انتخاب یک مسیر خلوت برای رسیدن به اینترنت
چگونه کانال وای‎فای روتر خود را تغییر دهيم
سوالی که خیلی از اوقات کاربران شبکه‎های وای‎فای از خود می‎پرسند این است که چرا سرعت اتصال آنها اینقدر کند است. یکی از اصلی‎ترین دلایل این موضوع مربوط به ازدحام شبکه‎های پیرامون و تداخل امواج بین آنها است که معمولا با تغییر کانال وای‎فای روتر برطرف می‎شود. اما چگونه باید این کار را انجام داد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

تغییر تنظیمات کانال روتر مثل تغییر دادن کانال تلویزیون نیست. اما فرآیند انجام آن یکسان است. شما باید یک کانال را انتخاب کرده و داده‎ها را از طریق این کانال توسط امواج وای‎فای مبادله کنید. روترها معمولا در اولین تنظیمات خود انتخاب کانال را روی حالت Auto یا خودکار قرار می‎دهند و مسلما تنظیمات روتر همسایه شما نیز به همین شکل انجام شده است. بنابراین احتمال این که شما و همسایه‎تان به طور تصادفی از یک کانال یکسان برای تبادل داده استفاده کنید، بالا می‎رود. چنین اتفاقی منجر به تداخل امواج و در نتیجه کند شدن سرعت اتصال شما به اینترنت می‎شود. از جمله مشکلاتی که تداخل بین امواج وای‎فای برای شما به وجود می‎آورد می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کند شدن زمان باز شدن صفحات وب
  • افزایش مدت زمان بافر شدن اپلیکیشن‎ها و سایت‎های ویدیویی و قطع و وصل شدن پخش ویدیو
  • کند شدن سرعت ارتباط بین دستگاه‎های موجود در یک شبکه
  • بروز خطا در ارسال داده و فایل بین دستگاه‎ها

بنابراین اگر شما کانال وای‎فای روتر خود را به شماره‎ای که فرد دیگری از آن استفاده نمی‎کند تغییر دهید می‎توانید سرعت اینترنت خود را افزایش دهید. در ادامه روش تغییر دادن کانال روتر را بررسی خواهیم کرد.

مرحله 1:

قبل از اقدام به تغییر کانال، شما باید از یک نرم افزار برای اسکن کردن امواج وای‎فای مجاور دستگاه خود استفاده کرده و کانالی که آنها روی آن تنظیم شده‎اند را شناسایی کنید. inSSIDer utility یک نرم افزار مناسب برای انجام این کار است. اگر قصد دارید کار اسکن را از طریق دستگاه آندرويدی انجام دهید می‎توانید از اپلیکیشن WiFi Analyser استفاده کنید.

توجه داشته باشید که پایدارترین کانال‎های موجود 1،6 و 11 هستند و اگر شما کانال وای‎فای خود را به این کانال‎ها تغییر دهید با مشکلات کمتری در زمینه ثبات و سرعت اتصال به شبکه مواجه خواهید شد.

مرحله 2:

در زمان استفاده از اپلیکیشن WiFi Analyser شما سیگنال‎های وای‎فای اطراف دستگاه خود را به وسیله رنگ‎ها و قدرت‎های سیگنال مختلف مشاهده خواهید کرد. در این شیوه شما به راحتی متوجه خواهید شد که آیا روی یک کانال سیگنال قوی یا ضعيف قرار دارید و به این شكل می‎توانید تصمیم بگیرید کدام کانال را انتخاب کنید. بهتر است کانالی را انتخاب کنید که بیشترین فاصله را از همسایگانتان داشته باشد.

مرحله 3:

حالا باید با وارد کردن آدرس ای‎پی روتر خود در مرورگر به رابط کاربری تنظیمات آن دسترسی پیدا کنید. اگر آدرس ای‎پی روتر خود را نمی‎دانید، می‎توانید از طریق خط فرمان و وارد کردن فرمان ipconfig آن را پیدا کنید. معمولا این آدرس 192.168.1.1 است، اما در مثال ما که شامل یک روتر Digicom است و در تصویر بالا مشخص شده است این آدرس 192.168.10.1 است.

بعد از وارد کردن آدرس ای‎پی روتر در مرورگر وارد صفحه اطلاعات ورود به رابط کاربری تنظیمات روتر می‎شوید. اگر قبلا نام کاربری و کلمه عبور خود را تغییر نداده باشید می‎توانید با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور پیش فرض admin (در اکثر روترها) وارد صفحه تنظیمات شوید.

مرحله 4:

بعد از ورود به رابط کاربری صفحه مربوط به تنظیمات Wireless را انتخاب و از بخش Channel کانال مورد نظر خود را انتخاب کنید. تصویر بالا صفحه تنظیمات Wireless روتر Digicom را نشان می‎دهد که در وسط صفحه بخش مربوط به تغییر کانال قرار دارد.

بعد از انتخاب شماره کانالی که فکر می‎کنید بهترین نتیجه را برای شما به همراه خواهد داشت یک بار روتر را ریبوت کنید تا تغییرات اعمال شود.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟