این مار خوش خط و خال
30/07/1396 - 14:45
آموزش کار با زبان برنامه‌نويسی پايتون (بخش هفتم)
هرچند استفاده از سرویس‌های مبتنی بر شبکه‌های کامپیوتری، اینترنت، سیستم‌های اشتراک فایل و... پدیده‌هایی مدرن محسوب می‌شوند، اما ایده استفاده از منابع پردازشی و اطلاعاتی موجود در سایر کامپیوترهای یک شبکه، قدمتی به اندازه قدمت صنعت کامپیوتر دارد. نكته جالب توجه اين‌که اصول انجام این کار نیز طی چندین دهه گذشته تغییر چندانی نکرده است. ایده برنامه‌های کلاینت/ سرور یکی از قدیمی‌ترین روش‌های انجام این کار است که در این قسمت از مجموعه مقاله‌های آموزش پایتون به آن پرداخته‌ایم.

1606683296_1_0.gif

 


این مقاله یکی از قسمت‌های سلسله مقالاتی برای آشنایی و آموزش زبان پایتون است. این مجموع پیش از این در ماهنامه شبکه منتشر شده اما به سایت جدید منتقل نشده بود. با توجه به اهمیت موضوع و درخواست‌های مکرر خوانندگان، این مجموعه را به سایت مجله اضافه می‌کنیم و امیدواریم که مورد توجه علاقمندان قرار بگیرد.


برای مطالعه قسمت‌های قبلی سلسله مقالات آموزش زبان برنامه‌نویسی پایتون اینجا کلیک کنید


برای شروع کار باید بدانیم که اصولاً یک برنامه کلاینت/ سرور چیست؟ برنامه‌های کلاینت/ سرور در واقع دو برنامه مجزا هستند که به‌صورت همزمان اجرا شده و یکی از آن‌ها (سرور) اطلاعات یا منابعی را در اختیار برنامه دیگر (کلاینت) قرار می‌دهد. این دو برنامه می‌توانند در یک ماشین واحد اجرا شده یا در دو کامپیوتر مجزا در دو سوی متفاوت جهان به اجرا در‌بیایند. به زبان ساده، هر زمانی که شما از یک برنامه (یا یک رابط وب) برای دسترسی به منابع یا داده‌های یک کامپیوتر یا یک برنامه دیگر استفاده‌می‌کنید، در حال کار با یک سیستم کلاینت/سرور هستید. نمونه ملموس چنین سیستمی زمانی است که از طریق یک کارت‌خوان خرید می‌کنید. در این هنگام دستگاه کارت‌خوان به عنوان یک کلاینت (که قصد انجام کاری را دارد) از یک سو و کامپیوترهای بانک (که نگه‌دارنده اطلاعات و انجام دهنده کار است) به عنوان سرور از سوی دیگر وارد عمل می‌شوند تا فرآیند خرید شما را تکمیل کنند. اگرچه فرآیندهایی نظیر این، بسیار پیچیده و حساس هستند و ما نخواهیم توانست چنین برنامه‌های پیچیده‌ای را ایجاد کنیم، اما می‌توانیم با مثال‌های ساده‌تر اصول کلی کار را دریابیم.

برای استفاده از یک سیستم کلاینت/ سرور ابتدایی‌ترین کار، اتصال از ماشین کلاینت به ماشین سرور است. ما این کار را از طریق یک پایپ (pipe) یا یک سوکت (socket) ‌انجام می‌دهیم. اگر در دوران کودکی با قوطی‌های خالی كنسرو، تلفن ساخته باشید،‌ به سادگی می‌توانید اصول این کار را درک کنید. در این تلفن‌ها ارتباط بین دو قوطی خالی (سرور و کلاینت) از طریق یک رشته (اتصال یا connection) که به سوراخی در انتهای هر قوطی (سوکت) متصل است، برقرار می‌شود. ایده سوکت‌ها و اتصال بین کلاینت و سرور دقیقاً به همین شکل است. کلاینت اتصال (connection) مستقیمی به سرور دارد که این اتصال به سوکت معینی با شماره پورت مشخص در سرور متصل می‌شود.

برای ساختن برنامه کلاینت/ سرور خودمان، ابتدا از سرور شروع می‌کنیم. در نخستين و ساده‌ترین تجربه ما، اتفاقاتی که در سرور رخ می‌دهد، در یک شبه کد ساده به صورت زیر خواهد بود:

  یک سوکت بساز

  نام ماشین میزبان سرور را بپرس

  یک پورت انتخاب کن

  سوکت را به كامپيوتر ميزبان در پورت مشخص متصل کن

  منتظر یک اتصال باش

  اگر اتصال برقرار شد:

  اتصال را قبول کن

  دریافت اتصال را اعلام کن

  اتصال را قطع کن

کد واقعی چنین سروری در فهرست 1 آورده شده است.

#!/usr/bin/env python

#server1.py

import socket

soc=socket.socket()

hostname=socket.gethostname()

print “My hostname is “, hostname

port =21005

soc.bind((hostname,port))

soc.listen(5)

while True:

    con,address = soc.accept()     

    print “I,m now connected to “ , address

    con.send(“Hello and Goodbye”)

    con.close()

 

فهرست 1- ساده‌ترين نمونه يك سرور

در خط 3  ماجول سوکت را Import  کرده‌ایم، سپس یک سوکت ساخته‌ایم. تابع socket() که برای ساخت سوکت مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعدادی آرگومان اختیاری دارد که کمی بعد‌تر به آن اشاره خواهیم کرد. پس از آن با کمک تابع gethostname() نام ماشینی که این سرور را اجرا می‌کند، به دست آورده‌ایم. تابع bind() که در خط 8 از آن استفاده کرده‌ایم، آدرس و پورت موردنظر را به سوکت نسبت می‌دهد. در حالت پیش‌فرض (شبکه‌های مبتنی بر IPv4) آرگومان ورودی این تابع باید یک توپل دوتایی محتوای نام ماشین میزبان و شماره پورت (hostname,port) باشد. در انتها و در خط 9 با تابع listen() در انتظار برقراری یک اتصال نشسته‌ایم. سوکتی را که خود اقدام به برقراری ارتباط نمی‌کند و در انتظار اتصال سایر سوکت‌ها می‌ماند «سوکت گوش دهنده» یا Listener Socket می‌نامند. آرگومان تابع listen() تعیین کننده حداکثر تعداد سوکت‌های در صف انتظار برای اتصال به سوکت «گوش دهنده» است و بیشترین مقدار ممکن برای آن به سیستم مورد استفاده بستگی دارد. پس از آن سرور در یک حلقه بی‌پایان، در صورت برقراری اتصال آن را می‌پذیرد (خط 11)، دریافت اتصال را اعلام می‌کند (خط 12)، پیغامی را به کلاینت ارسال کرده (خط 13) و اتصال را قطع می‌کند (خط 14). همان‌طور که مشاهده می‌کنید، خروجی تابع accept() یک توپل دوتایی محتوای شیء سوکت متقاضی اتصال (con) و آدرس آن (address) است. ما برای ارسال اطلاعات و قطع ارتباط به این دو نیاز خواهیم داشت. 
حال به یک کلاینت نیاز داریم تا پازل را تکمیل کند. در حالتی بسیار ساده این کلاینت همانند فهرست 2 خواهد بود. این کد کاملاً شبیه کدهای سرور است با این تفاوت که، در این جا، ‌به‌جای انتظار برای اتصال، سوکت ما اتصال را برقرار می‌کند و آنچه را که دریافت کرده است، چاپ کرده و اتصال را قطع می‌کند.

#!/usr/bin/env python
#clinet1.py

import socket
soc=socket.socket()
hostname=socket.gethostname()
port = 21005

soc.connect((hostname,port))
print soc.recv(1024)
soc.close

 

فهرست 2- ساده‌ترين نمونه يك كلاينت

برخلاف سوکت‌های گوش‌دهنده که باید توسط تابع bind() به یک پورت یا آدرس بچسبند، سوکت‌هایی که قصد برقراری تماس را دارند، از تابع connect() استفاده خواهند کرد. در خط 9 مشاهده می‌کنید که تابع connect() نیز همانند تابع bind() از یک توپل محتوای نام میزبان و شماره پورت برای برقراری اتصال استفاده می‌کند.  در خط  10 نيزتابع recv() نیز برای دریافت اطلاعات از اتصال برقرار شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تابع آرگومان داده شده اندازه بافر است که درواقع تعیین‌کننده حداکثر اندازه بلوک داده‌ای است که می‌تواند یک‌باره دریافت شود. این آرگومان برای هماهنگی بهتر با سخت‌افزارها و پروتکل‌های شبکه بهتر است توانی از 2 مثلاً 4096 باشد.

شکل 1 - خروجی سرور شماره 1

توجه کنید که برای کار کردن این سیستم، باید هر دو برنامه به صورت همزمان به اجرا در بیایند. بنابراین، از دو پنجره مجزای کنسول یا دو نسخه مجزای محیط IDLE برای اجرای آن‌ها استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر در یک برنامه سوکت را نبندید، پورت به کار رفته در آن حتی پس از بستن IDLE یا کنسول اجرا کننده، در اجراهای بعدی باز و قابل استفاده نخواهد بود. در چنین وضعیتی برای اجراهای بعدی، باید از اعداد پورت جدید، اما یکسان در هر دو سمت  سرور و کلاینت استفاده کنید. 

#!/usr/bin/env python
# server2.py
from socket import *
import sys
import os
BUFSIZ = 4096
HOST = ““
PORT = 29876
ADDR = (HOST,PORT)
class ServCmd:
   def __init__(self):
       self.serv = socket(AF_INET,SOCK_STREAM)
       self.serv.bind((ADDR))
       self.cli = None
       self.listeningloop  = 0
       self.processingloop = 0
       self.run()
   def run(self):
       self.listeningloop = 1
       while self.listeningloop:
           self.listen()
           self.processingloop = 1
           while self.processingloop:
               self.procCmd()
           self.cli.close()
       self.serv.close()
   def listen(self):
       self.serv.listen(5)
       print “Listening for Client”
       cli,addr = self.serv.accept()
       self.cli = cli
       print “Connected to “, addr
   def procCmd(self):
        cmd = self.cli.recv(BUFSIZ)
        if not cmd:
           return
        print “Received command: “, cmd
        self.servCmd(cmd)
        if self.processingloop: 
           proc = os.popen(cmd)
           outp = proc.read()
           if outp:
               self.cli.send(outp)
           else   :
               self.cli.send(“OK”)
   def servCmd(self,cmd):
       cmd = cmd.strip()
       if cmd == “GOODBYE”: 
           self.processingloop = 0
if __name__ == “__main__”:
   serv = ServCmd()

فهرست 3-  نسخه پيشرفته‌تر يك سرور


شکل 2- خروجی نسخه دوم برنامه‌های كلاينت و سرور

خروجی این برنامه‌ها کاملاً قابل پیش‌بینی است. در سمت سرور خروجی چیزی همانند شکل 1 و در سمت کلاینت فقط عبارت Hello and Goodbye خواهد بود ( نام ميزبان ياشماره IP در سیستم شما به احتمال زیاد متفاوت خواهد بود).
 همان‌طور که مشاهده کردید، پیاده‌سازی چنین نمونه محدودی بسیار ساده است. در مرحله بعدی قصد داریم سروری بسازیم که قادر به انجام کار مفیدی به جز سلام و خداحافظی باشد. کد این سرور را در فهرست 3 مشاهده می‌کنید.

در خطوط 6 الی 9 و پس از import کردن ماجول‌های مورد نظر (در قسمت‌های بعدی درباره ماجول‌های os و sys بیشتر صحبت خواهیم کرد)، تعدادی متغیر را برای استفاده‌های بعدی مقداردهی کرده‌ایم. متغیر BUFSIZ  اندازه بافر مورد استفاده را برای دریافت اطلاعات ورودی از سمت کلاینت تعیین می‌کند. همچنین ما پورتی را که روی آن به انتظار اتصال خواهیم بود، در خط 8 تعریف کرده‌ایم و پس از آن توپلی را برای نگه‌داری نام کامپیوتر میزبان و شماره پورت به‌وجود آورده‌ایم.

سپس در خط 10 کلاسی با نام ServCmd تعریف کرده‌ایم و در تابع ()__init__ سوکت را ساخته و آن را به نام و آدرس فعلی متصل می‌کنیم. در خط 12 مشاهده می‌کنید که این بار برای ساخت سوکت دو آرگومان به آن ارسال کرده‌ایم. 

همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، تابع سازنده سوکت چهار آرگومان عددی اختیاری دارد که نخستين آن‌ها تعیین کننده نوع آدرس‌دهی سوکت است. زیرا نحوه آدرس‌دهی در شبکه‌های یونیکس، IPv4 و IPv6 با یکدیگر متفاوت است. حالت پیش‌فرض این آرگومان مقدار عددی 2 یا شبکه‌های مبتنی بر IPv4 است. آرگومان دوم تعیین کننده نوع خود سوکت است و در واقع بیان کننده فرمت انتقال اطلاعات روی اتصال ایجاد شده توسط این سوکت است. حالت پیش‌فرض آن عدد 1 یا انتقال اطلاعات از طریق جریان (Stream) است. آرگومان‌های سوم و چهارم فراتر از مجال این مقاله هستند. در مثال این قسمت به جای آرگومان‌های عددی برای خواناتر بودن کد، از ثابت‌هایی استفاده شده که توسط خود ماجول Socket در دسترس قرار می‌گیرند. این ثابت‌های عددی، یعنی AF_INET و SOCK_STREAM توسط ماجول socket تعریف و مقداردهی می‌شوند. به عبارت دیگر، دستور خط 12 در واقع معادل (self.serv=socket (2,1 خواهد بود.

#!/usr/bin/env python
# client2.py

from socket import *
from time import time
from time import sleep
import sys
BUFSIZE=4096

class CmdLine:
    def __init__(self,host):
        self.HOST=host
        self.PORT=29876
        self.ADDR=(self.HOST,self.PORT)
        self.sock=None
    def makeConnection(self):
        self.sock=socket(AF_INET,SOCK_STREAM)
        self.sock.connect(self.ADDR)
    def sendCmd(self,cmd):
        self.sock.send(cmd)
    def getResult(self):
        data=self.sock.recv(BUFSIZE)
        print data

if __name__==”__main__”:
    conn=CmdLine(“localhost”)
    conn.makeConnection()
    conn.sendCmd(“ls -al”)
    conn.getResult()
    conn.sendCmd(“GOODBYE”)

فهرست 4- نسخه پيشرفته‌تر يك كلاينت

سپس با تعريف تابع Run (در خط 18) روی ورودی‌های سوکت مورد‌نظر به انتظار اتصال و دریافت دستور خواهیم نشست. در خط 27 تابعی برای شنود پورت و آدرس مورد نظر تعریف کرده‌ایم. 

آدرس و شي کلاینت مربوط به سوکت متصل‌شونده را در خط 30 و به کمک تابع ()accept دریافت کرده‌ایم. توجه کنید که برای در دسترس بودن شی سوکت متصل شونده در تمام قسمت‌های کد، در خط 31 آن را به یکی از خاصیت‌های شی ServCmd تبدیل کرده‌ایم. در خط 33 تابعی برای پردازش دستورات دریافتی ایجاد شده است. 

در بخش اول این تابع وجود یا عدم وجود ورودی را چک کرده‌ایم. اگر دستوری دریافت شده باشد آن را به تابع ()servCmd ارسال می‌کنیم. به تفاوت میان ServCmd که یک کلاس است با تابع ()servCmd که در همان کلاس تعریف شده است دقت کنید. 

if __name__ == “__main__”:
conn=CmdLine(‘localhost’)
conn.makeConnection()
loop=1
while loop:
cmd=raw_input(“Enter a command:”)
if  cmd==”finish:
loop=0
else:
conn.sendCmd(cmd)
con.getResult()

فهرست 5- كد جايگزين برای حفظ ارتباط كلاينت و سرور

این تابع به کمک متد ()strip در خط 47 که مختص نوع داده رشته است، فضاهای خالی احتمالی در ابتدا و انتهای رشته را حذف کرده و دستور را بصورت خالص بازمی‌گرداند. همچنین در صورت دریافت دستور GOODBYE  چرخه اجرای برنامه را متوقف می‌کند. هنگامی که دستوری را از جانب کلاینت دریافت کردیم، از تابع ()popen متعلق به ماجول os برای پردازش آن استفاده می‌کنیم (خط40 ). این تابع در واقع یک پوسته خط فرمان ایجاد کرده و دستور دریافتی را در آن اجرا می‌کند. 

پس از اجرای دستور خروجی حاصل از آن را در خط 41 دریافت کرده و در خط 42 کنترل می‌کنیم. در صورتیکه دستور دارای خروجی باشد، آن را به سوکت برقرار کننده اتصال بازمی‌گردانیم و در غیر این صورت پیغام OK بازگردانده می‌شود (خطوط 42 تا 45).

 حال نوبت کدهای سمت کلاینت است که آن‌ها را در فهرست 4 مشاهده می‌کنید. این کدها بسیار ساده‌تر از کدهای سمت سرور هستند. در اینجا از همه قسمت‌ها به جز بخش ارسال دستور صرف‌نظر می‌کنیم، زیرا خود شما دیگر می‌توانید آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. در قسمت ارسال دستور و در خط 234 دستور ساده‌ ls را برای دریافت فهرست فایل‌های موجود در سمت سرور اجرا کرده‌ایم (در صورت استفاده از ماشین‌های ویندوزی باید آن را به dir تغییر دهید).

نتیجه اجرای این دو برنامه در ماشین‌ من همانند شکل 3 است. برای برقراری ارتباط بین ماشین‌های متفاوت در یک شبکه کافی است در فایل مربوط به کلاینت، در خط 53245 عبارت localhost را به نام یا آدرس IP ماشینی که برنامه سرور را اجرا می‌کند، تغییر دهید. به این ترتیب، امکان انتقال اطلاعات بین ماشین‌های مختلف را در اختیار خواهیم داشت.
اگر می‌خواهید برنامه کلاینت شما ارتباط با سرور را قطع نکند و بتوانید دستورات دیگری را نیز با این سیستم امتحان کنید، کافی است خطوط 25 تا 30 فایل کلاینت را با قطعه کدهای فهرست 5 تعویض کنید. در این صورت در یک حلقه دائمی تا زمانی که شما دستور finish را صادر نکرده باشید، دستورات جدید از شما پرسیده شده و روی سرور اجرا خواهند شد. 
با این مثال‌های ساده شما به‌صورت عملی با مفهوم برنامه‌های کلاینت‌/ سرور آشنا شده‌اید و می‌توانید برنامه‌هایی را به‌صورت توزیع شده روی کامپیوترهای شبکه خود به اجرا درآورید. در بخش‌های بعدی مجموعه و با تکمیل مباحث مربوط به تعامل پایتون و  سیستم‌عامل بهتر خواهید توانست قابلیت‌های سیستم‌های کلاینت‌/ سرور را مورد استفاده قرار دهید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟