برای علاقمندان به فیلم، فناوری و هک
10 فیلم برتر در زمینه هک و هکرها که حتما باید ببینید
هالیوود علاقه زیادی به تأثیرگذاری بر روی افکار عمومی در موضوعات و مباحث گوناگون دارد. در واقع هالیوود بیشتر از یک قرن است که مشغول به انجام این کار است، و هکرها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

1606683296_1_0.gif

سال‌های دهه 1980 شاهد افزایش حضور هکرها بر روی پرده بزرگ سینماها بود. گاهی اوقات آنها کلاه سفید بودند، تاحدودی شبیه به ابرقهرمانانی که برای نجات جامعه و انسان‌ها کار می‌کردند، اما گاهی اوقات هم در نقش آدم‌های بد نشان داده می‌شدند، آدم‌هایی که یک تهدید برای جامعه بودند.

در هر دو صورت، اگر بگوییم نمایش هکرها و حرفه‌ای‌های حوزه امنیت در فیلم‌های هکری به بهترین شکل صورت گرفته تا حد زیادی مبالغه کرده‌ایم. اما حضور CFAAها، CCCها و ناشناس‌ها به معنی آن است که تأثیر آنها غیرقابل انکار است.

لیست بهترین فیلم‌های هکری ساخته شده در طول تاریخ

بیشتر این فیلم‌ها پر از صحنه‌های اکشن، زد و خورد، تعقیب و گریز و به‌طور کل پر از هیجان هستند. برخی از آنها هم به‌دلیل نگاه خاصی که به آینده فناوری و هک اخلاقی دارند تا حدودی مضحک به‌نظر می‌رسند.

اگر شما هم یکی از حرفه‌ای‌های حوزه امنیت هستید، از این بابت که در طول چند دهه گذشته روی ساخت خیلی از فیلم‌ها تأثیرگذار بوده‌اید می‌توانید به خود ببالید.

پس حالا زمان آن رسیده تا وارد بحث اصلی شویم، لیست انتخابی ما از 10 فیلم برتر هکری.

1- فیلم ماتریکس (1999)

لیست بهترین فیلم‌های هکری ساخته شده در طول تاریخ

جای تعجب نیست که ماتریکس در رتبه نخست این لیست قرار دارد.

شاید ماتریکس یک فیلم هکری صرف نباشد، اما روش آن در برخورد با نوع زندگی در شرایط شبیه‌سازی شده کامپیوتری و نحوه نمایش یک مدل پیشرفته و ظالمانه AI باعث شده تا ماتریکس به معنای واقعی یک فیلم ماندگار باشد.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر روز بیشتر از دیروز ارتباطات و اتصالات در آن رشد می‌کند و این پرسش که چقدر از واقعیت را می‌بینیم یک بحث داغ و جنجالی است.

ماتریکس داستان «توماس ای اندرسون» را دنبال می‌کند. توماس روزها برنامه‌نویس کامپیوتر است اما شب‌ها تبدیل به هکری می‌شود که «نئو» نام دارد. وقتی هکر افسانه‌ای، «مورفئوس»، با او تماس می‌گیرد، توماس با دنیایی از واقعیت تلخ روبرو می‌شود: هر چیزی که او فکر می‌کرده واقعی است در اصل یک برنامه کامپیوتری است که برای به برده کشیدن انسان‌ها طراحی شده است. حالا نئو باید در این جنگ حماسی در برابر فناوری پیروز شود تا در نهایت بشریت نجات پیدا کند.

مطمئنا خیلی از شماها تا حالا حداقل یک بار این فیلم را تماشا کرده‌اید، اما اگر جزء معدود افرادی هستید که هنوز این فیلم را ندیده‌اند، به شما پیشنهاد می‌کنیم به محض خواندن این مطلب آن‌را تماشا کنید.

2- فیلم هکرها (1995)

لیست بهترین فیلم‌های هکری ساخته شده در طول تاریخ

"سیاره را هک کنید! هکرهای دنیا: متحد شوید."

شاید بعد از ماتریکس، "هکرها" فرصتی فوق‌العاده برای لم دادن، استراحت و کمی خنده باشد. این فیلم کلاسیک شاید به‌نظر هجو باشد اما فیلم ساده‌ای است که هنوز خیلی‌ها عاشق دیدن آن هستند. "هکرها"، داستان گروهی از هکرهای جوان است که فرد اشتباهی را هک کرده‌اند، یک هکر کلاه سیاه که ویروسی طراحی کرده که هدف آن آتش زدن 5 تانکر نفت است.

داستان فیلم به‌هیچ عنوان نوآورانه نیست، و حتی برخی از صحنه‌های هک آن مضحک به‌نظر می‌رسد، اما اگر دنبال فیلمی هستید که حال و هوای دهه 90 میلادی را برای شما تداعی کند "هکرها" انتخاب خوبی است.

3- فیلم "بازی‌های جنگی" (1983)

لیست بهترین فیلم‌های هکری ساخته شده در طول تاریخ

شاید این فیلم نتوانست روی ترندهای لباس پوشیدن هکرهای جوان تأثیر داشته باشد، اما باعث ایجاد ترس در دولت‌ها شد به‌شکلی که در سال 1986 قانون "کلاهبرداری کامپیوتری و اعمال آزاردهنده" در آمریکا به تصویب رسید.

بازی‌های جنگی داستان دیوید، یک هوادار پروپاقرص کامپیوتر است که موفق به کشف راه نفوذ به داخل کامپیوتر ارتش آمریکا (WOPR) می‌شود. این دستاورد فناورانه برای پیش‌بینی عواقب احتمالی جنگ هسته‌ای طراحی شده بود. دیوید با خیال اینکه تنها در حال انجام بازی شبیه‌سازی شده جنگ هسته‌ای است، به‌طور ناخواسته سیستم کنترل قدرتمند اسلحه هسته‌ای را فعال می‌کند که می‌تواند منجر به شروع جنگ جهانی سوم شود.

4- فیلم "ترون" (1984)

لیست بهترین فیلم‌های هکری ساخته شده در طول تاریخ

بدون شک "ترون" یک اثر هنری کلاسیک در ژانر علمی تخیلی از دهه 80 میلادی است، و تمام طرفداران ویدیو گیم‌ها، کامپیوتر و داستان‌های علمی تخیلی حتما باید دیدن این فیلم را در لیست کارهای ضروری خود قرار دهند. "ترون" داستان یک برنامه‌نویس قهار است که وارد بازی خودش و دنیای دیجیتالی "The Grid" می‌شود. او باید مراحل مختلف را پشت سر بگذارد و برای زندن ماندن مبارزه کند تا بتواند با "برنامه Master Control" رودررو شود.

فیلم "ترون" زمانی ساخته شد که خیلی از جلوه‌های ویژه هنوز در دوران خردسالی خود بودند و شاید دیدن آنها برای ما جنبه کمدی هم داشته باشد. هرچند که فیلم‌نامه و بازی‌ها ضعیف هستند، اما دیدن آن تجربه سرگرم‌کننده‌ای است که نشان می‌دهد اگر قرار بود شما در داخل یک بازی کامپیوتری باشید با چه چیزهایی روبرو می‌شدید.

5- فیلم "اسنیکرز" (1992)

لیست بهترین فیلم‌های هکری ساخته شده در طول تاریخ

یگی دیگر از فیلم‌های زیبا و سرگرم‌کننده از دهه 90 میلادی "اسنیکرز" است. "مارتین برایس" و "کاسمو" شبکه‌های دانشگاه خود را هک می‌کنند و با دزدیدن پول آن را وقف موارد اجتماعی می‌کنند. کاسمو دستگیر و بعد از آن ناپدید می‌شود.

سال‌ها بعد، مارتین که حالا خودش را "مارتین بیشاپ" معرفی می‌کند سرگروه یک تیم از تسترهای نفوذ فیزیکی است. سازمان امنیت آمریکا از او می‌خواهد تا برای آنها کار کند، اما مارتین خواسته‌های آنها را نمی‌پذیرد، اما از آنجایی‌که مأموران این سازمان از هویت سابق او و کاسمو باخبر هستند او چاره‌ای جز قبول کردن ندارد.

تیم باریگری این فیلم فوق‌العاده هستند و اگر دنبال دیدن یک فیلم هکری خوب هستید باید "اسنیکرز" را تماشا کنید.

6- فیلم "23" (1998)

لیست بهترین فیلم‌های هکری ساخته شده در طول تاریخ

شاید فیلم "23" چندان تأثیرگذار نبود، اما داستان آن بر اساس اتفاقات پیرامون باشگاه کامپیوتر بحران در آلمان (CCC) و شخص "کارل کوچ" است. فیلم "23" در واقع به بررسی پرونده جاسوسی سایبری می‌پردازد که در آن کارل کوچ به‌دلیل نفوذ به کامپیوترهای دولتی آمریکا و طرح و برنامه برای فروش سورس کد آنها به KGB بازداشت می‌شود.

این فیلم اتفاقات قبل از این حادثه را نشان می‌دهد. «کارل» هکر جوانی است که در آلمان بعد از جنگ سرد زندگی می‌کند. او به کمک دوست خود و با اعتقاد راسخی که به عدالت اجتماعی دارد شروع به نفوذ به داخل انواع سیستم‌ها از جمله سیستم‌های دولت آمریکا و مجموعه‌های وابسته به آنها می‌کند . آنها با هدف اینکه بتوانند از این راه پولی به دست بیاورند تصمیم به فروش این اطلاعات به سازمان جاسوسی روسیه می‌گیرند. از آنجایی که کارل می‌خواهد کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد به مصرف مواد مخدر رو می‌آورد. در همین شرایط وی یک پایگاه انرژی هسته‌ای را هک می‌کند که در نهایت منجر به وقوع انفجار در چرنوبیل می‌شود. بعد از آن برای در امان ماندن از تهدیدات KGB، وی چاره‌ای جز تن دادن به برنامه حفافظت از شاهدان ندارد. اما پس از مدتی جسد کارل پیدا می‌شود، در حالیکه در جنگل سوخته است. فیلم 23 یک فیلم اکشن که برای سرگرم کردن بیننده ساخته شده باشد نیست. بلکه بیشتر به یک داستان درام شباهت دارد که تلاش می‌کند اولین روزهای زندگی هکرها، کدشکنان و بخش‌های سیاه زندگی آنها را به تصویر بکشد.

7- فیلم "شبح در پوسته" (1995)

لیست بهترین فیلم‌های هکری ساخته شده در طول تاریخ

حتما باید یک فیلم انیمیشن در این لیست حضور داشته باشد. "شبح در پوسته" (Ghost in the shell) یکی از بهترین فیلم‌های انیمیشن ژاپن است. این انیمه سایبرپانک داستان مأمور پلیسی را دنبال می‌کند که در بخش جرایم سایبری کار می‌کند. او به شدت به دنبال هکری با نام Puppet Master است که تخصص او هک مغز سایبورگ‌ها است. فیلم "شبح در پوسته" الهام‌بخش فیلم‌های مشابه دیگری در همین ژانر بوده، اما با گذشت سال‌ها از ساخت آن، داستان فیلم همچنان با روزگار حال حاضر ما مرتبط است.

8- سریال "آقای روبات" (-2015)

لیست بهترین فیلم‌های هکری ساخته شده در طول تاریخ

سریال آقای روبات در ژانر بازی‌های سایبری به دلیل نمایش درست و فنی از مقوله امنیت اطلاعات و حریم شخصی مورد تحسین منتقدان زیادی قرار گرفته است. نقش اصلی سریال «الیوت» است، مهندس امنیت سایبری در روز و یک هکر قانون‌گریز در شب. بعد از تماس از طرف یک خانم جوان، او با شخصی همکار می‌شود که خود را "آقای روبات" می‌نامد. از این طریق، الیوت با E-Corp، سازمانی که به عقیده آقای روبات تلاش دارد تا دنیا را کنترل کند، آشنا می‌شود. اما الیوت بر سر دوراهی قرار می‌گیرد چون E-Corp همان شرکتی است که او بابت محافظت از آن پول می‌گیرد. این سریال تلویزیونی جنبه‌های جدیدی از امنیت اطلاعات را به نمایش می‌گذارد.

9- فیلم "مأموریت غیرممکن: پروتکل روح" (2011)

لیست بهترین فیلم‌های هکری ساخته شده در طول تاریخ

چهارمین قسمت از سری فیلم‌های مأموریت غیرممکن پر از هک، سرقت و هر چیزی است که باعث لذت بردن حرفه‌ای‌های حوزه امنیت می‌شود. به مانند تمام فیلم‌های این سری، پروتکل روح سرتاسر اکشن است. در این فیلم با گوشی‌های آیفون درهایی که برای باز کردن آنها به وارد کردن رمز احتیاج است به راحتی باز می‌شوند، شبکه‌ها سرقت می‌شود، وارد سیستم امنیتی زندان می‌شوند و کلی اتفاقات هیجانی دیگر در خصوص هک. داستان فیلم حول «ایتان هانت» با بازی تام کروز و IMF، سازمانی که به اشتباه مورد اتهام انفجار قرار گرفته می‌چرخد. این فیلم برای عاشقان فیلم‌های اکشن بهترین انتخاب است. و صحنه‌های هک هایتک آن باعث شده تا از نظر فیلم‌های هکری هم بسیار جذاب و دیدنی شود.

10- فیلم "شبکه" (1995)

لیست بهترین فیلم‌های هکری ساخته شده در طول تاریخ

فیلم "شبکه" (The Net) یک فیلم درجه 2 با داستان مضحک است، اما دیدن این فیلم فرصت دوباره‌ای برای خندیدن و همچنین آگاه شدن از طرز فکر دنیا نسبت به اینترنت در سال 1995 است. داستان این فیلم درباره «آنجلا بنت»، کارشناس کامپیوتر و تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری است. او برنامه‌ای را برای دیباگ کردن می‌فرستد و در حین انجام این فرآیند، متوجه وجود پایگاه‌های داده محرمانه مربوط به مؤسسات مختلف دولتی می‌شود. اطلاعات هویتی و کل مدارک آنجلا زمانی که به مسافرت رفته بوده سرقت می‌شود. افرادی که پشت قضیه سرقت هستند، البته، هکرهای خرابکار هستند. فیلم "شبکه" نشان می‌دهد که در آن زمان انسان‌ها چه ترسی از زندگی مربتط با اینترنت داشتند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟