آموزش مفاهیم شبکه به زبان ساده
پینگ Ping چیست و چه کاربردی دارد؟
ابزارهای خط‌فرمان یک راه عالی و دقیق برای شناسایی مشکلات هستند. ping و ipconfig، nslookup از ابزارهای مهم در دنیای ویندوز و dig و nslookup از ابزارهای مهم دنیای لینوکس هستند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی ارائه دهیم درباره فرمان ping. اما ping چه کاری انجام می‌دهد؟

1606683296_1_0.gif

این مطلب بخشی از سری آموزش‌های نتورک پلاس است که پیشتر در سایت شبکه منتشر شده است.
برای مشاهده فهرست و خرید کتاب +Network راهنمای شبکه‌ها اینجا کلیک کنید. 


Ping

ابزار ping سرنام Packet Internet Groper به منظور تایید این‌که TCP/IP به درستی نصب شده، به کارت شبکه متصل شده، پیکربندی آن درست بوده و با شبکه در ارتباط است استفاده می‌شود. عملکرد این ابزار شباهت زیادی به سیگنال ارسالی نهنگ‌ها داشته که منتظر می‌مانند تا اکو آن سیگنال را دریافت کنند. یک صدای بازگشتی به نهنگ اجازه می‌دهد اطلاعات زیادی در ارتباط با جسمی که سیگنال را ارسال کرده است به دست آورد. Ping با ارسال یک سیگنال درخواست اکو (echo request) برای کامپیوتر دیگری، منتظر دریافت پاسخ می‌ماند. کامپیوتر دیگر پس از دریافت سیگنال از طریق پاسخ اکو (echo reply) به آن سیگنال پاسخ می‌دهد. پروتکلی که برای درخواست و پاسخ دادن به اکو استفاده می‌شود، ICMP سرنام Internet Control Message Protocol نام دارد. یک پروتکل سبک و روان که برای انتقال پیام‌های خطا و اطلاعاتی درباره شبکه استفاده می‌شود. زمانی که قصد دارید وضعیت ارتباط یک شبکه را ارزیابی کنید، اولین ابزاری که باید از آن استفاده کنید، ping است. فرمان ping دارای پارامترها و گزینه‌های مختلفی است که به شرح زیر هستند:

ping [-a] [-t] [-n] [-?] [IP address] [host name] [/?]

جددول زیر چند مثال کاربری از نحوه به‌کارگیری سوییچ‌های این فرمان را نشان می‌دهد.

توضیح

مثال‌هایی از نحوه اجرای فرمان پینگ

پینگ کردن به نام یک میزبان برای اطمینان حاصل کردن از اینکه دسترسی به اینترنت امکان‌پذیر است. Google.com یک سایت قابل اعتماد برای چنین آزمایش‌هایی است.

ping www.google.com

پینگ به یک آدرس آی‌پی روی اینترنت برای اطمینان حاصل کردن که دسترسی به اینترنت وجود دارد. آدرس  8.8.8.8 به سادگی حفظ شده و به سرور سامانه نام دامنه عمومی گوگل اشاره دارد.

ping 8.8.8.8

تست ترجمه اسامی و نمایش نام میزبان برای اطمینان حاصل کردن که سامانه نام دامنه کار می‌کند.

ping 8.8.8.8

تست ترجمه اسامی و نمایش نام میزبان برای اطمینان حاصل کردن که سامانه نام دامنه کار می‌کند.

ping -a 8.8.8.8

در این مثال 92.10.11.200 آدرس یک میزبان روی زیرشبکه‌ای است که درون سازمان شما قرار دارد. این پینگ نشان می‌دهد که آیا شما می‌توانید به زیرشبکه متصل شوید یا خیر

ping 92.10.11.200

در این مثال 192.168.1.1 آدرس پیش‌فرض گیت‌وی است. این پینگ نشان می‌دهد که شما بدون مشکل قادر به اتصال به گیت‌وی پیش‌فرض هستید.

ping 192.168.1.1

پینگ به آدرس خودتان (loopback) است. 127.0.0.1 مشخص می‌کند آیا سرویس‌های TCP/IP ایستگاه کاری در حال اجرا هستند یا خیر

ping 127.0.0.1

روش دیگری که برای پینگ کردن به آدرس خودتان می‌توانید استفاده کنید.

ping localhost

نمایش راهنمای متنی برای فرمان پینگ، شامل ترکیب نحوی و فهرست کاملی از پارامترها

ping -? or ping/?

ادامه دادن به پینگ تا وقتی که وقفه‌ای به وجود آید. برای نمایش آماری از این فرمان استفاده می‌شود، برای متوقف کردن این فرمان باید کلیدهای Ctrl+Break یا Ctrl+C را فشار دهید.

ping -t 192.168.1.1

تعریف شماره‌ای که در یک درخواست اکو که قرار است ارسال شود استفاده می‌شود. به‌طور پیش‌فرض پینگ چهار درخواست اکو را ارسال می‌کند. در این مثال تعداد درخواست‌ها به 2 مورد محدود شده‌اند.

ping -n 2

192.168.1.1

شکل زیر نمونه‌ای از یک پینگ موفق را نشان می‌دهد.

Ping

شبکه IPv6 از نسخه جدیدتر پروتکل ICMP موسوم به ICMPv6 برای این منظور استفاده می‌کند. در این‌جا ما دو نوع پینگ برای سیستم‌عامل‌های مختلف داریم که می‌توانند از سوی آدرس‌های Ipv6 استفاده شوند.

  • Ping6- روی کامیپوترهای لینوکسی که Ipv6 را اجرا می‌کنند و از ping6 برای اطمینان حاصل پیدا کردن از این‌که یک میزبان Ipv6 در دسترس است استفاده می‌کنند. زمانی که شما یک آدرس چندپخشی (multicast) را با ping6 پینگ می‌کنید، شما پاسخی از همه میزبان‌های Ipv6 روی یک زیر شبکه دریافت می‌کنید.
  • Ping 6: روی کامپیوترهای ویندوزی، شما از ping با پارامتر 6- زمانی استفاده می‌کنید که در نظر دارید اطمینان حاصل کنید که ارتباط روی شبکه‌های Ipv6 به درستی برقرار شده است.
  • برای آن‌که فرمان‌های ping6  و ping -6 روی اینترنت کار کنند، شما مجبور هستید به اینترنت مبتنی بر پروتکل Ipv6 دسترسی داشته باشید. برای این منظور شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی باید به شکل محلی ارتباط با IPv6 را امکان‌پذیر کند. البته شما می‌توانید از طریق کارگزاری که تونلی برای IPv6 ارائه کرده به اینترنت دسترسی داشته باشید. IPv6 Tunnel Broker، Hurricane Electric یا SixXS از جمله این کارگزارها هستند.
  • برای آن‌که به سرور سامانه نام دامنه گوگل که مبتنی بر IPv6 است پینگ کنید، باید دستور زیر را اجرا کنید.

ping -6 2001:4860:4860::8888

شکل زیر نتیجه اجرای فرمان بالا روی کامپیوتری که شرکت ارائه دهنده خدمات دسترسی به اینترنت مبتنی بر Ipv6 را در اختیارش قرار داده است را نشان می‌دهد. پینگ پس از یک وقفه کوتاه اجرا شده است.

Ping

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟