبل از فرا رسیدن روزهای پایانی مهلت تسلیم اظهارنامه صورت گیرد.

مودیان حقیقی :

  • تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای این دسته از مودیان فقط در صورت تکمیل ثبت نام الکترونیکی امکان پذیر می باشد. برای واحدهای مشارکتی، جهت عملکرد سال جاری تنها تکمیل یک اظهارنامه کافی است و نیازی به ارائه اظهارنامه انفرادی برای تمامی شرکاء نمی باشد.

نکته : اطلاعات شرکاء در واحدهای مشارکتی از سامانه ثبت نام کد اقتصادی بارگزاری می شود؛ بنابراین در صورت عدم ثبت اطلاعات این سامانه (از جمله اطلاعات شرکاء) در ثبت نام شریک اصلی حتما نسبت به تکمیل آن در سامانه ثبت نام کد اقتصادی ثبت نام اقدام نمایید.

مودیان حقوقی :

  • تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای این دسته از مودیان فقط با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کدرهگیری پیش ثبت نام و همچنین در صورت تکمیل اطلاعات ثبت نام امکان پذیر می باشد؛ بنابراین ضروری است مودیان حقوقی نسبت به تکمیل ثبت نام و رفع ایرادات احتمالی این مرحله از طریق سامانه اینترنتی عملیات مالیاتی مودیان به نشانیtax.gov.ir اقدام نمایند.

نکته مهم : دریافت کد خطای 504 در زمان ارسال اظهارنامه الکترونیکی به مفهوم عدم برقراری شروط بالا برای ارسال اظهارنامه می باشد.

مراحل و فرآیند تکمیل اظهارنامه الکترونیکی 

۱- پیش ثبت نام کد اقتصادی و دریافت کدرهگیری در سایت 
۲- تایید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری
۳- ثبت نام کد اقتصادی
۴- تایید اطلاعات ثبت نام
۵- دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیکی
۶- ارسال اظهارنامه و دریافت کدرهگیری
۷- دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت اینترنتی

صدور قبض مالیاتی مودیان

مودیان حقوقی می توانند پس از تایید نهایی اطلاعات اظهارنامه خود، از طریق سامانه اقدام به صدور قبض مالیاتی نموده که از منوی لیست قبوض قابل رویت و پس از چاپ قبض مالیاتی می توانند از طریق بانک و یا درگاه های پرداخت الکترونیکی بانک ملی اقدام به پرداخت نمایند.

راهنمای ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

  • جهت آگاهی از راهنمای ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی روی تصویر زیر کلیک نمایید.

ورود به سامانه و پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

  • در صورتیکه نام کاربری ندارید روی تصویر زیر کلیک نمایید و نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.

راهنمای ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

روش و نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی

  • در ابتدا برای پیش ثبت نام کد اقتصادی به وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه نمایید.
  • پس از دریافت کدرهگیری به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و نرم افزار مربوطه را دانلود نمایید.
  • پس از دانلود نرم افزار مربوطه و ورود اطلاعات لازم ، وارد نرم افزار شده که در آن فرم ورود اطلاعات مشتمل بر 25 صفحه خواهد بود. کلیه صفحات ورود اطلاعات در این نرم افزار، مشابه فرم اظهارنامه کاغذی بوده و محاسبات لازم به صورت خودکار توسط این نرم افزار انجام خواهد شد.
  • با کلیک بر روی آیکن علامت سئوال، توضیحات مربوط نحوه محاسبه اقلام جدول مربوطه نمایش داده خواهد شد.
  • وارد نمودن ردیف هایی که رنگ قرمز و (*) ستاره دار می باشند ضروری است. در صورت عدم پر کردن این ردیفها اطلاعات ذخیره می شود ولی قادر به انجام عملیات ارسال اطلاعات نخواهید بود.

صفحه اول اظهارنامه : شامل مشخصات و اطلاعات هویتی می باشد.
صفحه دوم : شامل مشخصات محل فعالیت (دفتر مرکزی، شعبه، کارخانه، نمایندگی و…) و حساب های بانکی جهت استرداد می باشد. با توجه به نوع محل گزینه مورد نظر خود را انتخاب نموده و مشخصات مربوط به آن را وارد کنید.
صفحه سوم : در این بخش با توجه به سئوال مطرح شده و انتخاب گزینه "بلی" اطلاعات جداول مربوط به آن باید تکمیل شود.
صفحه چهارم : شامل مشخصات مجوزهای تاسیس و بهره برداری است که در صورت دارا بودن هر یک از مجوزهای فوق اطلاعات مربوط به آن باید وارد شود.
صفحه پنجم : شامل مشخصات مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره می باشد و وارد کردن مشخصات مدیرعامل الزامی می باشد.
صفحه ششم : شامل جدول های "فهرست دفاتر رسمی ثبت شده" و "جزئیات پذیرش بورس سهام" می باشد. در صورت انتخاب گزینه "بلی" پرسش "5" از جدول "اطلاعات اختصاصی" تکمیل اقلام این جدول ضروری است.
صفحه هفتم : شامل درآمدهایی است که مالیات آن قبلا به صورت مقطوع پرداخت شده است. در صورت تکمیل این جدول جمع "درآمدهای مقطوع" و "سود (زیان) درآمدهای معاف مقطوع" به ردیف 14 در جدول شماره 6- محاسبه درآمدهای معاف انتقال می یابد.
صفحه هشتم : شامل فعالیت های معاف از مالیات بوده و در صورت تکمیل، جمع "سود (زیان) درآمدهای معاف" به ردیف 4 جدول محاسبه مالیات انتقال می یابد.
صفحه نهم : شامل جدول های مربوط به "استهلاک زیان سنواتی" و "معافیتها و بخشودگی مالیاتی" بوده و در صورت تکمیل، مقادیر "میزان استهلاک زیان سنواتی" و "جمع بخشودگی های مالیاتی" به ترتیب به ردیف های 9 و 15 جدول محاسبه مالیات انتقال می یابد.
صفحه دهم : شامل جداول "توسعه، نوسازی و بازسازی صنعتی معدنی (ماده 138 ق.م.م) و "معافیتها و بخشودگی های درآمدهای حاصل از فعالیتهای خارج از کشور (ماده 180 ق.م.م)" بوده و در صورت تکمیل جدول ماده 138 ق.م.م، جمع "سود حاصل از منابع درآمدی مشمول مالیات"، "مالیات متعلق موضوع ماده 105 ق.م.م" و "مبلغ بخشودگی" به ردیف 7 جدول شماره 8 معافیتها و بخشودگی های مالیاتی انتقال می یابد.

  • در صورت تکمیل جدول ماده 180 ق.م.م، جمع "سود حاصل از درآمد خارج از ایران"، "مالیات متعلقه در ایران براساس درآمد" و "مبلغ قابل کسر از مالیات" به ردیف 9 جدول شماره 8 معافیتها و بخشودگی های مالیاتی انتقال می یابد.

صفحه یازدهم : شامل جداول "فعالیتهای حاصل از توافقنامه های مالیاتی (ماده 168 ق.م.م) و "ثبت کمک های پرداختی" می باشد. در صورت تکمیل جدول ماده 168 ق.م.م، جمع "درآمد مشمول مالیات"، "مالیات قبل از اعمال قانون اجتناب از اخذ مالیات مضاعف" و "ما به التفاوت قبل و بعد از اعمال قانون اجتناب از اخذ مالیات مضاعف" به ردیف 10 جدول شماره 8 معافیتها و بخشودگی های مالیاتی انتقال می یابد.

  • در صورت تکمیل جدول ثبت کمک های مالی پرداختی، جمع "مبلغ کمک های مالی پرداختی" به ردیف 29 جدول صورت سود و زیان و "مازاد کمکهای مالی پرداختی پذیرفته نشده توسط سازمان" به ردیف ۵ جدول محاسبه مالیات انتقال می یابد.

صفحه دوازدهم : شامل جدول "موجودی مواد و کالا" می باشد. در صورت تکمیل این جدول، جمع "خالص موجودی" و "موجودی سال قبل" به ردیف 6 بخش دارایی های جاری جدول ترازنامه انتقال می یابد.
صفحه سیزدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به سرمایه سهامداران و شرکاء وارد می شود. در صورت تکمیل این جدول، جمع "مبلغ کل سهام / سهم الشرکه" به بخش حقوق صاحبان سهام جدول ترازنامه انتقال می یابد.
صفحه چهاردهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به فروش خالص براساس کالای اصلی و سایر وارد می شود. در صورت تکمیل این جدول، "جمع مبلغ فروش خالص"سال جاری و سال قبل به ردیف 1 جدول صورت سود و زیان انتقال می یابد.
صفحه پانزدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به بهای تمام شده کالای فروش رفته وارد می شود.

  • در صورت تکمیل این جدول، "بهای تمام شده کالای فروش رفته" به ردیف 2 جدول صورت سود و زیان انتقال می یابد.

صفحه شانزدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جداول "بهای تمام شده کار انجام شده پیمانکاری" و "تعداد کارکنان" وارد می شود. در صورت تکمیل جدول شماره 21، "جمع کل بهای تمام شده پیمانکاری/خدمات" به ردیف 5 جدول صورت سود و زیان انتقال می یابد.
صفحه هفدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جدول "درآمد ناخالص پیمانکاری/ارائه خدمات" وارد می شود. در صورت تکمیل جدول شماره 21، جمع کل "درآمد شناسایی شده" به ردیف 4 جدول صورت سود و زیان انتقال می یابد.
صفحه هجدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جدول "فهرست صادرات و ما به ازاء دریافتی" وارد می شود.
صفحه نوزدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جدول "سرمایه گذار خارجی" وارد می شود.
صفحه بیستم : در این صفحه اطلاعات مربوز به تراز مالی اظهارنامه وارد می شود. لازم به توضیح است که در صورت عدم تراز مالی در پایان دوره و عدم وارد نمودن مبالغ مربوطه در این جدول امکان ارسال اطلاعات به سازمان نخواهد بود.
صفحه بیست و یکم : در این صفحه اطلاعات مربوط به صورت سود و زیان وارد می شود.
صفحه بیست و دوم : در این صفحه اطلاعات مربوط به گردش حساب سود و زیان انباشته وارد می شود.

  • در صورت تکمیل این جدول، جمع کل "سود و زیان انباشته" به بخش حقوق صاحبان سهام جدول ترازنامه انتقال می یابد.

صفحه بیست و سوم : در این صفحه با توجه به مقادیر وارد شده در صفحات قبل محاسبه درآمد مشمول مالیات در این بخش صورت می پذیرد.
صفحه بیست و چهارم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جداول "پرداخت های مربوط به این اظهارنامه" و "اطلاعات مالک/مالکین" وارد می شود. در صورت تکمیل جدول پرداخت های مربوط به این اظهارنامه، جمع کل "مبالغ پرداختی" به ردیف 17 جدول محاسبه مالیات انتقال می یابد.
صفحه بیست و پنجم : در این صفحه مشخصات مربوط به تنظیم کننده اظهارنامه (مودی یا نماینده قانونی)، مدیر امور مالی و حسابرسی و در صورت حسابرسی دفاتر توسط موسسات حسابرسی اطلاعات مربوطه تکمیل می شود.

ایسوس

نظر شما چیست؟