مجازی سازی تنها مختص به کسب و کارهای بزرگ نیست
۵ مزیت اصلی مجازی‌سازی سرور
امروزه مجازی سازی سرور یا مراکز داده به بخشی جدایی ناپذیر از اداره و مدیریت زیرساخت‎های حوزه فناوری اطلاعات تبدیل شده است. دلیل این امر را می‎توان امکاناتی دانست که مجازی سازی سرور در اختیار مدیران IT قرار می‎دهد. از طرف دیگر مجازی سازی سرور با افزایش بهره وری در استفاده از منابع سخت افزاری در بحث کاهش هزینه‎ها نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

1606683296_1_0.gif

امروز می‎توان چندین ماشین مجازی را تنها در یک سرور فیزیکی پیاده سازی کرد. این راهکار که ما آن را تحت عنوان مجازی سازی یا Virtualization می‎شناسیم به سرعت جایگاه خود را در خدمات بزرگ و گسترده باز کرده است. در ادامه ما به 5 مزیت حائز اهمیت در زمان تصمیم گیری برای حرکت به سمت مجازی سازی سرور خواهیم پرداخت.

مزیت اول: سرور فیزیکی کمتر

اولین مزیت مجازی سازی کاملا مشخص است. از آنجا که خیلی از ماشین‎های مجازی می‎توانند روی یک سرور فیزیکی اجرا شوند نیاز به خرید و نگهداری از چند سرور برطرف می‎شود و در بخش قابل ملاحظه‎ای از هزینه‎ها صرفه جویی خواهد شد. در زیرساخت IT سنتی برای جلوگیری از فشارهای مرتبط با اضافه بار کاری خیلی از سرورها بیش از حد بزرگ هستند. گروه بندی چند ماشین مجازی در یک مکان باعث می‎شود تا بهتر بتوان از یک سرور مجازی بهره برداری کرد.

مزیت دوم: دسترسی بهتر

امروزه راهکارهای مجازی سازی باعث افزایش اشتیاق به استفاده از ماشین‎های مجازی شده است. آگاهی از این که این امکان وجود دارد تا یک ماشين مجازی را از یک سرور فیزیکی به سرور دیگر (حتی بدون نیاز به توقف آن) منتقل کرد، به طرفداران آن اضافه خواهد کرد. این قابلیت یک عنصر کلیدی برای افزایش سطح دسترسی به خدمات شما محسوب مي‎شود. استفاده از دو سرور فیزیکی زیرساخت مجازی سازی را دو برابر می‎کند. در مواردی که برای یکی از این دو سرور مشکلی رخ می‎دهد، ماشین‎های مجازی به طور خودکار به سرور دوم منتقل می‎شوند.

مزیت سوم: عملکرد بهتر

مزیت دیگر استفاده از ماشین‎های مجازی در بین سرورهای فیزیکی این است که بار کاری در بین سرورها توزیع می‎شود. وقتی فشار کاری یک ماشين مجازی بیش از اندازه زیاد می‎شود، باقی آنها می‎توانند از سرور فیزیکی خلوت‎تر استفاده کنند. وظایف حیاتی هم می‎تواند با اختصاص منابع بیشتر از پردازنده، حافظه و فضای دیسک بهتر به کار خود ادامه دهد. بنابراین می‎توان اندازه ماشین‎های مجازی را با توجه به وظایفی که باید انجام دهند، برنامه ریزی کرد.

مزیت چهارم: امنیت بیشتر

در زیرساخت IT سنتی به اشتراک گذاری فایل، سیستم پیام رسان و حتی سرور وب، همگی روی یک سرور اجرا می‎شوند. بنابراین اگر یک ای‎میل توسط یک بدافزار آلوده شده باشد تمام سرویس‎های دیگر میزبانی شده روی این ماشین نیز در معرض خطر قرار خواهد گرفت. از مجازی سازی می‎توان برای جدا کردن وظایف مختلف از یک سرور فیزیکی به چند ماشین مجازی استفاده کرد. در نتیجه تمام این خدمات از یک دیگر تفکیک شده و آسیب پذیری یکی روی باقی آنها تاثیری نخواهد داشت.

مزیت پنجم: ضمانت منسوخ نشدن

به عنوان بخشی از خدمات سیستم‎های کامپیوتری معمولا کاربران ترجيح می‎دهند کارهای خود را روی یک سرور اختصاصی انجام دهند، زیرا امکان پیکربندی آن به شکل خاص و سفارشی وجود دارد. اطمینان از بازیابی و نوسازی این سرور اختصاصی که تنها توسط یک برنامه کاربردی استفاده می‎شود اغلب بی‎ثمر است. ابزار P2V (فیزیکی به مجازی) این امکان را فراهم می‎کند تا اغلب سرورهای فیزیکی را به ماشین‎های مجازی تبدیل کرد. بعد از انجام این کار سرور ERP مجازی سازی شده شما قادر خواهد بود در انتهای عمر خود تنها از طریق ماشین مجازی از یک ماشين به یک سرور جدید جابجا شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟